Міністерство енергетики та вугільної промисловості України
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг
Міністр енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин заявив про неможливість перегляду тарифів на природний газ.
«Це неможливо. Зрозуміло, що є якісь політичні цілі перед місцевими виборами, і людей намагаються підготувати до того, що ці тарифи необґрунтовані», – підкреслив він.
«Проблема не в ціні газу, а в тому, що той, хто не має можливості заплатити, повинен отримати дотацію від держави і заплатити за газ стільки, скільки він платив вчора», – уточнив міністр.
Символічно, що того ж дня аналогічне повідомлення було зроблене НКРЕКП – від імені голови регулятора Дмитра Вовка, однак зробив це пан Вовк більш толерантно: «З боку НКРЕКП ніяких джерел для оптимізації цін ми не бачимо. Якщо взяти ціну на газ, що купується в Європі, помножити на курс долара і додати всі необхідні податки, то в результаті ціна буде вищою, ніж найвища ціна на газ для населення».
Аналіз:
Не маючи бажання дійсно вирішити проблеми очолюваного ним відомства, міністр вельми тонко закидає м’яч на частину поля прем’єр-міністра.
Мовляв, тарифи обґрунтовані, а вся проблема в тому, що людям потрібно збільшити доходи.
Правильно, доходи потребують принаймні індексації, пропорційної рівню інфляції за останні два роки. Якщо Міністр, голова НКРЕКП не бачать способу, можливості зменшити тарифи, мабуть, вони вичерпали власний резерв корисності для народу України та настав час їм поступитися цими місцями на користь тих, хто може.
Однак в цих заявах простежується позиція Уряду, який, судячи з усього, вирішив проявити жорсткість у питанні тарифів, і, щоб не втрачати і без того мізерний рейтинг довіри, посів позицію: «ми вчинили правильно та інакше бути не може».
На підтвердження цього звучать слова голови НКРЕКП, який, чомусь, за базову бере ціну імпортного природного газу. Чому? Куди подівся газ національного видобутку, якого, між іншим, в Україні видобувається (і державними, і приватними газодобувними компаніями) — 20,5 млрд м куб, що на 1,5 млрд кубів більше, ніж потрібно для потреб населення та виробництва теплової енергії.
Такі вислови дають можливість говорити про те, що представники Уряду не чують ні власний народ, який вручив їм мандат довіри та владні атрибути, ні колег по парламентській більшості, які виявили факт завищення тарифів у ході засідань Робочої групи.
Міністерство енергетики та вугільної промисловості
Міністр енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин підтримує приватизацію великих державних підприємств. «”Енергоатом” міг би коштувати 30 мільярдів, а то й більше. Можна продати 50% або 10% для початку. Але це не відбувається, тому що ми говоримо, що це стратегічний актив, який чіпати не можна», − підкреслив він.
Демчишин висловив упевненість, що придбанням «Енергоатому» могли зацікавитися такі підприємства, як AREVA або Energy de France (EDF), німецька RWE, E.ON.
«Так, нинішній керівник «Енергоатому» − адекватна людина. Але я впевнений, що в світі є більш прогресивні люди. Тому можна приватизувати і продавати на біржі, як свого часу робили поляки, продаючи свої стратегічні активи», − підкреслив міністр.
Аналіз:
Приватизувати сьогодні дійсно стратегічне державне підприємство, що генерує 50 % електроенергії в країні, за рахунок низької собівартості продукції якого протягом останніх років вдавалося тримати тариф на електроенергію для населення на прийнятному рівні?
Такі заяви може робити виключно істинний «націоналіст» та «патріот», який уже підібрав, судячи з усього, і покупця, і розрахував ймовірний дохід. Детальніше про ДП «НАЕК Енергоатом» читайте наступного тижня в спеціальному матеріалі ГО «Публічний аудит».
Кабінет міністрів України
НКРЕКП
1. «Вимагаю від Національної комісії з регулювання енергетики і комунальних послуг відбирати ліцензії і штрафувати ті облгази, які не виконують свою функцію і не забезпечують безкоштовно лічильниками громадян України», – підкреслив Прем’єр-міністр.
2. Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, проведено зустріч із представниками міжнародних аудиторських компаній великої четвірки, на якій обговорено питання щодо дотримання методології розрахунку роздрібних цін на природний газ для потреб населення; залучення представників аудиторських компаній з питань розрахунку роздрібних цін на природний газ для населення.
3. Національна комісія, що здійснює регулювання у сфері енергетики і комунальних послуг, знизила з 1 червня граничну ціну газу для промислових споживачів на 3% – до 6600 гривень за тисячу кубометрів із 6810 гривень.
Аналіз:
Незрозуміло, що саме вимагає Прем’єр-міністр України? Нагадаємо, відповідно до Плану заходів щодо реформування газового сектору, затвердженого 25.03.15 розпорядженням Кабінету міністрів України №375-р, встановлення лічильників природного газу для населення, фінансування зазначених заходів за рахунок складової в тарифі на послуги з розподілу природного газу та запровадження фінансових санкцій (штрафів) за порушення встановлених строків до газорозподільчих компаній має бути завершене до 1 квітня 2017 року.
Зрозумійте правильно, ГО «Публічний аудит» двома руками за те, щоб люди отримали лічильники якомога швидше та безкоштовно, але те, що робить Арсеній Петрович, схоже або на загравання з населенням через ЗМІ, або ж він просто не пам’ятає ті стратегічно-важливі документи, які підписує.
Стосовно НКРЕКП, то консультації з міжнародними аудиторами щодо вищеперелічених питань також передбачені згаданим Планом реформування. Сподіваємось, що технічний та економічний аудити дадуть офіційні відповіді на питання щодо обсягу національного видобутку, втрат, обґрунтованої собівартості, реального споживання газу тощо. І, маючи такі документи, ні голова НКРЕКП, ні Міністр енергетики та вугільної промисловості України не зможуть відкидати можливість зниження тарифів.
І основне в цьому розділі. Тепер ми справді європейська країна – з 1 червня граничний тариф на газ для промислових споживачів на 400 грн менший за тариф для населення. Уряд брав перед МВФ зобов’язання переглядати тариф для населення, виходячи з курсу національної грошової одиниці та вартості імпортного природного газу, а виконує, як бачимо, щодо промислових споживачів.
Міністерство аграрної політики та продовольства
Державна продовольчо-зернова корпорація
Основним завданням для Державної продовольчо-зернової корпорації є стабілізація відносин з китайськими партнерами та оновлення персоналу. Про це розповів в. о. голови правління корпорації Борис Приходько.
Він підкреслив, що в рамках виконання Китайського зернового контракту ДПЗКУ відвантажила вже понад 500 тис. тон. До кінця календарного року загалом планується поставити близько 3,7-4 млн тон. Крім того, наразі відпрацьовується можливість експорту до Китаю цукру, сухого молока, сорго, ячменю та сої. «На ці товари немає квот і низьке імпортне мито. Можливо, будемо постачати борошно».
Аналіз:
Минулого тижня в іноземних ЗМІ було повідомлення про виявлення на ринку Китаю «фальшивого» рису. Раніше аналогічні повідомлення поширювалися щодо яєць, свинини, інших продуктів харчування, що пов’язано з розвитком хімічної промисловості у країні.
Починаючи з 2000 року, Китай щорічно на 20 % збільшує споживання харчової продукції. У 2012 році обсяг споживання становив $1 трлн, а за очікуваннями експертів збільшиться до $1,5 трлн уже в 2016 році.
Крім борошна, можна розглянути можливість експорту до КНР рослинної олії, одним із найбільших імпортерів якої є ця країна (щорічне споживання 34 млн т).
За даними міжнародних експертів, на душу населення споживається курятини 9 кг на рік, а загальна кількість споживачів —2,3 млрд. Виробництво курятини в нашій країні у 2015 році може сягнути 1,25 млн т.
Таким чином, Міністерству варто нарощувати взаємовідносини з КНР не тільки в зернових культурах, а й в інших харчових позиціях, що дозволить зменшити залежність від російського ринку споживання, імпортні обмеження на якому постійно застосовуються як засіб політичного тиску.
Кабінет міністрів України
Міністерство фінансів України
Відбулося перше засідання Наглядової ради з приєднання України до спільної транзитної системи ЄС, де було обговорено комплекс заходів, які Україні буде необхідно вжити протягом наступних декількох років на шляху до СТС.
За результатами засідання Наглядова рада схвалила План заходів із приєднання України до спільної транзитної системи (Європейська нова комп’ютеризована транзитна система (New Computerised Transit System – NCTS – послідовність обміну електронними даними про товари, що переміщуються транзитом, між усіма митними органами-учасниками транзиту, а також митними органами та суб’єктами ЗЕД).
Аналіз:
Приєднання до спільної транзитної системи передбачене Угодою про асоціацію між Україною та ЄС. Це сприятиме розвитку торговельно-економічних відносин, прискоренню митних процедур.
Однак, на нашу думку, за умови реалізації цієї системи основним досягненням стане ефективна протидія контрабанді. Це дасть змогу для початку зменшити, а в результаті, можливо, взагалі виключити такі випадки, коли, вантаж, припустімо, покидаючи митну територію Польщі в напрямку України з одним обсягом та найменуванням товару, розмитнюється вже із зовсім іншим товаром чи його кількістю, а в гіршому випадку — взагалі зникає невідомо куди.
За оцінкою фахівців, тільки на контрабанді тютюнових виробів бюджет зазнає втрат у 2 млрд грн, а за даними станом на 2011 рік, обсяги контрабандної продукції становили $140 млрд.
Кабінет міністрів України
Антимонопольной комітет України
Міністр економічного розвитку і торгівлі України
1. Прем’єр-міністр України цього тижня представив голову Антимонопольного комітету України, якому доручив докласти максимум зусиль для притягнення до відповідальності компанію «Газпром» за зловживання своїм монопольним становищем на українському ринку. «Прошу разом із нашими європейськими партнерами провести відповідне розслідування». Арсеній Яценюк нагадав, що загальна сума штрафу може сягати до 10% від загального обсягу виручки, отриманої «Газпромом» на українській території.
Крім цього, прем’єр зазначив, що «Антимонопольний комітет має функцію розслідування. Тут вам не треба подобатися – це не та функція. Ваша функція – бути тільки на боці закону та економічної конкуренції… Новий закон (про здійснення державних закупівель—прим. автора) повинен нарешті принести прозорість у питання державних закупівель. Це мільярди грошей, які витрачаються. Антимонопольний комітет, на жаль, – інструмент не розслідувань, а інструмент як зупинити торги, «збити» того, хто виграв чесно, і «просунути» фірму, яка занесе хабар і в комітет, і в міністерство, і безпосередньо замовнику».
2. Міністр економічного розвитку і торгівлі України Айварас Абромавичус на конференції «Реформа державних закупівель в Україні» відзначив результати пілотного проекту електронних закупівель.
«Ця реформа важлива не тільки для Мінекономрозвитку, а й загалом для країни. Об’єм держзакупівель сягає 250 млрд грн. Якщо ми все зробимо правильно, то економія буде дуже суттєвою – до 50 млрд грн на рік», – розповів Міністр економічного розвитку і торгівлі України.
Аналіз:
Щодо ВАТ «Газпром», то інакше, ніж нісенітницею, ці слова назвати не можна. Встановлення цін на товарний природний газ російським монополістом здійснювалось на підставі існуючих договорів. Невжиття заходів із диверсифікації джерел постачання газу – це не головний біль російського підприємства, а нашого національного монополіста НАК «Нафтогаз України». Більше того, ВАТ «Газпром» не мав безпосереднього доступу до ринку споживачів України, формування ціни для яких та кінцевий тариф були й залишаються прерогативою НАК «Нафтогаз України» та національного регулятора. І це не говорячи вже про те, як поширити повноваження АМКУ на іноземну компанію та забезпечення виконання його рішень.
Ми підтримуємо міністра економічного розвитку і торгівлі України, беззаперечно електронні закупівлі необхідно впроваджувати. А якщо до процесу додати ще й активну участь АМКУ, то економічний ефект може бути ще більшим.
ГО «Публічний аудит» має зустрічну пропозицію і для Айвараса Абромавичуса, і для Арсенія Яценюка, і для Володимира Демчишина, які не бачать можливості зменшити тарифи на природний газ.
Ось Вам дорогі, недалекі можновладці:
50 млрд грн на рік економія на закупівлях.
Державним бюджетом України передбачено на субсидії по сплаті ЖКП для населення 27 млрд грн. На сьогодні ці кошти акумулюються за рахунок 70% ренти на видобуток природного газу. Ця рента закладена у відпускному тарифі, який населення і сплачує.
Економте на «відкатах» з державних закупівель, скасуйте ренту, і, як наслідок, отримаєте зменшення тарифу на природний газ для населення удвічі. Ще й 20 млрд грн із 50 млрд грн зекономлених залишаться на Ваш розсуд.
Кабінет міністрів України
Міністерство фінансів України
Міністерство соціальної політики
1. Загальний розмір прямого державного боргу станом на 30 квітня становив $ 56,320 млрд проти $ 54,057 млрд місяць тому.
Гарантований державою $ 11,027 млрд проти $ 10,967 млрд.
2. Міністерство фінансів розпочало випуск на міжнародних ринках державних облігацій на суму $ 1 млрд під гарантії Уряду США.
Номінальна вартість кожної облігації становить $ 200 тис., процентна ставка – 1,847% на рік. Сплата процентів здійснюватиметься двічі на рік (29 травня і 29 листопада). Запланований термін погашення облігації – 29 травня 2020 року.
3. Реальна зарплата українців у квітні 2015 року впала на 29,6%, у порівнянні з квітнем минулого року. За даними Держстату, середня зарплата штатних працівників в квітні 2015 року становила 3,998 тисяч гривень. Станом на 1 травня 2015 року заборгованість із виплати заробітної плати в Україні становила 1,495 млрд гривень.
4. Протягом травня до місцевих органів соціального захисту населення для оформлення субсидій вже звернулося близько 700 тисяч родин. Про це на засіданні Кабінету Міністрів України повідомив Міністр соціальної політики Павло Розенко: «Це свідчить про те, що нова система субсидій реально працює, що люди відчули можливість захистити свої соціальні права внаслідок підвищення цін на житлово-комунальні послуги та газ для населення».
Аналіз:
Загалом послідовність побудови цього розділу не потребує додаткового аналізу.
Країну затягує борговий вир, зовнішні зобов’язання не сплачуються в надії на добру волю кредиторів та реструктуризацію. При цьому не зупиняється процес накопичення позик, ефекту від яких люди не відчувають.
Єдина подачка, яку вони отримують, це субсидії, і збільшення кількості осіб, які за ними звертаються. Власне, це говорить не про те, що система їх надання злагоджено працює, а про те, що Урядом створені такі життєві умови та забезпечено такий рівень соціального захисту свого народу, які не залишають жодного вибору, як протягати руку за субсидіями.
Зменшення реальних доходів в умовах наростаючої інфляції, не говорячи вже про купівельну спроможність цих доходів, красномовно підтверджують попереднє твердження.
Кабінет міністрів України
Кабінет міністрів скасував перелік з 12 державних підприємств, які мають право виробляти біоетанол в країні. Про це йдеться в постанові №319 від 20 травня.
Згідно з постановою, виробництво біоетанолу може здійснюватися не тільки спиртовими заводами, а будь-якими підприємствами, які отримали ліцензію.
«Дозвіл на виробництво біоетанолу всім підприємствам ліквідує державну монополію. Це крок з дерегуляції, який стимулює розвиток ринку альтернативних видів палива в Україні».
Аналіз:
У власному дослідженні, присвяченому діяльності ДП «Укрспирт», ГО «Публічний аудит» зазначало, що вказане підприємство об’єднує 41 завод, з яких функціонує близько 10, інші перебувають або в процесі банкрутства, або простоюють внаслідок постійного скорочення виробництва — утричі протягом дев’яти років, і це при тому, що імпорт спирту підвищився тільки за останній рік також утричі.
Насправді наслідком таких рішень Уряду буде не стільки дерегуляція, скільки здешевлення активів ДП «Укрспирт», збільшення кількості заводів, які входять у його структуру та перебувають у стадії банкрутства чи простоюють, а це в результаті виллється в копійчану приватизацію державного монополіста, про яку періодично згадують, але поки не наважуються вдатися.
Залишилось дерегулювати виробництво спирту і сміливо розпочинати процедуру приватизації ДП.
Кабінет міністрів України
Міністерство фінансів України
Минулого тижня українські ЗМІ, урядовці та парламентарі в усі доступні способи говорили про прийнятий ВР України урядовий законопроект «Про особливості здійснення правочинів із державним, гарантованим державою боргом та місцевим боргом», який начебто передбачає механізм, покликаний захистити український народ від іноземних кредиторів.
І ось, закон ще навіть не підписано президентом України, а вже є результати:
1. Міністерство фінансів вітає успішне завершення переговорів між «Укрексімбанком» та спеціальним комітетом його кредиторів щодо перепрофілювання трьох єврооблігацій банку з погашенням у 2015, 2016 і 2018 роках на загальну суму близько $ 1,5 млрд. Це допоможе заощадити для платіжного балансу України до $1,5 млрд протягом 2015–2018 років.
Гарно завуальоване формулювання — «заощадити». Заощадити – означає заплатити менше. У цьому випадку мова йде про те, що ті борги, які потрібно було заплатити протягом 2015–2018 років, будуть сплачені в подальші періоди. І це є не заощадження, а банальна пролонгація боргу з подальшою сплатою купонного доходу за його обслуговування.
2. Переговори України з кредиторами найближчим часом можуть перейти з етапу консультацій між радниками, найнятими обома сторонами, до етапу прямих зустрічей. Про це заявила міністр фінансів Наталія Яресько. «Я сподіваюся, що днями і уряд матиме конкретно з кредиторами (зустріч) – не з радником, як це щодня (відбувається), а між боржником і кредитором», – сказала голова українського Мінфіну.
Яресько позитивно оцінила перебіг переговорів.
Далі очікувано від опальних спікерів «Фронту змін» почути: бачите, ми прийняли Закон, а кредитори, зважуючи наслідки, а саме – можливу втрату інвестицій, пішли на поступки. Це досягнення Уряду-камікадзе.
Беззубість, атрофованість та недієвість механізму, закріпленого в згаданому законопроекті, аналізувались у попередньому тижневому огляді, і змусити йти на поступки він міг, хіба, людину, яка не може дозволити собі оплатити послуги юридичного консультанта-студента максимум 2-го курсу юридичного ВУЗу.