ГлавнаяПолитика

Мінськ спотикання

Законопроект про реінтеграцію окупованих територій Донбасу Адміністрація президента розробляла «таємному режимі» ще з червня. Чули про нього усі, а от точний зміст, як стверджують депутати, знали тільки вузьке коло осіб – президент, секретар РНБО, їх найближче оточення, а також «міжнародні партнери» – дипломати і урядовці США, Франції та Німеччини, причетні до «українського питання». До учорашнього дня більшість депутатів Верховної Ради не бачили остаточну версію таємничого законопроекту. У середу президент вніс на розгляд парламенту одразу два законопроекти щодо Донбасу – №7163 «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях» та №7164 «Про створення необхідних умов для мирного врегулювання ситуації в окремих районах Донецької та Луганської областей». Обидва законопроекти отримали статус невідкладних. Тож, вже у четвер о 9 ранку депутати терміново розглянули їх на профільному комітеті з нацбезпеки і оборони.

Втім, проголосувати за них у залі парламенту народні обранці так і не змогли. Чому опозиція блокувала трибуну і розсварились фракції коаліції – читайте в матеріалі LB.ua.

Фото: facebook/Hanna Hrabarska

Суть президентських ініціатив

Законопроект №7163 «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях»:

– визначає правовий статус Луганської і Донецької областей – називає їх окупованими;

– визначає Російську Федерацію державою-окупантом;

– називає діяльність Збройних сил та інших військових формувань Російської Федерації та окупаційної адміністрації РФ – незаконною, а будь-який виданий ними акт – недійсним;

– надає Об'єднаному оперативному штабу ЗСУ, спільно з СБУ та центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань ТОТ, повноваження визначати перелік товарів, які можна і заборонено перевозити через лінію розмежування і порядок переходу лінії розмежування.

Об'єднаний оперативний штабу ЗСУ також керуватиме ЗСУ, МВС та іншими військовими формуваннями, що здійснюють оборону Донбасу. Цей штаб буде підпорядковуватись президенту України;

– надає Міністерству оборони України повноваження визначати межі тимчасово окупованих територій в Донецької та Луганської областей за поданням Генерального штабу ЗСУ;

– надає президентові право автоматично (без згоди парламенту) застосовувати ЗСУ у мирний час.

Фото: cow.org.ua

Також згаданий законопроект визнає Мінські угоди пріоритетними для мирного врегулювання на Донбасі. І саме це викликало у частини депутатів найбільше обурення. Однак про це трохи згодом.

Другий законопроект №7164 «Про створення необхідних умов для мирного врегулювання ситуації в окремих районах Донецької та Луганської областей» після реєстрації у Раді містив лише одну статтю – про продовження ще на рік скандального Закону «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей», що був ухвалений у 2014 році і мав діяти три роки.

Цим законом, фактично передбачається амністія бойовиків (якщо точніше стаття звучить так: « недопущення кримінального переслідування, притягнення до кримінальної, адміністративної відповідальності та покарання осіб – учасників подій на території Донецької, Луганської областей» ), гарантування статусу російської мови на Донбасі, створення так званих «загонів народної міліції», підконтрольних місцевій владі на окупованих нині територіях Донбасу та проведення там виборів. Закон фактично не діє, адже у ньому прописано, що передумовою для реалізації вказаних положень є виведення російських військ та незаконних військових формувань з території Донбасу.

Критика і альтернативний законопроект

Одразу ж після внесення президентських законопроектів у Верховну Раду, фракція «Самопоміч» подала альтернативний законопроект №7163-1 . По суті це трохи модифікований законопроект №6400, який віце-спікер Оксана Сироїд (обрана за списком «Самопомочі») подавала раніше спільно з групою колег-депутатів. Комітет з питань безпеки і оборони нещодавно рекомендував Верховній Раді його відхилити.

Фото: Макс Требухов

Основні відмінності нового законопроекту «Самопомочі» від президентського, наступні:

– в законопроекті «Самопомочі» вже прописані дати початку окупації частини Донецької та Луганської областей, які за словами Сироїд узгодженні з МЗС;

– прописаний, як статус Донбасу, так і статус Криму, що юридично урівнює всі окуповані Росією українські території;

– у законопроекті прописана норма про створення Нацради з люстрації, котра має займатись люстрацією держслужбовців, які займали проросійську позицію під час окупації;

Окрім «Самопомочі» альтернативний законопроект подав також депутат Андрій Іллєнко. А вже під час розгляду президентського законопроекту у залі, виявилось, що є й четверта схожа ініціатива – авторства депутата від «Батьківщини» Ігоря Луценка.

Фото: Макс Требухов

На думку нардепів «Самопомочі», президентський законопроект не можна ухвалювати насамперед через норму, що дозволяє президенту застосовувати Збройні сили України у мирний час без згоди парламенту. Наразі, згідно чинного законодавства, президент має подавати пропозицію про застосування ЗСУ на розгляд Верховної Ради. А законопроект №7163 пропонують надати главі держави можливість без погодження підписувати наказ про застосування Збройних сил.

Окрім цього, на думку Оксани Сироїд, через нечітко прописані перехідні положення Порошенко зможе застосовувати Збройні сили не тільки на Донбасі, а у будь-якій частині країни. «Самопоміч», яка активно підтримує так звану «торгову блокаду», така норма лякає. Адже, за логікою Сироїд, президент зможе у будь-який момент розігнати «блокадників» і на українській частині Донбасу. І просто застосувати армію на Закарпатті чи у Львові.

Натомість голова комітету з питань нацбезпеки і оборони та депутат фракції «Народний фронт» Сергій Пашинський стверджує, що «Самопоміч» відверто маніпулює, адже в перехідних положеннях уточнено, що президент зможе застосовувати Збройні сили у Донецькій та Луганській областях. Щоправда, у статті не прописано слово «тільки» (у Донецькій та Луганській областях), що й лякає депутатів «Самопомочі».

В "Батьківщині" натомість, бачить іншу проблему у згаданій нормі: «Ще цинічніше - це спроба узаконити указ, якого не існує в природі. Через три роки військової агресії РФ дати дозвіл на використання Збройних сил. Та це прямий шлях десяткам тисячам наших воїнів в суд в Гаагу, оскільки ви узаконюєте те, що три роки вони незаконно використовували зброю на цих територіях, захищаючи свою батьківщину», - заявив Сергій Соболєв.

Ще один пункт претензій «Самопомочі» – відсутність у президентському проекті закону поряд з правовим статусом Донбасу аналогічної згадки про Автономну Республіку Крим.

З ними погоджуються й інші колеги. Зокрема, один з лідерів Меджлісу кримськотатарського народу Рефат Чубаров заявив у коментарі LB.ua, що для нього питання Криму є принциповим і він наполягатиме на тому, щоб його юридичний статус також був прописаний у законопроекті.

«Мене би влаштував президентський проект, якщо б туди органічно всюди, поряд з «Луганською та Донецькою областями» вписати «Автономна Республіка Крим і місто Севастополь». Цей проект спрямований на те, щоб зафіксувати кардинальну позицію української держави щодо своїх територій – тому треба говорити і про Крим і про окуповану частину Донбасу одразу. Я побачив законопроект лише сьогодні вранці і буду пропонувати змінити цю редакцію», – відзначив він.

Фото: 24.tv

Згодом він повідомив, що президент погодився з його позицією.

Незадоволені президентськими ініціативами й праві радикали – «Свобода», «Національний корпус» та «Правий сектор». Їх, зокрема, обурила норма про дотримання Мінських угод та продовження на рік Закону «Про місцеве самоврядування». Праві привели своїх прихильників під вікна Верховної Ради і навіть погрожували узяти парламент штурмом – якщо законопроекти таки спробують ухвалити. Ті огородженні правоохоронцями, махали стягами, палити димові шашки і шини.

«Мінські угоди – це конфедералізація України, амністія бойовиків і «народна поліція». Тому подумайте перед голосування, вам за нього відповідати перед українцями, перед наступними поколіннями!», – вибухав з трибуни ВР депутат від «Свободи» Андрій Іллєнко.

Натомість, голова комітету із закордонних справ Ганна Гопко пояснює: пункти про Мінські угоди і продовження Закону про місцеве самоврядування, з'явились не просто так – їх вимагали вписати члени «норманської четвірки».

Фото: day.kyiv.ua

«Очевидно, що потрібна правова база для мирного врегулювання ситуації і, зокрема, коли говорять по подовження на рік закону про місцеве самоврядування, це і є, якраз з розрахунку на те, що пролонгація потрібна для переговорів з Сурковим і введення миротворчої місії», – пояснила вона логіку «міжнародних партнерів» у коментарі LB.ua.

За словами секретаря РНБО Олександра Турчинова, посилання на Мінські угоди потрібне для продовження санкцій проти Росії.

«Всі санкції – які приймалися Сполученими Штатами Америки, Європейським Союзом, іншими цивілізованими країнами – вони прив’язані до Мінського формату. Санкції продовжують до виконання Мінських угод, – заявив він сьогодні. – Припинення існування Мінського формату автоматично припиняють санкції проти Російської Федерації».

«Народний фронт» теж проти

Попри позицію Олександра Турчинова, який є одним з найвпливовіших «фронтовиків», його рідна партія також відмовилася підтримати деякі норми президентських законопроектів. Насамперед, пункт «про виконання Мінських угод». Не сподобався «НФ» і законопроект №7164, який продовжує на рік Закон «Про особливий порядок місцевого самоврядування…».

Фото: пресс-служба СНБО

Під час ранкового засідання комітету з питань оборони депутати спробували знайти компроміс, підтримавши правку «Народного фронту» до законопроекту №7164 про те, що «особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей набирає чинності виключно після виведення усіх незаконних збройних формувань, їх військової техніки, а також бойовиків та найманців з території України». Ця правка, насправді, – формальність, адже у Законі «Про особливий порядок місцевого самоврядування…» є ідентичний пункт.

Втім, правка була врахована. За кілька годин, в АП встигли доопрацьовати законопроект №7164 , вписавши туди вищеназвану правку, яка стала другим пунктом у законопроекті.

Пізніше «Народний Фронту» запропонував ще одну правку до статті №7 законопроекту №7163 згідно якої слова «Мінські угоди» мали б замінити на «Резолюцію ООН». Парадокс полягає у тому, що й у резолюції ООН є посилання на Мінські угоди.

Після того, вже о 15.00 комітет з питань національної безпеки та оборони зібрався знову – щоб розглянути доопрацьований законопроект №7164.

На той час, представники коаліції вже виглядали геть знервованими. Голова фракції «НФ» Максим Бурбак бігав кулуарами парламенту повторюючи загадкову фразу про те, що «їм нічого не вдасться, голоси будуть».

Фото: 24.tv

Заступник голови фракції БПП Олексій Гончаренко зніяковіло, з червоним лицем роздавав коментарі телеканалом.

Вже під час другого засідання комітету стало зрозуміло чому депутати такі напружені.

Виявилось, що члени комітету, нардепи «Народного фронту» Андрій Левус та Тетяна Чорновол не задоволені змістом ухваленої правки. Оскільки ще на засіданні фракції «НФ» домовились: для них принциповим є питання про верифікацію, тобто, факт виведення російських військ з Донбасу повинен засвідчувати президент своїм указом. Цю норму мали додати до законопроекту, який продовжував чинність Закону «Про особливий порядок місцевого самоврядування…». Втім, дивним чином про неї забули, подавши президенту на доопрацювання лише норму, яка ще раз нагадує про обов'язковий вивід російських військ з Донбасу.

«Ми впишемо пункт про верифікацію у перший законопроект №7163», – намагався заспокоїти своїх колег голова комітету Сергій Пашинский.

Фото: 24.tv

Втім, конфлікт щодо «загубленого» пункту так і не вдалось вирішити.

Насправді, норма про верифікацію умовна, як і загалом законопроект №7164, пояснюють в «НФ». Але обурюються, що до розробленого спільно з Турчиновим тексту вже в АП додали «різних непотрібних норм».

«Мда. Ну знаєте, це як дівчина хлопцю. Спочатку помаду хочу, потім шубу», – тихенько констатує один з депутатів від БПП.

Бійка

О 16.00 почалось вечірнє засідання ВР. Депутати не зволікаючи перейшли до розгляду президентських законопроектів.

Після виступу голови РНБО Олександра Турчинова, який особисто прийшов нагадати депутатам про важливість законопроекту, Ігор Луценко попросив у віце-спікера Ірини Геращенко представити власний законопроект. Втім, Сергій Пашинський почав протестував проти цього і Геращенко вирішила, що часу для законопроекту Луценка немає. Мовляв, вносіть правки до проекту президента.

До трибуни одразу ж підбігли депутати від «Самопомочі» та «Батьківщини» та заблокували її. Декілька депутатів оточили Ірину Геращенко і цієї ж миті до крісла віце-спікера «підлетіли» й нардепи від НФ, БПП, «свободівці» і позафракційні. Народні обранці штовхали та товкли одне одного так – що за хвилини дві, вже важко було розібрати хто кого дубасить – з клубка людей виринали тільки окремі голови та руки.

Фото: Голос Украины

«Я вас не боюся!», – кричала Ірина Геращенко до депутатів «Самопомочі», які виривали її мікрофон. В той же момент з незрозумілих причин Тетяна Чорновол навалювалась на крісло віце-спікера, а її руки вже заламував «свободівець» Юрій Левченко.

Через бійку, спікеру Андрію Парубію довелось оголосити перерву.

«Президент зателефонував нам і спитав, чи є шанси провести законопроект через зал, – розповів LB.ua один з лідерів «НФ». – Ми відповіли: з пунктом про Мінськ – ні. Він погодився зняти цей пункт. І про це Бурбак заявив з трибуни. Але «Самопоміч» і «Свобода», заблокувавши парламент, спрацювали під дудку ФСБ».

Екстрене засідання з президентом

Після перерви Андрій Парубій похмуро підійшовши до досі заблокованої опозиційними фракціями трибуни, повідомив: розгляд законопроекту доведеться перенести.

Одразу по цьому фракції “Народного фронту” та БПП зібрались на екстрені засідання. Поговорити з депутатами власної фракції навідався особисто президент.

Фото: пресс-служба президента

«Президент сказав, що ми не будемо йти у поводу в НФ. «Вони наші союзники, чи хто? Чому Парубій покинув президію і дозволив «Самопомочі» її окупувати? Якщо завтра це знову повториться, будемо піднімати це питання публічно», – переподає слова президента один з депутатів БПП після засідання фракції.

В БПП впевнені: спікер спеціально підіграв колегам, дозволивши зірвати ухвалення законопроекту. Мовляв, «НФ» має ще ряд претензій до законопроекту, зокрема, щодо підпорядкування МВС Об'єднаному оперативному штабу Збройних сил України, що нібито не подобається Арсену Авакову. Також, на думку співрозмовників LB.ua в БПП, не задоволений нормами законопроекту і сам Олександр Турчинов.

Втім, і в БПП і в «НФ» прогнозують: у п’ятницю законопроекти таки ухвалять. Без згадки про Мінські угоди. А можливо й інші норми зазнають змін – після традиційних опівнічних консультацій на Банковій.

Тереза ЛащукТереза Лащук, журналістка
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram