26 жовтня
Відкриється другий “Тиждень критики” фільмом “Щасливий Лазар” італійської режисерки Аліче Рорвахер. Це третій її ігровий фільм – почала вона з “Небесного тіла”, яке вийшло в 2011 році і брало участь в “Двотижневику режисерів” на Каннському кінофестивалі. Другий її фільм – “Чудеса” – отримав гран-прі Канн, а третій – “Щасливий Лазар” – розділив премію за сценарій в Каннах з Джафаром Панахі. Хоча критики пророкували йому “Золоту пальмову гілку” – притча про наївного хлопця Лаззаро, який живе з великою родиною селян, яких експлуатує маркіза де Луна, міцно стоїть на плечах італійського кінематографу, але не копіює його, а продовжує.
Покази: 11:00 та 19:30. Стрічку представить кінокритик, редактор відділу “Культура” LB.ua Дарія Бадьйор.
О 19:30 відбудеться церемонія відкриття фестивалю та вручення премії кінокритиків “Кіноколо”. Після цього – показ фільму.
27 жовтня
Сеанси о 10:00 та 19:30: стрічка Алі Аббасі “На межі світів”, переможець програми “Особливий погляд” Каннського кінофестивалю (тієї самої, де Сергій Лозниця отримав нагороду за режисуру “Донбасу”). Темна казка про соціальну нерівність у Швеції (та й загалом у суспільстві). В центрі сюжету – працівниця митниці Тіна, в якої надзвичайно хороший нюх. Тіна розуміє, що вона – не така, як всі, і, коли зустрічає чоловіка, подібного до себе, починає розбиратись. “На межі світів” висунуто Швецією на здобуття “Оскара” в номінації “Найкращий іноземний фільм”.
Фільм представить кінокритик Олександр Гусєв.
О 13:00 покажуть фільм-переможець премії кінокритиків “Кіноколо” в основній номінації – “найкращий повнометражний ігровий фільм”. Стрічку також представить Олександр Гусєв і обговорить її з глядачами після показу.
О 16:30 – перший фільм із ретроспективи Інгмара Бергмана – “Літо з Монікою” 1953 року. За словами Жана-Люка Годара цей фільм вплинув на повоєнне кіно у Франції так само, як “Народження нації” Гріффіта – на довоєнне. Мелодрама про молодят, які приїхали проводити разом відпустку, вважають відправною точкою Бергманівського поетичного стилю.
Фільм представить кінокритик Сергій Ксаверов.
28 жовтня
Сеанси о 10:00 та 19:30: блокбастер цього фестивалю, нова робота данського режисера Ларса фон Трієра “Дім, який побудував Джек”. Після 7 років відсутності на Каннському кінофестивалі (в 2011 Трієра оголосили персоною нон грата за те, що він сказав на прес-конференції фільму “Меланхолія”, наче співчуває Гітлеру) режисер повернувся в позаконкурсну програму із таким собі opus magnum – величезною драмою про серійного вбивцю, який шукає себе. Паралелі з автором фільму напрошуються самі по собі.
Фільм представить кінокритик Ярослав Підгора-Гвяздовський.
13:30: перший фільм української ретроспективи. На честь Кіри Муратової, якої, на жаль, не стало цього року, фестиваль покаже її фільм “Астенічний синдром” 1990 року. Стрічку представить кінокритик Наталія Серебрякова.
16:30 – ще один фільм Бергмана – “Сьома печатка”. Культова стрічка 1957 року – лицар, який повернувся з війни в охоплену чумою країну, грає в шахи зі Смертю. В головній ролі – Макс фон Сюдов, для якого це була перша роль в фільмі Бергмана, з яким вони ще неодноразово попрацюють. Цей фільм також представить Наталія Серебрякова.
О 14:00 в конференц-залі кінотеатру “Жовтень” відбудеться подія з дискусійної програми фестивалю – круглий стіл “Кінокритики vs кіноіндустрія: специфіка взаємодії”. Спікери: Лєна Чиченіна (кіножурналістка), Ярослав Підгора-Гвяздовський (кінокритик, журналіст), Аркадій Непиталюк (режисер, фільми «Припутні», «Кров’янка»), Юрій Мінзянов (теле- та кінопродюсер, фільми «Припутні», «Випуск'97»), Марина Степанська (режисерка, фільм «Стрімголов»). Модераторка: Дарія Бадьйор
“Кіноіндустрія всіх часів намагається з'ясувати стосунки з кінокритикою. В Україні дискусія між критиками та – ширше – кінопресою та кінематографістами загострилась і потребує пошуку спільних засновків та випрацювання етики взаємодії. Цей круглий стіл – початок такого діалогу”, – йдеться в описі.
29 жовтня
Сеанси о 10:00 та 19:30: новий фільм одного з найбільш значущих китайських режисерів – Цзя Чжанке. “Попіл – найчистіший білий” – епічна сага про Цяо, молоду танцівницю, яка закохалась в гангстера Біня, врятувала його і сіла за це до в’язниці. Минуло багато років, Цяо вийшла, але її ніхто не зустрічає, тож доводиться починати все спочатку у Китаї, який теж зазнав змін. Фільм брав участь в основному конкурсі Каннського кінофестивалю.
Стрічку представить Наталія Серебрякова.
13:00 – “Совість” Володимира Денисенка, фільм, якому виповнюється 50 років. Перший досвід незалежного кіно в Україні радянського періоду, фільм, який Денисенко зняв зі своїми студентами в університеті Карпенко-Карого. Драма про жителів українського села під час нацистської окупації – перед ними постає вибір, чи видати німецьким солдатам молодого хлопця, який вбив офіцера.
Стрічку представить кінокритик Станіслав Бітюцький.
16:30 – ще один культовий фільм Інгмара Бергмана – “Персона”. Стрічка вплинула на багатьох режисерів. Головні ролі грають Бібі Андерсон та Лів Ульманн, за камерою – Свен Нюквіст, який зняв 18 фільмів з Бергманом. “Персона” – зразок в тому числі й операторської майстерності, рішення Нюквіста увійшли до підручників та стали відправною точкою для пошуків багатьох кінематографістів.
Фільм представить Ярослав Підгора-Гвяздовський.
30 жовтня
Сеанси о 10:00 та 19:30: останній фільм Яна Шванкмаєра, чеського майстра сюрреалізму. “Комахи” – історія про те, як актори театральної трупи ставлять “Сцени з життя комах” Карела Чапека. Втім, чи не більше тут відсилок до “Перевтілення” Франца Кафки.
Фільм представить Сергій Ксаверов.
13:00 – українська програма, і в ній – “Камінний хрест” Леоніда Осики, одна з ключових стрічок українського поетичного кіно. Також відзначає 50-річчя з дня виходу на екран. Знята за мотивами двох новел Василя Стефаника – власне, “Камінного хреста” та “Злодія”, – це історія може бути прочитана в тому числі як історія про кризу ідентичності. Детальніше розповість Сергій Ксаверов.
16:30 – фільм з програми “Бергман 100” – “Година вовка” 1968 року. Ще одна спільна робота Бергмана з фон Сюдовим, на цей раз в жанрі психологічного трилера, або й навіть хоррора. “Цей фільм є персональною бергманівською “годиною вовка” – часом, коли народжується та помирає найбільше, та світ кошмарів підходить до нашого світу впритул. Наповнений страхітливими образами та знятий майже як горрор, “Година вовку” має багато паралелей із творчістю та життям режисера, але, між тим, залишається однією з найгерметичніших його робіт”, – пише кінокритик Сергій Ксаверов, який представить фільм глядачам.
Окрім того, в цей день відбудеться ще один круглий стіл – на тему “Експериментальне кіно в Україні – вибір чи доля?”. Серед учасників – режисери та кінокритики, які стали режисерами та знімають експериментальне кіно. До обговорення – такі питання: “Як зустрічають експериментальне кіно в Україні? Чи має воно свого глядача? Чи можна порівнювати українське експериментальне кіно з американським і європейським? Чи може експериментальне кіно мати бюджет? Чи можна робити водночас експериментальне та комерційне кіно?” Модераторка – Наталія Серебрякова.
31 жовтня
Сеанси о 10:00 та 19:30: Спеціально на Хеллоуїн організатори “Тижня критики” поставили показ фільму “Менді” Паноса Косматоса с Ніколасом Кейджем в головній ролі. Фільм брав участь в “Двотижневику режисерів” на Каннському кінофестивалі, проте цього року там перемогла інша кислотна фантазія – “Екстаз” Гаспара Ное. Фільм-тріп про те, як чоловік мстить за жорстоке вбивство дружини сектантами-байкерами. Місце дії – ліси Північної Каліфорнії (які знімали в Канаді), саундтрек – King Crimson та музика Йоханна Йоханнсона (“Прибуття”, “Сікаріо”), здається, остання його робота в кіно. Фільм представить Сергій Ксаверов.
13:00 – стрічка з української програми. На честь 70-річчя режисера В’ячеслава Криштофовіча – фільм “Приятель небіжчика”, який в 1997 році брав участь в “Двотижневику режисерів” в Каннах. Стрічку представить Станіслав Бітюцький.
16:30 – “Шепіт і крики” Інгмара Бергмана, психологічна драма про трьох сестер, які одна одну ненавидять, але живуть разом. “Оскар” за операторську роботу Свена Нюквіста. Стрічку представить Дарія Бадьйор.
1 листопада
Останній день фестивалю.
Сеанси о 10:00 та 19:30: “Діамантіно” Габріела Абрантеша та Деніела Шмідта, переможець “Тижня критики” на Каннському кінофестивалі цього року. Сатирично-сюрреалістична стрічка про футболіста, в кар’єрі якого наступив злам: після смерті батька він не може більше забивати так багато голів, адже не бачить більше песиків в рожевій піні на полі. Цим намагаються скористатись його підлі сестри, які змушуть Діамантіно працювати на ультраконсервативну партію, яка хоче, щоб “Португалія знову стала великою”. Стрічку представить Станіслав Бітюцький.
13:00 – відбірники фестивалю вирішили зануритись в історію українського кіно і показати “Арсенал” Олександра Довженка. Фільм представить директор Національного центру Довженка Іван Козленко. Фільм 1928 року є культовою стрічкою українського радянського кіноавангарду.
Оскільки радянська художня спадщина на разі є предметом масштабної дискусії в Україні, на “Тижні критики” долучаться до цієї розмови. О 15:00 почнеться круглий стіл “Переосмислення радянської мистецької спадщини: авангард та пропаганда”.
Учасники: Сергій Тримбач (кінокритик, кінознавець, кіносценарист, колишній Голова Національної спілки кінематографістів України), Іван Козленко (Генеральний директор Національного центру О. Довженка), Ігор Грабович (кінокритик, кінознавець), Ярина Цимбал (літературознавиця). Модераторка: Дарія Бадьйор. Під час круглого столу обговорять, як від авангардного – та радянського загалом – мистецтва відділити пропаганду.
О 15:30 відбудеться останній показ ретроспективи Інгмара Бергмана – ще один opus magnum. На цей раз “Фанні та Александр” 1982 року, частково автобіографічний фільм, який прийнято вважати концентратом його творчості, де зібрані всі теми, які цікавили Бергмана протягом кар’єри. Стрічку представить глядачам та проведе обговорення Станіслав Бітюцький.
Всі покази фільмів – в залі "Гегемон" кінотеатру "Жовтень", всі круглі столи – в конференц-залі кінотеатру. Деталі програми та продаж квитків – на сайті кінофестивалю.