ГлавнаяОбществоЖиття

Бджоли на експорт

Україна стрімко нарощує показники експорту меду, перетворюючись на світового лідера. Утім, це не надто тішить ані пасічників, ані пересічних українців: перші все одно збувають мед перекупникам за безцінь, другі ж на тлі “витікання” продукту з країни будуть змушені платити більше на ринках

Фото: EPA/UPG

Бджоляра зі стажем пана Кавку уже багато років щосуботи можна побачити на ринку в Боярці, що під Києвом. Утім, цей огрядний чоловік з “козацькими” вусами не надто цим і задоволений: “Так, я збуваю мед по відносно справедливій ціні. Але я тут влітку — жарюся, а взимку — мерзну. І головне — а коли мені господарством займатися? Раніше у мене були три корови, а зараз я спочатку збираю мед, а потім його продаю”.

Ті ж пасічники, які не хочуть відриватися від господарства, збувають свій мед перекупникам. І таких — безліч.

Зокрема, тільки у першому кварталі Україна експортувала 7,8 тис. тонн меду, що на 26% перевищує показники минулого року.

“Експорт протягом останніх 10 років зріс в 9,5 разів — до 36,3 тис. тонн. Якщо в 2005-2010 роках на внутрішньому ринку залишалося 90-95% від виробництва, то в 2011 році почалося різке зменшення: з 86% у 2011 до 45% у 2014, - говорить керівник експертної групи асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» (УКАБ) Ігор Остапчук. - Нові ринки збуту можуть дати поштовх до збільшення виробництва цього продукту, але, зважаючи на те, що наразі 99% меду виробляється в домогосподарствах, стимулювати виробництво зможуть лише високі закупівельні ціни. Внутрішній ринок буде перебувати під тиском такого збільшення експорту, що стимулюватиме ріст відпускних цін”.

Саме у пошуку справедливих “відпускних цін” пан Кавка і колесить ринками: “По селах “рисачать” перекупники. Але те, що вони поропонують, це сміх. Плюс можуть і бідони не повернути, і документацією допікають. Я їх відправляю подалі».

Ігор Остапчук аргументує правильність позиції пана Кавки цифрами: “В кінці 2014 року мед у бджолярів закуповувався по 15-18 грн за кг. Взимку ціна вже була в районі 20-25 грн., а в травні 2015-го закуповували і по 40”.

На пікові цін пасічники могли збути мед акації перекупникам за 55 грн/кг (десь 77 грн за літр). І це — на пікові. Зараз, коли багато трейдерів уже “відпрацювали” закордонні контракти, ціна ледь доходить до 45 грн/кг. А Кавка самотужки продає літр такого меду за 120 грн (і це ще не найвища пропозиція на ринку). Він згадує радянські часи, коли він міг здати мед у державну контору по справедливій ціні і не гаяти свій час, подорожуючи ринками та ярмарками. 

Фото: orthodoxy.org.ua

За даними Ігора Остапчука, середня експортна ціна меду у першому кварталі цього року склала $2,4 дол/кг, що дорівнювало 61 грн/кг. В той час як середня ціна пропозиції меду на внутрішньому ринку в тому ж таки першому кварталі коливалася в межах 50-65 грн/кг. “Зважаючи на курсову динаміку в той період ціни експортні та внутрішні були приблизно на одному рівні. В той же час спостерігалася значна регіональна різниця. Якщо у Львові за даний період ціни були переважно на рівні 50 грн/кг, рідко підіймаючись до 55-60 грн/кг, то в Києві в той же час ціни знаходились на рівні 70 грн/кг, а в останні два тижні першого кварталу піднялися до рівня 120 грн/кг”, - зауважує Остапчук.

Хмельниччанин Андрій щовихідних приїжджає до Києва, аби спробувати якнайдорожче продати свій мед. За “чисту як сльоза” акацію він просить 75 грн за півлітрову банку, а трилітрову готовий віддати за 410 гривень. На зауваження: “Нащо ж пенсіонерів такими цінами лякати?”, - тільки посміхається на знак згоди. Утім, додає: “Потроху стали брати. Мабуть, пенсії отримали”.

Фото: EPA/UPG

Колегам Андрія, які продають мед трейдерам, такі ціни можуть хіба що наснитися. При цьому за кордоном ціна на розфасований продукт набагато дорожча, ніж продають наші пасічники “гуртом”. Так, у Великобританії ціни взагалі захмарні: за баночку вагою 340 грам просять 5 фунтів стерлінгів. У материковій Європі, з якою і торгує Україна, ціни помірніші, але теж викликають повагу: в Австріі за 1 кг акацієвого меду просять майже 10 євро.

У сусідній Німеччині, яка є головним європейським споживачем українського меду, ціни не менші. Мед там став дорожчати, починаючи з 2010 року, коли зміни клімату і забруднення навколишнього середовища призвели до масової загибелі бджіл. Водночас, Європейський суд заборонив продавати мед з пилку генетично модифікованих рослин, внаслідок чого значно зросли витрати на аналізи кінцевого продукту.

При цьому наші трейдери відкидають звинувачення, що скуповують у пересічних пасічників мед за безцінь, а потім продають його за кордон втридорога.

Фото: EPA/UPG

“Ціна на український мед — трохи більша за $2/кг. І якщо ми станемо в позу — мовляв, давайте нам кращу ціну, європейці просто переорієнтуються, наприклад, на Китай. Ви не уявляєте, скільки звідти надходить меду — контейнерами везуть”, - розповідає Олена Соловйова, гендиректор компанії АТС Україна, заснованої 2003 року саме задля експорту українского меду до Європи та інших країн.

Соловйова розповідає, що європейці продають український мед як “свій”: “Беруть наш мед, додають китайського і продають як “чисту Францію”.

Треба розуміти, що “безмитові квоти” у кількості 5 тис. тонн на рік, про які багато говориться і які Україна швидко вибирає, це лише верхівка айсбергу. Так українські компанії раніше продали до ЄС 21 тисячу тонн продукту, сплативши 17% мито.

Америка нещодавно взагалі скасувала мито на український мед, яке і так було символічним. Не дивно, що саме на Штати припадає до 40% українського експорту.

Президент Ющенко посприяв ще більшій сакралізації меду всередині країни
Президент Ющенко посприяв ще більшій сакралізації меду всередині країни

Ще 2011-го року виробництво меду в Україні оцінювалося щонайменше у 75 тисяч тонн. Дехто казав і про 120 тис. тонн. на рік. Такий різнобій пов'язаний з приблизним уявленням про кількість бджолосімей в численних приватних пасіках. Тоді в країні офіційно налічувалося 3 млн 750 тисяч бджолосімей.

Олена Соловйова з АТС порівнює Україну з іншим лідером-експортером — Аргентиною: наші країни об'єднує те, що виробництвом меду майже тотально займаються малі приватні господарства. І ця форма господарювання довела свою успішність.

А Ігор Остапчук з УКАБ каже, що в найближчій перспективі структура виробництва меду в країні не зміниться, проте він не виключає появу більш сильних гравців. Утім, першочергово можливе створення компаній, що будуть скуповувати мед у виробників, проводити обробку, пакувати і експортувати продукт.

Утім, він сумнівається, що пересічні пасічники здатні на такі трансформації свідомості:

“Перспектив реалізації в Україні мало, бо здебільшого населення віддасть перевагу дешевому продукту, який зазвичай містить якісь домішки (в тому числі антибіотики), а за кордон продати не так просто. Проте ніхто не заважає нашим виробникам займатися «маркетингом». Якщо вони не можуть/хочуть шукати покупців кінцевого продукту, а здають «напівфабрикат» - це вже їх вибір. Для пасічників було б цілком прийнятним і прибутковим варіантом робити кінцевий продукт в гарному оформленні із наклейкою «еко» чи «біо» та експортувати його. Звичайно ж, це додаткові витрати, які вони просто не хочуть нести”.

Фото: EPA/UPG

***

Природньо, що вимивання якісного меду з країни (а на експорт йде саме такий) збільшує на ринку кількість продукту з домішками чи взагалі підробленого. Утім, “контрафакт” існував завжди. Вихід — працювати з перевіреними “постачальниками” (вони якраз на експорт не працюють), довіряти своєму нюхові та інтуїції.

Бо, як сказав інший наш співрозмовник пан Ілля з Тарасівки: “У мене вдома мед неодмінно стоїть на столі — як хліб чи сіль. Подобається тобі цей продукт чи не дуже, але його треба їсти ложками. А ще краще — кілограмами. Залишатиметеся молодими і здоровими”.

При цьому мед, навіть зважаючи на деяке здорожчання, залишається доволі доступним продуктом. Принаймні в психології людей, які, вибираючи між одним кілограмом “фірмової” ковбаси і одним літром натурального бджолиного продукту, надають перевагу останньому...

Фото: EPA/UPG

Євген ШвецьЄвген Швець, журналіст
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram