Для того, щоб регіон став туристично привабливим – треба знайти «родзинку». Якщо вона вже є – наприклад, гори, то підтримати зручною та потужною туристичною інфраструктурою. Якщо «родзинки» немає – створити. Фестиваль, арт-об’єкт, ярмарок, зелений туризм, автентичні майстер-класи, реконструкція колишніх промислових об’єктів під туристичну принаду – варіантів є безліч. Найголовніше – бажання та інвестиції.
Ситуація з туризмом у Євросоюзі
Загалом близько 10 млн працівників задіяні в галузі туризму в Євросоюзі (станом на 2014 рік). З них по 1.5 млн осіб працюють в сфері туризму в Німеччині, Британії, Італії та Іспанії.
Про прибутковість туризму свідчать наступні цифри. В 2014 році туристи, що побували в країнах ЄС, залишили там близько €392 млрд., тобто згенерували майже 3% внутрішнього валового продукту ЄС, що склав близько €13.95 трлн. в тому році. За сумами надходжень від туризму лідерство впевнено отримала Німеччина, де осіло майже €112 млрд, наступною за прибутковістю стала Франція із майже €80. Трійку лідерів замикає Іспанія з €24.4 млрд.
Однак при цьому всьому в ЄС спостерігається тенденція до падіння показників виручки від туризму. В 2013 році, наприклад, рівень загальних витрат туристів становив €417 млрд. Тож шукати і створювати нові туристичні принади та цікавинки дуже актуально для старенької Європи.
Європейська комісія має щонайменше 11 великих програм і різних фондів, через які надходить фінансова допомога туристичній галузі ЄС, що розглядається як стратегічно важлива і є третім по величині сектором економіки. За допомогою цих програм фінансування отримали сотні проектів в ЄС. В кожної з програм є певні критерії та вимоги до відбору отримувачів грантів, але їх об’єднує те, що прохачами можуть бути лише учасники туристичного приватного та громадського сектору туристичної економіки, і саме ті, що приймають участь у просуванні та формуванні туристичних продуктів та послуг. Кошти надають у формі грантів, або через партнерські інституції у формі кредитів, гарантій, участі у капіталі. Напрямки, які є перспективними і підтримуються владою, є згуртованість громад, навколишнє середовище, дослідження та інновації, культура та освіта і, нарешті, створення нових робочих місць в туристичній галузі.
Майстер-класи, окультурена шахта та реставровані бастіони – які проекти підтримують в ЄС
Проекти, які отримують фінансову підтримку від Євросоюзу, дуже різнопланові. Їх єднає лише те, що суттю проекту стає створення туристичної «родзинки», яка привабить потоки туристів у цю місцину.
Європейський фонд регіонального розвитку (ERDF) надав €500 тис. на реставрацію Бастіонів Сенгле (Senglea Bastions) на Мальті, частина яких була недоглянута та занепадала через відсутність коштів. Реставрація історичної пам’ятки позитивно вплине на локальний економічний стан і очікувано призведе до збільшення кількості туристів, які, до слова, і так охоче відвідують цю частину Мальти. До речі, цей фонд надає кошти підтримки у формі грантів. При цьому частка грантових коштів від загальної суми проекту для найменш розвинених країн становить 85% проекту, для країн, що розвиваються, – 60% та найбільш розвинених – 50% (у межах ЄС).
Іншим проектом допомоги цього фонду є допомога у розвитку стагнуючого туристичного регіону (Oberpinzgau) в Австрії. Місцева влада вирішила дати новий поштовх туризму в регіоні. Тож місцевий університет дослідив цілющі функції найвищого водоспаду в Європі, що знаходиться в цьому регіоні, і на основі досліджень влада почала розробляти нові туристичні продукти, пов’язані з ним. Для практичної реалізації їхніх задумок фондом було виділено €125 тисяч євро, що становить 25% від вартості проекту.
Дуже актуальним для України проектом є перетворення старої вугільної шахти у простір креативної економіки С-Mine в бельгійському місті Генк (Genk). Тут створили можливості для розвитку підприємств ігрової індустрії, культурний центр, туристично привабливі об’єкти (подорож у великій вентиляційній шахті), а також місце для «Академії медіа та дизайну» і Лабораторію з дизайнерських інновацій для малих та середніх підприємств, що функціонують в цій сфері. ЄС профінансувала €317 819 (57%) цього проекту, що реалізувався у 2011 році.
Профінансованим на 50% (€52 тис) проектом з розвитку сільських місцевостей стали курси з приготування страв, для яких використовують лише місцеві продукти, у регіоні Веркор (Vercors) у Франції. Курси проводить асоціація, яка займається підвищенням кваліфікації мешканців сільських місцевостей в питаннях туризму. Тренінг базувався на традиціях та історії місцевості і знайомив студентів з місцевою туристичною інфраструктурою. Випускники знаходили собі робочі місця у місцевих закладах харчування, що сприяло розвитку туризму в цьому регіоні.
В гірському регіоні Болгарії з прекрасними краєвидами, провінції Ловеч (Lovech), існує традиція ремісництва. Пан Хрісто Хрістов, що спеціалізується на виготовленні предметів зі шкіри і сідел, вирішив збудувати гостьовий будинок для чотирьох гостей та відновити свою майстерню. Після реалізації задуманого гості могли б подивитись і спробувати власноруч виготовити ті чи інші вироби, покататись верхи або прогулятись гірськими вершинами. Такий результат зміцнив би туристичні можливості місцевості та зберіг культурний склад регіону. Для реалізації задуму було виділено 30% фінансування у сумі €15 тис. у 2013-14 рр.
Приватна ініціатива розвитку туризму в ЄС
Політика розвитку туризму в ЄС передбачає, що створення туристичної привабливості має бути не лише клопотом місцевої влади, але й опиратись передусім на приватну ініціативу, особливо на регіональному і місцевому рівнях. Це логічна стратегія, адже громади, які проживають на певних територіях, як ніхто, добре знають свої сильні сторони та потенціал, і можуть запропонувати прості і дієві рішення реалізації цього потенціалу. Тож у Європі ініціатива громадян, що ґрунтується на продуктивній ідеї, завжди знайде фінансову підтримку від державних інституцій та фондів ЄС.
Цікаво, що приватна ініціатива туристичного бізнесу у ЄС не просто ставить на меті привабити туристів та заробити гроші за будь-яку ціну. В тренді - застосування практик сталого розвитку . Тобто використання альтернативної енергетики, збереження ландшафтів, контроль за сміттям тощо. Зрештою, все, що дозволить зберегти і примножити туристичну привабливість місцини, не зашкодити місцевому населенню та природі, зберегти все для наступних поколінь. Це разюче різниться від політики неконтрольованого вилову риби, вирубку лісів, забруднення сміття заповідних територій, які ми можемо спостерігати у себе на Батьківщині.
Керівництво пляжного містечка Stranddorf Augustenhof, що розташувалось на узбережжі Балтійського Моря у північній частині Німеччини, запровадило системи генерації та постачання тепла і гарячої води у будинки відпочинку за рахунок сонячних батарей та використання дерев’яних палетів. Після цих новацій тут вже не використовують горючі корисні копалини для обігріву.
Інший приклад - «Біоготель Флоріан», що розташувався в горах в Тіролі, Австрія. Наріжною ідеєю готелю є навіть не сортування сміття, а превентивні дії у генерації відходів. Багато продуктів харчування у готелі виробляють самі, постачальників інших продуктів просять використовувати спеціальні багаторазові контейнери і не співпрацюють з тими, хто відмовляється це робити. Внаслідок цих дій кількість відходів на одного гостя на добу зменшилась до 40 грамів.
Ідею сталого розвитку послідовно втілює гірська станція, що розташувалась у шведському регіоні Даларна. Навколо станції, яка є одним з популярніших місць відпочинку в країні, все вкрито парками та лісами. Також працівники станції опікуються станом шести гірських вершин, що знаходяться поруч. Крім цього, паливна система опалення була замінена на геотермальну (використовує тепло землі) ще у 1985 році, використовуючи паливну лише як резервну на випадок важких зим. Додатково встановлені апарати для компостування органічних відходів. До сортування активно долучаються гості готелю на 150 ліжок, що знаходиться на території станції. Всі події в готелі, конференц-центрі та активності плануються з урахуванням місцевих природніх умов та стану. Кухня також місцева і використовуються лише місцеві продукти, що зменшує витрати і несе економічні вигоди регіону. Працівники проходять тренінги з культурного, історичного та природнього контексту місцевості. Плинність кадрів дуже низька, бо працівники отримують гідну зарплату. А 60-70% гостей бронюють свій наступний відпочинок саме у цьому готелі ще тоді, коли триває поточний відпочинок.
Близьким до українських реалій прикладом є невеличкий готельчик Il Duchesco в Італії, працівники якого виробляють всі продукти самі. Головним внеском у сталий розвиток було встановлення двох вітрових турбін, які дозволили покривати 70% потреб у енергії, а використання сонячних батарей у виноробстві дозволяє заощадити 38% природнього газу для опалення та гарячої води в період з березня по грудень.
Як ЄС підтримує туризм України
Хоча в пріоритеті ЄС підтримка країн-членів ЄС, однак на підтримку України, впровадження всеохоплюючих реформ та забезпечення гідного життя громадян, теж виділено безпрецендентні €11 млрд євро. Частина цих коштів надійде і до сфери туризму. В форматі інших європейських організацій і програм, таких як кредити ЄБРР (Європейського банку реконструкції та розвитку) чи Європейського інвестиційного банку здійснюються інфраструктурні проекти з інвестицій. Такого виду проекти поліпшують інфраструктуру країни, а вона є невід’ємною складовою успішного туристичного сектору економіки.
Є і конкретні приклади підтримки українського туризму з боку ЄС. Наприклад, проект з підтримки зі створення робочих місць та підтримки сільського туризму в Одеській області, який стартував наприкінці 2014 року і розрахований на 24 місяці за фінансуванням у €340 млн.. Інвестиційний проект пройшов жорсткий відбір поміж 300 учасників з усієї України у Проекті підтримки регіонального розвитку. За час реалізації проекту планувалось спорудження двох туристичних кемпінгів, створення туристичного інформаційного центру у Роздільнянському районі, встановлення дорожніх знаків з туристичною інформацією та інтернет-порталу про зелений туризм в Одеській області. А також проведення семінарів для організацій, що займаються туризмом в регіоні, презентаційних турів, тощо.
Проекти ЄС з підтримки туризму стосувались також Криму. До анексії ЄС фінансував створення проекту з диверсифікації та підтримки туризму у Криму, але наразі ця ініціатива втратила свою силу.
А як підтримується туризм в Україні?
Тема про невичерпний і нереалізований український туристичний потенціал піднімається у ЗМІ із завидною регулярністю. І очевидним є той факт, що йде війна і тривають економічні негаразди, і це стає на заваді реалізації багатьох ініціатив, залученню інвестиційних коштів та адекватному державному фінансуванню галузі.
Та при цьому всьому туристичні принади у нашій країні є. Карпатські і приморські території активно розбудовуються та розвиваються, процвітає зелений туризм, з’являються нові готелі, курорти, креативні простори. Туристичні послуги екстримального або просто активного відпочинку стають все популярнішими – рафтинг, роуп-джампінг, скелелазіння, мандрівки печерами, походи тощо. По всій території країни з’являються або продовжують своє життя раніше засновані фестивалі, ярмарки, паради, святкування, масштабні виставки та інше. Лише в серпні відбудеться 51 подібний захід майже по всій Україні. 26 з цих заходів і святкувань організовані державними органами. В вересні їх налічується вже 63, а інформацію про них можна знайти на сайті Міністерства економічного розвитку і торгівлі. Звісно, такі заходи приваблюють до місць проведення як внутрішніх, так і іноземних туристів. Наприклад, музичний фестиваль «ЗахідФест», що відбудеться під Львовом в кінці серпня, або «Джаз-Коктебель» – міжнародний фестиваль, що перекочував в Одеську область після анексії АР Крим, чи V міжнародний фестиваль «Art Jazz Corporation», що відбувся у місті Рівне наприкінці серпня. І це лише маленька частина великих фестивалів.
За словами заступника міністра Мінекономрозвитку, керівника апарату Юлії Клименко, на цей рік на розвиток туризму не виділено ні копійки, всі заходи відбувались на спонсорські та донорські кошти. Але 32 млн грн передбачено на 2017 рік для реалізації Стратегії розвитку туризму 2020. Це дуже маленька сума в порівнянні з сумами, що витрачають розвинені країни Європи на туризм.
Конференції, міжнародні виставки туризму, зустрічі по обміну досвідом – все це відбувається. Однак цього замало з боку держави, щоб галузь розвивалась. Тож вся надія на активних та підприємливих українців, які навіть при всій скрутності ситуації в Україні продовжують розвивати туристичну галузь. Тож сфера туризму в Україні живе на приватних інвестиціях та ініціативах за деякою підтримкою держави.
Якби до приватних ініціатив додати державної підтримки у спрощенні ведення туристичного бізнесу, створенні сучасних і зрозумілих стандартів якості, облаштуванні інфраструктури та наданні фінансової допомоги на гідні проекти, це суттєво зміцнило б позиції туризму в Україні. Однак українцям варто пам’ятати, що ми живемо у час реформ, коли громадянське суспільство має достатній вплив і ми можемо рухати зміни у державі. Тож варто це робити!