Витрати державного бюджету 2015 року становлять 567 млрд грн. Також в Україні налічується приблизно 3500 державних підприємств, які у 2014 році зазнали збитків на 67 млрд грн. Тільки в Києві налічується більше 400 комунальних підприємств, які у 2014 році зазнали збитків на 1,3 млрд грн.
Рахункова палата за підсумками 2013 року виявила неефективне використання коштів на суму 17,9 млрд грн, що становить 4,3% всіх видатків Держбюджету. Порушення мають системний характер.
Як боротися з неефективністю використання коштів та можливою корупцією?
Максимально просто - відкрити інформацію про всі видатки держави та її підприємств (за виключенням тих, які не підлягають розголошенню згідно з окремими нормативно-правовими актами).
З цією метою Верховна Рада прийняла 11 лютого 2015 року Закон "Про відкритість використання публічних коштів". Розробка та лобіювання прийняття даного закону була ініційована експертами з громадських організацій. Відповідно до Закону передбачається розробку єдиного веб-порталу, на якому будуть представлена інформація про всі публічні видатки, які здійснюються як на центральному рівні, так і на місцевому (в тому числі витрати державних і комунальних підприємств).
Для ясності в Закону надано визначення "публічних коштів" і що до них відноситься (кошти держбюджету, бюджету АР Крим та місцевих бюджетів, кредитні ресурси, надані під державні та місцеві гарантії, кошти НБУ, держбанків, державних цільових фондів, Пенсійного фонду, фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, а також кошти суб’єктів господарювання державної і комунальної власності, отримані ними від їхньої господарської діяльності).
Згідно з перехідними положеннями Закону, він має запрацювати вже 12 вересня 2015 року. Таким чином, в середині вересня суспільство мало б отримати доступ до величезного масиву інформації (копії договорів, акти, інформацію про платежі за договорами тощо) про всі видатки держави і змогло б їх аналізувати. Тоді не було б таких скандалів, які відбулися на початку року, коли депутати вимагали від міністра енергетики Володимира Демчишина надати їм копію договору на постачання електроенергії з Росії. Дану інформацію будь-яка особа могла б подивитися на спеціалізованому веб-порталі.
Проте, процес створення такого веб-порталу призупинився. Якщо спеціалізований веб-портал запрацює у 2015 році, це буде велика перемога громадськості та експертного середовища.
Визначення уповноваженого органу з адміністрування веб-порталу використання публічних коштів
24 березня голова Уряду Арсеній Яценюк на виконання Закону "Про відкритість..." надав доручення міністру фінансів Наталії Яресько розробити документи, які б врегулювали питання запровадження в Україні такого спеціалізованого веб-порталу. Пані Яресько вносить до Кабміну проект акту Уряду, де Міністерство фінансів визначається уповноваженим органом з адміністрування веб-порталу використання публічних коштів.
Даний документ без зауважень погоджують всі зацікавленні міністерства, в тому числі Державне агентство з питань електронного урядування в Україні. Але згодом керівництво Держагентства згадує, що теж хоче бути уповноваженим органом з адміністрування такого порталу. Ймовірно, тому 20 травня міністр фінансів знімає з розгляду питання, яке сама ж внесла більше місяця назад.
Складається враження, що в органах державної влади паралельно, але не скоординовано, здійснюється імплементації водночас трьох схожих процесів:
- публічні дані” - Закон України “Про відкритість використання публічних даних”, який прийнятий у лютому 2015 року - відповідальний Мінфін, який до вересня 2015 року має запустити веб-портал відповідно до доручення прем’єр-міністра А.Яценюка від 24.03.2015;
- "відкриті дані" - Закон України “Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих дани” прийнятий у квітні 2015 року - відповідальне Державне агенство з питань електронного урядування ;
- "прозорий бюджет" - Коаліційна угода (пункт 2.6.10, ), План заходів з виконання програми діяльності КМУ та Стратегії сталого розвитку “Україна 2020” у 2015 році (пункт 95) - відповідальний Мінфін, який до листопада 2015 року має запустити функціонування інформаційно-аналітичної системи.
Останні два тижні йдуться суперечки щодо того, хто буде уповноваженим органом з впровадження цього законодавства. Хто буде розробляти порядок адміністрування веб-порталу та порядок оприлюднення відомостей про трансакції на веб-порталі.
Уряд повинен був визначити уповноважений орган до кінця квітня. Але цього досі не було зроблено. Просте рішення не може бути прийняте уже протягом 3,5 місяців. Що ж тоді говорити про більш складні рішення, такі як пошук фінансування на розробку веб-порталу чи інтеграцію його з іншими системами?
Як результат такої затримки з прийняттям даного рішення - незрозумілість подальших дій для всіх учасників процесу, невиконання норм Закону та усвідомлення того факту що у вересні 2015 року веб-портал не запрацює.
Розробка порядку адміністрування веб-порталу використання публічних коштів
Даний порядок повинен був бути розроблений Міністерством фінансів та погоджений з усіма зацікавленими міністерствами та внесений на затвердження Уряду до 12 травня поточного року. Документ досі не внесений до КМУ. Наразі Міністерство економічного розвитку і торгівлі та Міністерство юстиції не надали своїх висновків до документу.
Окрім цього, чи доцільно розробляти даний порядок, якщо досі не визначений уповноважений орган з адміністрації веб-порталу? Даний порядок повинен бути розроблений уповноваженим органом. Якщо Держагентство з питань електронного урядування буде визначене таким уповноваженим органом, то воно й повинно розробляти даний порядок.
Порядок оприлюднення інформації на веб-порталі про платіжні трансакції на єдиному казначейському рахунку
Історія затвердження даного порядку аналогічна попередній. Проте, він навіть не погоджується з міністерствами, він існує тільки на папері.
Гроші, питання фінансування розробки веб-порталу
Відповідно до пояснювальної записки до Закону на створення веб-порталу та запуск його в тестовому режимі необхідно 0,5 тис. грн. Натомість на підтримку його функціонування необхідно щороку вже 3 млн грн. Не буду оцінювати коректність суми щорічних витрат на підтримку ресурсу, яка в шість раз перевищує вартість створення сайту. Можливо, у цю суму входить вартість серверного обладнання. В будь-якому разі, кошти на створення даного ресурсу не виділені. І Міністерство фінансів навіть не планує це робити.
Що ж робити представникам громадянського суспільства, коли відсутнє єдине бачення механізму імплементації Закону, присутня політична боротьба за зони впливу та відповідальності та відсутнє фінансування на створення такого необхідного веб-ресурсу?
- Закотити рукава і починати працювати спільно з міністерствами з метою вироблення єдиного бачення імплементації Закону. А саме, провести спільну зустріч представників міністерств та експертів. На зустрічі узгодити єдине бачення процесу та затвердити протокольним рішенням деталізований план дій з імплементації Закону. Наразі в різних міністерствах різне бачення питання імплементації даного Закону.
- Провести роз’яснювальну роботу серед усіх учасників імплементації Закону щодо переваг та особливостей розміщення різного роду інформації на різних веб-порталах.
- До зустрічі в Секретаріаті КМУ розробити деталізований план заходів, який буде включати всі аспекти імплементації Закону (можливість об'єднання веб-порталу про використання публічних коштів, проекту "прозорий бюджет" та "відкриті дані"; затвердження порядків, необхідних для функціонування веб-ресурсу; розробки технічного завдання для веб-порталу; розробки тендерної документації та проведення тендерних закупівель; розробки порядку міжвідомчої координації та експертного середовища).
- Ініціювати в Міністерстві фінансів розробку проекту розпорядження Уряду, яким передбачити виділення на розробку веб-порталу 500 тис. грн з коштів програми "Державні капітальні видатки, що розподіляються Кабінетом Міністрів України" (КПКВ 3511090). По даній статті передбачений загальний обсяг фінансування у розмірі 1 млрд 113 млн грн.
- Активно залучати до процесу імплементації Закону народних депутатів України, а також інших зацікавлених сторін, як засіб додаткового стимулювання Уряду до активних дій в процесі імплементації Закону.