У першу чергу, щоб уникнути проблем, пов’язаних із боржниками, вам необхідно ще на початку створення ОСББ проводити інформаційно-роз’яснювальну роботу. Слід поспілкуватися з кожним співвласником про те, навіщо потрібне ОСББ та для чого воно створюється саме у вашому будинку. Ваше завдання – щоб кожен власник зрозумів, чому ОСББ необхідно особисто йому.Якщо ви провели інформаційно-роз’яснювальну роботу, але у вашому будинку все одно є несумлінні співвласники, найперше, що ви повинні зробити – припинити нервуватися з цього приводу. Адже неплатники будуть завжди. Коли ви навчитеся жити з цією думкою, можна приступати до роботи.
Розглянемо, з ким саме ми маємо справу, коли говоримо про боржників.
Раніше я користувалася системою, яку розробила Голова Правління ОСББ «Мотор» Вікторія Погорєловою.
Згідно цієї системи, у будинку існує 4 типи боржників:
• ті, що хочуть платити, але не можуть;
• ті, що можуть платити, але не хочуть;
• ті, що можуть і хочуть платити, але не платять вчасно;
• ті, що не можуть, не хочуть і не платять.
Кожна з цих категорій передбачає різні методи роботи.
Боржники, які є законослухняними громадянами, але внаслідок певних обставин втратили можливість платити. Вашою першочерговою задачею має бути створення можливості для залучення таких співвласників до безпосередньої роботи з утримання будинку. Кожен з нас вміє щось робити і, можливо, саме трудовий внесок зможе вирішити питання заборгованості мешканця. Наступний крок – розповісти співвласнику про можливості отримання житлової субсидії та спонукати його до відповідного звернення.
Ті, що можуть платити, але не хочуть. Такі співвласники – одна з найскладніших категорій неплатників. Але навіть з такими сусідами можна знайти спільну мову. Насамперед для цього потрібне спілкування. Вам слід з’ясувати, чому такий співвласник не хоче платити. Причиною може бути нерозуміння діяльності ОСББ, упереджене ставлення до членів правління через нерозуміння їхніх функцій та результатів діяльності, сумніви у прозорості фінансової діяльності тощо. В будь-якому випадку, якою б не була причина, необхідно докласти максимальних зусиль, щоб знайти компроміс. Зазвичай після такого спілкування співвласники стають сумлінними і можуть почати платити навіть авансовими платежами.
Звісно, якщо спілкування та інформаційна робота не дають результатів, бухгалтер ОСББ або голова об’єднання повинен вести облік заборгованості такого сусіда та поступово застосовувати заходи щодо стягнення заборгованості з боржника, зрештою звернутися до суду та отримати судовий наказ про стягнення заборгованості зі сплати витрат на утримання будинку та його прибудинкової території.
Співвласники, які можуть і хочуть платити, але не платять вчасно. Зазвичай з цією категорією найпростіше знайти спільну мову. Серед таких сусідів можуть бути постійно зайняті бізнесмени або співвласники, в яких надто багато задач, окрім того, щоб оплачувати платіжки, які ви їм надсилаєте кожного місяця. Для таких співвласників можна розробити систему нагадування: відправляти повідомлення електронною поштою (як роблять інтернет-провайдери), відправляти смс-повідомлення через спеціалізовані он-лайн сервіси (вартість повідомлення 0,18 грн) або знайти інший зручний для вас спосіб. Крім того, з такими співвласниками необхідно говорити про наслідки заборгованості зі сплати внесків на утримання будинку.
Співвласники, які не можуть, не хочуть і не платять. Це моя «найулюбленіша» категорія – співвласник, який має кодову назву «Баба Яга проти», або людина, яка належить до соціальної групи, що не працює та навмисно не хоче сплачувати жодних платежів з утримання свого майна. З такими співвласниками, на жаль, необхідно працювати в межах методів з поступового стягнення заборгованості. І обійтися без судової тяганини не вдасться.
Як бачите, до кожної з існуючих категорій боржників слід застосовувати інші методи роботи. Але за моєї практики не було жодного ОСББ, діяльність якого припинилася б саме через боржників та неспроможність правління знайти з ними спільну мову. Зазвичай, коли правління об’єднання ставить за мету забезпечити стабільність діяльності та налагодити комунікацію з сусідами – все вдається.