В період суспільного протистояння, анексії Криму і, фактично, військових дій на Сході, економіка України зайшла в таку глибоку кризу, в яку до цього часу ще жодного разу не занурювалася.
Гривня обвалилася майже на 50%, підвищені тарифи на газ та тепло, ціни на речі першої необхідності, ліки, продукти зросли чи не вдвічі.
Простим громадянам реально не відчути абстрактні мільярди економічної допомоги від МВФ, проте наслідки цієї угоди, що має допомогти кризовій економіці України, відчутні бюджету кожної родини.
Завдяки цьому повністю втрачений діалог з населенням. Готуючись до отримання кредиту від МВФ, Уряд не врахував, що українці не зможуть оплачувати комунальні платежі за новими цінами в умовах різкого падіння рівня життя. У країні вже почалася криза неплатежів в сферах енергетики та ЖКГ.
Українців поставили перед фактом, що наша країна ось-ось підпише економічну частину Угоди про асоціацію з ЄС, однак ніхто не пояснив, яка користь від цього і які небезпеки можуть підстерігати українську економіку.
Керівництво Уряду щодня нагадує громадянам, що робить непопулярні кроки задля впевненого стабільного майбутнього. В той же час, на проведення популярних кроків новий Кабмін так і не наважився. Підвищення заробітної плати, нові вигідні інвестиційні угоди з західними країнами, зменшення рівня корупції, реформи для малого та середнього бізнесу, – все це так і залишилось на папері.
Українські виробники майже повністю втратили російський ринок за відсутності адекватної альтернативи на інших напрямках. Сотні підприємств, що працювали на експорт до Росії, сьогодні або закриті, або балансують на межі банкрутства. Як наслідок – в перспективі величезна кількість незайнятого населення.
Урядом втрачено вплив на внутрішній ринок і на ціноутворення на ньому. Через паніку в суспільстві, зростання курсу долара спекулятивні ціни на багато товарів першої необхідності підскочили в рази.
При цьому, призначення на керівні міністерські посади квотних непрофесійних чиновників за партійною протекцією взагалі підриває віру людей в те, що зміни ще можливі.
Катастрофічна ситуація спостерігається в регіонах. Виконавчі органи місцевої влади знаходяться на межі виживання. Якщо коротко зупинитися на основних негативних показниках, що кардинально впливають на рівень життя населення і яких можна було уникнути більш професійними діями керівництва Кабміну, то необхідно відзначити наступне:
1. З 01 травня 2014 року збільшено ціни на газ для на населення:
При споживанні:
До 2500 куб.м в рік з 0,7254 грн. до 1,182 грн. за 1 куб.м (на 63%)
До 6000 куб.м в рік з 1,098 грн. до 1,188 грн. за 1 куб.м. (на 8 %)
Більше 6000 куб.м в рік з 2,2482 грн. до 3,645 грн. за 1 куб.м (на 63%)
2. З 1 травня 2014 року на 30% збільшені тарифи на електроенергію для населення (при споживанні до150 квт/год - з 0,24 грн. за 1 квт до 0,31 грн.).
3. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг з 1 квітня 2014 року збільшила тарифи за тепло, спожите бюджетними установами на 41%. На газ для бюджетних установ тариф підвищено з 3399,1 грн. за 1000 м3 до 5323,20 грн. за 1000 м3. А з 1 травня - 6270 грн. за 1000 м3 (на 84%).
При цьому, джерело компенсації для місцевих бюджетів не визначено.
4. Постановою КМУ №88 від 25.03.2014 року «Про внесення змін до п.1 Постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.2014 № 373» надбавка за престижність педпрацівникам встановлюється в межах фонду оплати праці в розмірі до 20 % посадового окладу. Тобто, є необов’язковою, як це було раніше і може бути встановлена в межах фонду заробітної плати.
На сьогоднішній день, у зв’язку з недостатністю коштів, існує незабезпеченість по заробітній платі, тобто надбавка педагогам не встановлюється, що зменшує заробітну плату педпрацівникам в місяць на 300-360 грн.
5. Аналогічно, Постановою Кабінету Міністрів України № 89 від 25.03.14 «Про внесення змін до п.1 Постанови Кабінету Міністрів України від 30.09.2009 № 1073», фактично урізано надбавку працівникам бібліотек в розмірі 50%.
А це – зменшення заробітної плати бібліотекарям на 737 грн. в місяць.
6. Внесено кардинальні зміни в Закон України «Про державну службу»:
Ст.34 – виключено. А це заохочення за сумлінну працю – виплата 1 раз на 5 років грошової винагороди у розмірі до 5 посадових окладів.
Крім цього, розмір пенсії для держслужбовців тепер розраховується виходячи з 70% заробітної плати (було 80%).
Відмінено виплату 10 посадових окладів при виході на пенсію.
7. Розмір мінімальної заробітної плати відповідно до умов угоди з МВФ залишається на рівні грудня 2013 року – 1218 грн. Хоча планувалось збільшення з 1 липня – 1250 грн., та з 1 жовтня 1301 грн.
Це ж стосується і розміру 1 тарифного розряду, який залишається на рівні 2013 року та становить 852 грн. (повинен був збільшуватись з 1 липня - 890 грн., 1 жовтня – 1011 грн.)
8. З 1 липня 2014 року допомоги при народженні дитини будуть призначати у розмірі 41тис. 280 грн. незалежно від кількості дітей. Виплата цієї допомоги буде здійснюватися одноразово у сумі 10 тис. 320 грн.
Решта ж суми допомоги виплачуватиметься протягом наступних 36 місяців рівними частинами у порядку, встановленому урядом. В такому ж розмірі буде виплачуватися допомога при усиновленні дитини.
Сьогодні ж допомога при народженні дитини нараховується вмотивовано - виходячи з прожиткового мінімуму для дітей до 6 років, встановленого на день народження дитини в сумі:
- на першу дитину - кратній 30 розмірам прожиткового мінімуму (з 1 січня по 30 червня 2014 року ця сума становить 30 тис. 960 грн.);
- другу дитину - кратній 60 розмірам прожиткового мінімуму (з 1 січня по 30 червня 2014 року ця сума становить 61 тис. 920 грн.);
- на третю і кожну наступну дитину - кратній 120 розмірам прожиткового мінімуму (з 1 січня по 30 червня 2014 року ця сума становить 123 тис. 840 грн.).
9. Крім того, з 1 липня 2014 року скасовується виплата допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.
10. Відмінено виплату надбавок працівникам закладів охорони здоров’я відповідно постанов КМУ № 174 від 20.03.2013 року «Деякі питання оплати праці працівників протитуберкульозних закладів» (10, 20, 30%, в залежності від вислуги), № 199 від 27.03.2013 р. «Деякі питання оплати праці медичних працівників системи екстреної медичної допомоги» (20%), № 977 від 30.12.2013 р. «Деякі питання оплати праці медичних працівників, що надають первинну медичну допомогу».
11. Постановою КМУ «Про економію державних коштів та недопущення втрат бюджету» від 01.03.2014 р. № 65 затверджені заходи щодо економного та раціонального використання державних коштів. Органам місцевого самоврядування рекомендовано затвердити аналогічні заходи. Крім цього, розпорядженням КМУ від 01.03.2014 року передбачені заходи щодо збалансування місцевих бюджетів у 2014 році в процесі їх виконання.
Ці документи погіршують і так складну ситуацію на місцевому рівні і створюють додаткову соціальну напругу.
Постановою КМУ № 65 від 01.03.2014 р. вводиться ряд обмежень, які суперечать чинному законодавству.
- передбачається тимчасово припинити встановлення доплат за виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників. Тоді хто виконуватиме обов’язки тимчасово відсутніх працівників? Трудовим законодавством передбачено, що на час хвороби чи відпустки працівника, його обов’язки виконуватиме інший працівник із відповідною доплатою.
- заборона заповнення вакантних посад вчителів, вихователів, кількість посад яких визначається залежно від кількості й контингенту учнів, дітей та навчальних обов’язкових планів, кількість лікарів встановлюється виходячи із кількості обслуговуємого населення та діючих обов’язкових нормативів.
- урізані видатки на виконання делегованих повноважень по соціальному захисту на утримання фахівців із соціальної роботи центрів соціальних служб для молоді (заплановані тільки на 4 місяці поточного року).
Тому, в зв’язку з відсутністю фінансування на 2014 рік на утримання центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді з 1 травня планується скорочення фахівців із соціальної роботи. При цьому, не враховано вимоги КЗОТу про попередження за 2 місяці про скорочення, а в зв’язку з тим, що закон про зміни в держбюджет прийнято 27 березня, то скорочення мало б відбутись з 28 травня та ще необхідно було врахувати кошти на вихідну допомогу на 2 місяці і видатки мали б бути враховані до 28 липня.
В Постанові КМУ № 65 від 01.03.2014 р. передбачено, що планування стимулюючих виплат працівникам може здійснюватись лише за умови повної забезпеченості видатками на обов’язкові виплати та енергоносії.
Ні перше, ні друге не виконується, тож планувати і виплачувати для місцевих бюджетів не є можливим.
У 95 % посадових осіб місцевого самоврядування посадовий оклад становить 1218 грн., середня доплата за ранг - 70 грн., доплата за вислугу років - 20 % (257 грн.), надбавка за складність і напруженість 50% (772 грн.), премія не виплачується. Разом нараховано - 2317 грн. «Чистими» - 1853 грн. Без надбавки нарахування - 1545 грн., «чистими» - 1236 грн.
Але ж, при призначенні субсидій чи соціальних допомог враховується нарахована заробітна плата. Чи можливо вижити на 1236 грн. чиновнику, що виконує функції місцевого самоврядування?
12. За рахунок падіння курсу гривні та різкого підвищення цін на продовольчі товари, суттєво знизилась купівельна спроможність населення.
За І квартал 2014 року в середньому ціни на цукор збільшились на 18%, на крупи (гречка, рис, пшоно, манна, інші) в середньому на 17%, борошно на 6,5%, ціни на м'ясо та м'ясопродукти, ковбасні вироби зросли на 2-5%, молоко та молокопродукти на 10-15%, ціни на бензин зросли на 20%, дизельне паливо на 31%.
13. Найгірша ситуація спостерігається по районним бюджетам, так як відсутні доходи, що не враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів та не виконується доходна частина бюджету.
Такі бюджетні установи, як заклади освіти, охорони здоров’я, територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів, центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, центр реабілітації дітей-інвалідів та дитячо-юнацька спортивна школа незабезпечені видатками навіть на оплату праці, не кажучи про енергоносії, продукти харчування, медикаменти та інші незахищені статті видатків, але без здійснення яких не можуть існувати установи.
14. Виникають проблеми з перевезеннями жителів сіл та селищ. Через підвищення ціни на пальне приватним перевізникам не рентабельно обслуговувати приміські маршрути, не переглядаючи тарифи на перевезення. Тому, багато маршрутів призупинено, або зменшено кількість поїздок автобусів.
15. Повний провал в податковій сфері. Чого варта лише ліквідація автоматичного відшкодування ПДВ місцевим виробникам. Зараз це робиться в ручному режимі.
В переліку зазначена лише невелика частина тих негативних тенденцій, яких зазнали жителі регіонів.
Все це – завдяки відсутності в Уряді компетентних фахівців паливно-енергетичного комплексу та фінансів, а також залежність призначенців від комерційних інтересів так званої коаліції і «підголосовуючої» опозиції.
Декларативні звіти Мінфіну на засіданнях Уряду, гасла Мінфіну та Міненерговугілля, непідтверджені реальним станом в країні, демонструють повне нерозуміння керівництвом ситуації та шляхів мінімізації наслідків глибокої кризи для населення України.
Чого варті лише спроби Мінфіну збільшити надходження до бюджету за рахунок введення податку на депозити, що викликало різкий відтік заощаджень з банків.
А непрофесійні публічні прогнози з вуст міністра фінансів про недалекий курс долара по 10,5 грн/долар взагалі сколихнули ринок і дали поштовх падінню гривні. В умовах економічної та політичної кризи в країні, подібна заява є справжнім злочином проти банківської системи, таким же як і кулуарне розподілення та визначення банків, які отримують рефінансування, а які ні.
Враховуючи вищезазначене, прошу Вас ініціювати проведення засідання Кабінету Міністрів України, за Вашої участі, де розглянути аналіз вищенаведених кризових явищ в країні з метою розроблення дієвого механізму ліквідації зазначених негативних тенденцій в регіонах.
Крім цього, прошу Вас ініціювати розгляд питання про відповідність займаним посадам міністра енергетики та вугільної промисловості України Продана Ю.В. та міністра фінансів України Шлапака О.В.
Про результати розгляду мого звернення та прийняте рішення прошу Вас повідомити мене в порядку й терміни, визначені ч.2 ст. 16 Закону України «Про статус народного депутата України».