Упродовж трьох років громадяни ЄС безперешкодно приїжджали до України. Нині в Секретаріаті президента говорять про можливість відновити візовий режим. Як ви гадаєте, до яких наслідків це може призвести у взаєминах України та Європи?
Особисто я не вірю, що такі ініціативи будуть запроваджені, ніхто про це офіційно не говорив. Ми постійно контактуємо з Міністерством закордонних справ, і в мене склалося враження, що воно не підтримує таких нововведень. Для самої України нинішній безвізовий режим є дуже корисним. Я бачив підрахунки щодо того, наскільки з 2005 року зросла кількість туристів із Європи в Україну, - збільшення практично в чотири рази. А кожен турист - це конкретні прибутки.
Головний закид - асиметрія. Виглядає наче Україна веде візовий монолог, а не діалог. Українці теж з радістю їздили би залишати свої гроші в Європу.
Це не закиди, така реальність. Український уряд добровільно на це погодився. Дивіться, асиметрія - це виключно справа престижу. І це важливо! Польща зі Сполученими Штатами Америки має таку ж асиметрію. У Польщі теж лунали подібні заклики відновити візи для громадян США, коли американський Конгрес не дав згоди на скасування візового режиму з нами. Але ми швидко підрахували, що це економічно невигідно. І для України гроші, які залишають тут гості, мабуть, ще важливіше. Зрозуміло, що заяви про закінчення безвізового режиму для громадян ЄС ніяк не пов´язані з асиметрією. Це - політика. Звертаю вашу увагу, що наприкінці 2003 року Польща першою серед країн Центральної Європи запровадила безкоштовні візи для всіх громадян України. Власне, ми були ініціаторами діалогу про подальшу візову лібералізацію. Нині ж від можливого запровадження Україною віз постраждали би не французи, німці чи італійці, а насамперед поляки. На мою думку, половина серед усіх туристів в Україні - це наші громадяни.
Йдеться про інше. Уже понад рік мала би реалізовуватися Угода про спрощений порядок оформлення віз між Україною та ЄС. Наразі це чиста декларація - процеси ускладнюються, кількість виданих віз зменшується. От скільки за цей час польські консульства видали п´ятирічних мультивіз науковцям, бізнесменам?
П´ятирічних ми ще не видали жодної: за цим стоїть особисте службове рішення кожного консула, згідно з обсягом консульських повноважень, за яке він несе особисту відповідальність. Тут немає політики. Нам треба бути впевненими, що українська сторона реалізує всі процедури, пов´язані з реадмісією (прийом і передача осіб, які незаконно перебувають на території держави, - «Лівий берег»), спільною боротьбою проти злочинності. Скільки є проблем із українськими нелегалами, які перебувають у країнах ЄС? Ці процеси не політичні, вони пов´язані зі спільною роботою європейських служб, в тому числі прикордонних, митних, міграційних, служб зайнятості. Головна мета - це боротьба з нелегальною міграцією, а з другого боку - співпраця з українською стороною, яка має позитивну динаміку. Нині в Україні працюють п´ять консульських установ Республіки Польща, на черзі - відкриття шостої. Працю консульств згодом перевіряють прикордонники - чи справді людина мала підстави отримати візу. І завжди виводиться константа: 5% осіб отримали візи незаконно, надавши консульству неправдиві дані. В Україні, особливо у прикордонній зоні, працює ціла індустрія, де вміло фабрикуються усі без винятку документи, від довідок до запрошень. Тому спільно з українською стороною необхідно насамперед зменшити кількість негативних явищ, якими супроводжується візовий процес.
Раніше польські консульства вважалися найлояльнішими у ставленні до українців. Нині українські громадяни зараховують їх до «чорних списків». Наскільки ж справді скоротилася видача шенгенських віз для українців?
Звичайно, кількість віз значно зменшилася після вступу Польщі до Шенгенської зони. Нині на рік видаємо 300 тис. віз. Наші консули та прикордонники користуються спільною європейською базою даних осіб, які будь-коли порушили законодавство чи правила перебування в будь-якій державі ЄС. Кількість віз зменшилася, але передусім «відпали» люди, які промишляли контрабандою або напівлегальним перевезенням товарів. Якщо особа ніде не працює, не має джерел прибутку, рахунку в банку, не має запрошення, не має контактів, то яка може бути офіційна мета її в´їзду до Польщі? Та кількість відмов теж мізерно мала - 1-2% максимум. Для порівняння: американські консульства в Польщі відмовляють 30% поляків, які хочуть поїхати в США. І це основна причина гальмування наших переговорів зі США щодо скасування віз для поляків, але скажу відверто, що це наше, польське завдання - зменшити кількість відмов з боку американської сторони.
З 2007 року Росія веде з ЄС візовий діалог за принципом паритету: ми - вам, ви - нам, балканські країни ж, навпаки, інтенсивно виконують умови дорожніх карт в ситуації асиметрії. Коли ж може бути опрацьована дорожня карта для України?
Візова політика - це питання національної безпеки, криміналу, нелегалів. І ми повинні ці проблеми розв´язувати разом. Дорожню карту слід опрацювати, проте це вже справа іншого порядку. По-перше, чому, наприклад, і досі легальні туристичні чи інші установи пропонують підроблені візи туристам, платні візи до Польщі, якщо ми 50% віз видаємо безкоштовно? Переговоріть з консульськими установами інших держав ЄС - у них також дуже багато подібних проблемних питань і посередників. Ми, на жаль, не відчуваємо, що боротьба з цим криміналом та негативом ефективна. Хоча слід відмітити: щороку, почавши з 2005-го, спостерігаємо суттєвий прогрес у візових питаннях. Про дорожню карту - говорімо, але не удаючись до тиску. Для європейських громадян в цілому (окрім прикордонних держав) великої проблеми у випадку запровадження віз не буде - просто сюди, в Україну, приїжджатиме менше людей. Але нам, полякам, буде важче. Мені також цікаво, чи в Польщі або інших країнах українські консульства готові видавати десятки тисяч віз щомісяця? Навряд чи. Тому я не вірю у схвалення рішення щодо запровадження віз для поляків, але, звичайно, вирішувати Україні.