ГлавнаяЭкономикаБізнес

«Саме зараз настав той час, коли потрібно впроваджувати реформи в галузі»

Сектор електроенергетики України останні кілька років активно реформувався, проте в цьому році процес загальмувався. Голова українського офісу чеської компанії Unicorn Systems Володимир Погойда у інтерв'ю розповів про особливості реформування ринку електроенергії в Україні. Завдяки платформі цієї компанії в минулому році «Укренерго» впровадило електронні аукціони з пропускної спроможності міждержавних ліній електропередач. Володимир стверджує, що в даний момент Україна вже зриває термін запуску одного з основних напрямків реформи - балансуючого ринку.

Як ви оцінюєте успіхи в реформуванні українського ринку електроенергії, та чи варто очікувати на запуск нового ринку електроенергії в наступному році?

На жаль, реформа ринку електроенергії останнім часом відчутно сповільнилася. Ми, як ІТ-компанія, яка виробляє і реалізує рішення, заточені під реформування енергосектору, розуміємо, що кілька років тому в України з'явилася можливість отримати якісні ІТ-інструменти, необхідні для лібералізації ринку. Саме зараз настав той час, коли потрібно впроваджувати реформи в галузі. Але цього з різних причин не відбувається. Країна, яка повинна була потрапити в четверту хвилю реформування ринку електроенергії в Європі, вже зараз не вкладається в заплановані терміни, які були озвучені урядом нашим західним партнерам.

Хоча на тлі інших країн Європи, які вже пройшли цей шлях значно раніше, особливо тих, які були першопрохідцями (Норвегія, наприклад), заявлені терміни лібералізації ринку електроенергії України дуже оптимістичні. Завершити процес до середини 2019 року - надто амбітна мета.

Чому впровадження інструментів нового ринку наштовхується на протидію та йде недостатньо швидко? Як би ви описали ситуацію з профільними тендерами?

Далеко не все однозначно погано, але є конкретні проблеми, які саме час озвучити. Тому що відповідальні за це питання чиновники будують свого роду «потьомкінські села». Вже зараз фахівці розуміють, що нічого не робиться, в наступному році новий ринок не запрацює. Реформи зупинили, тому що люди, які взялися за виконання цього проекту, наприклад, балансуючий ринок електроенергії в «Укренерго», не можуть зробити цього до середини наступного року, це фізично неможливо. Адже вже наприкінці червня ця модель повинна бути запущена. І зараз, з грудня, повинна запускатися в експлуатацію спеціалізована ІТ-платформа. Але ця платформа, на жаль, не впроваджується, тому відповідальні за це питання намагаються створити інформаційний вакуум щодо цієї проблеми.

Проблема в тому, що «Укренерго» провело тендер з нереальними умовами - на реалізацію проекту відводився рівно місяць, при тому, що фактично вона займе не менше 1,5 року. Його виграла угорська компанія, яка перед цим реалізовувала проект в «Укртрансгазі» і не впоралася. Проект передбачає багатомільйонні фінансові санкції стосовно підрядника за зрив термінів. Тобто або в компанії не розуміють всю складність цього проекту, або вірять в те, що ці санкції до них не будуть застосовані.

А які основні, на вашу думку, причини, через які склалася така ситуація?

Найголовніша причина полягає в тому, що поки ринок непрозорий, є всього кілька великих гравців, які заробляють на ньому мільярди і вони можуть собі дозволити лобіювати саботаж реформ виконавцями, які крім основних копійчаних держзарплат отримують від них ринкові в конвертах. У підсумку реалізація реформи затягнеться як мінімум на 2-3 роки. Які наслідки цієї ситуації для України? Монополісти будуть продовжувати працювати, на газовому ринку збережеться непрозоре ціноутворення, електроенергію неможливо буде експортувати та імпортувати відкрито.

На тлі того, що «Укренерго» не впровадило вашу аукціонну платформу, чи активізували ви співпрацю з приватними енергокомпаніями?

Поки не запуститься балансуючий ринок, їм купувати наше рішення не має сенсу. Це все одно, як якщо б ми випускали телевізори, а в країні не було б телевізійного сигналу. Балансуючий ринок скоро не запуститься. Якщо проводити аналогії з телемовленням, телевежа, яка будується, знаходиться зараз на етапі риття котловану. При цьому нам заявляють, що вже зовсім скоро вежа буде працювати, але ми знаємо, що сьогодні там немає навіть бетонного фундаменту.

Як ви оцінюєте запуск «Укренерго» електронних аукціонів з пропускної експортної спроможності? Наскільки значною була роль компанії в цьому проекті?

Так, ми вже впровадили в «Укренерго» спеціалізовану IT-платформу для цих аукціонів. Їхній оборот в минулому році склав рекордні для галузі 300 млн гривень, а за підсумками цього року він складе вже близько 600 млн. У 2019 цей обсяг як мінімум збережеться.

А як йдуть справи в інших стратегічних держкомпаніях?

«Енергоринок» планує впровадити платформу ринку «на добу наперед». Тендер пройшов, його виграла відома словацька компанія, і у них є шанс виконати такий проект. В «Енергоатомі» зараз оголошений тендер, в якому беремо участь ми та ще чотири компанії, торги будуть на початку січня.

Які інші напрямки ви вважаєте найбільш перспективними? Чи плануєте впроваджувати свої рішення на інших ринках, крім енергетичного?

В Україні зараз інші галузі, наприклад, банківський сектор, нам нецікаві. Єдиний бізнес, який ми хочемо розвивати в Україні - це геоінформаційні системи. Цей напрямок дуже актуальний. Якщо ви, наприклад, забудовник, купили ділянку і хочете побудувати бізнес-центр. Для цього потрібно взяти довідки у всіх організацій, у яких є підземні комунікації: каналізація, водопровід, газ, електрика, оптоволокно, військова комунікація, метро. Цих довідок може бути 20 і більше. Ви навіть не знаєте, у кого їх брати. Як це працює в Європі - є загальна база всіх власників комунікацій, ви даєте координати вашої ділянки, і вони вам видають список всіх необхідних компаній. Ми хочемо надати держструктурам і приватним замовникам технічні засоби, щоб вести подібні бази в електронному вигляді.

На чому ж тоді компанія сконцентрується в наступному році? На зовнішніх ринках і проектах?

Так, ми виграли кілька великих тендерів в Європі, поки будемо працювати над цими проектами. Зараз найбільший наш проект в енергетиці присвячений розробці платформи LIBRA для проекту під назвою TERRE (Trans European Replacement Reserve Exchange). В рамках цієї ініціативи європейські системні оператори мають намір об’єднати зусилля у напрямку балансування електричних мереж та впровадити єдиний ринок резервів заміщення. Резерви заміщення – це резерви активної потужності, необхідні для відновлення або підтримки належного енергопостачання, з періодом активації від 15 хвилин до декількох годин. Майбутня платформа повинна забезпечити збір пропозиції щодо резервів та оптимізацію їх розподілу по всій Європі.

Європейські країни планують долучатися до цієї ініціативи поступово. Першу пілотну групу складають системні оператори Великобританії, Іспанії, Португалії, Франції, Швейцарії та Італії. Вони мають почати працювати в новій платформі вже в наступному році. У майбутньому вся Європа повинна включитися в цей проект - такі країни як Фінляндія, Норвегія, Швеція, Данія, Греція. Не виключено, що з часом Україна також зможе включитися в цю систему.

Цікаво також, що завдяки своєму багатому досвіду в енергетиці, Unicorn Systems не лише впровадить цю систему, але й буде забезпечувати її роботу в майбутньому.

Добре, тобто це найбільший ваш проект, ще є додаткові?

Є ще один проект, який розробляє Unicorn Systems на базі нашої основної системи Damas. Проект присвячений балансуванню системи близько до реального часу та називається aFRR – від Automatic frequency restoration reserves. Цей проект охоплює чотири країни: Норвегію, Швецію, Фінляндію та Данію, - і також має запрацювати в другій половині наступного року.

Чи плануєте розширюватися - відкривати філії або R&D-центри (центри з досліджень та розвитку) в інших містах?

Сьогодні ми працюємо у двох офісах - в Києві та Тернополі. У наступному році нам потрібно буде вибрати третє місто для відкриття ще одного офісу. У Тернополі ми переїжджаємо з маленького офісу в набагато більше приміщення, в якому працюватимуть 40 чоловік, при тому що зараз їх 12. У Києві також будемо розширюватися - у нас є ще близько 25 вільних місць. Всього за два найближчі роки ми плануємо збільшити штат з нинішніх 100 співробітників до 300, тобто, вирости в три рази.

В Unicorn крім основного бізнесу є свій власний коледж. Можете розповісти про нього?

Так, цей ВНЗ знаходиться в Празі, це приватний університет. Раніше ми пропонували тільки диплом бакалавра, але як раз в цьому році отримали акредитацію і зараз можемо випускати магістрів. Велика проблема для будь-якого бізнесу сьогодні в тому, що студенти не отримують актуальні знання і навички під час навчання. Тобто, випускникам доводиться самим проходити якісь додаткові курси для того, щоб отримати першу роботу. Ми вирішили кардинально підійти до розв’язання цієї проблеми та відкрили свій ВНЗ, де ми даємо молодим людям ті знання, які зараз мюють попит на ринку. І всі випускники автоматично знаходять собі роботу. Кращих ми намагаємося залишати собі, всіх інших моментально поглинає ринок праці. Зараз у нас паралельно навчаються близько трьохсот студентів.

Яким ще чином ви розв’язуєте проблему браку кваліфікованих IT-фахівців?

Ми намагаємося навчати людей. Ми зараз співпрацюємо з Тернопільським національним технічним університетом. Пропонуємо студентам можливість навчитися ультрановим технологіям. Після проходження цього курсу у кожного студента повинна бути частина написаного ним додатку, яку можна демонструвати як реальний робочий досвід при працевлаштуванні.

На ринку зараз дуже багато людей з низькою кваліфікацією, які хочуть працювати. Навіть при тому, що їх зарплата все одно нижче, ніж подібних фахівців в Європі. І ми намагаємося навчати їх, включати в проекти, давати можливість попрацювати з більш досвідченими колегами, набратися знань та досвіду. Через якийсь час вони стають нашими повноцінними експертами та важливі для компанії. Відповідно, отримують вищі зарплати або ж залишають компанію і знаходять собі роботу в інших.

Як ви оцінюєте підсумки року для українського IT-ринку й аутсорсингових компаній?

Ринок стабільно зростає, та одна з тенденцій, яку ми бачимо - це перехід від чистого аутсорсу в розробку продуктів. Бо не секрет - аутсорс це найменш кваліфікований спосіб роботи з замовниками, на якому заробляється найменше грошей. Найбільш вигідні способи - це саме розробка продуктів. Багато українських компаній використовують ті гроші, які вони заробили на аутсорсі, реінвестуючи їх у розробку. продуктів

Які глобальні плани компанії на наступний рік?

Глобально компанію зараз чекають зміни, пов'язані з тим, що ми впроваджуємо нову робочу модель, яка називається UAF (Unicorn Application Framework). Ми хочемо звести до спільного знаменника технічні знання наших фахівців, а також процеси розробки програмного забезпечення для різних клієнтів. В результаті ми зможемо швидше навчати людей, яких ми набираємо, і більш оптимально залучити людей в різних проектах. Це дасть можливість компанії глобально рости. Зараз у нас для цього є проекти і кошти, але ми не можемо ефективно рости, тому що у всіх IT-компаній основна проблема - менеджмент. Для того, щоб з 2300 людей (по всій Європі), які у нас працюють зараз, нам вирости до 5000 співробітників, потрібно менеджмент збільшити не у два, а в чотири рази. Тому що зросте складність управління компанією. Тому ми хочемо спочатку спростити спосіб набору і навчання людей, ротації між проектами. Коли ми переконаємося, що це працює, тоді ми зможемо починати значно збільшувати компанію. Нашого офісу ці плани стосуються в першу чергу, бо ми вирішили зробити Україну пілотним майданчиком цих змін. Ми вже почали з 1 грудня застосовувати нову методику до наших нових проектів. Це і є основна задача на наступний рік для компанії в цілому.

Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram