ГлавнаяБлогиБлог Юрія Огірчука

Рівняймося на Європу?

Тенденції розвитку цінової ситуації на вітчизняному паливному ринку у найближчій перспективі можуть набути цілком європейського характеру. Нині, навіть не зважаючи на відновлення росту котирувань на нафтову сировину у Лондоні, в Україні, завдяки дії законодавчих норм про плаваючі ставки акцизів, ситуація усе ще стабільна. Однак вже незабаром на стелах вітчизняних АЗС змову можна буде спостерігати цінову корекцію. І, що прикро, не у сторону зниження вартості пального.

Фото: vladnews.ru

Сприятиме тому і переорієнтація імпортерів із білоруського пального на більш дорогі нафтопродукти з Прибалтики, Польщі, Румунії, Росії тощо. Радує лише те, що у профільному міністерстві щиросердно впевнені у тому, що запас нафтопродуктів на українському ринку знаходиться в межах норми і ринок повністю забезпечений...

Якщо у попередньому огляді ми писали про те, що на ринку ширяться чутки про можливі проблеми з ресурсним забезпеченням, то цього разу заслуговує на увагу розтиражоване на минулому тижні вітчизняними ЗМІ повідомлення Міністерства енергетики та вугільної промисловості щодо цієї ситуації. І якщо тижнем раніше чиновник даного відомства Костянтин Бородін скупо назвав висловлювання про можливий дефіцит банальним маренням, то цього разу спікери міністерства були більш багатослівними.

«Український ринок в повній мірі забезпечений нафтопродуктами, а запас бензину і дизельного пального відповідає нормам літнього споживання. Всі нафтотрейдери працюють в звичному робочому режимі, а завезення пального здійснюється планово», - йдеться у повідомленні. А інформацію відносно можливих проблем з поставками ресурсу, на переконання чиновників, розповсюджують деякі учасники ринку, які у розпал літнього сезону хочуть отримати додатковий заробіток, створюючи ажіотаж.

У відомстві поспішили запевнити у тому, що не складе для пересічного українця жодної проблеми й ремонт на НПЗ в Білорусії, адже це планові заходи, які згідно з графіком щорічно проходять на нафтопереробних заводах. НПЗ до таких заходів готуються, накопичуючи запаси пального для виконання контрактів на постачання нафтопродуктів, зазначили у міністерстві.

Крім того, у Міненерговуглепромі вважають, що нафтотрейдери можуть задовольнити потреби ринку за рахунок продукції інших НПЗ, зокрема, прибалтійських, польських і румунських, а також українських - Кременчуцького та Шебелинського заводів. Що ж, сподіватимемося у щирості подібних заяв…

А що ж на разі відбувається з цінами? Спробуємо розібратися. Як свідчать моніторингові дані НТЦ «Псіхея», за останній місяць середньоринкова вартість усіх видів нафтопродуктів у роздробі практично не змінилася. При цьому вартість пропозицій імпортного ресурсу в Україні продовжила зростати. Так, цистернові партії А-95-го бензину на українському кордоні зросли в ціні на 10,3%, а дизпальне додало ще 10,1% до вартості місячної давності. Подібна ситуація й на крупнооптовому ринку нафтопродуктів країни у цілому. Найсуттєвіше за останні тридцять днів зросла ціна на високооктан, додавши ще 11,2%. Дизпаливо у крупному опті зросло в ціні за місяць на 3,5%, А-92-й бензин – на 2%. У дрібному опті ситуація допоки більш менш прийнятна, - середньомісячне зростання цін тут становить від 1 до 3,5%. При цьому найпомітніше подорожчали бензовозні партії дизпального.

Разом з тим, на думку заступника директора НТЦ «Псіхея» Геннадія Рябцева, найближчим часом стабільність на вітчизняному роздрібному ринку нафтопродуктів збережеться, але, швидше за все, ненадовго. Пояснюється дана тенденція тим, що спекулятивний ріст нафтових котирувань у Європі повернув ставку акцизного податку в Україні на базовий рівень, але при цьому суттєво підвищилися оптові ціни на імпортний ресурс. Так, на даний момент цистернові партії бензину й дизельного пального коштують помітно дорожче, ніж, приміром, у середині квітня. Цим самим створюючи передумови для майбутнього подорожчання нафтопродуктів у випадку збереження нинішніх біржових тенденцій. При цьому, зазначає Г.Рябцев, хоча великі роздрібні оператори й воліють працювати переважно за рахунок обороту, підштовхувати ціни на АЗС до зростання буде вже згадане подорожчання оптових партій нафтопродуктів та ситуативний дефіцит «п'ятого» бензину. У той же час, утримувати пальне від подорожчання будуть незацікавленість у цьому основних гравців роздрібного ринку при відносно високому сезонному попиті й збереженні показника індикативної роздрібної націнки на рівні вище торішнього. Прикметно, що нині маржа операторів складає у середньому, більше 10%.

Зауважимо, що енергетичний експерт Сергій Куюн також вважає, що нинішній рівень забезпеченості України нафтопродуктами не знімає з порядку денного питання їхньої ціни. Так, за словами експерта, за останній місяць ціни на нафту в світі зросли на 13,6%, а станом на 8 серпня марка Brent у Європі коштувала 112,6 доларів за барель. І це притому, що ще на початку липня її вартість варіювалася навколо показника у 99,1 долара за барель. Як зазначає С.Куюн, до того, поки ціна північноморської суміші не досягне позначки у 115 доларів та відповідного пропорційного зростання цін на оптові партії нафтопродуктів в Україні не варто очікувати суттєвої корекції цін на АЗС.

Але, зазначає експерт, подальше довгострокове підвищення цін на енергоресурси в Європі неминуче спричинить адекватне зростання цін і на вітчизняних заправках. С. Куюн нагадав, що максимальним в історії України показником цін на колонках АЗС став для бензину А-95 рівень в квітні цього року у 11,65 грн./л, а для дизпального - 10,45 грн./л. Цьому передувало підвищення середньомісячних котирувань нафти на біржі у Лондоні до рівня у 122 долари за барель. Сьогодні ж ціна нафти продовжує зростати на тлі триваючої кризи в Європі. І це, на думку пана Куюна, свідчить про те, що нові неприємні сюрпризи цілком можливі, адже в Європі ціни на АЗС уже пішли вгору.

Водночас заслуговує на увагу й побоювання експертів відносно можливої реанімації урядом ідеї введення мит на імпортні нафтопродукти. Так, на нашу думку, внутрішній ринок нафтопродуктів після зупинки Лисичанського НПЗ навіть в умовах фактичної роботи лише двох переробних заводів, - у Кременчуку і Шебелинці, стабільний завдяки саме диверсифікованості джерел поставок. Водночас можливе надання преференцій окремим учасникам ринку однозначно спричинить негайне згортання диверсифікованої системи забезпечення ресурсами, відповідне підвищення цін на пальне у роздробі пропорційно розміру мит та зниження якості нафтопродуктів, що пропонуються в Україні.

Юрій Огірчук Юрій Огірчук , Аналітик розвитку паливного ринку
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram