Бояться сильних морозів не тільки люди. При низьких температурах й автомобілі починають виходити з ладу. Зимові несправності трапляється однаково як в автомобілів на дизпаливі так і бензині. Однак проблем буде менше, якщо користуватись якісним пальним. Воно не замерзає. Мова йде про бензин та дизель класу Євро-4 чи Євро-5.
То що, переходимо на нафтопродукти марковані, як «євро»? А чому б і ні! Тим паче, що президент Асоціації «Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук запевняє у тому, що, оскільки сьогодні фіксується суттєве падіння обсягів споживання бензину, пов'язане з несприятливими погодними умовами, навряд хтось із операторів піде на підвищення цін. За словами експерта, операторам навпаки необхідно створювати умови для того, щоб продати ті обсяги бензину, які в них є. Мало того, зимовий період є для паливного ринку «мертвим сезоном», який характеризується зниженням продажів до річного мінімуму. У зв'язку з цим, переконують деякі експерти, оператори неохоче підвищують ціни, щоб не відлякати покупців.
Лише у січні через погану погоду зниження споживання бензину в Україні становило 20-30%. Й цього року поганий сезон для продавців пального може затягтися. Автолюбителі скорочують число поїздок, а то й зовсім відмовляються від власного транспорту.
Аби заохотити споживача зараз мережі АЗС стимулюють покупку бензину від 10 літрів, хоча раніше одержати бонуси могли, що тільки купують повний бак пального, - розповідає замдиректора НТЦ «Псіхея» Геннадій Рябцев.
Власники АЗС цілком можуть пережити й деяке зниження попиту. За оцінками пана Рябцева, у роздрібних операторів є достатній запас міцності, оскільки сьогодні вони працюють із маржею в 7-8%, а при торгівлі євробензинами – мають і усі 15%.
Однак, за моніторинговими даними НТЦ «Псіхея», останні два тижні, на які саме й припав пік холодів, принесли вітчизняним автомобілістам неприємність у вигляді здорожчання євро палива – зросли ціни як на бензин А-95 у євро виконанні, так і на євродизель.
Зауважимо, що багато вітчизняних операторів виявилися не готовими до холодів, адже часто навіть нібито «зимовий» дизель на їх АЗС не витримав холодів і замерзав. Нечисленні запаси «арктичного дизеля», який не замерзає до -50°С, розмітають миттєво, хоча він і подорожчав у роздробі.
Радує лиш те, що за даними Гідрометцентру, екстремальні холоди вже відходять – буде просто «нормальна зимова погода». А там і весна не за горами. Можемо розслабитися?
Що ж, сьогодні можна прогнозувати, що бензин до весни вже не дорожчатиме. Мало того, у останній декаді лютого варто очікувати нового подешевшання. Цього разу в дрібних мережах автозаправок. Орієнтовно на 3-5 копійок за літр. Проте такі мережі, як ОККО, WOG та Shell можуть знизити ціну лише на кілька копійок, або ж і зовсім не змінювати цінники, адже торгують більш дорогим імпортним пальним, крупногуртові партії якого зараз дорожчають у середньому на 3,5% за тиждень.
Разом з тим, побоювання росту нафтових котирувань на спекуляціях навколо Ірану забезпечать нестійку стабільність паливного ринку країни найближчим часом і відкриють перспективи росту цін на ньому надалі. Загалом, українські мережі АЗС жваво реагують на підвищення світових цін.
У структурі собівартості бензину ціна нафти становить 55-60%, тому подорожчання нафти на 30% автоматично піднімає ціни на бензин на 15%. Якщо нафта підвищиться в ціні навіть на п'ять відсотків і підвищення протримається хоча б кілька тижнів, ціна на українських АЗС виросте, певен пан Рябцев.