ГлавнаяБлогиБлог Тараса Гука

Як позбутись польських/литовських блях на дорогах України без змін до законодавства

Застереження:

- автор блогу викладає виключно юридичний аналіз чинного законодавства щодо законності керування автомобілями на іноземній реєстрації;

- блог не має на меті виправдати надмірно завищені ціни на автомобілі в Україні;

- автор блогу підтримує ідею максимального зниження митних та податкових платежів при ввезені в Україну нових та вживаних автомобілів.

Фото: Сергей Нужненко

Суть пропозиції:

- поліція отримує базу митниці щодо ввезених транспортних засобів (надалі – ТЗ) на іноземних номерах;

- у кожному випадку правомірної зупинки ТЗ на іноземних номерах, поліція перевіряє його по вказаній базі і штрафує за ч. 6 ст. 121 Кодексу України про адміністративні порушення (надалі КУпАП) - у звя'зку з нереєстрацією в Україні ТЗ протягом 2 місяців після ввозу (штраф 170 грн.) та за ч. 2 ст. 126 КУпАП - у зв'язку з керуванням ТЗ особою, яка не має на це права - штраф 510 грн.;

- на підставі 265-1 КУпАП поліція тимчасово затримує ТЗ у зв'язку з суттєвою загрозою безпеці руху та повідомляє митницю про факт порушення митних правил;

- митники складають протокол по ст. 485 Митного кодексу України (надалі МК);

- суд штрафує порушника на кілька десятків/сотень тисяч гривень (залежно від вартості ввезеного авто).

Чому пропонована схема має діяти:

- іноземець (нерезидент) може завозити ТЗ на митну територію для особистих потреб на 1 рік без сплати митних платежів (ст. 380 МК);

- керувати таким ТЗ в Україні може виключно особа, яка ввезла ТЗ для особистих потреб, а передача третім особам ЗАБОРОНЕНА (ст. 380 МК);

- попри те, що користування ТЗ, ввезеним для особистих потреб іншою особою не утворює самостійний склад порушення передбаченого ст. 469 МК (рішення Конституційного суду України від 31.03.2015 № 1-рп/2015) воно прирівнюється до ухилення від розмитнення - ст. 485 МК - штраф 300% від суми розмитнення.

Наявна судова практика це підтверджує http://reyestr.court.gov.ua/Review/66706337 або http://reyestr.court.gov.ua/Review/64921125

Що заважає:

- поліція не має бази даних митниці і не може перевірити дотримання водієм, який керує ТЗ на іноземній реєстрації вимоги щодо обов’язкового отримання українських номерних знаків через 2 місяці після ввезення;

- митники не оформляють протоколи по порушенню митних правил або оформляють дуже рідко;

- МК встановлює заборону керувати ТЗ ввезеним для особистих потреб іншою особою, КУпАП передбачає відповідальність за керування ТЗ особою, яка не має на це права. Однак практика притягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил не є однозначною.

Висновок:

для припинення масового незаконного використання ТЗ на іноземній реєстрації в Україні достатньо три кроки, що не потребують жодних змін до чинного законодавства:

- широко розрекламувати справедливу практику судів, які штрафують резидентів України, що користуються ТЗ ввезеними для них нерезидентами. Наголосити, що штрафи встановлені на рівні 300% від несплачених митних зборів;

- роз’яснити митникам, що протоколи по ст. 485 МК на осіб, які керують ТЗ ввезеним нерезидентом – це законно і оформлення такого протоколу є не правом органу митного контрою, а обов'язком;

- надати доступ патрульній поліції до бази даних органів митного контролю щодо ТЗ, які в’їжджають в Україну.

Тарас Гук Тарас Гук , Юрист, експерт громадської организації LEAD office
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram