● сім людей загинуло в результаті зіткнення автомобілів ВАЗ і Опель на Бориспільскій трасі - https://goo.gl/Z8gmWf ;
● велосипедист був збитий фурою коли переїжджав пішохідний перехід на Броварському проспекті - https://goo.gl/ELPttV ;
● дві неповнолітні дівчинки були збиті нетверезим водієм на вул. Садовій, одна з дівчат загинула - https://goo.gl/ErYNJG ;
● двоє пішоходів-порушників були збиті насмерть на вул. Бажана - https://goo.gl/Uh8nAx .
В чому ж причина такої жахливої смертності на дорогах України і як виправити ситуацію?
Головними чинниками смертності на дорогах є:
- перевищення швидкості;
- невикористання водіями засобів пасивної безпеки та відволікання під час руху;
- керування в стані сп'яніння (алкогольного та наркотичного);
- недосконала дорожня інфраструктура.
Яким чином держава протидіє факторам ДТП:
- протягом двох років (з листопада 2015 року) в Україні не контролюють перевищення швидкості в жодний спосіб і не притягують порушників до відповідальності;
- не використання пасків безпеки і користування мобільним телефоном, фактично неможливо довести, а тому штрафи 51 грн. і 425 грн. відповідно, поліція або не накладає або їх скасовують суди;
- попри підвищення штрафів за керування в стані сп'яніння, кількість нетверезих водіїв лише збільшується. Поліція не має жодних ефективних засобів припинення керування в стані сп'яніння - https://goo.gl/epVMWN ; КІЛЬКІСТЬ ВИЯВЛЕНИХ ЗРОСТАЄ АЛЕ ЦЬОГО МАЛО
- зношеність українських доріг близько 80 відсотків, але й на відремонтованих дорогах кількість ДТП, часто зростає через застарілі ДБН (державні будівельні норми) і відсутність інфраструктурних перешкод для можливого перевищення швидкості.
Підсумовуючи, можна констатувати ГОСТРУ ПРОБЛЕМУ РЕАЛІЗАЦІЇ державної політики у сфері безпеки дорожнього руху.
Низький рівень превенції та профілактики порушень ПДР; контроль за тими порушеннями ПДР, які є ключовими факторами ДТП, недостатній або повністю відсутній; санкції за порушення, в більшості, є мізерними; законодавство, в частині процедури притягнення до відповідальності порушників, є застарілим; інфраструктура - якість дорожнього покриття, освітлення, знаки та розмітка, штучні обмеження швидкості - також поки на дуже поганому рівні.
Важливо згадати, що певні кроки, направлені на підвищення безпеки дорожнього руху таки є.
Так, Національна поліція, врешті-решт, оголосила про створення “дорожньої поліції”.
З часом, більшість трас міжнародного і державного значення будуть патрулюватись патрульною поліцією, а не колишніми працівниками ДАІ. Про те, чим повинна і буде займатись дорожня поліція - https://goo.gl/WXq6QW.
Укравтодор ініціював прийняття стратегії безпеки дорожнього руху, яку підтримав Кабмін. До 2020 року смертність на дорогах повинна зменшитись вдвічі.
На виконання вказаної цілі, Мінінфраструктури уже погодило запропоноване Укравтодором обмеження швидкості в містах до 50 км/год. Нагадаємо, що усі країни ЄС обмежують швидкість в місті саме до 50 км/год. В Україні ж фактичне обмеження швидкості руху - 80 км/год (60 км/год дозволено ПДР, а ще 20 км/год - допустиме перевищення, за яке не наступає відповідальність згідно КУпАП). Детальніше - https://goo.gl/D3uEWb.
Окрім цього, з 2018 року запрацює закон, який передбачає створення Державного дорожнього фонду України, яким гарантується захищене фінансування на будівництво, ремонт доріг, і, що важливо, на програми щодо підвищення безпеки дорожнього руху.
Нагальним для зменшення смертності на дорогах є:
- введення автоматичної фіксації перевищення швидкості;
- контроль швидкості патрульною поліцією, поза системою автоматичної фіксації, який може бути розпочатий без змін у закони (https://goo.gl/VKaHkV);
- ухвалення необхідних змін до законодавства, зокрема, проекту закону щодо “точкових змін КУпАП” - № 6479 (https://goo.gl/K6p9mt) та проекту закону щодо введення “пунктів тверезості” - № 6679 (https://goo.gl/32AiHZ);
- модернізація ПДР (https://goo.gl/PxSzBd).
- ремонт доріг за новими стандартами, який би, окрім нового дорожнього покриття, значно підвищував безпеку дорожнього руху.
Звичайно, ці заходи не гарантуватимуть автоматичного зменшення кількості ДТП.
Потрібно думати над ефективними довготерміновими програмами покращення безпеки дорожнього руху.
Свідомість більшості українських водіїв має змінитись.
Окрім змін законодавства, необхідно проводити активні інформаційні кампанії, займатись профілактикою порушень, починаючи зі шкіл та садочків, змінювати систему підготовки водіїв, позбавляти права керування тих водіїв, які не знають ПДР або систематично їх порушують.
Очевидно, що безпека руху - це не лише справа держави, до неї повинні долучатись всі учасники дорожнього руху: громада, бізнес, ЗМІ, лідери думок, і разом працювати над тим, аби жахливі цифри смертності та травматизму зменшувались постійно і кардинально.