Щоденно кияни ділять простір міста із «залізними конями»: навіть не будучи автомобілістом, ми так чи інакше перетинаємось із цим засобом транспорту. При чому часто автомобілі, а точніше – їх розміщення, можуть стати предметом суперечки між сусідами. Проявляється це, зокрема, у так званій проблемі «паркувальних замків». Безумовно, проблема паркування є дуже актуальною в Києві, але при її вирішенні потрібно зберігати баланс інтересів автомобілістів та пішоходів/мешканців – у випадку парковок у дворах.
Очевидно, багатьом відома ситуація, коли двір будинку заповнено персональними «замками» для парковки, тобто фактично відбувається привласнення частини території двору. Крім великої кількості автомобілів, відсутності легальних парковок або їх недоступності через матеріальний чинник, сприяє таким неприємним ситуаціям невизначене правове регулювання даного питання.
У даних умовах до «замків» можуть вдаватись не тільки сумлінні автомобілісти, які не мають де поставити авто, але й відверті махінатори. До прикладу, отримувала кілька звернень від мешканців, які зустрілись із таким недобросовісним «підприємцем», що самовільно обладнав їх двір «замками», а потім вимагав по кілька сотень гривень за ключі від них.
Отже, почати варто з того, що такі «замки» розміщуються найчастіше на прибудинковій території будинку. Згідно з вказаним вище законом прибудинкова територія – територія навколо багатоквартирного будинку, визначена на підставі відповідної містобудівної та землевпорядної документації, у межах земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди, що необхідна для обслуговування багатоквартирного будинку та задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників та наймачів (орендарів) квартир. Тобто, ця територія має однаковою мірою використовуватись усіма мешканцями будинку. Саме тому, зазвичай, розміщення автомобілів у дворах діє за «правом першого» - приїхали і зайняли вільне місце.
Проте не всі погоджуються із таким способом використанням прибудинкової території. Інтернет майорить оголошеннями про продаж та послугу встановлення «паркувальних замків», і цією послугою активно користуються. В такому випадку часто апелюють до того, що офісні працівники або відвідувачі установ, що розміщені поряд із житловим будинком, встановлюють власні авто у дворі, що взагалі унеможливлює використання прибудинкової території жителями. Водночас, «паркувальний замок» можна прирівняти до споруди на прибудинкові території – повноцінно скористатись цією ділянкою не може навіть велосипедист.
За скаргами мешканців я направляла депутатські звернення на предмет вжиття заходів щодо демонтажу «паркувальних замків» за однією з адрес. Отримані відповіді дуже цікаві. У КП «Київтранспарксервіс» повідомили однозначно - за вказаною адресою паркувальний майданчик відсутній, отже, підприємство тут діяльність не здійснює.
Відповідно до Правил паркування транспортних засобів майданчики для паркування є об'єктами благоустрою і повинні відповідати нормам, нормативам, стандартам у сфері благоустрою населених пунктів. Дійсно, самовільне розміщення «паркувальних замків на прибудинкові території назвати паркувальним майданчиком неможливо з огляду на відсутність характерних атрибутів: контроль, платність тощо.
Якщо ж звернутись до інших відповідей на депутатські звернення, що були отримані, то тут позиції уповноважених органів та установ розходяться. У РДА повідомили: власникам паркувальних пристроїв буде вручено приписи-попередження про необхідність надання дозвільної документації на влаштування замкових пристроїв у дворі житлових будинків. Тобто, якщо «Керуюча компанія» або ЖЕД не проінформовані щодо облаштування «паркувальних замків», то апріорі їх розміщення не може вважатись законним.
Ознайомившись із Правилами благоустрою міста Києва, можна виявити, що передбачено Порядок отримання дозволів на порушення благоустрою, їх призупинення, подовження і закриття. З-поміж видів робіт, які не потребують оформлення контрольної картки на тимчасове порушення благоустрою, якщо інше не передбачено розпорядженням КМДА, але потребують завчасного повідомлення Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища, є встановлення пристроїв фіксації паркувального місця (замкових пристроїв) згідно з договором КП «Київтранспарксервіс».
Тобто, по-перше, будь-яке оснащення двору «замками» має супроводжуватись взаємодією із уповноваженими органами. Крім цього, Департамент ЖКІ, коментуючи ситуацію із такими паркувальниками, посилається на те, що згідно із законом «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» мешканці можуть проводити збори щодо закріплення паркувальних місць на прибудинковій території. Щодо проведення зборів є ряд вимог, викладених у законі, а протокол, що посвідчує кількість співвласників, які взяли участь у зборах та відповідно кількість голосів, має бути належним чином оформлений. А головне – рішення зборів співвласників не може суперечити чинному законодавству.
Впевнено можна констатувати, що місто насичене автомобілями, проте з боку міської влади не видно потуг до створення комфортних умов для автомобілістів: впорядкування руху, паркування, безпека пішоходів. Тривалий час самоусуваючись від проблеми парковок, влада ніби сама підштовхує громадян діяти, як можуть. І якщо у центральних частинах міста питання парковок дійсно часто впирається у нестачу простору або коштів, то що заважає впорядкувати паркування у дворах будинків?
Таким чином, дійсно, ніхто із сусідів не має права самовільно захоплювати прибудинкову територію. Дії з облаштування двору будинку є спільною справою мешканців, вони мають враховувати інтереси різних громадян: автомобілістів, велосипедистів, пішоходів, сімей з дитячими чи інвалідними візочками, а в цілому – ґрунтуватись на нормах чинного законодавства та принципах людяності.
У випадку, коли ви помітили на прибудинковій території нелегальне розміщення «паркувальних замків» звертайтесь до новостворених «Керуючих компаній» свого району, адже саме ці комунальні підприємства наразі несуть обов’язок надання послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій. Зі свого боку, звернулась до міського голови на предмет врегулювання питання паркування у дворах багатоквартирних будинках, адже машин у місті геть зовсім не меншає, а механізм їх легального паркування при будинках досі не визначений, або ж втаємничений настільки, що ним ніхто не послуговується.