Почалося все із постанови Кабміну №79, прийнятої рівно рік тому, із назвою “Деякі питання оформлення і видачі довідки про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції”. Там серед іншого було зазначено: “територіальні підрозділи Державної міграційної служби проводять у двомісячний строк із залученням працівників територіальних органів і підрозділів Міністерства внутрішніх справ, представників інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування... перевірку наведених у направлених їм переліках відомостей про фактичне місце проживання осіб… У разі коли під час відвідування місця проживання відповідна особа відсутня, представник територіального підрозділу Державної міграційної служби залишає їй повідомлення про необхідність у 10-денний строк звернутися до такого підрозділу”. На місці проживання мають бути присутні не менш ніж 10% від загальної кількості таких осіб. Фактично це означає, що міліція буде приходити до внутрішньо переміщених осіб прямо додому і перераховувати, чи дійсно вони там живуть по головах. Інакше їх просто знімуть з обліку і позбавлять соціальної допомоги.
Практика показала, що все це не жарти, а реальність. Голова Комітету Верховної Ради з прав людини Григорій Немиря зявив: “Починаючи з 19 лютого 2016 року до мене від громадських організацій та ініціатив, які займаються допомогою внутрішньо переміщеним особам, почали надходити повідомлення про масові скасування довідок про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб в “автоматичному режимі”. Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк 21 лютого сказав, що за останній місяць були скасовані виплати майже 150 тисячам осіб. “Ми з'ясували, що побудована ціла схема, коли шахраї отримують документи громадян країни, які не проживають на контрольованій території України, ідуть до органів соціального захисту і під приводом начебто того, що такі громадяни країни зареєстровані як тимчасові переселенці, отримують сотні мільйонів гривень з державного бюджету”, - сказав він.
Правозахисники впевнені, що візити міліції із перевірками прямо додому та позбавлення соціальної допомоги тільки тому, що вас у цей момент в квартирі не виявилося - це кричущі порушення прав людини. Не дивно, що справою розпочала займатися РЦПЛ та УГСПЛ, де правозахисниками працює багато внутрішньо переміщених осіб з Криму та Донбасу.
Відбулося декілька судових засідань, під час яких позивачі від Гельсінської спілки звинувачували Кабмін у дискримінації. “Раніше представники Кабміну казали, що для спростування або підтвердження факту дискримінації не потрібна антидискримінаційна експертиза, і тут раптом вона знайшлася, - сказав правозахисник Сергій Заєць. - Все це дає досить серйозні підстави вважати цей документ фальшивим”.
Представниця Кабміну Наталія Грішина сказала у суді, що несвоєчасне подання антидискримінаційної експертизи для розгляду було помилкою Кабміну. За її словами, вона дійсно проводилася і тепер її потрібно розглянути в суді. Судячи з вихідних даних, Мінсоцполітики склало цей документ у грудні 2014 року. Там міститься такий текст: “У проект акту відсутні положення, які містять ознаки дискримінації. Заступник директора юридичного департаменту І. Кузнецова”. І все: без жодної аргументації чи доказів.
“Оформлення подібного роду документів - це зазвичай цілий пакет, що містить пояснювальну записку, різного ґатунку узгодження, - каже Сергій Заєць. - Характер оформлення антидискримінаційної експертизи від Мінсоцполітики разюче відрізняється від цього”.
Але судді все одно вирішили долучити до процесу документ, представлений Кабміном. У подібній ситуації позивачі заявили клопотання про відвід суддям, але ті його не підтримали та перенесли засідання на 10 березня.
Якщо припущення Сергія Зайця про фальсифікацію експертизи — дійсно правда, то виникають серйозні питання до Кабміну, і одне з них: підробка — це прикрий випадок чи вже постійна практика?