Бюджетне жонглювання

14.02.15 Кабінет Міністрів України провів позачергове засідання, на якому затвердив проект Закону України «Про внесення змін до Закону України про Державний бюджет України на 2015 рік».

Фото: EPA/UPG

Пропри загальнонаціональні переживання, пов’язанні з набуттям опівночі 15.02.15 «умовної» чинності Мінськими домовленостями, це повідомлення могло б пройти непоміченим, якби не макроекономічні показники, які озвучив Прем’єр. ГО «Публічний аудит» вирішила коротко проаналізувати поширені в ЗМІ тези глави уряду щодо економічних очікувань 2015 року. Умовно поділимо їх на дві основні:

1. Змінами до Закону «Про Державний бюджет України» передбачено збільшення доходів держбюджету на 22 млрд грн, до 498 млрд грн, насамперед за рахунок додаткових надходжень від податку на додану вартість.

2. Уряд розрахував середньорічний курс на рівні 21 грн за долар. «Зараз за розрахунками, незважаючи на курс на ринку на рівні близько 25-ти, ми хоч не отримали офіційної позиції Нацбанку, але за погодженням з міжнародними кредиторами, на нинішньому етапі ми оцінюємо середньорічний курс на рівні 21», — сказав Яценюк. Він висловив сподівання, що Нацбанк зробить усе, щоб вирівняти курс гривні; додавши, що програма з МВФ є одним із основних елементом допомоги НБУ для стабілізації курсу.

У цій публікації ГО «Публічний аудит» буде об’єктивно оцінено першу тезу щодо збільшення дохідної частини Державного бюджету на 2015 рік на 22 млрд грн.

Так, Законом України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», що прийнятий ВР України в грудні 2014 року, передбачено доходи загального фонду Держбюджету – у сумі 452,771 млрд грн. Граничний обсяг дефіциту — 63,7 млрд грн. Падіння ВВП – на 4,3%, інфляція – 13,1%. Ціна газу – на рівні $ 345/1000 куб м.

Курс гривні – 17 грн/1$.

Зважаючи на те, що основним джерелом додаткових доходів визначено ПДВ, для наочності наведемо кількісні показники цього доходу за 2014 рік та заплановані на 2015 рік:

Із наведених відомостей вбачається, що спад внутрішнього виробництва в країні призвів до недовиконання планового показника з надходження ПДВ. Аналогічним чином, за наявними на момент публікації даними, не виконано заплановані показники з ПДВ із ввезених на території країни товарів.

Поряд із цим чітко простежується тенденція, якої дотримується уряд. Розуміючи, що в умовах кризи обсяг внутрішнього виробництва скорочуватиметься й далі, плановий показник надходжень цього податку в бюджеті на 2015 рік зменшено у порівнянні з минулим роком.

А ось плановий показник надходжень ПДВ із ввезених на територію України товарів збільшується. Здавалося б, чому?

Така ситуація має місце через те, що при митному оформленні вантажу його вартість визначається у валюті, а розрахунок суми ПДВ, яка підлягає сплаті, проводиться за офіційним курсом НБУ.

Ось чому запропонований законопроект, який має бути внесений до ВР України 16.02.15, передбачає збільшення дохідної частини на 22 млрд, оскільки в ньому закладено вже зовсім інший курс гривні до долара.

Таким чином, збільшення дохідної частини зовсім не означає якісне покращення умов для ведення бізнесу, зменшення корупційних проявів на митниці чи покращення роботи Державної фіскальної служби України, — це не більше, ніж гра цифр.

У наступній публікації ГО «Публічний аудит» проаналізує суть другої умовної тези Прем’єр-міністра, пов’язаної з курсом гривні до американського долара.

Андрій Вігірінський Андрій Вігірінський , Правник, аналітик
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram