Розгляне позитивно – завтра, в останній пленарний день сесії, отримаємо шанс отримати нових чиновників. Якщо ж негативно – реформа відкладеться на невизначений строк. А разом з цим відтермінується отримання другого траншу у розмірі майже 3 мільярдів гривень безповоротної фінансової допомоги за Контрактом з розбудови держави, укладеним з ЄС. Чи розуміють це депутати Комітету на чолі з паном Власенком? Думаю, прекрасно розуміють.
Як і розуміють те, наскільки революційним є цей законопроект.
Проте, і далі зволікають. Бо як ще можна прокоментувати те, що пункт «Розгляд законопроекту «Про державну службу»» стоїть в порядку денному Комітету під номером 8?
То в чому ж його революційність?
По-перше, законопроект передбачає виключно конкурсне призначення на усі посади. Від найнижчих до керівників центральних органів виконавчої влади. Нечуваний прогрес для українського суспільства і серйозна загроза для політичних псевдоеліт, що звикли до квотного принципу розділу хлібних посад та хабарів за призначення та просування по службі. Ще й на конкурс жодного впливу, бо комісія, що здійснюватиме добір, буде збалансованим органом із третиною громадськості у складі та ще й представниками професійних спілок та антикорупційного бюро. І посади займатимуть кращі з можливих, а не чиїсь протеже. Логіка проста і дуже дієва – не хочемо чиновника-кума міністра, а хочемо спеціаліста.
По-друге, проект передбачає заборону членства держслужбовців у політичних партіях. Чиновник повинен служити інтересам держави, а не партії влади. Так як військовослужбовець повинен захищати державу, незалежно від своїх політичних поглядів. Роками держслужбовців втягували в свої лави партії влади. Соціал-демократи, нашаукраїнівці, регіонали, – тиск чинили всі. З часом чиновник вже не розумів, чиї інтереси він обслуговує – держави чи партійної верхівки. Прийшов час припинити цю ганебну практику. Особливо в контексті підготовки до місцевих виборів.
По-третє, врегульовує питання оплати праці. Бідний чиновник – корумпований чиновник. Корумпований чиновник – бідна держава. Законопроект закріплює, що винагорода за працю не може бути меншою за дві мінімальні заробітні плати. Із перспективою зростання.
Також буде змінено співвідношення посадовий оклад/премія. Зараз це 70/30. Зараз сімдесят відсотків отримуваних на руки коштів – премії та надбавки, нарахування яких залежить виключно від волі керівника. Це призводить до надмірної залежності від волі начальника, а не від реальних результатів роботи. Після прийняття нового закону співвідношення зміниться на 30/70, де премії та надбавки не зможуть перевищувати 30 відсотків суми, що видається на руки.
По-четверте, скасовується преференційна пенсійна система для держслужби. Надходження до Пенсійного фонду від цього не зменшаться – бо ж зарплата поступово зростатиме, а ось кількість службовців, основним сенсом перебування на посаді яких є очікування пенсії, суттєво зменшиться.
Без масштабних реформ нашу державу чекає занепад. Це зрозуміли всі. І президент, і парламентська більшість і суспільство. Однак, не всі розуміють, що будь-які реформи втілюватимуть у життя на місцях державні службовці. І від того, якими будуть ці службовці, залежить чи відбудуться бодай якісь зміни на краще.
А на кінець, шановні читачі, перелік осіб, з яких можна потім буде запитати про результати. Члени комітету з питань держбудівництва, від рішення яких залежить доля законопроекту:
1. Сергій Власенко;
2. Олег Березюк;
3. Олена Бойко;
4. Юрій Бублик;
5. Олексій Гончаренко;
6. Василь Гуляєв;
7. Олександр Дехтярчук;
8. Михайло Добкін;
9. Сергій Кудлаєнко;
10. Віталій Курило;
11. Олена Ледовських;
12. Едуард Матвійчук;
13. Андрій Река;
14. Микола Федорук;
15. Альона Шкрум.
Ключова реформа цієї держави залежить від того, чи спроможуться сьогодні члени комітету плідно попрацювати. Результати побачимо вже ближче до вечора.