Грудневий лист Адміністрації державної прикордонної служби про те, що Румунія претендує на український острів, звучить як новина. Чому ви оприлюднили його саме зараз?
Потихеньку я готував цю інформацію, бо насправді вона мене бентежила. Було б доцільно, щоб українські чиновники почали опікуватися і державними інтересами в тому числі.
Чому ви стверджуєте, що румунів цікавить не так острів, як канал Дунай-Чорне море?
Я трішки інше мав на увазі. Ситуація наступна: дійсно, відбулася зміна фарватера річки Дунай. Біля острова Майкан фарватер проходить з двох боків.
Я припустив, що це може дати привід Румунії починати розмови про зміну кордону. Бо ми вже мали прецедент, пов´язаний з о.Зміїним і зоною економічних інтересів України.
Коли я написав депутатське звернення, то від МЗС отримав відповідь, що підставл для хвилювання немає. А от прикордонна служба написала, що, дійсно, такі питання виникають.
Якщо сьогодні це питання у Румунії виникає, то рішення по острову на її користь дало б можливість потім претендувати на більші острови, які є в дельті Дунаю.
Мене це турбує. Бо можна почати з пальця, а закінчити рукою.
Які ще острови є у зміні фарватеру Дунаю?
Справа в тому, що цей острів невеличкий, а фарватер змінився так, що може йтися про п’ять островів. Окрім Майкана, це о.Єрмаков (коло Вілково) площею 2,5 тисячі гектарів. Він був задамбований, а зараз там відновлюють екосистему. Це острів Малий Татару, площею 74- гектарів коло Ізмаїлу, а також розташовані недалеко у дельті Дунаю острови Великий Даллер (370) і Малий Даллер (258).
Цитую вам відповідь за підписом Миколи Литвина: «Державною прикордонною службою України проведено роботи з поновлення зруйнованих за часів Радянського Союзу прикордонних знаків №1409 і №1410, встановлених на острові Майкан. Під час проведення засідання змішаної українсько-румунської прикордонної 15-18 грудня 2009 року в м.Редуць румунські експерти надали українській делегації аналогову та електронну версії ортофотокарт українсько-румунського державного кордону, на яких спроектовано проходження кордону.
У результаті аналізу наданих матеріалів українська делегація виявила спробу румунської делегації провести лінію державного кордону таким чином, щоб острів Майкан належав до території Румунії. Головним аргументом румунська делегація висунула принцип головного навігаційного фарватеру».
Румунія незадоволена побудованим українцями каналом «Дунай-Чорне море»…
Я не знаю, чи будуть вони ці претензії висувати до судоходного каналу «Дунай-Чорне море»… Бо які претензії можуть бути? Ми побудували цей канал виключно на свої гроші.
Він справді, як більмо на оці, у зв’язку з тим, що він менше коштує і протяжністю кілька миль, і збір там невеликий в порівнянні з тими зборами, що має Румунія, тому вантажі зараз більше проходять цією ділянкою каналу, ніж у Румунії. Але вони жодної претензії не можуть мати.
Але я прогнозую, що у зв’язку з Майканом може виникнути й це питання. Все залежатиме від нашої поведінки. Цей прецедент міг би призвести до того, що й Росія по Тамані, по Керч-Єнікальському каналу могла б починати про щось говорити. Бо там теж є течія і така ситуація. Тому будь-які прецеденти дуже небезпечні.
Ви знали про цю ситуацію, ще коли прем’єром була Юлія Тимошенко, в уряді якої Міністранс очолював ваш колега Йосип Вінський. Можливо, саме з політичних міркувань ви не говорили про Майкан раніше?
Йосип Вінський більше року не має жодного стосунку до цієї проблематики. Можна придумувати що завгодно, але я б не пов’язував її жодним чином з Юлією Володимирівною. Та й я побив горщики з Тимошенко практично рік тому.
Навпаки, партії «Народна влада», заступником голови якої я є, було б вигідно «розкручувати» цю тему ще тоді, коли Тимошенко була прем´єром, а ми перебували до неї в опозиції.
Але це надто важлива ситуація, щоб шукати тут якусь кон’юнктуру. Не пов’язуйте її з внутрішньою політикою, бо ваша версія абсурдна.