Рукавичка
1 червня столичне управління освіти опублікувало списки шкіл, у яких залишилися вільні місця в перших класах. Виявилося, що “вільних” шкіл у Києві лише 65. І тільки в 9 з цих шкіл місця вільні в прямому значенні цього слова - туди можна подати документи і зараз, та бути зарахованим без додаткових поневірянь. В решті 56 школах на вільні місця є черги. Серед бажаючих проводиться жеребкування.
Ще 364 комунальні школи Києва повністю укомплектували перші класи за рахунок тих дітей, які мали право першочергового вступу. В багатьох випадках “комплект” склав більше 100% від потужності закладу. Оскільки житлові будинки у столиці зводяться без урахування необхідної інфраструктури (детально LB.ua писав про це у тексті “Без урахування дітей”), особливо гостро проблема стоїть в Голосієво, на Позняках та в новій частині Троєщини.
“Наш ліцей “Голосіївський” №241 збирається відкрити 5 перших класів, - розказує місцева мешканка, мама школярки Наталя. - В нього подано 253 заяв, з них 201 - мають право на першочерговий вступ. Тобто виходить по 40 людей в класі”.
Оскільки за законом “Про освіту” дітей в класі може бути не більше 30-ти, керівники таких закладів та управліннь освіти наразі мають відкрити додаткові класи та вигадати, в який спосіб їх розмістити. Зазвичай або йдеться про переведення закладу на навчання в дві зміни, або про пошук додаткового приміщення.
Наприклад, батькам, чиї діти вступили до школи-ліцею №293 на Троєщині, вже повідомили, що школа переходить на навчання в дві зміни. Зараховано 204 дитини, яких буде розподілено в сім перших класів.
Слов’янська гімназія на Позняках є лідером по кількості поданих заяв - їх 332. Зараховано 276 учнів до дев’яти перших класів. В Управлінні освіти Дарницького району LB.ua повідомили, що зараз розглядається варіант створення філії гімназії в іншому приміщенні. “Це ще на стадії вирішення, але більшість – за те, аби знайти додаткове приміщення, - каже начальник відділу загальної середньої освіти Наталія Тоскучова. - Є кілька варіантів. Звісно, вони не зовсім далеко від навчального закладу. Додаткове приміщення потрібне, бо якщо кожного року набирати по 8-9 класів, то школа взагалі припинить прийом, бо вона ж не розрахована на таку кількість дітей”.
Втім, батьки, чиї діти цього року вступили до гімназії, сумніваються, що їх влаштує це “не дуже далеко”. “В мене шок. В нашому мікрорайоні нема вільних приміщень, тобто, якщо вони щось знайдуть, це буде в інших частинах району. Тобто, нам треба буде з першокласником о 8 ранку - в годину пік - їхати на маршрутці. І це називається школа біля дому? І коли вони там робитимуть ремонт, якщо зараз лише шукають приміщення?” - обурюється Леся Падалка, мама мабутнього учня Слов’янської гімназії.
Поруч розташований ліцей №303, куди зараховано 270 першокласників. Але його теж не будуть переводити на навчання у другу зміну. “Зараз роблять ремонт, виселяють орендаторів, - розказала Наталія Тоскучова. - Ці орендатори мають право на оренду, але пояснюємо, що така справа - нема куди посадити дітей”.
«Просто раніше школи провадили конкурси дітей і батьків. Коли батькам казали, що місць немає, або що вони не пройшли конкурс, то вони мовчки йшли шукати іншу школу. Бо винних не було - тільки вони самі - «тупа» дитина і бідні батьки. А зараз їм зобов'язані надати місце», - пояснює ситуацію Олена Бондаренко, співголова ГО Батьки SOS.
Жеребкування
Батьки, що намагаються “виграти” місця для своїх дітей в кращих, на їх думку, школах, напружені та нервові. Адже зазвичай вільних місць одиниці, а бажаючих на них потрапити - десятки або й сотні.
Як розказали LB.ua батьки, що вже взяли участь в жеребкуванні, відбувається воно наступним чином: в прозору скриньку кладуть жеребки - пусті або такі, що позначають вільне місце. Батьки по черзі тягнуть жеребки. Проте викликають тягнути жереб батьків в алфавітному порядку, тому дехто з них обурений тим, що, фактично, залишився навіть без шансу спробувати: “На букві Л всі жеребки з вільними місцями вже були витягнуті”, - розповідає Анна Яцульчак, яка намагалася отримати місце у школі №307 на Троєщині. Вільних місць у цій школі лишилося аж 5, а змагалися за них батьки 103-х потенційних учнів.
“Поки не знаю, що будемо робити далі - шукаємо або приватну школу по прийнятним цінам, або ще на рік в садочку буде син лишатися”, - каже Анна.
Інші батьки вважають, що алфавітний метод є цілком чесним. “У нас було 34 бажаючих на 8 вільних місць. Нам все показали - всі номерки, всі форми. Я тягнула 12-ою і витягла номер вільного місця. І дівчина, яка тягнула останньою - 34-ою - також витягла номер з вільним місцем. Тобто, все чесно, у всіх однакові права”, - розказує Юлія (прізвище попросила не вказувати), дитина якої завдяки вдалому жеребкуванню буде навчатися у школі №197, Солом’янський район.
Найбільше задоволених жеребкуванням залишилося у школі №312 Троєщині, де провели розіграш 14 вільних місць серед… 14 батьків. “Добре, що ми не на Позняках живемо, тоді б не було шансів, а тут досить старий район, мало дітей, - каже мама першокласника Юлія, яка орендує квартиру біля 312-ї школи. Вона також пояснює, чому їй не вдалося отримати право на першочерговий вступ: - Договору аренди в нас нема. Я намагалася отримати довідку з ЖЕКу, але вони сказали, що не знають, хто я така”.
Місця для корупціонерів
Нова система прийому до перших класів була задумана як більш справедлива порівняно з тим, що було раніше - “модні” навчальні заклади набирали дітей за тестами і співбесідами плюс вимагали чималі вступні внески. Тож задекларована мета МОН - по-перше, забезпечити усіх дітей доступом до освіти за місцем проживання, по-друге, припинити абсурдну практику вступних випробувань для першокласників, по-третє, зробити неможливою корупцію при вступі. Проаналізуємо кожен пукнт окремо.
Багато дітей дійсно отримали можливість вступити до навчальних закаладів біля дому - в тому числі до гімназій та ліцеїв, які раніше проводили вступні тести та співбесіди.
Очікувалося, що найбільшою проблемою стане вступ для тих дітей, чиї батьки живуть дуже далеко від місця прописки. Але виявилося, що найбільша проблема - це небажання батьків віддавати дітей на навчання у непрестижні школи. Чимало батьків вирішили взагалі не користуватися правом на першочерговий вступ, а пробувати або потрапити на вільні місця до крутіших навчальних закладів, або ж взагалі одразу спрямовувати зусилля на вступ до приватної школи.
Були й такі, що застосували хитрість і отримали тимчасову реєстрацію біля бажаної школи. У Києві навіть з’явився маленький “бізнес”, який пропонував швиденько оформити фіктивні договори аренди або реєстрацію.
В процесі обговорення нових правил вступу було розширено перелік документів, якими можна підтвердити місце проживання. І далі вже все залежало від директорів навчальних закладів, які досить вибірково підійшли до того, які з документів використовувати для зарахування.
“МОН розробив порядок зарахування з чітким переліком документів, які можуть підтверджувати місце проживання. Але на етапі погодження документу в Мінюсті на вимогу офісу уповноваженої Денисової, цей перелік виключили з положення про порядок зарахування до 1 класу. Тобто тепер нема чітко визначеної норми - що підтверджує місце проживання. Є лише рекомендації в листі-роз’ясненні МОН. Очевидно, що це створює поле для корупції директорів, на жаль”, - коментує ситуацію керівник ГО “Смарт Освіта” Галина Титиш.
Що стосується вступних внесків, то позбавитися їх буде не так просто. У групі “Батьки SOS” повідомляють, що в деяких навчальних закладах директори так само, як і раніше, вимагають здати гроші перед початком навчального року. Наприклад, про ліцей-школу №293 у спільноті пишуть, що батькам потрібно здати 2500 грн плюс гроші “на зошити”.
“Поки мій син відвідує гурток в будинку творчості, мимоволі підслуховую, як батьки обговорюють вступ в школи з педагогом занятть з підготовки до школи. Це нагадує схеми в автошколі, коли інструктор сам пропонує занести в МРЕУ, - розказує мама двох дітей Віра. - Педагоги гагнітають важливість підготовки, і розказують, що навіть без офіційних співбесід дитину все одно будуть дивитися, розказують, де які вчителі і як до якого директора шукати підхід, як проходити «співбесіду» директора з батьками і як щоб попасти до потрібної вчительки треба додати зверху грошей до запропонованого «внеску» і дописати ім’я вчительки на заяві”.
Батьки також повідомляють, що в деяких школах лишилися співбесіди при вступі до перших класів, хоча воно ніби-то й ні на що не впливає.
“Директор школи ще до подачі документів на загальних зборах сказала, щоб хоч співбесіду й відминили, “вони рекомендують” пройти психолога, логопеда і безпосередньо майбутнього вчителя. Ми пійшли просто щоб познайомитися з вчителем. І це було все ж таки дуже схоже на співбесіду, тому що психолог давав завдання, і вчитель теж. Це не була просто розмова з дитиною”, - розповідає мама Оксана (ім’я змінене) про свій досвід у гімназії “Міленіум” №318 у Солом’янському районі. Її дитина пройшла співбесіду добре, проте Оксана підозрює, що декого з батьків “відмовили” від вступу до гімназії через “неготовність” дитини.
Втім, закладів, що проводять співбесіди, у Києві лишилося небагато. Так що новим правилам врятувати дітей від цього стресу вдалося. Тепер нервувати доводиться лише дорослим - в першу чергу, батькам. А також директорам шкіл та працівникам управлінь освіти, які в ці літні дні мають придумати, як організувати навчання в переповнених школах