ГлавнаяПолитика

Експерт ОБСЄ: Антикорупційний суд потрібен Україні, а не міжнародним організаціям

Створення Вищого антикорупційного суду передбачено Законом «Про судоустрій і статус суддів», ухваленим у червні 2016 року. На його формуванні активно наполягають США, ЄС та міжнародні донори України. Депутати парламенту наразі дискутують над нормами законопроекту «Про Вищий антикорупційний суд» до другого читання. Після голосування за нього у першому надійшло близько тисячі правок.

Минулого тижня українська делегація обговорювала з міжнародниками в штаб-квартирі ОБСЄ в Відні результати судової реформи та дискутувала про необхідність створення Вищого антикорупційного суду. LB.ua поспілкувався з одним із членів делегації – національним радником з юридичних питань, керівником відділу верховенства права Координатора проектів ОБСЄ в Україні та членом Конституційної комісії при Президентові Олександром Водянніковим.

Фото: Карина Асланян

Чи доцільно створювати в Україні Вищий антикорупційний суд?

Питання доцільності створення антикорупційного суду в Україні є досить контроверсійним. З одного боку, іноземний досвід не містить переконливих історій успіху функціонування спеціалізованих антикорупційних судових органів. З іншого боку, розвиток технологій, нових фінансово-комунікаційних продуктів та інструментів, ускладнення фінансових та бізнес-схем, які беруться на озброєння корупційними практиками, вказують на те, що класичний кримінально-правовий підхід до переслідування та покарання за корупційні злочини стає неадекватним і не встигає за карколомним розвитком і фінансової сфери, і технологій, і соціальної корупційної патології.

Суддя у звичайному суді, який розглядає справи про насильницькі злочини, шахрайство, розбій тощо, може не бути здатен в силу професійної специфіки осягнути ті інструменти, засоби і методи, що використовуються «білокомірцевими» злочинцями. З такої точки зору безумовно утворення антикорупційного суду має особливе значення і сенс. Цей суд мав би стати ефективним у боротьбі проти корупції і пов’язаних з нею злочинів.

Найактивніше на створенні Антикорупційного суду наполягають міжнародні донори. Чи можна говорити про те, що така їхня позиція зумовлена відсутністю результатів боротьби з корупцією в Україні?

Ні, було б хибним сприймати позицію міжнародної спільноти щодо створення антикорупційного суду як визнання відсутності боротьби з корупцією в Україні. Скоріш навпаки, якби боротьба з корупцією в Україні розглядалася як неефективна, міжнародна спільнота навряд чи наполягала б на створенні антикорупційного суду. На порядку денному стояли б інші, так би мовити, базові питання щодо розслідування і попередження корупції.

Позиція міжнародної спільноти полягає в тому, що проблема вбачається у судовому покаранні за корупційні злочини, адже судова реформа, яка зараз послідовно впроваджується, розрахована не на один чи два роки. Тому створення антикорупційного суду є логічним наступним кроком після створення Національного антикорупційного бюро України (НАБ) та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури України (САП).

Але головне – політичне рішення про створення цього суду було прийняте Верховною Радою України: оновлений Закон України «Про судоустрій і статус суддів» передбачає створення Вищого антикорупційного суду.

Фото: Карина Асланян

Чим може загрожувати Україні відмова від створення цього суду, зважаючи на взяті на себе зобовязання перед міжнародними організаціями?

Антикорупційний суд потрібен Україні, а не міжнародним організаціям. Всі питання, що стосуються створення антикорупційного суду мають розглядатися під кутом зору українських потреб, інтересів українського суспільства. Наразі публічний дискурс в країні забарвлений зневірою, і нестворення такого суду лише посилить розчарування в суспільстві. А це вже є загрозою для ефективності і послідовності всього процесу реформ в державі.

Слід також зазначити, що антикорупційний суд не є панацеєю проти корупції. Основний тягар боротьби з корупцією, як показує міжнародний досвід, лежить на органах, які відповідають за розслідування. Антикорупційний суд не впорається з корупцією, якщо не вирішити системні проблеми органів дізнання і слідства.

Корупція є соціальною, а не індивідуальною патологією. І як соціальний феномен вимагає свого пояснення саме в контексті соціальної матерії, в якій вона існує.

Які основні вимоги до формування цього суду варто врахувати під час напрацювання законопроекту про Вищий антикорупційний суд до другого читання?

Загальні параметри створення антикорупційного суду викладені у двох документах: Спільному баченні щодо основних засад створення Вищого антикорупційного суду в Україні – консенсусному документі неформальної робочої групи, до якої увійшли представники експертного середовища та зацікавлених міжнародних організацій-донорів, що працюють в Україні, та Висновку Венеціанської комісії, яка підтримала позиції Спільного бачення.

Ці рекомендації, звичайно не є «вкарбованими у камінні» і мають дорадчий характер, адже остаточне рішення залишається за парламентом. Але принаймні вони мають бути предметом дискусії під час утворення антикорупційного суду.

Зокрема, були сформульовані такі рекомендації: 

- утворення суду має відбуватися відповідно до конституційних засад як по суті, так і процедурно з урахуванням положень статті 125 Конституції України, що дозволяють створення «вищих спеціалізованих судів»;

- суд повинен мати виняткову юрисдикцію щодо справ, які розслідуються НАБ, та обвинувачень, які підтримується САП;

- добір кандидатів на суддівські посади в антикорупційному суді має здійснюватися через відкритий конкурс із застосуванням справедливих, прозорих і об’єктивних критеріїв. При цьому на певний обмежений строк треба запровадити додатковий фільтр, який забезпечить міжнародну участь у процесі добору суддів задля більшої довіри громадськості та її впевненості в об’єктивності результатів конкурсного добору та високому професіоналізмі й доброчесності кандидатів;

- місце суду в системі судоустрою України має гарантувати кожному реалізацію права на справедливий судовий розгляд та рівність усіх перед законом; будь-яка особа, справу якої розглядає антикорупційний суд, повинна мати конституційно гарантоване право на перегляд ухваленого судом рішення в апеляційному порядку та у передбачених законом випадках – у касаційному порядку;

- суддям мають бути забезпечені гарантії доступу до необхідних додаткових заходів безпеки, крім іншого, включно зі спеціальними гарантіями фізичного захисту як суддів, так і членів їх родин.

Вікторія МатолаВікторія Матола, журналістка
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram