ГлавнаяПолитика

Маври проти пенсіонерок

Уряд гарячково шукає ресурси поповнення дірявого бюджету. Особливо уважно придивляється: що ще можна дістати з кишені не дуже забезпечених громадян. Чомусь це називається «реформами». Отож «реформуємо» - жінкам продовжуємо пенсійний вік, круто піднімаємо ціни на газ, забороняємо секонд-хенди.

Маври проти пенсіонерок
Фото: censor.net.ua

Хоча багато дір можна було б заткнути за рахунок ліквідації корупційних схем, які доять бюджет або є перепоною для того, щоб гроші надходили безпосередньо в скарбницю. Однак такі схеми – табу. Причому це табу встановлюється на найвищому рівні. Наша історія – про одну з таких схем. Схем, що в минулі роки «полегшувала» бюджет на мільярди, і яка сьогодні вдало заробляє у паливно-енергетичній сфері.

Нове нашестя «бізонів»?

В серпні цього року в ЗМІ з’явилася інформація: нікому невідома ДП «Лівела» почала імпортувати дизельне паливо, без сплати будь-яких податків: ПДВ, акцизного та митного збору. Таким чином економія для спритних підприємців складала близько 25% від вартості палива. Бюджет відповідно не отримав належні йому кошти.

Щоправда, об’єми палива, яке завозила «Лівела», були порівняно невеликі, але ринок ця новина неабияк сколихнула. Бо в минулі роки за такою схемою в Україну потрапляли величезні об’єми продуктів паливної групи. Тоді бюджет недораховувався мільярдів.

Як таке можливо?

Все дуже просто. В Україні є кілька фірм, що мають потрібний набір судових рішень, аби завозити паливні продукти без сплати жодної гривні податку. Такі фірми з’явилися на зорі Незалежності, коли був прийнятий закон «Про іноземне інвестування». Цей закон давав гарантії інвесторам про незмінність для них законодавчої бази на 10 років. Закон про ПДВ та інші з’явився пізніше, отож довгі роки такі фірми-«інвестори» розкошували, надавали послуги іншим бізнес-структурам по оптимізації податків. Це була справжня біда для країни, подібні структури навіть отримали красномовну назву «бізони». Однак з початку нового тисячоліття «бізони» почали вимирати. Тим паче в 2003 році закінчився термін дії закону про іноземні інвестиції.

Але одиничні представники виду вижили завдяки «непідкупності» української судової системи та хорошому даху у владі. Один такий «бізон» особливо живучий. Звати його україно-польське СП «Тайстра». Це його дочка «Лівела» засвітилася цього року.

Цікаво, наступне: не важливо, які ріки палива течуть в Україну без сплати податків - ціни на внутрішньому ринку вони не понижують. Як стверджують експерти, посередники-оптимізатори вимагають у нафтотрейдерів за свої послуги від 75% до 90% зекономлених податків. Це пояснюється тим, що основні кошти з невиплачених державі податків розходяться між тими, хто забезпечує «дах» в державних структурах.

Отже кінцевий реалізатор виграє копійки, а споживач взагалі в прольоті.

«Lb.ua» вирішив розібратися: куди йдуть зекономлені на схемі кошти, які сягають подекуди до мільярда доларів.

Бізон та його телята

Отже найжирнішого «бізона» звати Україно-Польське СП «Тайстра». За роки своєї діяльності «бізон» наплодив чимало дочірніх структур, та заснував різних фірм, які надавали послуги по оптимізації оподаткування на паливно-енергетичному ринку. У кожної з цих дочок були свої успіхи. Наприклад, відомо, що «Тайстра Полтава Экспресс» и «Тайстра Полтава Сервис», з січня по вересень 2004, імпортували в Україну майже 5 млн т нафти. Це майже половина річного імпорту нафти!

У 2007 році нафту в Україну без сплати податків завозили одна за одною три родички Тайстри ТОВ «Техно-прогрес», «Таїз» та «Топазія». Відомо, що тільки ТОВ «Таїз» завіз на Кременчуцький НПЗ нафту в кількості 2,380 млн. тон, в цьому випадку точно відомо, що на ПДВ було зекономлено 1,3 млрд. грн.

За деякими даними всього в 2007 році по схемі «бізонів» в державний бюджет не потрапило податків на суму 600 млн. доларів!

Мавр з островів Зеленого Мису

А тепер про власника стада «Тайстри» - назвемо його мавром. Чому мавром? Тому, що власник «бізону» лише надає послуги, вершки з цього «бізнесу» знімають посадові особи, які роблять дах.

Отже мавр виконав свою справу і мавр вільний. Наш герой – мавр, ще й тому, що не зовсім громадянин України. Громадянство України він отримав у 2006 році незаконно, не розпорощавшись - по всім правилам - з громадянством невеликої острівної держави Кабо-Верде. Хоча він білий. Народився у Львові. Що ж стосується африканського паспорту, то ним він просто прикривався від української Феміди.

Потім він вибрав собі кращий варіант забезпечення недоторканності - став народним депутатом. Від БЮТ. Нині він член фракції Партії Регіонів. Звати його Володимир Зубик.

Сам він, до речі, категорично заперечує той факт, що є власником «бізона» «Тайстри». Однак, це не секрет для кулуарів Верховної Ради. Колеги Зубика обізнані: саме до нього треба звертатися, якщо треба зекономити на імпорті енергоносіїв. Крім того причетність Зубика до цього «націонал-патріотичного» бізнесу, що не платить жодної гривні податку державі, підтверджує клубок засновників «Тайстри».

Наприклад, директор «Тайстри» львів’янин Павлишин Ігор Мирославович, також є засновником ТОВ «Лотус-Інвест» разом з сестрою дружини Зубика – Петрук Ольгою Євгенівною, а також ще одним родичем - Зубиком Андрієм Романовичем. Цей же Андрій Зубик разом з «Тайстрою» - засновники львівської фірми «Видавничий центр Босфор». Ця фірма зареєстрована у Львові на вулиці Сихівська, 16, де знаходиться гніздо фірм Зубика та його родичів. Зокрема, на тій же адресі перебуває фірма «Інтергалбуд-еліт», де директором працює така собі пані Ольшанська-Бохонко. Саме вона в далекому 92 році заснувала «Тайстру» і перебуває в її засновниках до сих пір.

Також треба зауважити, що група фірм зі спільним словом в назві «Інтергал», що займаються переважно будівництвом та торгівлею паливом, прописані у Львові, Києві, Полтаві, публічно вважаються бізнесом депутата Зубика. Цікаво, що всі минулі роки особлива активність «бізонів» Зубика припадала на періоди господарювання уряду Януковича – 2004 рік та 2007 рік. Тож «дах» для його бізнесу, логічно, треба шукати серед «біло-блакитного» табору.

Хоча був такий час, коли Зубик купував собі лобістів і серед помаранчевих. У 2006 році він став нардепом від БЮТ «по квоті» Богдана Губського. «У мене з Губським були чіткі домовленості. Це конкретна сума. Не буду вас лякати, але це мільйони й мільйони. Я свої зобов’язання виконав», - так розповідав автору сам Зубик. Свої близькі стосунки Губський та Зубик скріпили і спільним будівельним бізнесом у фірмі «Камертон-2004». Її засновниками в рівних долях стала дружина Зубика –Петрук Олена Євгенівна, та структура Губського ТОВ «Лідер 2000».

Цікаво, що дружина Зубика очевидно створила фірму за фальшивим паспортом, бо в установчих документах фігурує її дівоче прізвище «Петрук», хоча десятки років тому, вона змінила його на чоловіче – «Зубик». Зокрема, так вказано в біографії депутата на сайті Партії Регіонів. ТОВ «Камертон 2004» працює й понині - будує офісний центр в Солом’янському районі.

І хоча спільний бізнес Зубика і Губського тримається досі, їх політичні стосунки тривали не довго.

«Я - не Рінат Ахметов, але сам 10 мільйонів кому завгодно можу запропонувати»

З помаранчевими у Зубика нічого не вийшло – вони, бо, не змогли втримати в руках владу. Володимир Зубик став першим перебіжчиком з БЮТ у коаліцію, створену Партією Регіонів, Морозом та Симоненком. Автору свій крок пояснив наступним чином: «Коли я йшов у список, мене запевняли: в опозиції не опинюсь. Мені потрібна була коаліція Регіони + БЮТ, і я отримав ствердну відповідь.

«Все буде нормально, не переживай. Ніяких опозицій», - сказав тоді мені Губський. Але свого слова він не дотримав».

Навіщо йому була потрібна саме така коаліція, здогадатися не важко: бізнес «бізонів» не може існувати в опозиції. Тут без найвищого даху у владі не обійдешся. Варто йому було перебігти в «біло-блакитну» коаліцію, як його «бізони» розмитнили рекордну кількість нафти без сплати податків і очевидно принесли хороший заробіток господарю.

«Я - не Рінат Ахметов, але сам 10 мільйонів кому завгодно можу запропонувати», - якось похвалився автору Зубик.

До портрета нашого героя є ще одна деталь. Якось в розмові Зубик поскаржився: коли був в БЮТ - Тимошенко вимагала від депутатів носити скромні годинники. Нашого мавра це обурило: «Я не буду! В мене є нормальний, золотий, Вашерон Константин. Чому я мушу його ховати?»

Справді, завеликий для худорлявої статури Зубика дорогий годинник на непристойно широкому браслеті був постійно на виду. Цьому сприяло й те, що рукави сорочки та піджака у Зубика завжди були закороткі. Може навмисно?

Зубик з великим годинником і коротким костюмом

Український та татарський дах

З «бізоном» і «мавром» все зрозуміло, залишилося розібратися, хто забезпечує схемі «дах». Причому, очевидно, цей «дах» завжди був один і той самий, бо «бізони» Зубика вдало працювали лише в періоди функціонування уряду Януковича.

Отож, хоча це питання найбільш складне, але історична ретроспектива і фрагментарні факти дозволяють зробити конкретні висновки. В 2007 році величезні об’єми нафти без сплати податків «бізони» Зубика завозили на Кременчуцький нафтопереробний завод «Укртатнафти», яку контролювали татарські акціонери.

Окрім несплати податків, через «бізонів» Зубика менеджмент підприємства крутив інші схеми, зокрема був сформований штучний борг перед татарськими кредиторами в розмірі 450 млн. доларів. Нардеп Сергій Пашинський розповів, що в 2008 році був присутній на офіційних переговорах з татарською делегацією, яку очолював сам Президент Татарстану.

«Коли татари підняли питання боргу, я іронічно запропонував їм відняти від цієї суми не заплачене Україні ПДВ. А вони серйозно відповіли: «Нам перепало лише 50% від цієї суми, другу половину питайте у своїх чиновників», - розповів Пашинський.

Отже, в 2007 році «бізони» Зубика левову частину коштів, зекономлених на безподатковому розмитненні нафти, віддавали татарському менеджменту «Укртатнафти» - як вдячність, так би мовити, за ємкий ринок збуту. Звичайно, татарський менеджмент не міг крутити подібні схеми без покровительства українських високопосадовців. Тим паче, що право татар на контроль над «Укртатнафтою» було сумнівним – їх сторона вже довгі роки не виконувала своїх зобов’язань по забезпеченню Кременчуцького НПЗ нафтою з татарських родовищ.

Отже, так нахабніти татари не могли. І прізвища посадовців, які їх захищали, добре відомі. Жодних тверджень, лише факти. Відповідні важелі впливу для цього мав Андрій Клюєв. У 2007-му він був віце-прем’єр міністром, курував паливно-енергетичний комплекс. Цікаво, що і в 2004 році, коли бізнес «бізонів» Зубика процвітав, Клюєв також працював віце-прем'єр-міністром України, одночасно очолював урядовий комітет з питань паливо-енергетичного комплексу.

У 2007 році саме Андрій Клюєв ініціював створення Державного паливного резерву. Там - зусиллями Клюєва - все було організовано таким чином, що наповнювала резерв фірма «Таіз», дочка «Тайстри» - «бізона» Зубика. Ну і нарешті, не можна не згадати відкритий лист до Президента захисника інтересів «Привату» на «Укртатнафті» Павла Овчаренка у 2007 році, де він прямо звинуватив віце-прем'єра у «лобіюванні інтересу татарської сторони», а також «залучав посередників у купівлі нафтопродуктів, які не платять податків».

До речі, про особливі взаємини з Клюєвим розповідав журналістам і сам Зубик. Він назвав його своїм першим другом в Партії Регіонів! Нині Андрій Клюєв знову на верхівці влади – займає посаду першого віце-прем’єр-міністра. І знову активізувалися «бізони» Зубика. Напевно – співпадіння. Хоча нині «бізонам» не так просто розвернути масштабні схеми - як в 2004 або 2007 році. Причина – зміна менеджменту «основного ринку збуту» - «Укртатнафти». Якщо раніше всі схеми крутилися через татар, то нині Кременчуцький НПЗ контролюється групою «Приват», що має свої схеми оптимізації оподаткування.

Зокрема, за минулий рік «Укртатнафта» отримала збиток 1,46 млрд. грн., а в першому кварталі цього року - 1,3 млрд. Це означає, що держава не отримує ні податку на прибуток, ні дивідендів на свої акції. Зате для Коломойського «Укртатнафта» ніколи не була збитковою, бо прибутки виводилися в кишеню «Привата» через грубі схеми, коли бензин з Кременчуцького НПЗ продавався своїм «приватівським» структурам по ціні нижче собівартості.

Баланс «Укртатнафти» за минулий рік

В ньому чітко видно, що продукція реалізовувалася нижче собівартості. До речі, є підозра, що інформацію про цьогорічну активність «бізонів» в ЗМІ передав саме «Приват». Там бояться, що «Укртатнафта» знову потрібна господарям «бізонів», а для цього необхідно потіснити «Приват».

Побоювання групи Коломойського небезпідставні, прем’єр-міністр Микола Азаров вже неодноразово піднімав питання про повернення в «Укртатнафту» татар, крім того Кабінет Міністрів України почав проводити необхідні для цього судові рішення. Є підозра: Азарову схеми «бізонів» також не чужі.

Бо в 2007-му він, разом з Клюєвим, палко відстоював татарський контроль над «Укртатнафтою» в якості першого віце-прем’єра. «Специально брошен вызов не только Татарской республике, но и всей России», - говорив Азаров, коли татарський менеджмент опинився під загрозою усунення. Хоча він не міг не знати, які шкідливі для державного бюджету схеми крутило тодішнє керівництво «Укртатнафти».

Натомість державні інтереси в «Укртатнафті», де НАК «Нафтогаз» належить 43% акцій, уряд України не відстояв ні в 2007 році, ні в 2008-2009, не відстоює і нині. Відтак, існує загроза, що сьогоднішні змагання між схемами «Привату» та «бізонів» закінчаться мирним функціонування двох схем відразу. А це означає, що бюджет недоотримає ще більше коштів.

Яких саме коштів? Ну, якщо тільки «бізони» Зубика активізуються на рівні 2007-го, це означатиме, що задля компенсації втрат, одному мільйону жінок (!) доведеться піти на пенсію на півроку пізніше.

Тетяна ЧорноволТетяна Чорновол, журналістка
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram