ГлавнаяЭкономикаДержава

"Розбір польотів" із державною власністю

Управління державною власністю за останні роки стало в Україні неофіційним бізнесом окремих чиновників. Хоча мало бути джерелом доходів держави та послуг - для громадян. І сьогодні діяльність державних підприємств спрямовано на отримання особистих прибутків вузьким колом осіб. Причому, без жодної відповідальності з їх боку за результати господарської діяльності. Переважна більшість таких підприємств - корупційна годівниця тих, кому держава довірила свою власність в управління. А мало бути навпаки…

Фото: bastion.tv

Відповідальність за корупцію матиме конкретні прізвища

У перші тижні роботи чимало часу приділяю "розбору польотів" навколо наших галузевих ДП. Ситуація часом катастрофічна. Як фаховий менеджер, бачу у багатьох випадках відсутність будь-якого осмисленого управління. Підприємства виключені з системи соціально-економічної політики. Вони перебувають поза контролем з використання держмайна, не мають єдиної системи обліку активів та фінансових зобов'язань.

Переконаний, такий стан справ не є просто професійною нездарністю. Це свідомі корупційні дії, за які будуть відповідати конкретні посадовці. Відповідальність завжди матиме прізвище. Для мене уже має...

Бачу ключовим завданням налагодження системи управління державною власністю. Ми забезпечимо збереження об'єктів державної власності, їх раціональне використання, а в перспективі – збільшимо їх капіталізацію.

Лише 92 підприємства Мінагрополітики з 471 здійснюють господарську діяльність

Державна власність – інструмент впливу на темпи економічного зростання, наповнення бюджету, регулювання фінансової ліквідності. Динаміка підприємств аграрного сектору, що знаходяться в управлінні Мінагрополітики, підтверджує загалом невтішні висновки. З 471 підприємств лише 92 здійснюють господарську діяльність. Не здійснюють – 76. Ще 63 підприємства – у процедурі банкрутства, а 68 – в стані ліквідації, 149 – у реорганізації, 23 – залишилися в окупованому Криму.

На 2014 рік затверджено лише 82 фінансових плани державних підприємств галузі. За результатами фінансово-господарської діяльності за дев'ять місяців 2014 року 17 із них не виконали фінансові плани за показником чистого прибутку. Заборгованість із зарплати у 42 підприємствах складає 10,14 млн гривень. Правовстановлюючі документи на земельні ділянки оформлено щонайбільше на 40% підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Мінагрополітики. Укладено 57 контрактів з керівниками, з яких 63% на 3 роки, 28% на 5 років, решта – на рік-два.

Окрім того, із 76 непрацюючими підприємствами фактично втрачено контакти. А це - 13% від загальної кількості підприємств, установ та організацій Мінагрополітики (560).

Фото: wikimapia.org

Нова конкурсна процедура запобігає корупційним ризикам

У мене немає сумнівів, що у процедурі призначення керівників державних підприємств свідомо закладено корупційну складову. Про це свідчить практика укладення контрактів із керівниками на максимально можливі строки - 3-5 років. Причому, без дотримання механізмів конкурсного відбору.

Такі призначення здійснювалися без урахування показників ефективності використання держмайна, прибутку чи майнового стану, передбачених, до речі, законодавством. І це призвело до провалів в управлінні держаним майном та втраті міністерського контролю.

Подібні явища ми викорінюємо. Будемо укладати повноцінний контракт з керівником лише після аналізу фінансово-господарської діяльності підприємства за три місяці від початку виконання ним обов'язків.

В Мінагрополітики зробили перші кроки у кадровій політиці. Затверджено прозорий порядок конкурсного відбору для керівників державних суб'єктів господарювання. Юридична процедура запобігає корупційним ризикам та приватним інтересам. Передбачимо обов'язкове залучення до конкурсу міжнародних експертів та консультантів. Не виключаю публічних конкурсів з прямою телетрансляцією. Так зможемо об'єктивно бачити переваги кожного кандидата, прогнозувати його ефективність.

Відкритість і гласність - обов'язкові умови конкурсного відбору на усіх стадіях конкурсного відбору. У першу чергу під час розкриття пакетів претендентів, їх розгляду та оголошення переможців. Таким чином відповідальні посади займатимуть найбільш підготовлені фахівці, а не корумповані "схемотехніки".

Контроль за приватизацією та незалежний аудит

Важлива умова ефективності державних підприємств – наявність стратегії управління майном. Насамперед вона має бути прозорою, передбачуваною та захищеною від корупційних ризиків. Вважаю, на даному етапі доречно утворити у структурі Мінагрополітики підрозділ з управління державною власністю.

Його першочергові завдання – контроль за використанням майна та виконанням фінансових планів, оцінка діяльності керівників, захист інтересів держави при оренді державного майна. Окремий напрямок - жорсткий контроль за приватизацією держмайна, захист інтересів держави при ліквідації та реорганізації, інвентаризація, незалежний аудит.

Одним з пріоритетних завдань Мінагрополітики є ліквідація корупційної складової шляхом усунення передумов її виникнення. Для виконання цього завдання у структурі Мінагрополітики створено відповідні підрозділи із внутрішнього аудиту та протидії корупції. Посилюємо і міжнародне співробітництво у сфері запобігання і протидії корупції.

Ці та інші заходи - обов'язкові для посилення позицій України, як світового аграрного лідера. Без них неможливі масштабні інвестиції та міжнародні проекти. Прозорість, контроль та дієвість - умови капіталізації галузі, її модернізації та підвищення стандартів життя українських аграріїв. А це – запорука економічного відродження України.

Олексій ПавленкоОлексій Павленко, Міністр аграрної політики та продовольства України
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram