ГлавнаяБлогиБлог Юрія Огірчука

Казахи повертаються в Україну... через Румунію

Не так давно інформаційне поле країни знову було переповнене повідомленнями про швидку реалізацію давніх планів НАК "Нафтогаз України" по виходу на український роздрібний ринок палива. При цьому масштаби майбутньої експансії вражають уяву навіть експертного співтовариства. Мова йде про чверть українського ринку роздрібних продажів нафтопродуктів. І допоможуть вітчизняним держбізнесменам від нафти й газу в який раз казахські друзі, що прийшли, однак уже не з берегів Каспію, а із сусідньої Румунії...

Фото: vladnews.ru

Так, в останні дні вересня НАК "Нафтогаз України" і румунська The Rompetrol Group N.V. затвердили техніко-економічне обґрунтування розвитку спільного підприємства. Про це розповів гендиректор компанії Rompetrol Ukraіne Андрій Кузьменко. Проект передбачає інвестиції румунської сторони на найближчі п'ять років у розмірі $1 млрд. "Зараз ми закінчуємо реєстрацію спільного підприємства й уже протягом  наступного року поставимо в Україну 350-400 тис. тонн нафтопродуктів", - заявив пан Кузьменко.

Компанії планують створити й спільно контролювати роздрібну мережу з 700 заправок, на яких буде продаватися румунське паливо стандартів якості "Євро-5" й "Євро-6", а також українське біопаливо. При цьому близько 300 АЗС будуть працювати під вивіскою "Нафтогазу", ще 400 - під вивіскою Rompetrol. Перші 100 заправок почнуть свою роботу вже  в наступному році -  більша частина з них - на півдні й сході України. "Нафтогаз" й Rompetrol мають намір також купити п'ять великих нафтобаз в Ізмаїлі, Запоріжжі, Херсоні, Луганську й Феодосії - відповідні переговори з їхніми власниками вже ведуться.

Як передбачається, основним постачальником нафтопродуктів для СП стане румунський НПЗ Petromіdіa і вже через п'ять років його поставки в Україну досягнуть 1,5 млн. тонн. Для імпорту румунського палива будуть використовуватися в першу чергу потужності Феодосійського підприємства по перевалці нафтопродуктів, що сьогодні контролюється державою. Крім того, на АЗС мережі "Нафтогазу" буде поставлятися біопаливо "Азовської нафтової компанії".

У випадку успіху проекту, це буде другий по величині гравець на українському ринку нафтопродуктів, здатний конкурувати із групою "Приват", констатують експерти НТЦ «Псіхея». За деякими оцінками, у випадку реалізації заявлених планів, частка СП на українському роздрібному ринку складе близько 25%, а на оптовому ринку - 15%.

Прикметно, що зараз, за офіційним даними, "Нафтогаз України" контролює до 11% оптового ринку нафтопродуктів України за допомогою двох виробників - Шебелинського ГПЗ і Маріупольського НПЗ "Азовської нафтової компанії". НАК також володіє мережею нафтобаз у всіх регіонах України, а вихід на роздрібний ринок палива є давно декларованим пріоритетним напрямком розвитку держкомпанії.

Сприяти успіху починання буде й той немаловажний факт, що румунські нафтопродукти відповідають стандартам якості, які вище, ніж у палива, що поставляється з Білорусії й Росії, а тим більше - вітчизняного виробництва. Вони конкурують на українському ринку з литовським і польським пальним. Однак логістика в румунського палива дещо краща, адже поставка танкерами й перевалка через морські термінали на півдні України значно здешевлює ресурс.

 "Ми запропонуємо нашим клієнтам як преміальний, так і більш економічний паливні бренди, - підкреслював у липні заступник голови правління "Нафтогазу" Євгеній Корнійчук. - Європейський досвід наших партнерів буде повною мірою затребуваний у рамках нашого спільного проекту". Однак пан Корнійчук скромно промовчав про наявність у реальних хазяїв майбутнього партнера не настільки привабливого досвіду по налагодженню в нашій країні нафтопереробки.

Разом з тим, саме цей фактор, вірніше його наслідки, також будуть сприяти просуванню румунської дочки казахів на наш ринок. Мова про фактичну зупинку переробки усередині країни й особливий інтерес, а отже, і належну підтримку держави. Однак викликає деякі питання нинішня політика українського уряду, спрямована останнім часом  переважно на стимулювання внутрішнього виробництва й введення мит на імпорт пального. Не можна не згадати й про проблеми на митниці, що їх дотепер мають імпортери, й Rompetrol Ukraіne серед них.

Входить у конфлікт із планами румунів і реалізація власного нафтогазового проекту Дмитром Фірташем, що, за деяким даними, не проти купити завод у Лисичанську... За іншою ж інформацією, український бізнесмен, найімовірніше, цікавиться контрольним пакетом у нафтовому бізнесі Ігоря Єремеєва, що контролює з партнерами другу по величині національну мережу АЗС WOG, що складається з 416 комплексів в 23 областях України й Херсонський НПЗ.

Як би то не було, а одіозний олігарх намірився завоювати не менше половини всього українського паливного ринку. Так, за оцінками, вклавши в Лисичанський НПЗ близько півмільярда доларів, за найближчі два-три років новий власник одержить сучасний нафтопереробний комплекс, що зможе забезпечити не менше половини потреб України в нафтопродуктах.

Однак, якщо з конкурентами всі більш-менш зрозуміло, то позицію держави і його безпосередній інтерес у реалізації спільного проекту багато в чому пояснює думка члена комітету Верховної ради по ПЕК Сергія Пашинського, який вважає, що участь "Нафтогазу" у  даному проекті дозволить українському уряду повернути вплив на ринок нафтопродуктів. "Поки в Україні працювали НПЗ, з ними було нескладно домовлятися про стримування росту цін на бензин, незважаючи на подорожчання нафти у світі, - говорить Пашинський. - Зараз уряд втратив такі важелі впливу на ринок, оскільки імпортерів занадто багато".

Згодний з паном Пашинським і його колега по парламентському комітету Олександр Гудима, який ще влітку, коментуючи ситуацію, також заявляв, що в такий спосіб держава одержує важіль впливу на ринок. Адже ініціатива "Нафтогазу" дозволить НАК конкурувати із групою "Приват". "Це буде друга по величині мережа АЗС у країні, що дозволить державі фактично встановлювати ціни на ринку. Якщо мережа з 700 заправок знизить ціни, це стане сигналом для інших гравців ринку, що треба знижувати вартість палива",- заявляє пан Гудима.

Нагадаємо, що про створення спільного підприємства компанії офіційно оголосили влітку поточного року, - 16 липня, у Києві заступник голови правління НАКА Євгеній Корнійчук і генеральний директор The Rompetrol Group N.V. Жанат Тусупбеков підписали Меморандум про співробітництво між двома компаніями. Документ обумовлює "спільну експансію компаній на ринок нафтопродуктів". Зокрема , він передбачає крім властиво створення мережі АЗС, також і підвищення завантаження державних потужностей по перевалці нафти й нафтопродуктів, плюс - уже згадуване створення власної логістичної мережі по поширенню нафтопродуктів.

Як широко відомо, українська дочка румунської компанії  - Rompetrol Ukraіne, як нафтотрейдингова компанія, почала свою діяльність у нашій країні у вересні 2006 року. Офіс компанії розташовано в Одесі. Дотепер   компанія переважно займалася поставками в Україну якісного палива зі свого НПЗ Petromіdіa у Румунії. Компанія є частиною The Rompetrol Group N.V. -  мультинаціональної нафтової компанії зі штаб-квартирою в Амстердамі (Нідерланди), що контролює три заводи в Румунії й працює в 13 країнах, маючи активи у Франції, Румунії, Іспанії й країнах Південно-Східної Європи. Основними напрямками діяльності материнської компанії є переробка нафти, збут і торгівля нафтопродуктами. Чисельність персоналу компанії становить 7500 чоловік, і в 2011 році оборот компанії склав $6,8 млрд.

Нагадаємо, що в 2007 році 75% акцій The Rompetrol Group N.V. (TRG) були придбані казахстанською Національною компанією "Казмунайгаз". Завдяки цій угоді казахи одержали доступ до румунських нафтопереробних заводів і до великої європейської мережі по роздрібній реалізації нафтопродуктів. Через два роки після цього, у червні 2009-го, " Казмунайгаз " завершила придбання що залишилися 25% акцій TRG, що раніше належала компанії Rompetrol Holdіng S.А., у результаті цієї угоди " Казмунайгаз " став 100%-м власником акцій компанії.

Викликає інтерес і те, що раніше казахи розглядали Україну трохи з іншого боку, а саме - як плацдарм для стрибка в Європу, пише журнал «Термінал». Тепер же, по завершенні більше десятиліття з моменту першого заходу на наш ринок у якості власника Херсонського НПЗ і наступного закриття проекту по налагодженню власної переробки в Україні, зроблений наступний крок... Тоді, не дивлячись на всі успіхи казахів у створенні диверсифікованої системи поставок нафти в Європу, нафти, достатньої для усталеної роботи Херсонського НПЗ в Україну так і не прийшло. І відхід казахів з Херсона по-суті перекреслив плани створення в Україні ефективної вертикально-інтегрованої структури, під ідею якої уряд і йшов у свій час назустріч казахській стороні.  Чи прийде тепер достатня кількість готових нафтопродуктів? Поживемо, як говоритися, - побачимо...

Юрій Огірчук Юрій Огірчук , Аналітик розвитку паливного ринку
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram