Проте буває, що перевізники не витримують напливу охочих, техніка виходить із ладу і графіки перельотів збиваються. Тому останніми днями в аеропортах по всьому світу дійсно «гаряче». Понад сотні українських туристів застрягли в аеропортах кількох країн.
Так, по кілька годин, а то й діб люди сидять в аеропортах Тунісу, Албанії, Грузії. Всі вони – клієнти однієї авіакомпанії.
У столиці також затримують вильоти літаків. Так, за словами пасажирів, туристи вже цілий день в очікуванні чартерного рейсу в Хургаду (Єгипет).
Тож, незважаючи на сучасний сервіс і швидкість, як правило, відправка більшості рейсів затримується. На жаль, такий нюанс неможливо передбачити. Найчастіше це займає буквально кілька хвилин.
Пам’ятайте, квиток – це Ваш договір з авіакомпанією, яка зобов'язана доставити Вас у потрібне місце в потрібний час або ж подбати про вас, якщо щось пішло не так.
Тобто пасажир, який заплатив гроші за переліт, укладає юридичний договір із авіакомпанією-перевізником, згідно з яким перевізник зобов'язується доставити пасажира в зазначене місце і в обумовлений термін. Затримка рейсу означає порушення договірних зобов'язань авіаперевізником за винятком форс-мажорних або надзвичайних обставин.
Які нормативні акти регулюють авіаперевезення в Україні?
- Повітряний кодекс України;
- Правила повітряних перевезень пасажирів і багажу (затверджені наказом Міністерства інфраструктури України від 30 листопада 2012 р. за № 735, зареєстровані в Міністерстві юстиції від 28 грудня 2012 р. за № 2219/22531);
- Конвенція про уніфікацію деяких правил міжнародних повітряних перевезень, прийнята 28 травня 1999 р.;
- Конвенція для уніфікації деяких правил, що стосуються міжнародних повітряних перевезень від 12 жовтня 1929 р., ратифікована Українською РСР від 14 серпня 1959 р. за № 995-181;
- Протокол про поправки до Конвенції для уніфікації деяких правил, що стосуються міжнародних повітряних перевезень.
Зрештою, авіаційні перевезення авіаперевізниками України врегульовані також правилами авіаперевізника (правила, інструкції та технології, встановлені перевізником, які використовуються під час перевезення пасажирів та/або багажу, у тому числі правила повітряних перевезень пасажирів і багажу, правила застосування тарифів, стандарти з обслуговування пасажирів і багажу, порядок розгляду претензій).
Окрім зазначених вище спеціальних нормативно-правових актів та договорів, правила надання послуг авіаперевізниками в Україні регламентуються нормами Цивільного кодексу України, Законом України «Про захист прав споживачів».
Права та обов’язки перевізника у випадку скасування та затримки рейсу, порядок його дій вичерпно врегульований розділом XV Правил повітряних перевезень, де передбачається, що:
1. Перевізник може затримати або скасувати рейс як із комерційних причин, так і з причин, які не залежать від нього.
2. Перевізник повинен вжити всіх необхідних заходів для уникнення затримки в перевезенні пасажирів і багажу.
3. У разі дії надзвичайних обставин перевізник має право без повідомлення пасажира скасувати чи затримати рейс або анулювати раніше підтверджене бронювання.
В інших випадках перевізник або його агент із продажу зобов’язаний попередити пасажира про затримку або скасування рейсу не пізніше ніж за три години до початку реєстрації.
4. У разі затримки рейсу перевізник зобов’язаний самостійно або через суб’єкта наземного обслуговування (експлуатанта аеропорту) інформувати пасажирів доступними засобами в аеропорту відправлення кожні 30 хвилин про орієнтовний час затримки рейсу та очікуваний час його відправлення.
5. У разі затримки понад розумні строки або відміни рейсу перевізник не пізніше ніж через 12 годин після відправлення затриманого рейсу або прийняття рішення про його скасування має повідомити уповноважений орган з питань цивільної авіації щодо причин затримки (відміни) рейсу та обслуговування, яке було надане пасажирам під час такої затримки або відміни рейсу.
Не соромтеся зателефонувати до авіакомпанії чи знайти її представника.
Пам'ятайте, авіакомпанія зобов'язана сповіщати Вам достовірні й максимально точні відомості про причини та терміни затримки рейсу.
Пасажир також має право на отримання грошової компенсації, якщо його не проінформували про скасування рейсу:
- за 2 тижні до вильоту;
- в період не більше ніж за 2 тижні до вильоту і не менше ніж за 7 днів до вильоту, не запропонувавши змінити маршрут, який дозволить вирушити з пункту відправлення не пізніше ніж через 2 години від запланованого часу вильоту і прибути в кінцевий пункт призначення не пізніше ніж через 4 години після запланованого часу прибуття;
- менше ніж за 7 днів до вильоту, не запропонувавши змінити маршрут, який дасть можливість вирушити з пункту відправлення не пізніше ніж за 1 годину від запланованого часу вильоту і прибути в пункт призначення не пізніше ніж через 2 години від запланованого часу прибуття.
Проте, що робити, якщо права пасажира при затримці рейсу не дотримуються?
Якщо авіаперевізник відмовляє в обслуговуванні, постарайтесь отримати відмову у письмовій формі. Якщо представник відсутній або не бажає видати такий документ, складіть відповідний акт із іншими пасажирами (досить двох свідків).
Оплатіть гаряче харчування, проживання в готелі та користування таксі з власних коштів, зберігши при цьому касові чеки або квитанції, що підтверджують Ваші витрати.
Після повернення додому пред'явіть письмову претензію на адресу авіакомпанії щодо відшкодування заподіяних Вам збитків із додаванням копій усіх документів (включно з копіями авіаквитків, чеків).
Якщо ж звернення було проігнороване або авіакомпанія відмовилася компенсувати Ваші витрати, Ви маєте право подати на них до суду. Позови до перевізника пред'являються до суду за місцем розташування перевізника, до якого в установленому порядку була пред'явлена претензія.
Найголовніше, підбирайте перевізника з хорошою репутацією.
Якщо Ваші права порушуються та Ви не можете самостійно вирішити спір, звертайтесь до правопросвітницького проекту Міністерства юстиції України «Я МАЮ ПРАВО!» за «гарячою лінією» 0800 213 103. Ви не тільки дізнаєтесь про свої права, але й отримаєте дієві механізми для їх захисту.
Щасливих польотів!