Поки політичні експерти прогнозують чергову перемогу "канцлерін" Меркель, конкуренти інвестують в зовнішню рекламу у відчайдушній спробі вплинути на ситуацію.
Звісно є й інші шляхи добитися прихильності виборців. Наприклад інформаційні атаки та диверсії, про які останнім часом говорять і німецькі спецслужби, і виборча комісія. Дійшло до того, що на великих підприємствах, які частково належать державі в останні тижні серпня серед працівників була поширена інструкція по боротьбі з фейковими новинами. В ній йшлося про те, що таке фейки, як їх розпізнати і чим вони небезпечні. Загалом дуже цікава інструкція, в якій згадували і Трампа, і Росію, і навіть Україну, але це тема для окремого допису, повернімося до реклами.
Цікаво спостерігати як змінюється ландшафт політичних плакатів в німецьких містах по мірі наближення дати виборів.
Спочатку з'являються невеличкі баннери (формату, на око, А2), на яких присутні переважно другорядні дійові особи. Виняток становлять ті партії, які роблять окрему ставку на зовнішню рекламу і ранній старт. На поточних перегонах до таких ранніх пташок можна віднести Вільних Демократів, чий лідер запам'ятався українцям не дуже вдалими заявами по Криму і Росії. Зайнявши позицію "кримської амнезії" він пропонував у стосунках з Росією сфокусуватись на тих питаннях, по яких можлива співпраця, відклавши тему Криму до кращих часів.
З зовнішньої реклами Вільних Демократів добре помітно, що вони роблять ставку на молодь. Їх банери відрізняють сучасним дизайном, партійний лідер зображений на них як стильна молода людина, а в їх лозунгах можна знайти популярні нині buzz words на кшталт "digital economy". Наприклад "Digital First, Bedenken Second". За задумом дизайнерів цифрова молодь мала б відреагувати на такі плакати більш приязно ніж на досить застарілі, шаблонні "бігморди" конкурентів. Нині Вільним Демократам дають менше десяти відсотків, але, судячи з раннього старту і досить масованої зовнішньої реклами, це їх не дуже влаштовує.
Другим темпом йде поява на плакатах партійних лідерів, та поява великих банерів-розтяжок. Складається враження, що в останні особливо активно інвестує партія "Ліві", розміщуючи, переважно провокативні текстові гасла, підтверджуючи ними закиди у схильністі до популістичної риторики. Плакати лівих виділяються на фоні інших простими тезами, що присвячені базовим цінностям, та яскравим, трохи дитячим дизайном, який, очевидно, за задумом, має стимулювати довіру.
Недавні фаворити, партія SDP, які нині відкотилися нині на друге місце у рейтингах, зробили ставку на чіткий і дуже якісний дизайн в корпоративному стилі. Красиві фотографії, продумана графіка, шрифти, усе разом створює враження корпоративної реклами. Лозунги, переважно, позбавлені конкретики та емоційні — "Наша сімейна політика незмінна: гучна і вимоглива", "Час для більшої справедливості". Такі бігборди з однієї сторони не дуже виділяються на фоні реклами великих корпорацій, а з іншої, напевно, мають провокувати у виборця враження солідності та відповідальності.
Фрау Меркель з'явилась на плакатах, принаймні у Берліні, порівняно пізно, хоч і трохи раніше за основного конкурента, Мартіна Шульца. Попри всі розмови про збільшення уваги до молодих виборців з боку партії Меркель, плакати говорять про те, що принаймні у зовнішній рекламі Християнські Демократи зробили ставку зроблена на старше покоління. Дизайн банерів максимально простий з акцентом на кольорах національного прапору. Гасла плакатів ХДС, теж максимально прості, якщо не примітивні, (Зміцнення Європи — зміцнює Німеччину) вже стали об'єктом інформаційної диверсії. В соцмережах з'явилась, підхоплена російськими опініонмейкерами, інформація, що один з лозунгів — За Німеччину в якій ми так добре й охоче живемо — з точністю до одного слова повторює старе гасло, що використовувалось у ГДР поряд з портретом Леніна і радянським гербом. Пізніше німецькі ЗМІ, зокрема Шпігель, спростували цей фейк, який можна вважати першою ознакою хвилі дезінформації, про яку німецька влада попереджала своїх громадян.
Дуже локалізовано але провокативно представлена у політичній рекламі правопопулістська Альтернатива для Німеччини. В районах Берліну де багато мусульман, таких як, приміром, Тегель, можна побачити плакати AfD з зображенням розкутих дівчат в традиційному німецькому вбранні і гаслом "Паранджа? Я, радше, бургундка".
Епізодично з'являється також піратська партія, з екстравагантними фото. На фоні мейнстрім кандидатів це виглядає як "політик курця vs політик здорової людини".
Партія зелених, принаймні в Берліні, не може похвалитись різноманітністю у зовнішній рекламі. Лише один тип плакатів поки потрапляв в поле зору, та й на тому тільки й є що зелене поле, сонях та усміхнене обличчя кандидата. І це дещо дивує, з огляду на те, що Союз 90/Зелені вважаються одним з можливих партнерів Християнських Демократів по формуванню нового уряду.
Але найбільше мене здивувало те, що я побачив на півдні Німеччини, в дослідницькому місті Дармштадт (поблизу фінансового серця ЄС - м. Франкфурту), де зосереджено багато наукових організацій, на території масштабного кампусу Deutsche Telekom (гігант послуг зв'язку і доволі інноваційною компанією). Там я знайшов передвиборчі плакати комуністичної партії Німеччини, існування якої було вже само по собі сюрпризом. Їх гаслом про політику в медицині хочу завершити цей огляд: "Здоров'я як товар? Це абсурд! Ніяких прибутків на здоров'ї! Обирай комуністів!".