Попередній губернатор Київщини – після скандалу навколо затримання його заступника – буквально втік, сам залишив посаду. В області – перманентна нестабільність. Що взагалі відбувається, ваш діагноз?
Мій діагноз – повний колапс: економічний, політичний і соціальний. На перше вересня показник використання грошей з бюджету області склав 18%. На рахунках в казначействі залишилось 500 млн. грн вільних коштів. Громадяни не можуть отримати послуги від держави, за які вони заплатили податками. А все тому, що в нас немає влади в ОДА. Немає більшості керівників управлінь, вдруге за рік змінюють губернатора.
Чому так? Адже столична область є стратегічною.
Проблема почалась в 2014 році. Тоді склалася домовленість між Турчиновим і Кличком. Київську, і Черкаську область чомусь віддали Кличку. І у Київську область прислали «парашутиста» Шандру. Він і Київська область – два різних поняття, людина не зрозуміла куди потрапила. З Мельничуком - абсолютно ідентична історія.
Тоді ж, за результатами народних віче, у половині районів Київської області головами РДА стали представники «Батьківщини». Після достатньо короткого періоду – 3-4 місяців, почалась виборча компанія в парламент. Багато людей балотувались по округах. І Шандра почав звільняти їх з політичних мотивів. При чому він чітко говорив – або ви пишете заяву і йдете з партії «Батьківщина», або вас звільняють.
Мельничука лобіював Вадим Столар, «сірий кардинал» мера Києва. Вірно?
Думаю, питання не в Столару, а в Кличку. Це вважається його квотою. Хоча заявляли, що ніяких квот не буде.
Але Кличку його порадив Столар?
Я далекий від близьких стосунків з командою Кличко.
Який вплив Столара на область сьогодні?
Нульовий, так само, як і вплив Кличка. Цієї партії і групи людей в області немає. Мельничук потрапив сюди випадково – у нього не було команди, комунікації з місцевими людьми.
Його батько – академік НАН України та НААН України, Герой України, впродовж 30 років ректор Національного університету біоресурсів і природокористування – досить впливовий у регіоні.
При чому тут батько? Життя на вулиці змінилось, багато людей цього не розуміють. Ми пройшли той етап, коли в органі державної влади, а тим більше територіальному, є єдиний центр прийняття рішень. Зараз існує багато політсил між якими треба шукати компроміси. Це можна робити тільки на основі особистих комунікацій.
Коли заступник голови КОДА Лев Парцхаладзе коментував LB.ua ситуацію з Мельничуком, то сказав, що той просто розгубився і не знає, що робити.
Я б на місці Мельничука одразу відмовився від такої історії. Він не приймав рішення самостійно. Частину приймав Парцхаладзе, у якого є свої вертикалі, а частину ті, хто його рекомендував.
Тобто одразу було зрозуміло, що Мельничука ставлять на короткий період?
Для мене так. Тому мені його було шкода у певних моментах. Ми його спершу дуже негативно прийняли. Я особисто забрав у нього крісло на погоджувальній раді, ми не пустили його на сесію облради. А потім, через два тижні, коли я зрозумів ситуацію, мені його стало шкода, і ми закрили очі. Ще цікавий факт – Мельничук прийшов так, як і пішов. Президент представляв його у пустій залі, куди не пустили навіть депутатів облради. Приблизно так само його і звільняли. До сьогодні ми не знаємо, за що.
Він ще перед затриманням свого заступника говорив про звільнення.
Розмови такі ходили. Але він особисто мені стверджував, що це брехня. Ковальчук (Віталій Ковальчук, заступник голови АП – LB.ua) мені сказав, що він (Мельничук, - ред.) написав заяву після зустрічі з президентом.
Чи можна сказати, що після ситуації з Мельничуком, Кличко втратив право квот?
Ні. Сьогодні Кличко знову порекомендував людину. Ця людина близька до Віктора Медведчука і Ярослава Москаленка (нардеп із групи «Воля народу»). Це – Олександр Горган. Він працював в Медведчука в СДПУ (о), очолював молодіжну організацію. Але його прізвище тоді було Лялька. Наскільки мені відомо, в 2004 року, він був одним з організаторів тодішнього Антимайдану. Після цього змінив прізвище. У 2014 році його призначили головою РДА у Вишгороді. Після Майдану Москаленко і «компанія» почали голосувати за закони, які нам були дуже потрібні, тому ми пішли йому на зустріч. От його зараз Кличко і рекомендує. Думаю, що він і стане губернатором.
Для чого ви пішли на конкурс, якщо розуміли, що це все комедія?
Бо, вже вдруге за цей рік, територіальну громаду і представників політичних сил в Київській області не сприймають серйозно.
Я впевнений у тому, що президент ніколи не підпише документ з моїм прізвищем. Питання в іншому – ми їм показуємо, як все може виглядати.
«Щоб зігрітись», грубо кажучи.
Ні, не так. Завдяки ситуації з Мельничуком відбувся водорозділ – всі політичні сили у Київській області об’єдналися проти БПП. І ми вирішили делегувати єдиного кандидата від всіх, крім БПП.
І «Наш край»?
Теж підтримав, як і «Свобода», «Самопоміч», «Батьківщина».
Цей єдиний кандидат - ви?
Так. Багато людей вирішили, що це боротьба за крісло голови ОДА.
Мені здається, це остання спроба вийти заміж? Бо ви так давно хочете очолити Київську область…
Я ніколи не хотів очолити Київську область. Ніколи. Запитайте у Турчинова. Він мене переконував стати губернатором Київщини, а я сказав, що не піду.
Розкажіть про конкурс.
Всього 21 учасник, але конкурсна комісія не публікує їх імена. Конкурсна комісія сформована у Держслужбі України. До 3 жовтня подавались документи. 10 жовтня починається перший етап – тестування знань законодавчої бази. Далі, другий – перевірка вирішення ситуативних задач, і третій – співбесіда на тему бачення своєї діяльності на посаді. До того ж є критерії під які має підпадати кандидат. Наприклад певний стаж роботи на держслужбі. Ось чому, на мою думку, Парцхаладзе не подав документи – він не проходить по цій категорії.
Наперед ставите під сумнів результати конкурсу?
Так. Бо в кваліфікаційних вимогах кандидата немає жодного слова про розуміння тематики проблем Київської області, чи сприйняття його в цьому регіоні.
Саакашвілі вам би сказав: «Як це так? Я ж все життя не жив в Україні, а губернатором Одещини стати зміг!».
І що це дало одеситам? Повний нуль. Саакашвілі «кришує» контрабанду в повний ріст. По всій Україні визначається мінімальна ціна, нижче якої в митній базі не можна проводити оформлення (мінімальну цифру визначають з усього розмитненого товару за рік). В Одесі товар розмитнюється нижче цієї ставки на 30%.
Наскільки взагалі губернатор може бути незалежним від центру?
Давайте почнемо з того в який період ми живемо. Зараз триває адміністративна реформа. Рано, чи усюди сформуються об’єднані громади і після того будуть ліквідовані РДА. По-друге проходить реформа бюджету – не так, як хотілось, але вона є. Наведу приклад: бюджет розвитку Київської області у цьому році склав трохи більше 700 млн. грн., а бюджет міста Біла Церква – під мільярд. Відчуваєте різницю?
Після цих процесів роль ОДА буде зведена до мінімуму – бюджетний, фінансовий вплив за рахунок територіальних органів, нівелюється. Думаю, перехідний етап затягнеться на пів року. І з 2017 ОДА повинні змінитись.
Але наскільки сам голова може бути незалежним від президента?
До чого тут це? Є банальні питання. Наприклад, з дев’яти територіальних об’єднань у нас створені два. Такими темпами, решту сім ніколи не об’єднаються, і у нас не буде грошей. Житомирська область на інфраструктуру отримала 800 млн. грн, а Київська – 5 млн. грн. Не тому, що Зубко (Геннадій Зубко, віце-прем'єр-міністр – міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ тісно пов'язаний із Житомирщиною – LB.ua) хороший, просто вони провели реформу.
Що потрібно, щоб провести реформу? Цей процес непопулярний і негативний з боку електоральних наслідків (бо електорат сільський, а якщо дільничного і пошту в селі ліквідувати, всі починають думати, що село помирає). Але ми розуміємо необхідність цих процесів, тому, об’єднались. Ми готові йти і пояснювати людям, що якщо вони об’єднаються з трьома селами навколо, то отримають гроші для нової школи, чи дороги.
Питання не в тому, хто рухатиме ці процеси, а в тому, як це робити. Я собі слабо уявляю Мельничука, який збирає всіх керівників політсил і скаже: «Люди, давайте домовимось». Йому скажуть: «Ок, ми домовимось, а де гарантії?». Проблема в тому, що БПП, через своїх губернаторів, хоче провести територіальну реформу на свій лад – призначити на новостворених територіальних одиницях своїх керівників. Усе це потрібно для реалізації стратегії програми виборів.
Але ж до виборів ще так далеко.
А ви думаєте, об’єднання – швидкий процес? На це йде рік-півтора-два. А наступні вибори через 3-4 роки. Вони хочуть розширити територію під знайомих сільських, чи міських голів, до виборчого округу в парламент, і отримати «свій» виконком, «свою» раду, «свого» керівника для формування виборчих процесів.
В рейтингу Кабміну, Київська область – одна з перших. А у нас звільняють другого губернатора за рік. Щось не сходиться.
У регіону багато проблем, наприклад сміття. І ситуація з його вивозом може повторити скандал у Львівській області. П’ятий полігон – єдиний, який має документи. Він вичерпав свій ресурс і має технічну проблему. Чаша лопнула і всі нечистоти йдуть в ґрунт. У підсумку, Конча-Заспа сьогодні екологічно небезпечна територія. У нас близько 20-ти інших полігонів, але вони незаконні. Більше того, вони знаходяться на землі, яка належить фізичним особам під цільовим призначенням – «сільськогосподарське виробництво», це паї. Найцікавіше у цій історії, що «бізнесмени» приїжджають до власників паїв, і пропонують «супербізнес» – на їхній землі роблять смітник, натомість раз на рік їх адвокати виграють позови на отримання допомоги від держави. Фактично, вибивають компенсацію втрат зате, що землю не можна використовувати у сільськогосподарському виробництві. За це дають і компенсацію, і окрему плату для сім’ї – 50-100 тисяч гривен.
Сміття – основна проблема Київщини?
Основні проблеми – це сміття, вирубка і продаж дерев, видобуток піску. Це глобальний бізнес від якого держава і територіальні громади не отримують ні копійки. Нажаль, силовиків це поки не турбує. Наче в нас не існує ні СБУ, ні прокуратури, ні міліції, ні податкової.
Це все «кришується»?
Та ні, якби це ще кришувалось і мало якусь систему, люди боялися б втратити свій бізнес. Це просто хаос і відсутність управління.
Це не глобальний бізнес і не корупція. Якщо їм виписати штраф, вони перестануть це робити. Але немає більше куди це сміття везти. Куди його скидати? У ліс? Потрібно вкласти кошти з облбюджету, створити комунальне підприємство, домовитись проводити громадські обговорення, потрібно збудувати щось навколо смітників, що існують. Йти до Гройсмана і казати: «Караул, у нас наступний Львів! Давайте гроші, давайте щось будувати!».
Я вважаю, що в нас є суттєва проблема з корупцією, але вона не починається з уряду і з Банкової. Вона починається з людини, яка бере за голосування 100 гривень. Якщо ми поборемо цю корупцію, поборемо й «елітарну». Тому, треба спершу прибрати сміття і рухатись далі.
Треба, призначити керівника медичного управління, щоб він розробив стратегію. Треба готуватись до зими, опалювальний сезон починати. Для цього, розібратися з боргами. З наступного року у бюджеті не заплановане фінансування ПТУ, технікумів і т.д. А для Київської області, це біля 100 млн. грн.
З мерами теж треба комунікувати. Цього не робить ні Парцхаладзе, ні інші. У підсумку, в нас багато невикористаних коштів. Якщо гроші не використовуються, вони просто зникають. Зараз почнеться епідемія грипу, а ліки не завезли через невикористані кошти. Тому спершу треба буде це все владнати.
21 липня пройшли обшуки в мерів Бучі Анатолія Федорука й Ірпеня Володимира Карплюка. Останнього називають вашим добрим знайомим. Розслідування стосується передачі у 2002 році 890 га лісу навколо так званого Бучанського Межигір'я у приватні руки. Самі вони кажуть про політичне замовлення. А як ви оцінюєте справи проти них?
В 2012 році, коли ми йшли на вибори, я не знав нікого з Ірпеня і Бучі. Пізніше, коли пройшла революція багато активістів намагались проводити дострокові вибори мерів. Я був проти. Тоді, почав тісніше спілкуватись з мерами Київської області. Я чітко зрозумів: якщо у людини 60% підтримки місцевих, воювати з ним – дурня. На виборах рік тому, суспільство обрало цих мерів. Якщо є реальні докази злочину, чому на протязі 5-и років вони на волі і беруть участь у різних процесах?
Хто може бути зацікавлений у цій історії?
Про це у нас була розмова з прокурором у понеділок. Я запитав, де директори підпільних смітників, де нелегальні добувачі піску або вирубники лісу? Якщо провели стільки обшуків, чому нікого не затримали? З’являється думка про політичну заангажованість самої прокуратури.
Взагалі, я вам раджу з’їздити у Бучу та Ірпінь. Це – квітучі міста. Там кожних три місяці відкривається новий парк, все пофарбовано, відкриваються нові стадіони. Багато можна говорити, але є результати. Вони мене і цікавлять: мер – ефективний менеджер, чи ні. А інше - справа правоохоронців.