Дочка залізниці
Ведмідь Балу з відомої книги Кіплінга повчав Мауглі, що будь-який контакт у джунглях треба встановлювати за допомогою особливої формули слів: «Ти і я однієї крові». Юлія Володимирівна діяла за тим же принципом. «Половина моєї родини має професію залізничників», - відкрила залізничникам таємницю свого роду Юлія Тимошенко.
Промова прем’єра слідом за цими словами була суціль оптимістична, у всьому лихому Юлія Володимирівна традиційно звинувачувала попередників.
Прем’єр прийшла до залізничників зі свіжими ідеями. Зокрема, вона ініціює створення державного консорціуму «Укрзалізниця», щоб припинити практику відчуження від залізниці окремих підприємств, санаторіїв, освітніх закладів. «Протягом попередніх років виділення лакомих шматків відбувалося під час приходу кожного нового керівника «Укрзалізниці», - обурювалась Тимошенко.
І хоча Тимошенко таким чином ганьбила політичних конкурентів, натякала на махінації Рудьковського, треба сказати, що і в її команді є люди, що також добре піднялися на відчуженні майна «Укрзалізниці». Зокрема, нардеп БЮТ Микола Ковзель – успадкував у Георгія Кирпи компанію «Інтертранс», в яку покійний керівник Мінтрансу завів чимало майна «Укрзалізниці».
Треба сказати, що Юлія Тимошенко під час свого виступу пристрасно ганьбила все, на чому її сусід на дамбі в Конча-Заспі пан Ковзель зробив хороші гроші.
Зокрема, дісталося і пільговим тарифам на перевезення вантажів, на яких розкошувала і певно розкошує «Інтертранс». Юлія Володимирівна заявила, що першими «правильними та корисними» кроками її уряду було зняття пільгових тарифів на перевезення для окремих приватних перевізників. Однак схоже на те, що для фірми Ковзеля був зроблений виняток. Адже ще в середині 2008 року міністр транспорту Йосип Вінський виступав із заявами, що деякі експедиторські компанії, зокрема «Інтертранс», мають невмотивовано низькі тарифи на перевезення вантажів.
Як виявилося, не зовсім відповідали дійсності і слова Тимошенко, що це лише за минулих урядів здійснювалися спроби відчуження майна залізниці. Керівник профспілки залізничників Вадим Ткачов, виступаючи з трибуни форуму, заявив, що нині «Укрзалізниця» опинилася під загрозою втрати санаторіїв. За його словами, Йосип Вінський, перебуваючи на посаді міністра транспорту, запустив схему відчуження у залізничників санаторіїв, яка не припинена до сих пір. Схема наступна: після скарги міністра в генпрокуратуру, санаторії стали забиратися у трудових колективів і передаватися буцімто у державну власність. «Наступний крок – приватизація цих санаторіїв за борги. Ми зверталися до нинішнього керівництва міністерства, але вони кажуть, що не вповноважені відкликати скаргу Вінського з генпрокуратури. А тим часом ми вже програли санаторій в Одесі та дитячий табір в Євпаторії», - поскаржився Вадим Ткачов.
Доживемо до 1 березня. А поки нас рятують танки
Взагалі 2009 рік був, м’яко кажучи, важким для «Укрзалізниці». Цієї осені вона докотилася до технічного дефолту. Однак про цей прикрий випадок Тимошенко не стала говорити на форумі. Зрештою ця тема не для свята і не для передвиборчих виступів.
Тимошенко лише м’яко окреслила проблеми «Укрзалізниці». І звичайно винною у всьому виявилася криза. Зокрема, Юлія Володимирівна розповіла, що залізниця потерпіла через рішення уряду знизити тарифи на перевезення для металургійних та гірничорудних підприємств. Прем’єр пояснила, що іншого вибору в уряду не було. Мовляв, інакше ці підприємства б зупинилися, і залізниця позбулася би основних доходів. «Довелося шукати баланс», - пояснила Тимошенко.
За цією сумною новиною у Тимошенко був заготовлений сюрприз.
Вона пообіцяла залізничниками, що ці пільгові тарифи 1 березня будуть відмінені, адже криза весною піде на спад. «Всі будуть платити ринкову ціну», - заявила Тимошенко, чим викликала шквал аплодисментів.
Так само бурхливо зал реагував хіба лише тоді, коли Юлія Володимирівна пообіцяла реалізувати програму забезпечення житлом залізничників.
Також з 1 березня Юлія Володимирівна пообіцяла залізничникам мега-кредит на модернізацію їх господарства. Чому не зараз? Тому що, за словами Юлії Володимирівни, нині здійснити програму кредитування заважає голова наглядової Ради НБУ Володимир Стельмах. «Нам зараз заважає діяти нескординованість гілок влади. Ці гілки хлещуть одна одну. А після лютого ми зможемо поміняти керівника НБУ і побудувати систему кредитування «Укрзалізниці», - пообіцяла Тимошенко.
Далі Юлія Володимирівна знову скаржилася на кризу. Щоправда, не забула похвалити себе за те, що наслідки цієї кризи в Україні менші, ніж в інших державах. «Ми в кризу запустили виробництво найкращої в світі бронетехніки» - запевнила Тимошенко.
Закінчила свій виступ Юлія Володимирівна жахливчиком. Вона запропонувала присутнім: «Ви тільки уявіть, що буде, якщо під час кризи до влади повернеться стара команда, яку ви, залізничники дуже добре знаєте, яка розтягла майно «Укрзалізниці».
Ось така завуальована передвиборча агітація відбувалася на форумі залізничників. Вони сприйняли її традиційно покірливо. Для них це не вперше. Під час кожних виборів партія влади намагається використати працівників залізничного транспорту в своїх інтересах.
Отже ніхто зі своїм Прем’єром не сперечався. Жодного критичного виступу на адресу уряду на форумі не пролунало. Але особливого ентузіазму та оптимізму залізничники не випромінювали. Особливо показовим був виступ генерального директора «Укрзалізниці» Михайла Костюка. Коли він говорив про успіхи «Укрзалізниці», пам´ять його зверталася до 2000-2002 років, коли по всій країні будувалися вокзали, прокладалися дороги. Коли директор дійшов до сьогодення, то тільки зміг сказати, що обсяги перевезень впали, і «Укрзалізниця» недоотримала 14 млрд. грн. доходу.
Далі було вручення грамот та цінних подарунків. З рук прем’єра презенти отримало близько 100 осіб, як і керівники станцій, так і прості провідники чи обхідники колій.
Потім залізничників чекав пайок та концерт. Але вже без Юлії Володимирівни.
Годівничка для обраних
Вона поїхала, а проблеми «Укрзалізниці» лишились. І проблема не лише в світовій фінансовій кризі. Проблема в тому, що «Укрзалізниця» залишається традиційною годівничкою для конкретних персоналій у владі. У кожному уряді, під час розподілення посад, «Укрзалізницю» вручають, як приз за найбільші заслуги. І за часів уряду Тимошенко це не змінилося. «Укрзалізницю» до сих пір ділять на сфери дерибану, де «працюють» представники різних політичних сил.
Наприклад, на страхуванні в «Укрзалізниці» розкошує родина секретаря РНБО Раїси Богатирьової.
У вартість кожного квитка в сумі 1 грн. 6 коп. входять послуги страхування фірми «Раритет», що знаходиться за адресою депутатської квартири Богатирьової. До того, як родина секретаря РНБО ввійшла в цей бізнес, страхові розцінки були значно нижче, але скоро всі більш дешеві конкуренти зникли.
Тендерні закупівлі «Укрзалізниці», в яких крутяться мільярди гривень, віддані під опіку відомому бізнесмену-політику Василю Хмельницькому, що тримає в Блоці Литвина цілий виводок своїх депутатів. Один з них - нардеп Вадим Гривковський особисто контролює, щоб в сфері тендерних закупівель «Укрзалізниці» був «порядок». Для цього він влаштувався на посаду заступника директора «Укрзалізничпостача» і ходить на кожний тендерний комітет. Так сталося, бо такою була одна з умов входження Блоку Литвина в коаліцію з БЮТ.
Тендерні королі «Укрзалізниці» з Блоку Литвина змушені ділитися і з залізничними королями БЮТ. Це називається забезпечувати баланс інтересів. Ось абсолютно конкретний приклад.
На початку цього року тендер на постачання для залізниці ста тисяч тон дизпалива за ціною 5338 грн за тону виграла дрібна львівська фірма «Передзвін». В цей же день ТОВ «Стіл Рейл» з Одеси виграли лот на 40 тисяч тон по ціні 4040 грн. Як бачимо, різниця між ціною однієї фірми та іншої складає одну гривню на літрі дизпалива. Це означає, що власники ТОВ «Передзвін» на цій оборудці могли покласти в кишеню 100 млн. грн! Коли ж автор поцікавився, хто власники цієї хитрої фірмочки, то дізнався, що до неї має відношення як головний залізничник БЮТ нардеп Микола Ковзель, так і гендиректор «Укрзалізниці» Михайло Костюк.
До речі, на форумі автору вдалося перекинутися кількома словами з Михайлом Костюком. Зокрема журналіста цікавила доля шикарного вертольота Белл-430 покійного Кирпи.
Костюк розповів, що вертоліт на балансі в «Укрзалізниці», зачинений в ангарі. «Нам він потрібний, якщо раптом трапиться якась аварія», - розповів Костюк. «А скільки разів ви його використовували в поточному році?» - запитав журналіст. «Ми його не використовуємо, у нас немає надзвичайних випадків». «А з комерційною метою?» «Та ви що, як можна!» - обурився директор залізниці.
Хоча за інформацією автора вертоліт таки використовується для віп-перевезень. У 2007 році під час виборчої кампанії він засвітився з лідером Партії Регіонів на борту. Орендував Янукович вертоліт Кирпи у фірми «Марс РК». У цьому році журналіст дзвонив за телефонами цієї фірми та дізнався, що до сих пір можна замовити польоти на цьому гелікоптері.
Отже, «Укрзалізниця» - це не просто колії, вагони, це не просто транспортні артерії країни, це і годівничка, де можна заробляти на різних часто несподіваних темах, як страхування чи здача в оренду засобів розкоші, що залишились від Кирпи. Це було при минулих урядах. Це процвітає і нині.
Тому важко не поставитися критично до промови про успіхи та грандіозні плани, що виголосила Тимошенко на форумі залізничників.
Р.S. До речі, коли автор покидала форум, то звернула увагу, на яких автомобілях дозволяють собі роз’їжджати деякі «залізничники». Навпроти входу, де заходили працівники залізниці (урядовий вхід був з іншої сторони павільйону), скромно припаркувався Майбах 62 і джип охорони.
Перша думка - це Майбах покійного Кирпи. Аж ні! У Кирпи був Майбах 57. Та й зараз він далеко від «Укрзалізниці». За часів уряду Януковича він був переданий у довгострокову оренду за смішні кошти донецькій фірмі - «Універсальна транспортна компанія».
Чий же Майбах нині приїхав на форум залізничників? Автор намагалася дочекатися власника. Але помітивши увагу журналіста, Майбах сховався з іншої сторони павільйону. Автор знайшла його і там. Однак невідомий «залізничник» так тривожився розкрити своє інкогніто, що водій престижного авто отримав команду: «Забирай машину». Майбах з джипом-охороною зникли в напрямку мосту метро, а власника залишився чекати третій автомобіль ескорту - скромний шестисотий Мерс.
Як згодом з`ясував автор, цей Майбах зареєстрований на фірму "Інтертранс", що належить депутату від БЮТ Миколі Ковзелю. До речі, в автопарку цього депутата-залізничника журналісти раніше примітили Ролс-Ройс.