![Голова НАЗК Олександр Новіков](https://i.lb.ua/016/33/60dec975115a9.jpeg)
НАЗК направило припис голові наглядової ради НАК «Нафтогаз України» Клер Споттісвуд з вимогою розірвати контракт із главою правління НАК Юрієм Вітренком, оскільки вважає його підписання незаконним. Але ж НАЗК може згідно закону виносити припис лише керівнику органу, в якому працює особа. У наглядовій раді цей припис можуть просто викинути у смітник і будуть праві?
Хто вам таке сказав?
Так кажуть деякі експерти.
Парламент, прийнявши Закон «Про запобігання корупції», визначив, що органом, який дає роз’яснення і застосовує закон «Про запобігання корупції» є лише один орган в Україні – це Національне агентство з питань запобігання корупції. Тепер з приводу того органу, кому вносити припис. Є частина 6 статті 12 цього закону, де написано, що у випадках виявлення корупції, припис про усунення цього порушення вноситься керівнику відповідного органу. Але там ще є підприємства, установи, організації і так далі. Тобто, закон чітко розрізняє орган і організацію, установу, підприємство. В статуті Нафтогазу, це 44, 61 пункти, прямо написано, що наглядова рада є органом управління компанією НАК «Нафтогаз України». Тобто, ми діємо чітко, відповідно до закону. Експерти, про яких ви кажете, мабуть просто погано читають закон «Про запобігання корупції» і статут «Нафтогазу».
Наскільки пов’язана ваша поїздка у США на початку червня з кроками НАЗК щодо призначення Вітренка?
В Сполучених Штатах я перебував за розпорядженням президента України у складі делегації України на Генеральній асамблеї ООН, присвячений імплементації Україною конвенції ООН проти корупції. І ці питання ніяким чином взагалі не пов’язані.
![Олександр Новіков під час робочої поїздки до США](https://i.lb.ua/065/16/60dec8291c49f.jpeg)
Погодьтесь, дуже складно повірити, що ці дві події не пов’язані. У першій декаді червня ви у США обговорюєте питання боротьби з корупцією, а у другій НАЗК починає видавати приписи щодо Вітренка.
На всіх зустрічах у Вашингтоні були присутні представники нашого представництва України при ООН, посольства України. Нашою метою було показати успіхи в Україні по запобіганню корупції. І на жодних цих зустрічах питання «Нафтогазу» не обговорювалося і не піднімалося. НАЗК – надійний союзник і президента, і парламенту в гарантуванні виконання законів і Конституції України.
18 червня ОАСК призупинив ваш перший припис до уряду до ухвалення рішення у цій справі. Засідання суду мало відбутися 29 червня. Який результат? Я поки його не бачив.
Я також не знаю результати, але я впевнений, що розгляд цього припису фактично є питанням збереження Окружного адміністративного суду міста Києва, а отже, він буде розглядатись стільки, скільки буде потрібно для того, щоб цей суд зберігся. Ми не будемо бачити результатів поки що, тому що суд зацікавлений в тому, щоб цей припис розглядався якомога довше.
Чому?
Тому що зараз в парламенті знаходиться закон «Про ліквідацію ОАСК», який мають ухвалити депутати і підписати президент.
Ви вважаєте, що суд саме через це буде затягувати з рішенням щодо припису?
Суд в даному випадку не суб’єкт, а скажемо, учасник спору, який ініційований Кабміном. Тобто, не було б цього спору, не було такої зачіпки у ОАСК.
![](https://i.lb.ua/027/40/60dec7846e457.jpeg)
Чи буде НАЗК звертатися до суду за невиконання першого припису, який зобов’язував уряд змінити постанову про призначення Вітренка та вирішити питання про розірвання контракту з ним?
Риторика Вищої ради правосуддя, і всього суддівського корпусу пов’язана з тим, що суди, особливо адміністративні перевантажені справами. Адміністративна юстиція розглядає якраз тільки спори з органами виконавчої влади практично, а органи виконавчої влади не виконують закон. Наша позиція полягає в тому, що судам є чим займатися, а виконавча влада в країні має бути прикладом виконання законів і поваги до законів. Тому що невиконання закону – це неповага і до парламенту, і до судової влади, оскільки судова влада змушена потім розглядати спори з виконавчою владою. Ми позавчора отримали пояснення Кабінету міністрів на наш припис. Там зазначено, по-перше, що мало би бути рішення Наглядової ради. Саме чому нам і довелося видати припис Наглядовій раді, щоб вони змогли розглянути ці питання. І, по-друге, Кабінет міністрів зазначив, що припис мав розглядатись на засіданні Кабміну. Тому я хочу ще раз зазначити, що взагалі позов про зупинення і про скасування припису НАЗК є незаконним, оскільки сам уряд в своєму поясненні сказав, що цей припис міг розглядати тільки колегіальний орган – Кабінет міністрів. Тому ми звернемося до суду тільки після того, як Кабмін колегіально, в повному складі прийме рішення щодо нашого припису. Поки Кабінет міністрів, фактично, його не розглянув.
Тобто, Кабмін зараз чекає рішення Наглядової ради, а ви – рішення Кабміну?
Ну так принаймні нам написав уряд у своєму поясненні. Так, уряд чекає рішення наглядової Ради.
А можна розглянути два варіанти розвитку подій? Перший: Наглядова рада дає згоду. Тоді, зрозуміло, Вітренка можуть звільнити. А якщо згоди не буде?
Відповіді на ці питання фактично є в нашому приписі. Є два види органів, які можуть усунути порушення закону в даному випадку. Це можуть зробити самостійно загальні збори – це засідання Кабінету міністрів в даному випадку. Також є альтернатива – незалежно від загальних зборів, Наглядова рада. Вони можуть самостійно, один орган або інший усунути це порушення закону.
![Юрій Вітренко під час засідання парламенту](https://i.lb.ua/093/14/6012f69e7cbb2.jpeg)
Кабмін самостійно, без Наглядової ради, може ухвалити таке рішення?
Звичайно. Це повноваження загальних зборів, що прямо передбачено по-перше статутом НАК, стаття 90 мені здається. А, по-друге, це загальні положення законодавства про акціонерне товариство. Тобто, є різні опції, може і Кабмін самостійно, і Наглядова рада самостійно прийняти рішення.
Дивіться, я просто хочу пояснити в чому різниця. Є дві різних процедури – припинення дії контракту і звільнення голови правління. Це різні процедури. Припинити контракт, відповідно до вимог закону «Про запобігання корупції» може як Наглядова рада, так і Кабінет міністрів, який є загальним зборами.
Згодом, якщо НАЗК зафіксує серйозне порушення закону головою якоїсь іншої державноъ компанії, то механізм його звільнення буде дуже складним – враховуючи непорозуміння, які виникли зараз з «Нафтогазом»?
Насправді він дуже простий. Це просто вимога 26 статті закону України «Про запобігання корупції». І я хочу пояснити, що це не просто якась видумана в українському законодавстві норма. Є стаття 12 Конвенції проти корупції ООН, де написано, що для запобігання виникнення конфлікту інтересів для державних посадовців встановлюються обмеження професійної діяльності на обґрунтований строк. У нас в приписі конкретно написано – дії, які вчиняв пан Вітренко щодо «Нафтогазу» перешкоджають упродовж року займати йому керівну посаду цього підприємства. У нас немає конфлікту ні з урядом, ні з «Нафтогазом», ні з Президентом, ні з Міністерством енергетики або економіки. Є просто ситуація, в якій дійсно всі професійні особи, які були залучені до прийняття цього рішення, трошки не додивились, мабуть, норми закону «Про запобігання корупції» і Конвенцію ООН проти корупції.
![Голова НАЗК Олександр Новіков](https://i.lb.ua/008/25/60dec96d35bc5.jpeg)
У вас були якісь контакти з Офісом президента щодо ситуації з призначенням Вітренка?
Не було, але я в будь який час готовий пояснити нашу позицію.
Запитів від ОП з цього приводу ще не було?
Не було. Взагалі, це не питання Офісу президента, відповідно до Конституції України. Органи в нас мають власні повноваження і повноваження стосовно НАК «Нафтогаз» це повноваження уряду безпосередньо.
Тим не менше, ОП цим питанням переймається.
Мені невідомо. Я не спілкувався на цю тему. Якщо переймається, ми готові будь якому суб’єкту в цій країні пояснити свою позицію.