Колись бюджет був дерибаном, проїданням. Торік я назвав цьогорічний бюджет яловим. Що це означає? Це як в ялової корови: ні молока, ні телятка. Бюджет на наступний рік я б назвав «
бюджетом терпіння», і, на жаль, терпіти прийдеться більшості українських громадян.
Безумовно, до макропоказників особливих питань нема. Хоча ми маємо усвідомити за рахунок чого досягатимуться ці макропоказники. 8,9% інфляції буде за рахунок декількох речей. Фактично вперше у цьому
бюджеті передбачена тільки індексація заробітних плат, зростання заробітних плат буде на рівні 8,9%, тобто фактичного підняття соціальних виплат не буде.
Дуже цікаво в цьому бюджеті передбачено виконання соціальних норм. Їх понаприймали ще за царя Гороха. Зрозуміло, що бюджет не може це потягнути. Для виконання цих всіх соціальних видатків і пільг
потрібно не 360 млрд., а всі 500 млрд. Варіантом, за допомогою якого намагатимуться зменшити дефіцит бюджету, є пенсійна реформа. Я насправді не є таким оптимістом, як мої колеги, які за рахунок
підвищення пенсійного віку і ще деяких норм хочуть збільшити надходження до Пенсійного фонду.
Ще одним питанням за рахунок якого будуть наповнювати бюджет є, згідно Меморандуму між урядом і МВФ, підняття з 1 квітня 2011 року ціни на газ на 50% від теперішньої. І за рахунок зменшення видатків
Пенсійного фонду і соціальних виплат, підняття пенсійного віку та підняття ціни на газ, утримування рівнів зарплат на теперішньому рівні з урахуванням індексації, буде досягнуто дефіциту бюджету на
рівні 3.1%.
Таким чином можна себе запитати, чи можна досягнути бездефіцитного бюджету? Можна. Просто припинивши виконання соціальних програм, взагалі не індексувати заробітну плату, підняти ціну на газ для
споживачів не на 50%, а до ринкової, тобто до 269 доларів за тисячу кубометрів. І тоді «Нафтогаз» буде взагалі бездефіцитним, і тоді, власне, бюджет України буде бездефіцитним. Але дуже радіти з
того, що такий бюджет буде бездефіцитним, я не став би.
Питання, на якому я хотів би наголосити: цей бюджет не має філософії. Пільги для окремих галузей господарства не бюджет назначає, це функція Податкового кодексу.
Бюджет на це не дає відповіді. Бюджет мав би дати відповідь, є 85% фонду який йде на виплати соціалки, і 15% ресурсу, який має бути спрямований на якійсь реперні точки росту. Чи спрямовують ці 15% на
такі реперні точки? Ні.
Яка єдина програма є священна для нас? Це Євро – 2012. Згідно цього бюджету майже 6,5 млрд. виділяється тільки через агенцію Євро – 2012. Потім більше – 6 млрд. на будівництво аеропортів і стадіонів.
Окрім того, на «Укравтодор» на будівництво доріг і ще є можливість залучення фінансового ресурсу до Євро – 2012. Але, на жаль, Євро – 2012 не є локомотивом економіки. Це є локальний проект. Так, він
помагає збудувати інфраструктуру, хоча стадіони окупляться можливо років за сто, але, фактично, цей проект розігріває українську економіку.
Я запитував міністра фінансів в тому числі і на бюджетному комітеті, куди Ви кинули бюджетний ресурс, на які галузі економіки, щоб економіка розігрілась і запрацювала, щоби створювались робочі місця.
Можливо сільське господарство? Ні. Можливо комунальна сфера? Ні. Можливо інноваційні технології? Ні. Яка філософія цього бюджету? Нема? Є! Це називається посилення фінансування силових структур. І,
власне, виходячи з цього бюджету,можемо сказати що ми будуємо поліційну державу. Фактично на мільярд гривень збільшується фінансування Генеральної прокуратури, при тому, на мої запитання до міністра
фінансів і до його заступника, чим спричинено 80% зростання фінансування Генеральної прокуратури, відповіді не було. Чим спричинено 20% збільшення фінансування СБУ? Відповіді нема. Чим спричинено 15%
зростання фінансування МВС? Відповіді також немає.
Хочу сказати що Міністерству оборони збільшили фінансування тільки на 3,2%, не більше і не менше. Тобто нинішній уряд суттєво дофінансовує силові структури для того щоб силові структури забезпечували
їм комфортне перебування при владі, від інших людей які будуть терпіти від цього бюджету, оскільки соціальні стандарти не будуть підвищуватися.
Який ще удар наносить нинішній бюджет по господарці України і взагалі по громадянським свободам і процесу формування громадянського суспільства? Це урізання повноважень органів місцевого
самоврядування. Якщо раніше при Тимошенко бюджет Києва був на рівні 6 мільярдів, тепер бюджет Києва передбачається на рівні 13 мільярдів гривень. Але на наступний рік, згідно всього, що написано в
бюджеті, 50% прибуткового податку з киян забирається в державний бюджет. Що таке 50% в масштабі Києва? Це приблизно 6,9 млрд. гривень. І ще додатково в бюджет – вилучення 1,4 млрд. І на виконання
функцій столиці добавляють мільярд. Таким чином ми виходимо на бюджет Києва в межах 7,5 – 8 мільярдів гривень. Він суттєво буде менший, ніж за прогнозним показниками кінця року.
Ще хочу сказати досить цікаве з цього приводу. Якщо подивитися 360 млрд. гривень наданих бюджетом, то розпорядником більшості грошей є Мінфін, 7 млрд. гривень це загальнодержавні видатки, і 41 млрд.
гривень це власне видатки міністерства фінансів. Тобто більшу половину бюджету розподіляє Мінфін.
Якщо взяти державний борг України у розмірі 375 млрд. гривень, який буде в наступному році, плюс гарантований борг – 202 млрд. гривень, ми виходимо на 505 млрд. гривень. Якщо взяти сьогодні 1,253
трильйона гривень ВВП, ми маємо 46% державного боргу і гарантованого боргу. Це ми маємо такий дзвоник для України і думаю ми повинні суттєво попрацювати. Через це, безумовно, будемо працювати до
другого читання, але, на жаль, я не бачу призивів до того, щоб змінити структуру і форму цього бюджету. Резюмуючи: бюджет, на жаль, поганий, в ньому відсутня філософія, в ньому відсутнє підвищення
соціальних стандартів, обмежене підвищення доходів населення, в ньому є суттєве підвищення фінансування силових структур, що мають забезпечити комфортне перебування нинішньої влади при владі.