На нашу думку, подібна поведінка власника найбільшої роздрібної збутової мережі є черговим проявом бажання продемонструвати уряду свою «соціальну відповідальність» в час, коли все ще актуальною залишається можливість введення загороджувальних мит на імпортне пальне.
Таким чином, незважаючи на нинішню стабільність цін на заправках, у найближчій перспективі усіх нас чекатимуть сюрпризи. Судячи з усього, вітчизняний ринок нафтопродуктів перебуває на порозі прийняття рішень про обмеження імпорту пального з сусідньої Білорусі. Інакше, як можна розуміти той факт, що не встигли ще висохти чорнила підписів під дорученнями за результатами урядового засідання щодо початку розслідування відносно імпорту білоруських нафтопродуктів, а на заправках, що об’єднані єдиною маркетинговою політикою групи «Приват», було знижено роздрібну відпускну ціну на дизпальне одразу на 10 коп.?
Запевнимо, що радіти з цього приводу зарано, – отримавши конкурентні преференції, нинішній монополіст вітчизняної нафтопереробки, фактичний власник Кременчуцького НПЗ пан Коломойський усіма силами прагнутиме надолужити втрачене. Крайнім, як завжди, буде не хто інший, як пересічний автовласник, якого змусять переплачувати за пальне мінімум гривню на кожному літрі…
Пояснимо звідки привід для занепокоєння. Минулого тижня Інтернетом розійшлася інформація про те, що уряд України готується почати розслідування відносно імпорту білоруських нафтопродуктів. Згідно із повідомленнями, 16 серпня в Міністерстві економічного розвитку під головуванням глави відомства Петра Порошенка, за участі міністра енергетики й вугільної промисловості Юрія Бойка та керівників профільних департаментів двох міністерств пройшла спеціальна нарада.
Нарада була присвячена питанням захисту українських нафтопереробних заводів на виконання доручення прем'єр-міністра України Миколи Азарова від 25 червня цього року. Основною темою обговорення, як повідомляється, став імпорт нафтопродуктів із країн Митного союзу, зокрема – Білорусі. За результатами наради Міністерству енергетики й вугільної промисловості доручений збір інформації про імпорт нафтопродуктів з Білорусі й країн Митного союзу. Очікується, що на основі зібраної інформації міністерство подасть заявку на початок розслідування з метою введення захисних заходів.
Зазначимо, що загальний обсяг імпорту нафтопродуктів з Білорусі в Україну у першому півріччі поточного року збільшився у порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 72,7%, або 800 тис. т, й склав у натуральних показниках 1,93 млн. т.
Нагадаємо, що уведення мит на імпорт лобіюють українські нафтопереробні заводи. Нині фактичним монополістом є Кременчуцький НПЗ, а згодом прямий інтерес тут матиме й Дмитро Фірташ, у планах якого придбання заводу у Лисичанську. На їхню думку, імпортні нафтопродукти надходять в Україну за заниженими цінами внаслідок пільгового російського експортного мита для країн Митного союзу, зокрема Білорусі.
Якщо розслідування призведе до реальних загороджувальних кроків, зокрема – запровадження ввізних мит, то, за розрахунками експертів, як ми вже неодноразово писали, суттєво зросте роздрібна вартість пального. Так, уведення мита в розмірі €100/т на імпортні нафтопродукти приведе до росту цін для споживачів на 1 грн/л. Крім того, відбудеться повернення до залежності від російської нафти, яка з березня не надходить в Україну.
Ну а поки, аби вас заспокоїти, наш шановний читачу, зауважимо, що на найближчу перспективу, можна з великою часткою ймовірності прогнозувати збереження в роздробі досягнутих за підсумками двох декад серпня цінових показників. Навіть, незважаючи на те, що наразі спостерігається незначне підвищення цін у крупному й середньому гурті, сформовані трейдерами запаси палива дозволять утримувати ціни в роздробі ще як мінімум два-три тижні.
Говорити про можливе підвищення цін на дизель у зв'язку з настанням періоду осінньо-польових робіт також не доводиться. Ринок гнучкий і поки ще на понад 60% залежний від імпорту пального, - операторам вигідніше заробити на збільшенні обсягів продажів, а не на підвищенні вартості бензину й дизпалива.
Зовсім інша ситуація буде спостерігатися за умови введення загороджувальних мит на імпорт на догоду т.зв. «вітчизняному виробникові» - ринок буде монополізований і ціна однозначно буде підвищена.