Об'єктивка, або Що нам продають за наші податки, №5

ГО «Публічний аудит» продовжує започатковану рубрику, в якій аналізуються результати діяльності парламенту та центральних органів виконавчої влади через призму ціни цих структур для Державного бюджету України, тобто для нас із Вами.

Фото: Макс Требухов

Кабінет Міністрів України

Обсяги видатків на утримання, передбачених бюджетом на 2015 рік, – 256 млн грн

Ціна дня роботи відомства для платників податків – 0,7 млн грн

Ціна робочого тижня відомства – 4,9 млн грн

Результати роботи:

1. Розпорядженнями КМУ відсторонено від виконання своїх службових повноважень Голову ДФС України Білоуса І.О. та його заступників на час проведення службового розслідування.

Аналіз та оцінка:

Для того щоб на питання, які намагатимуться з’ясувати в ході службового розслідування, були отримані очевидні відповіді, потрібно комплексно перевірити ефективність роботи митниці та ДФС в аспекті наповнення Державного бюджету. Особливо це стосується митних органів, оскільки в умовах 4-х разового знецінення гривні, надходження від митного оформлення товарів на території України, чомусь, пропорційно не збільшуються. Те ж стосується органів ДФС, які, враховуючи збільшення бази оподаткування, не можуть похизуватися видатними результатами з виконання дохідної частини бюджету, не говорячи вже про перевиконання.

2. Прийнято розпорядження, яким Уряд надав згоду Фонду державного майна на відчуження майна УНІАН «Укрінформ», а саме: автомобіля Шкода Октавія Елеганс 2002 року випуску.

Аналіз та оцінка:

Держаний бюджет буде поповнено на суму, еквівалентну $ 6 000 (ціна аналогічного автомобіля на вторинному ринку); за поточним курсом гривні до долара, це близько 200 тис. грн.

Міністерство інфраструктури України

Обсяги видатків на утримання, передбачених бюджетом на 2015 рік, – 2,8 млрд грн

Ціна дня роботи відомства для платників податків – 7,6 млн грн

Ціна робочого тижня відомства – 53,2 млн грн

Результати роботи:

Завершується номінаційна процедура на посаду генерального директора «Укрзалізниці». Найближчим часом планується розгляд кандидатів на посаду керівників «Укрпошти» та аеропортів «Бориспіль» і «Львів». Про це заявив Міністр інфраструктури України Андрій Пивоварський: «Поки я міністр, не буде жодних підкилимних домовленостей щодо призначення керівників державних компаній. Усі ці процеси проходитимуть через відкритий конкурс», – наголосив міністр.

Аналіз та оцінка (без коментарів, наводимо перелік кандидатів із вказівкою їхнього останнього місця роботи):

Діна Немирович — 2010 – теперішній час ФАРМАК, Київ, Україна (Фармак – одне з провідних фармацевтичних підприємств України, до 1991 року – Київський хіміко-фармацевтичний завод ім. Ломоносова. Посідає друге місце серед вітчизняних фармацевтичних компаній, забезпечуючи 11% обсягу виробництва лікарських засобів у країні).

Євген Ромащин — 2010 – теперішній час CORUM GROUP (СКМ), Донецьк/Київ, Україна (Corum Group входить в одну з найбільших фінансово-промислових груп України. Ключова спеціалізація компанії – гірничодобувний бізнес.

Деніел Валк — 02.2010 – 10.2014 NORTH-AMERICAN INTERPIPE (INTERPIPE), Х’юстон, США (Інтерпайп – один із десяти найбільших виробників безшовних труб у світі. У 2012 році компанія продала понад 1,2 млн тон сталевих труб для клієнтів із 80 країн світу. У 2013 році виручка компанії становила $ 1,52 млрд.

Питання: Як, на Вашу думку, офіційна заробітна плата керівника ДП «Укрзалізниця» зможе задовольнити потреби та звичний рівень життя осіб, які обіймали посади керівників у підприємствах із такими фінансовими показниками діяльності?

Міністерство енергетики та вугільної промисловості

Обсяги видатків на утримання, передбачених бюджетом на 2015 рік, – 1,86 млрд грн

Ціна дня роботи відомства для платників податків – 5,1 млн грн

Ціна робочого тижня відомства – 35,7 млн грн

Результати роботи:

Перший заступник Міністра енергетики та вугільної промисловості України Юрія Зюкова та Голова Держенергоефективності Сергій Савчук повернулися з Японії.

У рамках двостороннього співробітництва Японії та України визначено основні напрями діяльності в сфері енергоефективності та енергозбереження, зокрема:

- будівництво сміттєпереробних заводів для виробництва теплової та електричної енергії;

- заміна та реконструкція існуючих котелень із подальшим переведенням їх на альтернативні види палива;

- термомодернізація житлових будинків;

- будівництво заводів із виробництва біоетанолу другого покоління.

Аналіз та оцінка:

Перша за останні декілька тижнів новина, яка, за умови реалізації, дійсно має шанси позитивно вплинути на розвиток України. І, що важливо, всі визначені напрями співробітництва є вкрай актуальними для Держави.

НАК «Нафтогаз України»

Результати роботи:

1. Компанія вдруге проводить закупівлю автотранспортних послуг на 2015 рік. 25 грудня 2014 року перша процедура була відмінена.

Довідково: тоді орієнтовна вартість предмета закупівлі становила 40 млн грн, а кількість транспортних засобів – 45 одиниць. Внаслідок громадського обурення через таке марнотратства, процедуру було скасовано.

Як зазначається на офіційному порталі компанії, «з метою економного й раціонального використання коштів у новій процедурі закупівлі автотранспортних послуг зменшено кількість авто до 33, а очікувана вартість становитиме 14,6 млн грн.

Аналіз та оцінка:

Виявляється, НАК «Нафтогаз України», за наявності достатніх стимулів, може зменшити власні витрати на 65%. Якщо б керівництво компанії настільки ж економно та раціонально підходило до питань проведення інших закупівель, можливо, й тарифи для населення не потрібно було б піднімати у декілька разів; можливо, зменшився б обсяг споживання газу Україною; можливо, компанія не була б збитковою?..

2. НАК «Нафтогаз України» повторно проводить відкриті торги на закупівлю послуг мобільного зв’язку. Очікувана вартість – 1,2 млн грн.

27 січня 2015 року процедуру закупівлі аналогічних послуг було скасовано, оскільки пропозиції всіх учасників (ПрАТ «МТС УКРАЇНА», ТОВ «Астеліт», ПрАТ «Укртелеком» та ПрАТ «Київстар»), не відповідали кваліфікаційним критеріям та умовам документації конкурсних торгів. За таких умов Компанія не могла акцептувати будь-яку пропозицію, не порушивши вимоги Закону України «Про здійснення державних закупівель». Тому всі пропозиції були відхилені.

Аналіз та оцінка:

Як вбачається з наведеної інформації, участь у закупівлі взяли основні оператори мобільного зв’язку, які існують на ринку України. Цікаво, яка компанія має долучитися до участі в закупівлі та які документи вона надати, аби її пропозиція відповідала вимогам тендерної документації.

Міністерство фінансів України (витрати на апарат)

Обсяги видатків на утримання, передбачених бюджетом на 2015 рік, – 483,1 млн грн

Ціна дня роботи відомства для платників податків – 1,32 млн грн

Ціна робочого тижня відомства – 9,24 млн грн

Результати роботи:

1. Погашено купонну виплату за ОЗДП на суму платежу $ 59,625 млн, розміщених у лютому 2011 року на суму $1,5 млрд із погашенням у 2021 році за ставкою 7,95 % річних.

2. Проведено розміщення ОВДП. Загальна сума випуску становила 42,495 млн грн. Участь взяли: фінансова установа, яка викупила ОВДП під 16,7 % річних, на суму 18,785 млн грн.

Аналіз та оцінка:

У цій частині діяльності Мінфіну вбачається унікальна для України стабільна ситуація: розміщення відбуваються, під відсоток, що є нижчий за облікову ставка НБУ, і нашому Міністерству вдається знайти на такі ОВДП клієнтів.

Національний банк України

Обсяги видатків на утримання, передбачені бюджетом на 2015 рік

Відповідно до ст. 4, 5, 5-1 ЗУ «Про Національний банк України», фінансування за рахунок бюджету не здійснюється. НБУ — самостійний суб’єкт; доходи та витрати затверджує Рада Нацбанку. На 2015 рік кошторис затверджено 17.09.14, документ у відкритому доступі відсутній.

Результати роботи:

1. 25.02.2015 задоволено заявки 9-ти банків та надано рефінансування 1 млрд грн за процентною ставкою у розмірі 19,50 % річних.

2. 23.02.15, коли курс гривні до долара наблизився до феноменальної позначки в 34–37 грн/1 $, НБУ проявив «миттєву» реакцію та ухвалив Постанову №130 від 24.02.15, якою, як зазначено в офіційному повідомленні Регулятора, з метою збереження стабільності валютного ринку та обмеження необґрунтовано завищеного попиту на іноземну валюту з боку клієнтів банків установив додаткові обмеження.

Аналіз та оцінка:

Введені валютні обмеження мали ефект лише протягом робочого дня, а саме 25.02.15, коли внаслідок додаткової перевірки імпортних контрактів працівниками НБУ, торги на міжбанку фактично не здійснювались і курс гривні до долара був встановлений на рівні 28 грн. (Довідково: обсяги торгів становили понад $90 млн, при звичайному показнику в понад $200 млн. Із цих $ 90-та млн. НБУ викупив $ 86 млн). Зазначені заходи засвідчили свою неефективність вже за день, коли курс перевищив 30 грн за 1 $.

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

Обсяги видатків на утримання, передбачені бюджетом на 2015 рік, – 49,9 млн грн

Ціна дня роботи відомства для платників податків – 0,14 млн грн

Ціна робочого тижня відомства – 1 млн грн

Результати роботи:

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, підвищила тарифи на електроенергію для населення.

НКРЕКП встановила тариф залежно від обсягу споживання на рівні:

— до 100 кВТ — 36,6 коп./кВт

— від 100 до 600 кВт—63 коп./кВт

— понад 600 кВт — 1 грн 40 коп./кВт

Аналіз та оцінка:

Цікавим є те, що чиновники умисно в релізах уникають поняття підвищення, використовуючи менш радикальні висловлювання на кшталт: «…оптимізувала тарифи на електроенергію з метою поступової ліквідації перехресного субсидування населення за рахунок інших споживачів». Така оптимізація перша в цьому році.

Із 1 вересня нас очікує ще один етап підвищення тарифу відповідно: до 100 кВт — 45,6 коп./кВт; від 100 до 600 кВт—78,9 коп./кВт; понад 600 — 1грн 47коп./кВт

У наступному та 2017 роках буде ще чотири етапи «ліквідації перехресного субсидування», кожен – на +25 % від попереднього.

Поряд із цим громадянам з метою економії пропонують встановлювати двохзонні електролічильники, які дають можливість споживати електроенергію вночі зі знижкою 50%.

Крім цього, у рекомендаціях НКРЕКП зазначено, що економії електроенергії можна досягнути шляхом:

1) заміни ламп розжарювання на енергоощадні (зменшить рахунок за електроенергію на 20%);

2) використання пральних і посудомийних машин тільки з повним завантаженням;

3) вимкнення з розеток всіх електроприладів після їх використання;

4) вимкнення освітлення в кімнатах, коли воно не потрібне.

Думка «Публічного аудиту»:

Аналізуючи щотижня інформацію про очікуване подорожчання собівартості життя, хочеться поцікавитися в Уряду, коли варто очікувати реалізації заходів, спрямованих на підвищення доходів населення, щоб це життя взагалі можна було собі дозволити. Питання риторичне, відповіді на нього очікувати не доводиться.

На жаль, іншим органам та відомствам державного управління пишатись особливо нічим. Їх користь для країни цього тижня була малопомітною. 

Андрій Вігірінський Андрій Вігірінський , Правник, аналітик
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram