На хресті причепили папірчик із закликом до влади та громади збудувати на місці хреста пам’ятник жертвам, які загинули «в дорозі до Катині». Тепер цей хрест може стати символом політичного та ідеологічного протистояння польського суспільства.
Переможець президентських виборів Броніслав Комаровський найближчі півроку не буде мешкати в президентському палаці, який був резиденцією попередніх трьох глав держави. Оскільки там розпочато ремонт, він обрав для себе іншу резиденцію – Бельведер, не в самому центрі міста, а в парку Лазєнкі, де колись була резиденція Юзефа Пілсудського. Офіційна причина того, що Броніслав Комаровський не буде найближчим часом мешкати в президентському палаці, – ремонт. Її озвучив шеф Канцелярії президента Польщі Яцек Міхайловский. «Не встигаємо з ремонтом. Вже місяць триває, а обсяг робіт щонайменше ще на чотири місяці. До того ж ми із запізненням отримали ключі від Марти Качинської (донька загиблих Лєха та Марії Качинських), – говорить шеф Канцелярії. – Спершу Броніслав Комаровський хотів перечекати ремонт в своєму приватному будинку, але ж пізніше було вирішено, що президентське подружжя замешкає тимчасово в Бельведері». Неофіційна причина – новий президент не хоче щоранку бачити крізь фіранки свого вікна сотні свічок за жертвами авіакатастрофи, а головне, хреста, який нагадує про ці жертви. І допоки не вдалося спокійно узгодити перенесення хреста, він сподівається перечекати цей дражливий момент.
Питання про перенесення хреста повстало закономірно: не можуть біля головної будівлі країни постійно стояти хрест та свічки. Є час на вшанування пам’яті, але реальність така, що треба жити далі. Канцелярія президента запропонувала скаутам перенести хрест. Усі три скаутські організації погодились. До переговорів було залучено представників церкви, оскільки хрест – символ релігійний, то і місце йому в костелі. Вирішено було, що перенесуть цей символ жалоби до костелу Святої Анни, який знаходиться неподалік президентського палацу. А коли настав день перенесення, під стінами президентського палацу спалахнула бійка.
Люди на площі біля хреста збирались вже зранку. До початку церемонії їх налічувалось більше тисячі. І коли священики почали забирати хрест, розлючений натовп не дозволив їм цього зробити. Не допомогли ані турнікети, за допомогою яких місцеві поліцейські стримували людей, ні навіть сльозоточивий газ, який правоохоронці змушені були задіяти у відповідь на кидання величезних скляних лампад з натовпу. Одна з них влучила в голову правоохоронцю… Від перенесення довелось відмовитись. Але лише тимчасово.
«Не треба оцінювати це як ідеологічне протистояння, – пояснює ситуацію Пйотр Кощінські, спеціальний оглядач газети Rzeczpospolita, – це виключно політичні спекуляції, які притаманні партії Ярослава Качинського «Право і Справедливість». Це радикальна політична сила, і їй простіше говорити про історичні символи, яким зокрема і є хрест, аніж пояснювати, що слід збільшити податки, аби уникнути збільшення внутрішнього та зовнішнього боргів. Її електорат – це люди з сіл та маленьких містечок, яким дуже просто пояснити, що «нова влада знищує Польщу, бо знищує Смоленський хрест». На жаль, такими діями «Право і Справедливість», та й сам Ярослав Качинський, втрачають суспільну підтримку, і дуже сумнівно, щоб через рік під час парламентських виборів «ПіС» змогла набрати більше 20%».
Ситуація з хрестом – не єдиний абсурдний вчинок партії Ярослава Качинського. Лише за тиждень перед тим депутат Європарламенту Ришард Чарнецький написав в своєму блозі обурений коментар з приводу рекламної кампанії польського пива Lech, яка звучить так: «Spragniony wrazen? Zimny Lech» (Прагнеш вражень? Холодний Лєх). І все б нічого було у цьому гаслі, якби величезний баннер з цим написом не повісили в Кракові, біля Вавеля, саме того місця, де похований Лєх Качинський. Депутат Чарнецький пише, що «не все повинно бути на продаж, не з усього можна робити маркетингові жарти. Холодний Lech перетнув Рубікон моральної халтури і звиклого хамства». У своєму блозі євродепутат закликав громадян уникати вживання саме цієї пивної марки і пити пиво інших польських пивоварів. Вже за кілька днів після цього баннер біля Вавелю було знято, а речник пивної компанії Павел Квятковский публічно вибачився: «Прагну перепросити панів депутатів Ришарда Чарнецького та Марека Мігальського, а також усіх тих, хто почув себе ображеним невдалим розташуванням реклами нашого пива Lech Premium».
В польських рекламних колах давно пліткували про рекламну кампанію цього пива, яка начебто мала стартувати в середині квітня, але через катастрофу маркетинговому відділу довелось відмовитись від неї, оскільки гасло «Zimny Lech» могли зовсім неправильно витлумачити. Кажуть, що довелось навіть знищити рекламний кліп, де головний герой летить в літаку, п’є пиво, а потім мужньо бореться зі смертю та перемагає. Павел Квятковський частково підтверджує ці плітки, бо так пояснює ситуацію навколо пива Lech: «Що ми мали робити? Спершу ми затримали готову кампанію. Знищили частину білбордів. Вважали, що треба від усього цього проекту відмовитись, але маркетингові дослідження показали, що мусимо йти вперед. Не можемо собі дозволити, щоб особи, котрі мають хамські асоціації, перебрали собі нашу марку».
Польське суспільство, окрім активних та партійно забарвлених громадян, спокійно відреагувало на усі «хрестові» та «пивні» перипетії. Лише незначний відсоток стежить за тим, що відбувається під стінами президентського палацу. Інші, більш прагматичні поляки стежать за роботою уряду, який пропонує збільшити податки, аби уникнути чергової кризи.