Без грошей немає самоврядування!

Ідея записати цикл розмов про децентралізацію з людьми із різних сфер життя та, навіть, країн виникла не випадково. Багато розмов навколо реформи, але мало професійних. І тоді народжуються міфи. Проте міфологія не дає змоги адекватно оцінювати те, що відбувається, а значить приймати адекватні рішення.

Фото: Надано автором

Перша розмова, яка, власне, за змістом стала заглавною відбулась з Маркіяном Желяком, економістом, фінансистом, керівником київського офісу Фонду міжнародної солідарності "Solidarity Fund PL" (Польща). У 2014 році координував роботу польсько-української групи експертів-радників Уряду України з питань реформи самоврядування та децентралізації. Фраза, винесена в заголовок вихопилась у нього під час порівняння реформ в наших країнах. Багато кажуть про імплементацію "польської моделі" в Україні. Порівняємо?

Польща:

Реформа народилась за круглим столом переговорів влади і опозиції, Ярузельського і Валенси.

Реформу доручили впроваджувати конкретній людині і дали для цього повноваження. Цією людиною був Єжи Регульський, Уповноважений уряду з питань реформи, який мав статус віце-прем'єра і наказову функцію щодо міністрів.

У Конституції передбачили:

- ПЕРШОЧЕРГОВЕ право громади на повноваження та ресурси;

- заборону передавати повноваження, що можуть виконуватись на базовому рівні до вищого рівня адміністрації;

- будь яке завдання публічного характеру, що не закріплене за якимось рівнем влади АВТОМАТИЧНО вважається повноваженням громади;

- центральна влада НЕ МОЖЕ дати додаткове завдання місцевому самоврядуванню, якщо разом не дасть грошей на його виконання;

- передбачили Спільну Комісію Уряд-Місцеве Самоврядування, яка створена на паритетних засадах і є дієвим інструментом впливу громад на рішення Уряду і Парламенту;

- громада може звернутись в Конституційний Суд за захистом своїх прав у випадку їх порушення Президентом, Парламентом, Урядом.

І виграють, доречи! (Не думаю, щоб Верховна Рада ризикнула би приймати рішення на кшталт ПТУ, або пільгових перевезень, якщо б громади України могли це оскаржувати в КС).

І, врешті, жирний знак оклику- громади в Польщі не тримають свої гроші в Державному Казначействі!

75% місцевих бюджетів Польщі витрачається на базовому рівні, В ГРОМАДАХ!

"Обов'язково разом з децентралізацією проходить фінансова децентралізація.

Без грошей немає самоврядування! Без грошей немає свободи!

Громадам дали, щоб вистачало на хліб з маслом, а ікра - це вже наскільки добре працює мер та місцева рада" - підсумовує розмову про польський досвід Маркіян Желяк.

Безумовно, ми повинні робити децентралізацію по-українські! Але! Без деяких наріжних каменів фундаменту будь яку споруду не звести!

Павло Козирєв Павло Козирєв , Голова Асоціації малих міст України
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram