Чи зможемо їздити Києвом узимку?

Враховуючи суспільний інтерес до питання готовності комунальних підприємств шляхового господарства столиці до зими та ліквідації наслідків негоди, наявності постійних проблем із роботою комунальних служб у зимовий період протягом останніх декількох років, громадська організація «Публічний аудит» провела аналіз стану підготовки шляхового господарства столиці до зимового періоду, об’єктом якого є Комунальна Корпорація «Київавтодор».

Фото: The Village Киев

КК «Київавтодор» у рамках підготовки підприємств дорожнього господарства до роботи в осінньо-зимовий період 2014-2015 років підготовлено 277 одиниць спеціальної снігоприбиральної техніки. Як повідомила прес-служба Київської міськдержадміністрації, до зими буде підготовлено 98 солерозкидувачів, 90 снігоочисників, 53 тротуарні трактори, шість снігонавантажувачів, 31 навантажувач посипальних матеріалів. Одночасно дорожньо-експлуатаційні підприємства укладають договори зі сторонніми підприємствами та організаціями міста на залучення додаткової техніки для утримання вулично-дорожньої мережі міста в період снігопадів. Станом на 19 листопада укладено 49 угод із 36 організаціями на виділення 229 одиниць техніки на випадок, якщо комунальної техніки не буди вистачати.

Крім того, підприємствами корпорації підготовлено 14 ангарів для зберігання посипальних матеріалів, де заготовлено близько 24,2 тис. тон солі, 10,8 тис. тон піску і 6,7 тис. тон піщано-соляної суміші.

Однак, відповідно до проаналізованої інформації офіційного загальнодержавного веб-порталу державних закупівель, протягом 2014 року районними шляхово-експлуатаційними управліннями міста Києва (далі – ШЕУ) (до їх повноважень відноситься обслуговування доріг у районах столиці) та КП «Магістраль» проведено торги на закупівлю солі. За даними порталу проведено 9 процедур закупівель через відкриті торги, за результатами укладено договорів на закупівлю 36,6 тис. тон солі на суму 18,7 млн грн. При цьому слід зауважити, що ШЕУ Деснянського та Подільського районів закуповували сіль по 475 грн та 500 грн/т відповідно, Оболонського та Шевченківського по 522 грн/т, усі інші по 525 грн/т. ШЕУ Святошинського району станом на 23.10.2014 року сіль не закупило. Інформація щодо закупівлі піску та піщано-соляної суміші відсутня. Моніторингом цін встановлено, що на даний час соль технічну можливо придбати за 452 грн/т (без врахування відтермінування платежу та доставки). Таким чином, на вказаному об’ємі неефективне використання коштів становило близько 2,1 млн грн.

Самостійно «Київавтодор» матеріали для оброблення доріг не закуповував.

Відповідно до заяви колишнього керівника Корпорації Г. Глінського загальна площа балансової проїжджої частини доріг і тротуарів Києва становить 26,2 млн кв. м. Узимку 2011–2012 років Корпорація використовувала 16,5 г солі на м2 проїзної частини, що повністю відповідає технічним нормам. Якщо припустити, що треба обробляти третину з вказаної площі (тільки дорожнє покриття) відповідно до нормативів, які використовуються «Київавтодором», столиці необхідно приблизно 143 тис. т солі. Таким чином, з урахуванням запасів солі на складах, заготовлено 60,8 тис. т солі, а це навіть не половина від мінімальної потреби.

Однак цей рік не став провальним за закупленими об’ємами солі. Підтвердженням цього може бути статистика минулих років на прикладі 4 різних районів міста.

Вказана діаграма засвідчує, що в цьому році сіль закуплено в об’ємах, які в середньому не відрізняються від попередніх двох років. Однак із урахуванням цьогорічного раннього початку зими та великих витратах на обробку дорожнього покриття, заготовлених об’ємів дійсно може не вистачити на увесь зимовий період.

Для більш ефективного використання міських ресурсів можливим варіантом закупівлі солі могла би бути закупівля через рамкову угоду, щоб уникнути розбіжностей у цінах, які стали можливими внаслідок самостійної закупівлі матеріалів ШЕУ. Так, «Київавтодор» міг би запропонувати укласти угоду постачальнику солі ШЕУ Деснянського та Подільського районів, якими було закуплено сіль по 475 грн. При вказаному варіанті можлива економія сягала б 1,3 млн грн, а це додаткові 2,7 тис. т солі, що майже рівноцінно цьогорічній закупівлі Печерського району (закуплено 3 тис. т солі).

Окрім того, у наявності «Київавтодору» є 277 одиниць техніки, при цьому останні роки показали її «працездатність». За заявами очільників столиці до листопада корпорації буде поставлено 42 одиниці техніки. У листопаді на віснику державних закупівель інформувалось щодо проведення протягом жовтня 2014 року трьох процедур закупівель: автомобілів спеціального призначення (солерозкидувачі) та комбінованих автомобілів у кількості 32 одиниці та 11 тракторів. Наразі на сайті «Київавтодору» є повідомлення тільки про поставку 11 тракторів. Також за інформацією ЗМІ 2–3 грудня «Київавтодору» передано 15 спеціальних автомобілів, інші планується поставити до 25 грудня.

Зазначені факти свідчать про можливі ризики дефіциту ресурсів у комунальних підприємств шляхового господарства столиці протягом зимового періоду.

Також негативним фактором, який впливає на якість підготовки комунальних підприємств столиці до зимового періоду, є неефективне використання наявних ресурсів: зокрема, йдеться про закупівлю «Київавтодором» послуг з поточного (дрібного) ремонту об’єктів вулично-шляхової мережі.

Так, відповідно до інформації веб-порталу державних закупівель, «Київавтодор» 26 квітня 2014 року уклав договір вартістю 26,16 млн грн з ТОВ «СБМУ “Підряд”» щодо закупівлі послуг з поточного (дрібного) ремонту об’єктів вулично-шляхової мережі, за договором проведено ремонт доріг у всіх районах Києва, а також балансових об’єктів КП «Київавтошляхміст» і КП «ШЕУ “Магістраль”». Пропозиція «СБМУ “Підряд”» була обрана як найбільш економічно вигідна. Однак, в усіх районах міста Києва створено ШЕУ, які відповідно до статуту мають виконувати вказані види робіт та робили це в минулому році, отримуючи кошти напряму від Департаменту транспортної інфраструктури КМДА. Більше того, ШЕУ мають відповідні виробничі потужності – трудові, матеріальні ресурси, а також досвід виконання таких робіт.

Таким чином, в умовах браку коштів доцільніше було б до вказаних робіт долучати саме шляхово-експлуатаційні управління районів.

*за інформацією ЗМІ, одна із засновниць ТОВ «СБМУ «Підряд» Ганна Скіценко – дочка гендиректора КК «Київавтодор» Володимира Жукова, екс-депутата Київської міськради. З 2002 по 2005 роки Жуков входив до складу власників фірми особисто. У разі підтвердження цієї інформації мають місце корупційні ризики:

1) перемога у тендері «потрібної» фірми;

2) створення штучних обставин для проведення закупівель

Враховуючи викладене, на сьогодні існують ризики недостатньої забезпеченості комунальних підприємств шляхового господарства міста необхідними ресурсами, оскільки наявної техніки та запасів матеріалів може не вистачити. Крім того, можливі корупційні ризики, у зв’язку з проведенням конкурсних торгів для визначених суб’єктів, що приводить до неефективного використання публічних фінансів.

Можливими варіантами вирішення ситуації є:

1) прийняття управлінських рішень керівництвом «Київавтодору» задля більш ефективного використання наявних ресурсів: закупівлі матеріалів для потреб всього міста, солі зокрема, за рамковими угодами, долучення до робіт з ремонту дорожнього покриття шляхово-експлуатаційних управлінь районів, результат – економія коштів при закупівлі матеріалів, проведення ремонтних робіт без затримок, виключення корупційних ризиків у зв’язку із проведенням штучних торгів;

2) проведення усіх закупівель «Київавтодору» із залученням громадського контролю (приклад Міністерства оборони України із включенням до комітету з конкурсних торгів волонтерів для контролю за ціною, якістю тощо) або запровадження так званого операційного аудиту – погодження кожного договору підрозділом внутрішнього аудиту КМДА, можливим є також включення до комітету з конкурсних торгів представника вказаного підрозділу;

3) в умовах браку коштів можливим є використання піщано-соляної суміші, яка в 9–10 разів дешевша за сіль, що дасть змогу краще охопити обробку вулиць та зекономити кошти;

4) перейняття європейського досвіду прибирання снігу, впровадження системи «парних-непарних днів», коли у визначені дні на окремих вулицях заборонено паркування, результат – наявна снігоприбиральна техніка якісно очистить вулиці.

Володимир Тарчинський Володимир Тарчинський , Фахівець в галузі права ГО "Публічний аудит"
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram