Пілотна концепція реформування ГУБОЗ

Публікується напередодні 26-ї річниці з дня створення першого у колишньому СРСР спецпідрозділу відповідного типу – Відділу по боротьбі з організованою злочинністю УВС Дніпропетровської області 10 грудня 1988 року.

Історичний аспект:

Україна стала першою країною в бувшому СРСР, а потім і в СНД, де запрацював відповідний спецпідрозділ (м. Дніпропетровськ – 1988 рік) та в якій ці підрозділи працюють згідно закону, а не по наказам міністрів МВС чи рішенням урядів, як в інших країнах (Закон України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю» - 1993 рік). Крім того в Україні, єдиній серед країн СНД, було створено Національне бюро розслідувань (1997 рік), яке мало б працювати по Закону «Про НБР». Але, на жаль, Верховна Рада України цей Закон в першому читанні прийняти не спромоглася з причини втручання в цей процес деструктивних сил.

Професійно-методичний аспект:

В своїй діяльності спецпідрозділи по боротьбі з організованою злочинністю в різні часи та в різних регіонах використовували унікальні методи оперативно-розшукової діяльності та слідчої роботи раніше непритаманні органам внутрішніх справ, такі як: кримінальна розвідка; технічна розвідка; стратегічний аналіз; ведення оперативних розробок фіксованими постійними групами (так званими четвірками); допуск слідчих до оперативних розробок в якості консультантів; використання власного підрозділу швидкого реагування (Сокіл»), в тому числі й в режимі цілодобового чергування. Спецпідрозділи БОЗ МВС України мабуть ще й зараз є єдиною структурою в МВС, яка має електронну базу даних отриманої оперативної інформації («Скорпіон») й налагоджену процедуру її потрапляння до електронних масивів та їх використання (термін функціонування понад 25-ти років).

Основний алгоритм діяльності спецпідрозділів це: кримінальна розвідка - стратегічний аналіз - оперативна розробка - слідство - прокуратура - суд.

Фінансово-матеріальний аспект:

За більш ніж 25-ти річний період функціонування спецпідрозділів системи ГУБОЗ МВС України на створення їх потужної матеріальної бази державою було витрачено, без перебільшення, мільярди гривень та ще більше коштів було долучено з небюджетних фондів сприяння боротьбі з організованою злочинністю.

На даний час всі регіональні спецпідрозділи мають власні окремі відремонтовані адміністративні будівлі, свою систему провідного та радіо зв’язку , оснащені сучасною, в основному закордонною спецтехнікою, свій власний автопарк і таке інше.

Кадровий аспект:

Особовий склад спецпідрозділів внаслідок нищівної кадрової політики, яка в різному ступені панувала майже всі 25-ть років функціонування цієї системи, особливо в часи, коли Донецька ОЗГ очолила країну, однозначно потребує переатестації і навіть люстрації. Разом із тим в спецпідрозділах і зараз працює багато молодих перспективних офіцерів, яких корупція ще вразити не встигла. Вони ще можуть принести користь Державі. Крім того є сотні «молодих» ветеранів служби БОЗ, які з різних мотивів передчасно звільнилися зі Служби, в тому числі й за небажання брати участь в корупційних та інших злочинних схемах.

Військово-кримінальний аспект:

Сучасна криміногенна ситуація в Україні на порядки складніша ніж у ті «буремні» 90-ті роки, в які саме ці спецпідрозділи були основною силою, яка змогла зламати хребет організованій злочинності, котра в той час тільки піднімалась і реально загрожувала безпеці країни.

Тому будь-які спроби ліквідувати саме в теперішній час спецпідрозділи БОЗ, коли на Україну напали бувші брати, громадяни неконтрольовано озброюються, ОЗГ, особливо в Донбасі, вже мають форму незаконних військових формувань, а деякі політичні структури та регіональні лідери вже створили свої «армії» і не тільки на сході – це не просто управлінські прорахунки, а без перебільшення злочин проти Держави Україна.

На жаль, з незрозумілих досі причин не використано дорогоцінний час для екстрених спеціальних дій, направлених на забезпечення потужного тиску на лідерів злочинного середовища Донбасу. Зараз, коли основні важелі управління деструктивними діями в проблемному регіоні знаходяться в руках російських спецслужб, це зробити значно складніше. Разом з тим, роль злочинного середовища високого рівня в Донбасі ще досить значна, а мотивація його лідерів щодо налагодження специфічних стосунків з авторитетними оперативними співробітниками спецпідрозділів ГУБОЗ МВС України – зростає, особливо у випадку активізації АТО, яка, доречі, вже сьогодні вкрай необхідна.

Основна суть пілотної концепції:

Терміново, спільними зусиллями, шляхом звернення до якомога більшої кількості нещодавно обраних народних депутатів та інших впливових осіб в центральних органах виконавчої влади з усіх регіонів країни – заблокувати здійснення так званої «Реформи» МВС та винести це питання на широке обговорення громадськості, у тому числі й у відповідному професійному середовищі.

Вивести Головне управління по боротьбі з організованою злочинністю МВС України та його регіональні підрозділи зі всією їх інфраструктурою зі складу МВС України та створити на їх базі Національне бюро розслідувань України в статусі центрального спеціального органу виконавчої влади підпорядкованого безпосередньо Президентові України. НБР повинно бути спеціальним правоохоронним органом повного циклу, основною метою якого є боротьба з організованою злочинністю високого рівня.

Осучаснити проект Закону України «Про національне бюро розслідувань України» (1998 рік) та подати до Верховної Ради України оновлений варіант цього законопроекту.

Весь особовий склад ГУБОЗ МВС України та його регіональних підрозділів вивести за штати та використати найбільш достойних та незаплямованих співробітників для комплектування НБР поряд з представниками інших служб та підрозділів МВС, СБУ, прокуратури та інших силових структур.

Розглянути питання щодо використання можливостей Головного управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю СБ України, як другої базової структури по створенню НБР, з подальшим повним вилученням цієї функції з переліку завдань СБ України.

*******

В рядах Міжнародної асоціації офіцерів спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю «ЦЕНТР» є професіонали відповідного рівня, які, ми впевнені, мають змогу надати необхідну допомогу в створенні Національного бюро розслідувань України на базі спецпідрозділів по боротьбі з організованою злочинністю МВС України.

Олександр Давиденко Олександр Давиденко , Президент Международной ассоциации офицеров специальных подразделений по борьбе с организованной преступностью "ЦЕНТР"
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram