За повідомленням Державної казначейської служби України, станом на початок травня 2016 року, 26 міністерств і відомств не затвердили 67 паспортів бюджетних програм (або 15% всіх паспортів). Від такої бездіяльності «на папері заблокованими» залишаються 16 млрд. грн. (еквівалент 2,4% зведеного державного бюджету).
Затвердження паспорту бюджетної програми (далі – паспорт) є надзвичайно важливим в бюджетному процесі. Цей документ є «фундаментом», в якому визначені основні характеристики всіх видатків державного бюджету, які здійснюються через різноманітні програми. В ньому зафіксовані стратегічні цілі бюджетної програми, їх мета, основні завдання та визначені суми витрат з бюджету на ці програми (в тому числі показана деталізована структура витрат). А саме головне, це єдиний документ, в якому визначені цільові/результативні показники, відповідно до яких можна проаналізувати ефективність видатків бюджету та діяльності кожного окремого відомства.
Процес затвердження паспортів бюджетних програм відбувається відповідно до наступного алгоритму. Кожне Міністерство або відомство, яке підготувало паспорт відповідно до переліку програм, визначених Законом України «Про державний бюджет України» (далі – Закон), направляє його до Міністерства фінансів. Міністерство фінансів здійснює аналіз паспорту, щоб переконатися, що він відповідає Закону та іншим документам. Після перевірки паспорту, він затверджується та надсилається до Державного казначейства, у якому відкривається рахунок для обслуговування затвердженої бюджетної програми.
На малюнку представлено перелік відомств, які не затвердили паспорти та розподіл «заблокованих» сум між ними.
Дивно, що навіть через 121 день після початку нового року, ці установи так і не спромоглися погодити Паспорти з Міністерством фінансів. Затримка з затвердженням документів є порушенням пункту 8 статті 20 Бюджетного кодексу України. Даною нормою визначено, що всі бюджетні установи розробляють та затверджують спільно з Міністерством фінансів свої Паспорти протягом 45 днів після набрання чинності Закону.
У відведений Бюджетним кодексом час було затверджено більше половини паспортів. В таблиці представлена динаміка затвердження цих документів. Бентежить той факт, що практично всі програми з року в рік залишаються незмінними. Тим більше, всі цифри по бюджетних програмах відомі Міністерствам, оскільки вони самі їх формують та подають до Міністерства фінансів в середині року при складанні бюджетного запитів.
На жаль, дана така тенденція залишається з року в рік через низьку якість планування бюджетного процесу в Міністерствах та відсутність жорсткого контролю зі сторони Міністерства фінансів та Уряду.
Принцип Парето
Чотири Міністерства (МОЗ, Міноборони, МВС та Космічне агентством), які мають не затверджені 16 (або 24%) паспортів мають 75% від всіх «заблокованих» коштів державного бюджету (деталі в таблиці). Вирішення проблем з затвердження паспортів для цих Міністерств запустить можливість вирішити штучно утворену проблему загалом.
Кричущим залишається той факт, що окремі паспорти бюджетних програм, які є системоутворюючими, до цього часу не затверджені. Зокрема, наглядними є два випадки.
Перший, Міністерство охорони здоров’я України не затвердило паспорт по програмі «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру», загальною вартістю 4 млрд. 149 млн. грн. Даною програмою передбачається фінансування протягом року на закупівлю медикаментів на загальну суму 3,9 млрд. грн. по семи Державних цільових програмах. З такими темпами скоро почнеться новий виток паніки та гонінь на Міністра за відсутність препаратів на місцях.
Другий, Міністерство оборони України «вагається» із затвердженням паспорту по програмі «Видатки для Міністерства оборони України на реалізацію заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави» на загальну суму 3,6 млрд. грн. свідчить про те, оборона держави в країні, яка другий рік підряд воює з Російською Федерацією є непріоритетним завданням.
За такі дії директор департаменту фінансів Міністерства оборони України та директор Департаменту фінансово-ресурсного забезпечення Міністерства охорони здоров’я повинні бути звільнені з посад, а профільним заступникам Міністрів мають бути висунуті догани за погану організацію роботи в даних відомствах.