Як ділили бюджет – або чому забрали харчі у школярів і купили паливо військовим?

17 березня 2014 року Верховна Рада України схвалила Закон України «Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2014 рік”. Нічого дивного не відбулося. Змінився Президент, Уряд і відповідно змінилися основні пріоритети бюджетної політики в країні. А тепер по порядку.

Фото: https://www.facebook.com/iryna.gerashchenko

По-перше, внесення змін до бюджету був очікуваним кроком Уряду. Міністерство фінансівна початку місяця надало свої пропозиції до Плану заходів з виконання Програми діяльності Уряду в яких передбачалося перегляд та скорочення окремих видатків бюджету для максимально ефективного їх використання.

В даному Законі були реалізовані тільки деякі пункти з запропонованого Мінфіном Плану заходів. Оскільки, ціль стояла направити на фінансування армії додаткові кошти. Маю надію, що наразі триває робота з аналізу доцільності фінансування з державного бюджету «збиткових» вугільних та торфових державних підприємств (орієнтовно 15 млрд.грн.), так званих «рекламних» витрат окремих членів Уряду та інших непотрібних та корупційних витрат бюджету.

По-друге, причина внесення змін до бюджету, саме в такому «урізаному варіанті», є військове вторгнення Росії в АР Крим та здійснення спецслужбами Росії диверсійної діяльності на території України. Уряду необхідно забезпечувати фінансування заходів щодо зміцнення національної безпеки та військового захисту населення та території України від загарбників.

По-третє, затверджені зміни до держбюджету не мають на меті запровадження зміни підходу до формування бюджету. Фактично відбувається простий перерозподіл коштів між його отримувачами (від одного Міністерства забирають – іншому дають). Зміни були зроблені з метою передачі 6,88 млрд. грн. Резервному фонду для фінансування військових видатків за рахунок скасування або зменшення бюджетного фінансування інших програм державного бюджету, які Уряд визнав непріоритетними та не першочерговими.

По факту відбулося внесення зміни до трьох додатків Закону України “Про Державний бюджет України на 2014 рік”, а саме:

1) додатку № 3 (видатків Міністерств та відомств) – в даному додатку зменшуються видатки 17 Міністерствам та відомствам та збільшуються видатки Резервного фонду. З резервного фонду дані видатки будуть розподілятися згідно окремої процедури за рішенням Уряду – фактично в ручному режимі. Де «загориться» туди кошти будуть направлені.

Кошти, які забрали у Міністерств можна розділити на декілька категорій:

- видатки соціального направлення - харчування дітей в школах, оновлення матеріально-технічної бази шкіл, виплати допомоги жінкам, яким присвоєно звання України "Мати-героїня" та людям, які після закінчення навчання ВНЗ будуть працювати у сільській місцевості протягом 3 років тощо;

- капітальні видатки, які є не непріоритетними та першочерговими – заходи з підготовка в Україні фінального турніру чемпіонату Європи 2015 року з баскетболу, придбання пожежної та іншої спеціальної техніки вітчизняного виробництва, закупівля технічних засобів для АПК для передачі їх на умовах фінансового лізингу тощо;

2) додатку № 5 (видатки на централізовані заходи) – зменшили фінансування видатків на матеріально-технічне забезпечення діяльності навчальних закладів на суму 71 млн.грн. за рахунок фінансування централізованих заходів, які здійснює Міносвіти;

3) додатку № 7 (додаткові дотації та субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам) – скасовується три бюджетні програми на загальну суму 672 млн.грн. Таким чином, цього року не буде держава фінансувати сніданки учнів 5-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, Програм-переможців Всеукраїнського конкурсу проектів та програм розвитку місцевого самоврядування та будівництва споруд Луганського обласного фізкультурно-оздоровчого центру "Авангард" (стадіону футбольного клубу «Зоря» почесний президент якого є Народним депутатом, головою бюджетного комітету Верховної Ради Євген Гєллєр).

По-четверте, зміни бюджету не торкалися перегляду показників самого бюджету (загальні надходження, витрати, сума запозичень, дефіцит бюджету тощо) та основних макроекономічних показників на яких він розраховувався (курсу гривні, зростання ВВП, інфляції, ціни газу тощо) .Відповідно до власних розрахунків, існуючий показник зведеного бюджету завищений на 30 млрд.грн. (7,5% показника доходів зведеного бюджету). Найближчим часом очікується внесення до Верховної Ради України оновленого проекту Державного бюджету, який був би розрахований на реальних макроекономічних показниках, враховував максимально ефективне використання наявних коштів та ліквідовував механізми їх «виведення» з бюджету.

Давайте скажемо «Спасибі» керівникам Росії за те, що вони забрали можливість:

-оплачувати харчування наших дітей в школі;

- покращувати матеріально-технічне забезпечення діяльності навчальних закладів;

- надавати одноразову допомоги молодим працівникам, які закінчили навчальні заклади та протягом трьох років будуть працювати в селах викладачами, медиками та фармацевтами;

- забезпечити житлом інвалідів війни, воїнів-інтернаціоналістів, громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інвалідів по зору та слуху, військовослужбовців, звільнених у запас або у відставку, для відселення їх із закритих та віддалених від населених пунктів військових гарнізонів;

- надавати одноразову виплату жінкам, яким присвоєно почесне звання України "Мати-героїня", інвалідам і непрацюючим малозабезпеченим особам;

- здешевлювати вартість іпотечних кредитів для людей які хочуть покращити житлові умови,

а натомість змусили направити кошти на підготовку війни з ними.

Слава Україні!

Героям слава!

Віктор Мазярчук Віктор Мазярчук , Голова правління Центру досліджень фіскальної політики
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram