ГлавнаяБлогиБлог Тараса Гука

Рецепт для ефективнішого розгляду справ про адміністративні правопорушення у судах

Як ми нещодавно писали, найбільше патрульній поліції заважають:

✓ застаріле законодавство;

✓ неефективне  правозастосування судами.

Для того щоб з’ясувати, що про це думають суди, ми провели  насичену і конструктивну розмову з суддями районних судів м. Києва та Апеляційного суду м. Києва.

Пропонуємо до уваги головні зауваги та пропозиції суддів, які на їхню думку покращать ефективність розгляду адміністративних справ.

Фото: Макс Требухов

І. Пропозиції щодо формування матеріалів справи:

-    до кожної справи, яку поліція направляє в суд (за виключенням справ щодо ДТП), а особливо у справах щодо керування в стані сп’яніння, потрібно одразу долучати відеозапис із нагрудного відео-реєстратора;

-    додавати інформацію про наявність/відсутність порушень вчинених особою до цього (за весь період за який є така інформація) для формування позиції суду щодо особи порушника;

-    якщо справа стосується керування в стані сп’яніння, то також необхідно долучати копію постанови, яка було підставою для зупинки;

-    долучати детальний рапорт поліцейського з описом ситуації, особливо у тих справах де підставою зупинки було усне повідомлення не через гарячу лінію 102;

-    необхідно надавати суду інформацію про місце (місця) реєстрації (проживання), які є у базах даних поліції та іншої контактної інформації (телефон).

Як ці рекомендації вплинуть на розгляд справи:

-    відео, в ідеалі, повинно містити запис руху транспортного засобу, перебування за кермом особи щодо якої складено протокол та проходження огляду на стан сп’яніння;

-    якщо відео буде долучено до справи, то суд зможе безпосередньо дослідити докази справи і з більшою вірогідністю постановити правильне рішення;

-    копія постанови про порушення, що було підставою зупинки та детальний рапорт упереджує можливе зловживання порушником своїми правами під час розгляду;

-    інформація про інші порушення, вчинені особою формують думку суду про особу порушника;

-    додаткова інформація про місце проживання особи та інші засоби зв’язку з особою забезпечують вимогу належного повідомлення особи про час та місце розгляду і як наслідок надають можливість суду розглядати справу у відсутності особу.

ІІ. Пропозиції щодо складення адміністративних протоколів:

-    поліцейські повинні завжди визначати причинно-наслідковий зв’язок, особливо у справах щодо ДТП;

-    якщо все ж поліцією оформлено протоколи на обох учасників ДТП, то вони повинні обов’язково направлятись в один суд із проханням розгляду в рамках однієї справи;

-    якщо в протоколі зазначені свідки, необхідно обов’язково долучати їхні письмові пояснення;

-    всі пояснення свідків повинні бути написані власноручно, заготовлені бланки із текстом пояснень можуть викликати сумнів і бути підставою для того щоб суд викликав таких свідків в засідання;

-    якщо особа погодилась пройти огляд на стан сп’яніння на місці, доцільно щоб у акті огляду така особа зазначила, що з оглядом погоджується;

-    огляд на стан сп’яніння на місці порушення має проходити максимально швидко без зайвих дискусій.

Як ці рекомендації мають вплинути на розгляд справи:

-    суд не має встановлювати вину і збирати додаткові докази для цього, завдання суду розглянути подані матеріали, які мають бути цілком достатніми для встановлення вини;

-    якщо в протоколі є дані про осіб, що підтверджують ті чи інші обставини, то відсутність власноручних пояснень зумовлює необхідність виклику таких осіб для підтвердження тих чи інших обставин.

ІІІ. Пропозиції на перспективу:

-    встановити відео-реєстратори в кожен поліцейський автомобіль;

-    збільшити кількість спеціальних технічних пристроїв для визначення стану сп’яніння;

-    збільшити кількість медичних установ, які визначають стан сп’яніння;

-    збільшити строк зберігання відео-записів у поліції.

На думку суддів:

-    автомобільні відео-реєстратори зможуть фіксувати момент руху, в тому числі і нетверезих водії;

-    час очікування технічних засобів на визначення стану сп’яніння є тривалим, збільшення кількості драгерів це може покращити;

-    в м. Києві лише одна спеціалізована медична установа, яка забезпечує медичний огляд на стан сп’яніння, що значно ускладнює дотримання процесуальних строків та затягує саму процедуру огляду.

ІV. Невирішувані в рамках законодавства проблеми:

-    відсутність права на апеляцію у органу (посадової особи), який склав адміністративний протокол;

-    короткий строк накладення адміністративного стягнення;

-    скорочені строки розгляду справ у сфері громадської безпеки;

-    короткий, для окремих категорій справ строк адміністративного затримання;

-    неможливість  встановлення наркотичного сп’яніння на місці правопорушення;

-    неврегульованість поняття “водій” в частині особи, яка вже позбавлена права керування транспортним засобом та питання правильності повторного накладення такого виду стягнення (додатково до строку на який особу вже позбавлено, поглинаючи цей строк чи в інший спосіб);

-    неможливість повідомлення про розгляд справи іншим способом окрім поштової повістки (смс, електронна пошта, телефон);

-    неможливість призупинення строків накладення стягнення/розгляду справи, до прикладу при проведенні експертизи;

-    відсутність будь-якої відповідальності за дачу неправдивих пояснень/показань свідків у цьому процесі.

V. Основні висновки:

-    чинний Кодекс України про адміністративні правопорушення потребує кардинальних змін;

-    точкові зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення також суттєво покращить ситуацію із розглядом справ у судах;

-    навіть у рамках чинного законодавства можна підвищити ефективність розгляду справ судами;

-    основна порада для того щоб підвищити ефективність роботи поліції та судів: “поліція, особливо патрульна, повинна активно контактувати з суддями та судами з метою узгодження спільних позицій”.

Тарас Гук Тарас Гук , Юрист, експерт громадської организації LEAD office
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram