Значить, по-перше, не будуть. По-друге, я переконаний, що війна – найкращий період для реформ у військові сфері. І закон про ЄДРВ – один із найважливіших елементів цих пертурбацій. Якщо коротко, документ охоплює всю мережу військкоматів і працює в режимі «real time». Подібна система в ЗСУ створюється вперше. Функціонування реєстру дозволить створити єдину централізовану базу даних усіх військовозобов’язаних, зменшить корупційну складову у військкоматах та унеможливить ухилення людей від мобілізації. На сьогодні Україна – чи не єдина держава ЄС, яка досі веде реєстр своїх призовників винятково у паперовій формі. І це, в ХХІ столітті, панове!
Що пропонує Закон?
1. Ніяких стосів паперу і тисяч папок зі справами військовозобов’язаних. Лише один комп’ютер із доступом до реєстру в кожному військкоматі. У реєстрі вся інформація по конкретному призовнику (особисті дані плюс дані про військову службу) буде зведена в єдиний профайл. Це значно полегшить роботу військкоматів.
2. Проблема пошуку людей для мобілізації відпаде автоматично. Завдяки спрощенню і пришвидшенню обліку військовозобов’язаних за допомогою електронного реєстру, у комісаріатах за лічені секунди зможуть знайти всю інформацію по призовниках. Зараз нам на це потрібні тижні, а подекуди й більше. Коли в країні війна, дозволити собі розкидатися часом не можна.
3. Реєстр не коштуватиме державі ні копійки. Він уже, фактично, створений волонтерами по прикладу функціонування такого реєстру в США. Єдине, що держава має забезпечити – це комп’ютери. І Генштаб, і Міноборони знають про цей реєстр і хоч сьогодні можуть почати використовувати його у своїй роботі, однак для цього їм потрібна правова основа. Якщо ми, як депутати, проголосуємо за цей проект закону – ми дамо їм це право.
4. Усі персональні дані будуть захищені. Я не деталізуватиму інформацію по засобах захисту і схемах, але, якщо ви знаєте, що таке КСЗІ (Комплексна система захисту інформації), то можете бути певні, що реєстр не почне діяти без виконання всіх вимог. Тому всі закиди стосовно того, що вже завтра вся інформація по реєстру буде на столі у зовнішньої розвідки Путіна – абсолютно необґрунтовані. Такого не трапиться.
Щодо організаційної складової питання, то власником всієї інформації виступатиме Міністерство оборони, а розпорядником – Генеральний штаб. Визначені в законі органи адміністрування і ведення реєстру є структурними підрозділами Гештабу і від його імені здійснюватимуть обробку даних. Норми про органи адміністрування і ведення реєстру були включені за наполягання представників Міноборони, однак, якщо цей пункт викликатиме гострі дискусії, їхній правовий статус можна регулювати в порядку ведення реєстру, який затверджує МО. Це все можливо доопрацювати до другого читання.
5. Зменшення корупційного ризику у військкоматах. Завдяки тому, що вся інформація по призовниках буде зведена в єдину систему, ми зможемо позбутися суб’єктивного фактору та кількісно оптимізувати роботу військкоматів. При цьому якість роботи працівників тільки покращиться, а кілометрові черги під час проходження медкомісії відійдуть у небуття.
6. Законопроект не має ніякого стосунку до контрактної армії. Це – окреме питання. Тому всі дискусії, які розгораються навколо документа в цьому контексті, є штучними. Законопроект підпорядковує те, що не підпорядковано зараз. Не більше і не менше.
7. Реєстр у майбутньому може спростити отримання статусу учасника бойових дій. Зараз таку довідку видає військова частина, де проходить службу призовник. За нормами, він повинен дану інформацію передавати у комісаріат. Можливість внесення інформації про участь у бойових діях у реєстрі є, але для цього потрібна інтеграція з іншими установами. Це – робота над удосконаленням майбутнього реєстру.
Окремо – пункт про забезпечення автоматизованого обліку військовозобов’язаних громадян України виписаний в Коаліційній угоді, а в січні цього року відповідне доручення надійшло і від Президента.
Тому прохання до колег по парламенту: не треба закон, який стосується військової тематики переводити у політичну площину і робити з нього якийсь фетиш, обговорюючи неіснуючі ризики. Наперед зазначу, що я не є співавтором законопроекту, але чудово розумію, що там нічого, за винятком бази військовозобов’язаних нема! Ми і так відстали в цьому питанні на 20 років. Рівень корупції в українських військкоматах зашкалює. А ми і далі обговорюємо необхідність абсолютно тривіальної речі, яка має просто працювати. Крапка. Документ потрібно прийняти якомога швидше.