Міжнародна асоціація офіцерів спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю «ЦЕНТР», яку ми представляємо – це не просто дуже актуальна на даний час назва, схожа на назву Агентства. Запевняємо Вас, що переважна більшість членів нашої організації, до речі, створеної ще в 2000 році, це ті люди, які по 25 і більше років займалися саме боротьбою з організованою злочинністю та однією з її складових - кваліфікованою корупцією. Це саме ті люди, які в буремні 90-ті зламали хребет організованій злочинності, яка на той час вже майже мала статус паралельної влади.
Проходячи службу в спецпідрозділах по боротьбі з організованою злочинністю та корупцією різних силових структур, ми брали участь і у розробці їхньої нормативно-правової бази, різних форм службової документації, у тому числі форм звітності та положень і інструкцій щодо організації статистично-аналітичної роботи.
У ті часи було не до іграшок зі звітністю, гинули люди – наші товариші по службі. Форми звітності спецпідрозділів були тоді мінімально необхідними та максимально ефективними, щодо оцінки діяльності спецпідрозділів, сприяли плануванню їх наступальних дій, а головне, практично не заважали їх співробітникам виконувати свої службові обов’язки. Зараз же ситуація ще гірша, іде війна.
Наша громадська організація з 2004 року є кадровою та структурною основою політичної партії зі схожою назвою. Але, на жаль, так сталося, що на даний час всі політичні партії, завдяки зусиллям НАЗК, раптово опинилися, без перебільшення, у паперово-електронному «торнадо». Аналіз ситуації, схоже, свідчить про те, що основна мета всієї цієї звітної епопеї – це відволікання партій від основної своєї діяльності – політичної, а можливо й припинення діяльності багатьох партій взагалі. Дуже хотілося, щоб ми помилялися у своїх попередніх висновках.
Але й без таких конспірологічних укладень щодо НАЗК у нас є багато серйозних претензій до діяльності цього Агентства та форми, змісту, оформлення і періодичності подання звітів політичних партій, бо ці звіти і є основним інструментом впливу Агентства на партії.
Розуміючи дефіцит необхідних спеціалістів у складі НАЗК, наша Асоціація готова, на безкоштовній основі, надати свої консультації та ввести своїх спеціалістів у робочі групи, які безперечно повинні бути створені за напрямками діяльності Агентства, з метою конкретизації цих напрямків та взагалі захисту самої ідеї створення НАЗК. Поки що, вона досить примарна.
Тепер дозволимо собі перейти до викладення наших конкретних претензій до нормативних документів, регламентуючих діяльність НАЗК та методів діяльності його робітників, а саме Рішення, яким затверджене Положення про порядок подання Звіту партіями та яке, чомусь, було зареєстроване Мін'юстом України без заперечень, тоді як сьогодні той же Мін'юст жорстко критикує діяльність НАЗК. До цього факту вже є питання!
Звісно в цій публікації ми не будемо прискіпливо аналізувати всі численні розділи, статті та пункти цього дивного документу. Тому дозволимо собі зупинитися на деяких вимогах «Положення про порядок подання Звіту…» , та самого Звіту, які визивають у нас найбільш красномовні емоції:
1. Від політичних партій та їх місцевих організацій (а це десятки тисяч організацій) вимагається подавати вищезгаданий Звіт щоквартально та в цілому за рік, в паперовому та в електронному вигляді. Навіщо так часто? Невже б не достатньо було б раз на рік або ж хоча б після участі партії чи її організації у виборчій компанії. Невже в НАЗК не знають, що «звичайні» політичні партії в нашій країні у міжвиборчий період практично фінансової діяльності не ведуть, тоді до чого потрібна уся ця макулатура з нулями та прочерками, та й взагалі, чому не можливо організувати звітність тільки в електронному вигляді? Де ж ІТ-технології?
Чому Реєстраційна служба Мінюсту самостійно сканує статутні документи громадських організацій та викладає їх на своєму сайті, а НАЗК переклала свої обов’язки на політичні партії?
Чому Агентство не задається питанням, за які кошти «бідні» партії здійснюють всі ці сканування, «вишивання», поштові відправлення та інші маніпуляції з папером та електронними носіями інформації, якщо на рахунках партій майже завжди впевнений «0»?
Чи не залазить НАЗК таким чином в кишені членів керівних органів «звичайних партій»?
Такі партії на свою діяльність грошей з держбюджету не отримували. Це прерогатива «великих», які, доречи, і внесли відповідні зміни до законів «Про запобігання корупції» та «Про політичні партії в Україні» і отримали шалені кошти на поточну діяльність. Також ж є питання!
2. Щодо форми та змісту самого Звіту, то у нас бракує літературних слів до характеризування цього «видатного твору». Якщо НАЗК бажає мати такий всеохоплюючий та всеосяжний документ об’ємом мінімум 59 сторінок, то хотілося б щоб у його робітників вистачило б кваліфікації ввести у Положення норму про можливість партіям не заповнювати та не подавати сторінки та таблиці Звіту з нулями та прочерками. Невже це така премудрість? Тим більше, що така норма у Положенні вже є, але вона чомусь стосується тільки місцевих організацій політичних партій.
3. А зараз щодо взаємовідносин НАЗК та політичних партій. Запустивши в роботу таку неадекватну форму Звіту та Положення про нього, згідно якого партії чомусь багато чого комусь винні вже апріорі, в реаліях виникає безліч дрібних непорозумінь. І мабуть, було б доцільно запустити цю процедуру в тестовому режимі хоча б на два останніх квартали 2016 року, але так не сталося і робітники НАЗК почали «строчити» протоколи, видно змагаючись по їх кількості з нещодавно ліквідованою ДАЇ. Невже й правда це є основною метою створення Агентства?
Таким чином, виходячи з останнього, піднятого нами блоку питань, НАЗК чекає багато судових процесів, які не завжди будуть на користь Агентства. Тому вважаємо за необхідне змінити форму управління НАЗК з колективної на індивідуальну, тоді і відповідальність за дії у керівництва Агентства буде персональною, точно такою ж, яка зараз є у керівників політичних партій.
Тому, спираючись на Конституцію України, ми впевнені в тому, що політичні партії мають бути максимально захищені від впливу державних органів, майже як церква, а намагання НАЗК надмірно впливати на партії вважаємо неприпустимим.
Ми зовсім не проти контролю, але він повинен бути адекватним, бажано безконтактним та не заважати діяльності партій. Підтримувати неолігархічну політичну партію в Україні у діючому стані, це, на жаль, неймовірно складне завдання.
Як професіонали, вважаємо, що НАЗК зараз рухається зовсім не в тому напрямку, в якому це очікувало суспільство, витрачаючи при цьому досить суттєві державні (а це народні) кошти.
Радимо керівництву Агентства терміново звернутися до Міністерства юстиції, Кабінету міністрів та відповідного комітету Верховної Ради України з проханням про надання НАЗК методичної допомоги щодо оптимізації вимог вищезгаданого Звіту та Положення про нього, а також стосовно змін до відповідних законів.
Впевнені, що основними напрямками діяльності НАЗК повинні бути: надійний заслон виводу державних коштів за кордон (а це за висновками аналітиків GLOBAL FINANCIAL INTEGRITY в середньому біля 10 – 11 мільярдів доларів США на рік); забезпечення прозорості державних закупівель (особливо вугілля за формулою «Роттердам + Донбас») та приватизації державних підприємств і об’єктів; контроль за розподіленням комунальних субсидій та пенсійного фонду, виплатою по безробіттю, оборудками з землею та використанням державних коштів на ремонт автодоріг, ціноутворенням на ліки та багато чого іншого системного і важливого для держави та конкретної людини.