1. Інформування
Якщо у компанії усе стабільно, то достатньо промовляти до працівників у «робочому режимі» . В часи змін потреба в інформації зростає. Потрібно збільшити кількість інформації в кілька разів. Офіційної, неофіційної, у виданнях, у соцмережах. Працівники неспокійні, вони хвилюються за своє майбутнє, саме тому комунікувати треба щодня. Якщо компанія цього не робить, то інформаційний вакуум можуть заповнити ззовні, і не факт, що зроблять це доброзичливці – користуючись неспокоєм, авторитет вашої компанії можуть підірвати. Саме тому керівникам у час кризи чи змін необхідно просто чесно говорити і пояснювати ситуацію, переказувати перебіг подій. Тоді люди не почуваються обманутими і обмеженими в інформації.
2. Спілкування
Комунікація в часи нестабільності в компанії повинна бути двосторонньою. Давно минули часи, коли керівник міг передати через посередника у колектив якесь послання і забути про це. Тепер важливим є, те, що один американський дослідник сформулював так: «лідерство – це спілкуванні» – «leadership is conversation»: діалог та обмін думками між керівниками і працівниками. Якщо працівники з чимось незгодні, керівництво повинне знайти спосіб довести свою правоту, переконати або досягти компромісу. Це симетрична модель комунікації і вона передбачає рівносторонній обмін інформацією. Це не той випадок, коли один говорить, а інший просто сприймає. Це рівноправний діалог співрозмовників.
3. Особиста відповідальність
Важлива роль лідера, особливо в час криз. Перша особа компанії не має права ховатися за повідомленнями від PR- чи HR-департаменту. Керівник повинен комікувати з працівниками особисто. Коли потрібно донести якісь складні рішення, лідера ніхто не може замінити. Вчіться брати активну участь у спілкуванні і реагувати на зворотну реакцію працівників, навіть, якщо фідбек негативний і не дуже приємний. Це частина роботи ефективного лідера сьогодні: комунікувати з працівниками відповідально і результативно, викликаючи довіру.
4. Чесність
У складних ситуаціях треба говорити чесно. Люди не прощають неправди, напівправди чи обману. Вони відчувають це інтуїтивно, і неченість надовго підриває довіру до менеджменту. Говорити правду – одне з найскладніших вмінь, які потрібно засвоїти топ-менеджерам. Інколи лідер повинен стати вісником поганих новин, таких, як звільнення чи скорочення. Але люди цінують чесність. Вони вдячні, коли їм говорять про реалії, не прикрашаючи ситуацію. Адже життя в атмосфері чуток, незрозумілої інформації і страхів – набагато складніше. Даючи людям правду, ви даєте людям відчуття, що вони озброєні інформацію. А відсутність комунікації породжує тривогу і страхи, які часто навіть перебільшують реальну загрозу.
5. Пояснення
Менеджменту потрібно не просто доводити факти, а пояснювати логіку своїх дій, відповідаючи на всі можливі «чому?». Сьогодні недостатньо повідомити сам факт. Потрібно пояснити логіку прийняття певного рішення: чому вирішили саме так, а не інакше. Діалог передбачає, що менеджмент пояснює та аргументує свою позицію, відповідаючи на запитання і реагуючи на фідбек працівників, а не сподівається, що будь-що буде прийняте лише через те, що так вирішили «зверху».
Ці, на перший погляд прості поради, можуть врятувати ваш бізнес навіть в часи великих і непростих змін. Такі часи приходять до кожної компанії і свідчать про те, що вона росте та розвивається. Але пережити «шторм» сильній і згуртованій команді завжди простіше, аніж тій, представники якої затиснені страхами і недовірою. Кожну компанію творять люди. І те, як налагоджена комунікація з ними та між ними, визначає перебіг подій в компанії навіть у часи непевності та кризи.