Чи варто українським компаніям зараз у час нестабільності думати про запуск нових продуктів/ проектів?
Я замаюсь бізнесом з 1988 року і ще жодного разу у мене не було моменту, коли ти впевнений, що ось зараз пора. Завжди буде не час. Але бізнесу все одно, який зараз період. Це як голод – ви хочете їсти не залежно від політичного устрою. У бізнесі так само: коли грошей хочеться більше, аніж лінь їх заробляти, тоді починаєш займатися бізнесом.
Зміни, які відбуваються у світі, відображаються на бізнес-процесах у компанії. Не можна одного разу побудувати бізнес-процеси і, думаючи, що вони будуть успішним, займатися чимось іншим. Такий підхід не спрацює, бо бізнес-процеси − це як живий організм, який треба контролювати, добудовувати, адаптувати, а іноді просто зупинити і почати по-іншому.
Відомий американський бізнес-мислитель українського походження Адріан Сливоцький для побудови бізнес-процесів пропонує використовувати власну методику − систему покрокового прийняття рішень (ред. Сливоцький пропонує розглядати бізнес-процеси компанії у чотирьох сегментах: міграція цінності, бізнес-моделювання, попит, етичне лідерство). Такий підхід дозволяє краще зрозуміти, що відбувається у компанії, і що потрібно змінювати. Якщо працювати за цією методикою з командою, це значно зменшить спротив ваших колег до впровадження змін, адже зміни – це завжди стрес для компанії і команди.
Відкладання економічної частини угоди з ЄС на півтора роки: що це означає для українського бізнесу?
До євроінтеграції я ставлюсь як до політичної, а не економічної події. І не вважаю, що півтора роки є поразкою. На мою думку, демократичні норми і судові інститути значно важливіші, аніж економічні вигоди чи невигоди. Тобто для мене Європа це не висока пенсія – це законодавство, яке насправді є законодавством.
Бізнес і до асоціації міг робити те, що вважав за потрібне. Насправді справжньому бізнесу нічого не заважає. Так, є більш або менш пільгові умови. Проте справжній бізнес може працювати у будь-яких умовах, тому він і є бізнесом, бо завжди може пристосуватися, завжди знає як краще цей момент використати.
Чим відрізняється споживач в Україні і Європі?
Я працюю у кількох країнах і не можу сказати, що люди десь відрізняються один від одного. Клієнт завжди однаковий. Так у нас може бути інша їжа, погляди, віросповідання, але клієнт завжди хоче або не хоче віддати гроші за будь-що за дуже схожими критеріями. Ми усі люди світу і ми ніколи не будемо ментально особливими лише через те, що живемо на певній території – цей час закінчився.
Правда в тому, що клієнт змінюється: те, що люди хотіли 20 років тому відрізняється від того, що хочуть нині. 20 років тому ми хотіли їсти, а сьогодні хочемо смачної їжі, ми хотіли мати будь-яке житло, а нині хочемо мати екобудинок. Ми мріяли, аби у наших дітей була можливість вчитися, а сьогодні ми хочемо вчитися у 6-ти університетах відразу онлайн. Час змінився, відповідно змінився клієнт. Для бізнесу важливо свого клієнта знати і розуміти.