Для чого розроблявся цей проект? З 1 квітня минулого року набрав чинності Закон України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні». Крім всього іншого, він дуже суттєво збільшив розміри орендної плати за землю державної і комунальної власності на селі. Мінімальний розмір орендної плати за ріллю виріс у 30 разів, за багаторічні насадження – аж у 100 разів.
Найбільш боляче прийнятий закон вдарив по пенсіонерах. Я зустрічався з виборцями і сам бачив, що нові розміри оренди означають для них. Для прикладу, пенсія на селі – 1000 грн. При нормативно-грошовій оцінці землі 30 000 грн. за гектар, оренда городу в 2 гектари обійдеться в 1800 грн. При цьому сільські ради зараз позбавлені права знизити оренду хоча б для найбільш незахищених верств населення.
Дуже суттєво зросла мінімальна орендна плата за землі під сільськогосподарською нерухомістю (господарські двори, тваринницькі ферми, машино-тракторні двори, токові господарства).
Якщо раніше за оренду 1 га такої землі платили 300-500 грн., то зараз це – 10-15 тис. грн., а іноді навіть 17 тис.! Якщо у невеликого господарства таких земель – до 10 га, то воно має заплатити за оренду майже 200 тис. грн. (раніше було близько 5 тис. грн.).
Ці цифри дивують, але це реальний приклад одного з сільськогосподарських підприємств Полтавщини. Для малого бізнесу це абсолютно неадекватні кошти. Так ми за декілька років взагалі виб’ємо фермерів з села. Тим більше, як правило, йдеться про тваринництво, яке і без того неприбуткове.
Якщо казати про багаторічні насадження, то раніше вони ставали рентабельними після 15 років використання. Тепер, за умови збільшення орендної плати у 100 разів, ніхто нових садів і виноградників закладати не буде.
Для того, щоб змінити ситуацію, ми з колегами і зареєстрували законопроект, в якому запропонували знизити мінімальну орендну плату за сільськогосподарські землі до 1% нормативної оцінки. Підкреслюю, мінімальну. Конкретний розмір буде визначатись місцевою радою або управлінням земельних ресурсів. І для холдингів оренда буде становити навіть не 3%, а набагато більше. Тим більше, що вона визначатиметься за результатами аукціону, а на аукціоні розмір орендної плати взагалі може вирости в декілька разів.
Крім того, пропозиція проекту усуває дисбаланс у податковому навантаженні землевласників та орендарів, адже земельний податок за такі землі становить 1% від нормативної оцінки землі.
Але чомусь Комітет ці аргументи до уваги не прийняв.
Взагалі, враження від засідання Комітету дуже негативні. Жодних конструктивних аргументів проти законопроекту. Лише популістична балаканина на кшталт того, що усі сільскогосподарські землі використовуються агрохолдингами і вони мають змогу платити оренду у вказаних розмірах.
Але ж агросектор – це не тільки холдинги. Це і фермери, і просто люди, які займаються городництвом, випасанням худоби та сінокосінням. Фінансова ситуація у них зовсім інша.
Проте ніхто цього чути не хотів. Не хотіли також почути аргументи Оксани Продан, Олександра Долженкова, які виступили на підтримку законопроекту. В результаті, комітет «завалив» законопроект. Завалив, фактично, не вникаючи в суть проблеми.
Але зупинятись ми не будемо. Законопроект все одно буде розглянутий на пленарному засіданні парламенту і маємо надію, що тоді здоровий глузд переможе, і він буде проголосований.