ГлавнаяБлогиБлог Андрія Вігірінського

Об'єктивка або що нам продають за наші податки, №34

Не особливо вдалі виступи українських команд у Лізі чемпіонів цього тижня були не єдиними спортивними змаганнями, за якими спостерігали українці. Так, основні гравці політикуму, також перейнялися спортом та влаштували футбольні баталії, щоправда кожен на власному полі.

Фото: yes-ukraine.org

Політичний футбол

Чим завершиться ця гра покаже час, але ймовірність договірного результату дуже висока. Головне, щоб глядачі були в захваті від своїх улюбленців.

Отже, якщо загальну риторику політиків розглядати саме з точки зору найпопулярнішої сьогодні гри на планеті, то пропонуємо вам розглянути команди, їх основні козирі та стратегію на гру.

На рівні провладної команди працюють над відбиванням аргументів, а відповідно, і рейтингів політичних конкурентів.

Так, Арсеній Яценюк особисто опікується лідером «Батьківщини». Він цього тижня звернувся до керівництва Парламенту та членів коаліції провести у п’ятницю публічні слухання щодо тарифоутворення – «з того приводу, за скільки газ купується, за скільки продається, і як брешуть українські політики і на встановлених в Україні справедливих тарифах хочуть отримати додатково 2 чи 3% свого дешевого політичного рейтингу».

Як можна побачити з білбордів, усіяних політичною рекламою, саме «Батьківщина» використовує гасла про справедливі тарифи.

Найголовніше, що навіть за умови проведення публічної дискусії очікувати українцям на те, що хтось зі сторін прийме позицію іншої, не доводиться.

Ймовірно, Яценюк використовуватиме тезу, написану до першого випуску на його 10-ти хвилинній телепрограмі, у якій основний акцент було зроблено на понятті імпортного паритету та вартості блакитного палива за межами України. Хоча й цей аргумент сьогодні вразливий для прем’єра, оскільки офіційна гривня в порівнянні з березнем 2015 року укріпилася, а ціна імпорту з моменту затвердження тарифів «просіла», зобов’язання, які, між іншим, Уряд закріпив у меморандумі співпраці з МВФ він не виконує, оскільки тарифи для населення не змінюються під впливом ринкових факторів – ні від курсу, ні від паритетної ціни імпорту, яка на сьогодні становить 5 750 грн за 1000 куб. м.

Аргументи про те, що в Україні є газ власного видобутку, почуті не будуть та, ймовірно, політика Уряду буде спрямована на те, щоб за декілька років такий аргумент взагалі зник, як і факт того, що основне газовидобувне підприємство, за вирахуванням ренти та податків, отримує за 1000 куб. м 470 грн.

Продовжуючи тиск на «опорника» Батьківщини, Арсеній зазначив: «Держава більше не буде дотувати олігархів, які заробляли мільярди на газовому бізнесі, і багатих, які платили за тарифи так само, як люди, які не мають грошей».

На сьогодні субсидії оформили майже 2,8 млн домогосподарств – близько 9 млн громадян. Він зазначив, що очікується оформлення субсидій для ще 2 мільйонів домогосподарств (у результаті 15,4 млн українців користуватимуться субсидіями, тобто понад 1/3 населення в країні не заробляють на те, щоб принаймні оплатити комуналку, не говорячи вже про інші потреби – прим. автора).

Глава Уряду підкреслив, що питання тарифів використовується певними політичними силами напередодні виборів, причому використовують це питання ті, які підписували з Росією газовий контракт на 500 доларів».

«Ми втратили на цьому 16 мільярдів доларів. Якщо люди, які підписували цей контракт, домовляться з Путіним, щоб повернули 16 мільярдів, – частину цих грошей роздамо громадянам країни», – сказав Арсеній Яценюк.

А ще півтора роки тому, коли ці люди грали в одній команді, Арсеній Петрович істинно радів одужанню та виписці з лазарету лідера «Батьківщини».

Остання, у свою чергу, використовуючи ці ж аргументи, просто вимагає відставки Уряду.

Просте гасло зрозуміле без зайвих слів. Підводка: «Люди, Ви живете погано, дивіться до чого довели країну, цим політикам не місце при владі». Сьогодні позиція критики є оптимальною, в умовах падіння ВВП, інфляції, знецінення заощаджень, зниження рівня життя, розвалу банківської системи, на провалах конкурентів вдається підбирати розбазарений ними кредит довіри.

Аналогічну позицію посіли і представники Радикальної партії, які пішли дещо далі та заявили про вихід з коаліції. Хоча, чомусь, логічним наслідком цього не стало негайне звільнення осіб, призначених за їх квотами.

Дивним чином Верховна Рада з чотирьох спроб у понеділок не змогла відправити у відставку за власним бажанням у зв’язку із виходом фракції з коаліції віце-прем’єра Валерія Вощевського, зробивши це тільки у четвер та надавши йому можливість висловитися щодо міністра енергетики Володимира Демчишина, який залишав без уваги його доручення. Вощевський звинуватив Адміністрацію Президента у повному контролі над міністром.

«Тому що його (Демчишина – ред.) керівник не прем’єр, його керівник – на Банковій», – заявив Вощевський. Він ще раз зазначив, що у владі є значні суперечки.

«У локомотива, який називається урядом, два машиністи – один на Банковій, інший – на Грушевського», – сказав він.

При цьому Вощевський закликав надати прем’єру можливість сформувати новий Уряд. «Цей уряд треба відправити весь у відставку. І дати можливість прем’єру обрати собі міністрів», – сказав він, додавши, що президента має обирати парламент.

Відверта критика в адрес міністра перегукується з позицією прем’єр-міністра України, який сьогодні перебуває в провладній команді Президента.

Поряд з цим не може не бути розходжень у лавах однієї команди – це зрозуміло, оскільки склад необхідно награти, щоб він був ефективним. Так, досі продовжуються привселюдні чвари між очільником Уряду та міністром енергетики та вугільної промисловості.

«Міністерством енергетики зірвано виконання низки пунктів розпорядження про підготовку до осінньо-зимового періоду», – заявив прем’єр-міністр України Яценюк. «Уряд виділив 2 мільярда гривень ресурсів і додатковий мільярд з державної компанії «Енергоринок» для того, щоб накопичити на складах вугілля. Ці кошти не використані. І я ставлю це на персональну відповідальність Міністра енергетики».

На різкий випад прем’єра Демчишин відповів, що підготовка до опалювального сезону гальмується через жорстку процедуру виділення «Ощадбанком» коштів для закупівлі вугілля.

«Питання в тому, що я не витратив кошти. А те, що в «Ощадбанку» настільки жорстка процедура – це не моя відповідальність. Не знаю, чому ці кошти не видавалися. Я зробив все можливе для того, щоб ці кошти були виділені і було закуплене вугілля», – додав він. Якщо Міністр не знає, тоді питання загалом немає кому адресувати. Актуальне, кризове питання, а політики футболять м’яча з однієї на іншу частину поля.

Президент України в ігровому процесі займає начебто нейтральну позицію. Поряд з цим він активно задіяний у всіх ключових державних процесах.

Так, він застеріг голів фракцій парламенту щодо суспільних розчарувань у зв’язку з можливими рішеннями судів відпустити на поруки чи під заставу затриманих за корупційні діяння. Він закликав коаліцію підтримати його законопроект про підвищення чи скасування мінімальної суми застави при обранні міри запобіжного заходу в ряді злочинів, пов’язаних із корупційними діяннями.

Звісно, такі заклики подобаються населенню, оскільки скрізь є випадки внесення мільйонних застав за людей, які ніколи не працювали у бізнесі та таких коштів законним шляхом заробити не могли. Водночас варто розуміти, що суди застосовують нормативну базу, в тому числі Кримінальний процесуальний кодекс, який приймався на виконання загальноєвропейської практики, в тому числі вимог Ради Європи про гуманізацію покарань та поширення практики застосування санкцій, не пов’язаних із позбавленням волі. Тому підтримка цього законопроекту, цілком можливо, знайде підтримку в парламенті. Хороша тема – боротьба з корупціонерами, але чи будуть висновки РЄ та Венеціанської комісії за цими законопроектами схвальними – питання без відповіді. Треба враховувати, що висновки будуть отримані, ймовірно, після виборів, коли результат матиме відносне значення. Головне – сьогодні йде процес, це важливо.

Крім цього, Президент перейняв риторику лозунгів «Укропу», який також знаходить підтримку у народу, вирішивши не загострювати суспільні хвилювання черговою хвилею мобілізації. Так, він заявив про рішення відкласти подальшу мобілізацію та використовувати зміни до бюджету, в тому числі для збільшення контрактної складової армії. У політичної партії «Укроп» це звучить коротше: «Контракт, а не мобілізація».

У свою чергу Уряд набирає політичні бонуси не менш дешевим популізмом, а саме покаранням тих, від кого страждає народ. Так, винесено догану 34-м керівникам районних державних адміністрацій через невиплату заборгованості по заробітних платах працівникам бюджетної сфери. Пригадайте, що минулого тижня ознакою покращення економічної ситуації в Україні визначалась рекордна сума залишку на Єдиному казначейському рахунку в обсязі 46 млрд грн. А на початку вже цього тижня Яценюк заявив, що Уряд знайшов 2 млрд грн, аби допомогти тим районам, в яких не вистачає коштів на виплати заробітної платні для працівників бюджетної сфери. Заборгованість по зарплатах буде погашена в повному обсязі до кінця вересня. За його словами, державна машина повинна працювати, керівники районних і обласних державних адміністрацій мають займатися не політичним піаром, а конкретною роботою. Заборгованості по зарплатам, пенсіям повинні бути всюди погашені. Зараз найбільші заборгованості – в Чернігівській і Сумській областях, – повідомив він.

Арсеній Яценюк також звернувся до деяких міських голів Житомирської, Кіровоградської, Сумської, Хмельницької, Чернівецької і Чернігівської областей.

У цьому випадку варто розуміти, що «крайні», якими їх визначив очільник Уряду, розпорядники місцевих бюджетів працюють за правилами розподілу та надходження коштів, які до них «сходять», а не які вони самостійно впроваджують.

Заробітна плата належить до захищених статей бюджету – відповідно, грошей на місцях не вистачає. Об’єктивно, це ніщо інше, як результати реформи з децентралізації, і факти нестачі коштів говорять про її недосконалість.

Фіналізував Яценюк свій спіч так: «По відношенню до міських голів Уряд не може вживати заходи дисциплінарного стягнення. Але тут вже виборці вживають «заходів дисциплінарного стягнення» і перед виборами кожному дадуть оцінку».

Зважаючи на те, що, за даними бізнес-омбудсмена, найбільше скарг від підприємців надходить саме на працівників ДФС, глава Уряду вирішив не втрачати шанс й вимагати, аби Державна фіскальна служба на місцях була розформована з нуля, а новий набір здійснювався за таким же форматом, що й у поліцію.

«Повинна бути затверджена повністю нова структура Фіскальної служби. Всіх вивести за штат. Набір на керівника області, району – як Фіскальної служби, так і митниці, так і – поки що – податкової міліції, яка повинна бути ліквідована – у такому самому форматі, як набір здійснюється на національну поліцію. Тести, прозорий конкурс».

Важко коментувати популізм, але, якщо говорити про економіку, цікаво, який обсяг фінансування заробітних плат на це відомство буде закладено до бюджету на 2016 рік, адже є об’єктивні сумніви, що на заробітну плату в 2–3 тис. грн кваліфіковані фахівці з досвідом будуть не дуже охочі йти.

У свою чергу команда «Самопомочі» пішла іншим шляхом, начебто більш виваженим, на відміну від колег по коаліції. Депутати фракції вирішили не заявляти відразу про вихід, а підготували низку вимог до влади, за виконання яких об’єднання залишиться в парламентській коаліції. Йдеться про кадрову політику в Генеральній прокуратурі, Генеральному штабі, в Міністерстві оборони, МВС; ліквідація податкової міліції; зміна 300 суддів вищих апеляційних судів у Києві; передача митниць у спільне управління з британськими чи швейцарськими компаніями; перерахунок тарифів.

На виконання цих вимог відведено місяць.

Цікаво, чому строк обрано саме таким? Не тому, що ці вимоги, ймовірно, не будуть виконані, а за місяць вже нібито й вибори?

Попри всі чвари, закони, необхідні для отримання фінансової допомоги МВФ, приймаються: зокрема, закон «Про внесення змін до деяких законів України у сфері державних закупівель щодо приведення їх у відповідність з міжнародними стандартами та вжиття заходів з подолання корупції»; 5 проектів, що входять до пакету законів щодо реструктуризації.

При цьому перш ніж за них проголосувати, до прикладу, Тимошенко розкритикувала ці проекти, але заявила, що «Батьківщина» голосуватиме: «Якщо сьогодні ми не підтвердимо це, у нас завтра буде дефолт і повне руйнування фінансової системи країни... Нам зі сльозами доведеться проголосувати за цю ганьбу».

Представниця «Самопомочі» Альона Бабак заявила, що об’єднання бере на себе відповідальність разом із Урядом.

Крім того, Рада денонсувала угоди між Україною і Російською Федерацією щодо добудови третього і четвертого блоків Хмельницької атомної електростанції.

Прийняти це рішення Раді вдалося лише з четвертої спроби – перші три голосування набрали 210, 220 і 222 голоси відповідно. Фракції «Опозиційного блоку», «Відродження» і «Волі народу» не голосували.

Про анулювання законів щодо розміщення, проектування та будівництва цих енергоблоків проголосували 230 обранців. Нагадаємо, що Арсеній Петрович вже віднайшов підрядну компанію, яка завершить проект, – про це «Публічний аудит» зазначав у попередніх оглядах. Нею може бути «Skoda».

Пригадаймо, що на початку травня 2015 року було поширено повідомлення стосовно звернення Федеральної прокуратури Швейцарії до України та Чехії з запитом про надання правової допомоги в рамках розслідування кримінальної справи начебто проти народного депутата України від Народного Фронту Миколи Мартиненка, якому нібито інкримінували отримання хабаря від компанії-постачальника обладнання для атомних електростанцій Skoda JS. Зокрема, журналісти швейцарської газети SonntagsZeitung з'ясували, що Мартиненко підозрюється в отриманні хабаря в розмірі 30 млн франків, які були заблоковані на рахунках у банку Hottinger у Швейцарії. Керівництво фінустанови помітило підозрілі транзакції та поскаржилося правоохоронцям, а за документами гроші начебто спрямовувалися на рахунки Мартиненка за «договорами про консультування».

Поряд з цим, в умовах необхідності посилення енергетичної незалежності України в тому числі від дорогої електроенергії виробництва ТЕЦ, розвитку атомної генерації, вважаємо, що завершення будівництва є більш пріоритетним, ніж те, що хтось із парламентарів отримав додатковий капітал.

Тому загалом ми бачимо, що в політичних забавах є позиції, які об’єднують опонентів – це й Міністерство енергетики та вугільної промисловості, і робота податкової міліції, і митниці, і тарифи – тобто, всі політичні сили розуміють хворі місця нашої країни, розуміють, що їх потрібно змінювати та реформувати.

Проте далі слів їх дії не заходять. Чому? Відповідь прозаїчна: ці всі процеси приносять доходи, тому відмовитися від нього дуже болісного.

Будь-які ігри мають місце тоді, коли є вдячний глядач, тому цей постановочний «договірняк» є не більше, ніж ширмою для справжніх владних меркантильних процесів, лобіювання необхідних інтересів.

Монетарна ситуація

Фонд гарантування вкладів

Національний банк України

Міністр фінансів України та Світовий банк підписали угоду про позику на 17 років під 1 % у сумі 500 млн доларів на політику розвитку фінсектора України. «Цей кредит – це наступний крок в посиленні фінансової стабільності в нашій країні, в оздоровленні її економіки. Це допоможе нам повернутися до економічного зростання, до створення робочих місць», – зазначають у міністерстві.

Стосовно умов кредитної угоди, то відсоткова ставка становить лише близько 1 % річних, що дозволяє замінювати існуючі борги, обслуговування яких коштує в середньому близько 8 %, набагато дешевшими позиками.

Згідно з повідомленням, ці кошти допоможуть підтримати Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, а також стабілізувати банківський сектор України шляхом проведення діагностики найбільших банків та їх рекапіталізації і реструктуризації у разі потреби.

Кабінет Міністрів ухвалив рішення про виділення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб 21,5 млрд грн для виплат вкладникам неплатоспроможних банків.

Яценюк зазначив, що майно банків, яке зараз перебуває у Фонді гарантування вкладів, має продаватися прозоро й чесно за ринковою ціною, і це є джерелом доходів для того, щоб погасити заборгованість перед вкладниками відповідних ліквідованих банків.

Отже, Україна на сьогодні отримані кошти використає виключно для покриття дефіциту – як державного бюджету, так і державних установ.

За підрахунками фахівців, майно збанкрутілих та виведених із ринку банків Фонд продаватиме понад 50 років, що явно перевищує строки, визначені для погашення кредитів.

Крім того, як тільки розпочнуться виплати, тобто коли гроші почнуть отримувати на руки вкладники, нам варто очікувати спекулятивні настрої ПОВ, які знову піднімуть вартість стійких валют у діапазоні 5–10 %. Аналогічну ситуацію ми спостерігали ще три тижні тому.

Нагадаємо, лише вкладникам «Дельта банку» необхідно виплатити 8 млрд грн, що було призупинено внаслідок відсутності коштів у Фонду.

Національний банк України стрімко прямує до виконання мети з накопичення міжнародних резервів на рівні покриття трьох місяців імпорту на кінець року, тобто $ 18 млрд.

Так, за даними Держстату профіцит зовнішньої торгівлі товарами в Україні за підсумками січня–липня 2015 року становив $ 1,412 млрд, експорт товарів із України знизився на 34,8%, до $ 21,680 млрд; імпорт – на 37,8 %, до $ 20,268 млрд.

Фото: Макс Левин

Говорячи про три місяці покриття імпорту, Національний банк бере до Уваги показники докризового періоду, оскільки є об’єктивне розуміння, що спад імпорту – наслідок бідності, а також ручного валютного регулювання, і, за умови повернення імпортних операцій до ринкових умов функціонування, про профіцит зовнішньої торгівлі доведеться забути, особливо в силу спаду цін на сировинні товари українського виробництва. Водночас важливо зазначити, профіцит у тому числі створюється задля наповнення міжнародних резервів, оскільки надлишок валюти на міжбанку викуповується НБУ.

Крім того, для досягнення визначених цілей щодо розмірів міжнародних резервів НБУ уклав договір про валютний своп із Національним банком Швеції. Договір передбачає купівлю-продаж суми до $ 500 млн в обмін на українську гривню. Аналогічну, але більшу за обсягом своп-лінію цього року вже було підписано з КНР.

Також із метою накопичення міжнародних резервів Нацбанк планує найближчим часом розпочати практику проведення аукціонів із купівлі іноземної валюти. Сума валюти, яку купуватиме НБУ, становитиме до $ 10 млн на день. Іншими словами, регулятор може придбати, наприклад, $ 5 або $ 7 млн – залежно від суми, яку учасники пропонуватимуть за прийнятною ціною. Регулятор лишає за собою право визнати аукціон як такий, що не відбувся, якщо від банків надійдуть неприйнятні пропозиції.

Нагадаємо, з початку 2015 року НБУ придбав на міжбанківському валютному ринку $1,3 млрд.

Якщо співставити показники придбаних сум на міжбанку з профіцитом зовнішнього торгівельного балансу, отримаємо неймовірну подібність даних, що свідчить про виключну штучність статистичних показників економічних покращень життя в Україні.

Енергетика:

Міністерство енергетики та вугільної промисловості

НАК «Нафтогаз України»

ПАТ «Укрнафта»

Цікавою є сьогодні ситуація на газовому ринку України. Так, у понеділок, за підсумками робочої зустрічі з віце-президентом Єврокомісії Марошем Шефчовичем глава Міненерго РФ Олександр Новак повідомив про готовність надати Україні знижку на російський газ до кінця зими, зазначивши, що знижка дозволить сформувати для «Нафтогазу» ціну, співставну з закупівельною ціною російського газу в сусідніх країнах − таких, як Польща. Формула для України буде виглядати так: ціна на газ мінус дельта, яка включатиме різницю між ціною на газ і цінами, які встановлені на четвертий квартал поточного року для Польщі чи на споті.

Глава «Газпрому» Олексій Міллер, який у середу у Відні провів переговори з главою «Нафтогазу України» Андрієм Коболєвим, заявив, що «всі принципові двосторонні питання з Україною вже узгоджені».

«Ми очікуємо, що угода за участю Європейської Комісії буде підписана наступного тижня, і постачання російського газу за передоплатою відновляться з 1 жовтня». «Газпром» утримається від умови «бери-або-плати» у наступні 2 квартали», − додав він.

У той же час Володимир Демчишин висловився, що вважає ціну високою.

Найосновнішим у цьому питанні є те, що позики на закупівлю природного газу надаватимуться Україні міжнародними організаціями тільки за умови закупівлі природного газу в «Газпрому» – такими є умови, досягнуті в ході тристоронніх переговорів.

Варто розуміти, що альтернативи в України на сьогодні немає – так само, як і грошей.

Хоча ціна на споті буде в будь-якому випадку меншою за ту, яку Україна сплачує за реверсний газ, Демчишин все-таки вирішив на цьому поспекулювати, причому без аргументів.

Міністр енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин повідомив, що на сьогодні на складах сумарно разом з ТЕЦ – 1 млрд 920 млн вугілля. Без урахування ТЕЦ сьогодні вже об'єктивно можна говорити про 1,6 млн тонн. Це вже щонайменше на 250 тис. тонн більше, ніж тоді, коли ми входили в опалювальний сезон минулого року. Заповнення складів паливом відбуватиметься до 15 жовтня. А для забезпечення нормальної роботи теплоелектростанцій не вистачає ще близько 900 тис. тонн вугілля.

За словами Володимира Демчишина, вугілля марки «Г» видобувається на державних шахтах, «і це 70 % всього вугілля, що потрібно». Марки антрацитового і пісного вугілля будуть закуповуватися в ПАР.

Україна закуповуватиме вугілля для ТЕС із зони АТО за ціною, не вище, ніж 1100 грн за тонну без ПДВ, що відповідає ціні вугілля, яке видобувається на підконтрольній Україні території.

При цьому міністр повідомив, що близько половини вугілля, яке видобувається в зоні АТО, має собівартість значно меншу, ніж ціна купівлі вугілля. «Ми знаємо, що хтось добуває по 700, 900, 1000 грн.

Я не бачу ніякого сенсу купувати вугілля за завищеною ціною».

У світлі цього хотілося б, щоб міністра ці бажання переслідували протягом попередніх чотирьох місяців, тоді б не довелося платити $ 75 (із його слів), тобто 1700 грн за вугілля з ПАР.

Минулого тижня у сфері відання Міністерства енергетики та вугільної промисловості також було поширено повідомлення про те, що контракт із новообраним головою ПАТ «Укрнафта» Марка Роллінза, не буде підписано, якщо останній не погодиться включити в нього положення, які зобов’яжуть його погасити податкову заборгованість підприємства та заборгованість із виплати частини прибутку компанії до державного бюджету України.

Цього тижня конфлікт було вичерпано, контракт підписано. Згідно з його умовами голова правління ПАТ «Укрнафта» отримуватиме $ 500 тис. на рік та річний бонус за результатами кожного фінансового року – 2 % від розміру доларового еквівалента суми чистого прибутку.

У попередніх проектах трудового контракту заробітна плата повинна була становити не більше ніж. 180 тис. грн на місяць з премією у розмірі 1% від розміру чистого прибутку.

Анонсуючи цю подію, Прем’єр-міністр України наголосив: «Марк Роллінз погодився на те, щоби в контракті була чітка норма про те, що голова правління компанії «Укрнафта» бере на себе відповідні зобов’язання щодо ефективного управління компанією і виплати дивідендів, які належить державі. У тому числі це стосується погашення податкової заборгованості, яку має ця компанія».

Арсеній Яценюк наголосив на важливості того, аби наглядова рада компанії «Укрнафта» невідкладно зібралася, як це передбачено статутом, та «щоб новий керівник негайно приступив до виконання своїх обов’язків і починав наводити порядок в цій компанії».

Проектом змін до закону «Про державний бюджет України на 2015 рік» збільшено видатки бюджету з компенсації монополістам із надання послуг тепло-, водо- та електропостачання збитків, які вони понесли внаслідок невідповідності попередніх тарифів економічно обґрунтованим на 2,7 млрд грн – до суми 5,6 млрд грн, а джерелами фінансування цих видатків є погашення податкової заборгованості цих та інших державних підприємств, у тому числі «Укрнафти». Зважаючи це, нескладно здогадатися, що суми, перераховані «Укрнафтою» на виконання відповідного пункту контракту голови правління компанії, в подальшому просто будуть перераховані у вигляді компенсацій іншим олігархам-монополістам на місцях.

Андрій Вігірінський Андрій Вігірінський , Правник, аналітик
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram