Об'єктивка, або Що нам продають за наші податки, №4

ГО «Публічний аудит» продовжує започатковану рубрику, в якій аналізуються результати діяльності Парламенту та центральних органів виконавчої влади через призму ціни цих структур для Державного бюджету України, тобто для нас із Вами.

Фото: Макс Требухов

Тиждень, що минув, не був багатим на події, які б могли висвітлюватися у форматі нашого огляду, оскільки напередодні річниці трагічних подій державні чиновники вважали за головне завдання продемонструвати власну роль у відзначенні цієї трагічної дати та в основному спекулювали популістичними заявами на згадану тематику. У зв’язку цим фахівці ГО «Публічний аудит» поряд з нечисленними відомостями про реальні результати діяльності органів влади спробують зробити короткий аналіз і цих публічних заяв.  

Оскільки цей тиждень у календарному плані ВР України відведено для роботи в комітетах, «Публічний аудит» вирішив детальніше зупинитися на роботі Уряду.  

Кабінет Міністрів України

Обсяги видатків на утримання, передбачених бюджетом на 2015 рік, – 256 млн грн   

Ціна дня роботи відомства для платників податків – 0,7 млн грн   

Ціна робочого тижня відомства – 4,9 млн грн   

Результати роботи:    

Позачергове суботнє засідання Уряду «подарувало» нам із Вами проект змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік».

Детальному аналізу цих змін присвячено серію публікацій  ГО Публічний аудит — «Бюджетне жонглювання».  

Чим ще займався уряд цього тижня?  

Із прийнятих рішень на офіційному інтернет-порталі КМУ оприлюднено два. Перше пов’язане з передачею на час проведення АТО бюджетних повноважень Донецької облради Донецькій ОДА, друге – з наданням представникам Міністерства енергетики та вугільної промисловості України повноважень на участь у засіданні акціонерів «Укртатнафта».

Далі аналізуємо офіційні повідомлення очільника Уряду:  

1) «Думаю, що легітимно ставити питання про репарації з боку Російської Федерації за відновлення Донбасу. Вони знищили Донбас, і Росія повинна бути одним із основних, хто має платити за відновлення Донецька і Луганська», – заявив Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк у неділю, 15 лютого, в інтерв’ю програмі «ТСН. Тиждень» на каналі «1+1»

Аналіз:  

Довідково: Поняття репарації означає повне або часткове відшкодування (за мирним договором або іншими міжнародними актами) державою, що розпочала агресивну війну, збитків, заподіяних державі, яка зазнала нападу. Вперше в історії право на репарації було обґрунтоване у Версальському мирному договорі 1919 року.

Станом на сьогодні бойові дії, які відбуваються на сході країни, навіть за чинним законодавством носять формальну назву «антитерористичної операції». У цілому подальший аналіз можна на цьому і припинити, не вдаючись у визначення поняття війни, її сторін, початку з точки зору міжнародного права тощо. Крім цього, на міжнародному рівні РФ не визнано країною, яка розпочала військовий конфлікт, не визначено та не погоджено сторонами розмір збитків тощо.  

Тому, на жаль, доводиться констатувати, що такі слова Прем’єр-міністра України звучать привабливо, але не більше – вони не мають нічого спільного з реальністю.

2) «Уряд України очікує, що МВС та ГПУ до кінця поточного тижня нададуть інформацію щодо всіх процесуальних дій з розслідування злочинів, скоєних по відношенню до учасників Майдану», – повідомив Прем’єр-міністр на засіданні Уряду 18 лютого.

Аналіз:

У теорії та практиці кримінального процесу існує правило, за яким якісне розслідування кримінального провадження (кримінальної справи) можливе лише у випадку його спланованості, а також наявності постійного, систематичного контролю за діями слідчого з боку прокурора, керівника слідчого підрозділу.  

З огляду на це доповідь стосовно проведених за рік слідчих дій не позначиться на результаті досудового розслідування, а носитиме виключно характер відписки.  

Результатом досудового розслідування у такій резонансній справі в річницю трагічних подій мав стати обвинувальний вирок суду першої інстанції і виконавцям та пособникам, й організаторам злочину.  

3) Сім’ї загиблих Героїв Небесної Сотні та учасники Революції Гідності, які отримали важкі поранення, отримають повторні виплати.

Таке рішення Уряд України ухвалить на своєму засіданні в середу, 18 січня.  

Прем’єр нагадав, що в минулому році Уряд вже приймав рішення про виплати 121 000 грн для сім'ї кожного загиблого Героя та половини від цієї суми – для важкопоранених учасників Революції Гідності: «У цьому році ми також знайшли кошти в бюджеті для того, щоби зробити ці виплати».

Аналіз:  

Чому б не зробити такі виплати щорічними та індексувати їх хоча б на офіційний індекс інфляції? Це було б розумно, оскільки станом на сьогодні, порівняно з минулим роком, купівельна спроможність гривні знизилась щонайменше на половину.

4) Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк вимагає від НКРЕ і Міністерства енергетики та вугільної промисловості невідкладно встановити чіткий алгоритм – «платиться тільки за ту електричну енергію, яка поставляється на території, що контролюються українською державою». Про це Глава Уряду заявив на засіданні Кабінету Міністрів у середу, 18 січня.

Арсеній Яценюк дав доручення зупинити фінансові перерахування, «доки не з'ясується, за що ми платимо – за електроенергію, яка постачається терористам, чи яка постачається на територію України українським громадянам».

Аналіз:  

Взагалі-то, це доволі цікава позиція, оскільки виробники електроенергії реалізовують її повністю на Оптовому ринку електроенергії, а вже потім вона продається постачальникам. Тому знову ж таки формально виробники електроенергії повинні отримувати кошти в повному обсязі за відпущену в об’єднану електромережу України електроенергію, а постачальники оплачувати кінцевим споживачам увесь обсяг згідно з оформленими заявками.

Міністерство фінансів України (витрати на апарат)   

Обсяги видатків на утримання,  передбачених бюджетом на 2015 рік, – 483,1 млн грн   

Ціна дня роботи відомства для платників податків – 1,32 млн грн   

Ціна робочого тижня відомства – 9,24 млн грн   

Результати роботи:   

За ініціативою Міністерства фінансів України, пропонується підняти рентні ставки з 20 до 70 %, що збільшить дохідну частину Державного бюджету України на 9,1 млрд грн та, на переконання Міністерства, в результаті дозволить профінансувати дотації, які виділяються на субсидії громадян.

Аналіз:  

Справді, платником ренти є підприємство, яке здійснює видобуток чи транспортування, але за рахунок яких коштів? Коштів, отриманих від реалізації – тобто, рента включається до кінцевого тарифу, який платить населення. Таким чином, спочатку громадяни та промислові споживачі заплатять цей підвищений рентний платіж, а вже потім отримають субсидію з Держбюджету фактично ж власними грошима.  

17.02.15 відбулось планове розміщення ОВДП – залучено: $99,357 млн  під 8.75 % річних

18.02.15 відбулося дорозміщення ОВДП на суму $40 млн під 8,75 % річних

Аналіз:

Не відбулося розміщення ОВДП номіналом у гривні на суму 23,7 млрд під 16,7 %. Така тенденція триває вже протягом останніх двох тижнів: ОВДП не знаходять свого клієнта, що свідчить про відсутність віри фінустанов у стабільність національної грошової одиниці, а найголовніше в те, що купонний дохід буде більшим, ніж показник інфляції.  

Міністерство енергетики та вугільної промисловості    

Обсяги видатків на утримання,  передбачених бюджетом на 2015 рік, – 1,86 млрд грн  

Ціна дня роботи відомства для платників податків – 5,1 млн грн   

Ціна робочого тижня відомства –  35,7 млн грн   

Заплановані на 19.02.15 збори акціонерів ПАТ «Укртатнафта» не відбулися через відсутність кворуму (неявку акціонерів, асоційованих із групою Приват). Для участі в зборах зареєструвався лише представник НАК «Нафтогаз України».

Довідково: «Укртатнафта» – найбільша нафтопереробна компанія України, державна частка «Нафтогазу України» в статутному капіталі якої становить 43,054% акцій. Мажоритарний пакет акцій «Укртатнафти» належить структурам, асоційованим із групою «Приват».

НАК «Нафтогаз України» за результатами відкритих торгів обрала ТОВ «ІМПЕЛ ГРІФФІН ГРУП» (Київ) для надання послуг із прибирання та обслуговування адміністративного будинку Компанії та орендованих приміщень на суму 2,421 млн грн.

Аналіз:

Інші учасники та їх пропозиції:  

ТОВ «Крістал Клін» – 5, 18 млн грн

ТОВ «ПРІМЕКС-ТДР» – 2, 44 млн грн

ТОВ «М.ТЕСОРО» – 1,71 млн грн

ТОВ«ІМПЕЛ ГРІФФІН ГРУП» – 2, 42 млн грн

ТОВ «ГРІН-ПОІНТ» – 5, 09 млн грн

ДП «Нафтогазобслуговування» (дочірнє підприємство НАК «Нафтогаз України») — 11, 02 млн грн

Пропозиції учасників ТОВ «ПРІМЕКС-ТДР», ТОВ «М.ТЕСОРО», ТОВ «ГРІН-ПОІНТ» —відхилені як такі, що не відповідають кваліфікаційним критеріям та умовам документації конкурсних торгів. Зокрема, ТОВ «М.ТЕСОРО», яке запропонувало найнижчу ціну, не надало підтвердження щодо наявності працівників станом на 01.07.14. Серед учасників, допущених до оцінки, – пропозиції ТОВ «Крістал Клін» та ДП «Нафтогазобслуговування» були дорожчими, ніж пропозиція ТОВ «ІМПЕЛ ГРІФФІН ГРУП».

Абсурдність ситуації полягає в тому, що дочірнє підприємство оцінює вартість своїх послуг у 4 рази вище за переможця. І в цьому випадку є два можливих варіанти:  

розрахунок ДП зроблений офіційно з урахуванням необхідності виплати реальної заробітної плати працівникам, відображення їх в офіційній звітності, необхідності сплати пенсійних та страхових внесків, і це дійсно є об’єктивною вартістю закупівлі.  

Інший варіант – допуск до стадії оцінки власного підприємства з завідомо завищеною ціною, при якій будь-яка інша пропозиція буде вигіднішою.  

Врахувуючи значний обсяг інформації та зміст виступу головного банкіра країни на в ході парламентських слухань, результати діяльності Національного банку України будуть проаналізовані в окремій публікації.

Андрій Вігірінський Андрій Вігірінський , Правник, аналітик
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram