ГлавнаяБлоги

Воскресіння Христа і "Смоленський Туполев"

В Польщі інсталяції з нагоди великих християнських свят не обмежуються різдвяними вертепами. До Великодня тут роблять інсталяції, які імітують “Гробниці Господні”. В створенні “гробниць” прихожани і настоятелі не завжди обмежуються реконструкцією біблійного сюжету. В інсталяції “вмонтовують” елементи, які служать коментарями щодо сучасної ситуації, важливих проблем суспільства і таке інше. Цього року (як і часто до того) великодні “гробниці” подекуди виявились занадто контроверсійними – хітом в політично активних приходах стали інсталяції присвячені катастрофі президентського літака під Смоленськом в квітні минулого року.

Традиція додавати до біблійних сюжетів додаткові історії має довгу історію і дуже шанована. Історія Польщі 20 століття додала до неї елемент політичної сатири. Вкладати в великодні інсталяції політичні смисли було хорошим тоном в часи належності Польщі до соцтабору.

За часів виборної демократії церковні традиції стали передвиборчою зброєю польських правих партій. Лідер тут Право і справедливість, що вкотре підтвердив цьогорічний Великдень.

Найбільш творчої енергії в свою “гробницю” вклали настоятель та парафіяни костьолу в містечку Румя поблизу Гданська. Тут Христос лежить в президентському Ту-154. Величезне фото літака займає одну із стін костьола. В борті літака зроблено отвір, який імітує вхід до печери і одночасно лякає нагадуванням про пробоїни і аварії. А уже в “печері” входом в яку є пробоїна Ту-154 лежить “тіло Христа” - скульптурне зображення мертвого тіла перед воскресінням.

Перед “літаком” для повноти картини є додаткові елементи зламані берізки (які і стали одним із факторів аварії рік тому).

Інсталяція і костьол стали зірками в польських ЗМІ в період великодніх свят, і настоятель костьола мусив неодноразово тлумачити журналістам історію, яку розповідає його “гробниця”. На думку пана пробоща, аварія під Смоленськом 2010 року залишила в серцях польського народу глибоку рану, яку вилікувати може тільки Христос.

Фото: blogs.sacbee.com

Схожі пояснення можуть дати і в одному із костьолів в Лодзі, де біля “гробниці” стоїть модель Ту-154 величиною в зріст людини. Літак, щоправда, устромлений носом в землю, що не залишає сумнівів щодо політичних уподобань настоятеля тутешнього храму.

Бувають і варіанти “софт” - в одному із костьолів елементами великодньої інсталяції стали дерев'яні хрести, на кожному із яких вибиті роки найбільш трагічних подій в недавній польській історії — серед них 1940 і 2010. Перший — рік, коли відбулась страта польських офіцерів в Катині, другий — рік аварії катинських “пілігримів”.

Звісно, не всі настоятелі в Польщі використали Великдень для політичної агітації. Були приклади і політично нейтральної виховної роботи. “Гробниця Господня” в містечку Кциня на півночі Польщі — це понівечений в автокатастрофі автомобіль, залитий “людською кров'ю”. Настоятель костьола хотів, щоб його прихожани задумались про ціну необачності на дорогах (і мав рацію. За повідомленнями поліції святкові вихідні принесли величезну кількість жертв на дорогах — результат нетверезого водіння авто і їзди на велосипедах).

В порівнянні із такими або традиційними “біблійними” інсталяціями, “смоленські” привертають іще більше уваги.

Співпраця із священниками — давній прийом партії Право і справедливість, а приналежність до католицької церкви — одна із найбільш декларованих цінностей партії. І такий прийом забезпечує ПіС стабільну підтримку певної групи виборців. Деяким віддаленим аналогом “бабусь Черновецького” в Польщі є категорія “мохерових беретів” - жінок старшого віку із низьким рівнем освіти, і консервативними поглядами, для яких місцева парафія є чи не найголовнішим місцем громадської активності. Досить часто такий електорат знаходить в костьолах “авторитетне” підтвердження своїх політичних поглядах. Священники, які симпатизують ПіС можуть пропагувати “лінію партії” в своїх проповідях.

На додачу до цього із цим електоратом працює польський медійний феномен — радіо “Марія”. “Католицько-громадська” радіостанція заснована в Торуні в 1991 році, має мовлення на всю Польщу і мільйонну армію слухачів. Досить довгий час політичними фаворитами станції були брати Качинські.

Бути практикуючим католиком в Польщі не означає належати до прихильників ПіС. Але “образ” конкурентів ПіС — Громадянської платформи, SLD і навіть PSL виключає пряму апеляцію до церкви. Громадянська платформа — ліберальна партія і ця ідеологія передбачає, що релігія є особистою справою кожного і в політичних справах не задіяна. До того ж, один із найвідоміших політиків ГП — президент Європарламенту Єжи Бузек — взагалі не католик. Його родина в кількох поколіннях належить до Церкви адвентистів сьомого дня.

SLD відома в народі, як “партія колишніх комуністів”. Найвідомішим її представником в Україні є колишній президент Польщі Олександр Кваснєвський. Тут теж активно апелювати до релігії не випадає. PSL не зловживає католицькими закликами, бо її головний “меседж” до виборців — лобіювання економічних інтересів фермерів. Тому ПіС майже монополізував церковну риторику для свого вжитку. (Його колегами в цій сфері можуть бути колишні колеги по урядовій коалції — Самооборона).

Не всім предстаникам церкви подобається активність ПіС. В інтерв'ю телекомпанії TVN24 єпископ Тадеуш Пєронек оцінив діяльність ПіС, як ходіння по трупах. Але це є приватною думкою єпископа і ініціативи симпатиків Ярослава Качинського це не зупинить.

Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram