ГлавнаяПолитика

Выступление Тимошенко на всеукраинском совещании с сельскими и поселковыми главами

Я рада вітати вас на цьому великому, почесному і дуже визначальному зібранні.

Дорогі мої, ще декілька місяців тому ми з вами перший раз зібралися в цьому залі, були ще абсолютно розділені, розрізнені і, можливо, зневірені в тому, що можна бути єдиними і сильними. Декілька місяців тому ми поставили разом з вами перед собою важливі завдання – об’єднатися, перетворитися у потужну українську силу і виборювати саме ту лінію, яку від вас очікують люди – це підтримка сіл, селищ, міст, в яких і живе якраз вся громада України.

Ми з вами на минулому зібранні визначилися, що збираємося відразу після Дня незалежності і навіть думали про те, що може і День незалежності вартий того, щоб зібратися в цей день всім разом. І ми це зробили з вами. І тому розпочати хочу саме з привітання всіх вас, ваших громад, ваших команд з цим святом, яке є для України найціннішим, найвагомішим - це День незалежності.

І я хочу, щоб в це свято, в яке ми відсвяткували 18-ліття нашої держави, нашої країни, щоб в це свято наша древня нація, яка веде своє обчислення тисячоліттями, мала можливість зміцнювати свої ряди, щоб наша нація ставала міцнішою. Хочу вам сказати, що багато хто не вірив в те, що нам вдасться разом з вами створити Асоціацію сільських, селищних рад. Сьогодні можу твердо сказати: ви це зробили. Це абсолютно історична подія для України. Тому що створена сьогодні Асоціація – це не асоціація дельтапланеристів чи любителів пива, це асоціація № 1 в державі за кількістю людей, яку ви представляєте.

Це асоціація № 1 за впливом, який ви отримали сьогодні і, сподіваюся, зміцните. І тому хочу від щирого серця - від себе, від Уряду, від усієї країни привітати вас із створенням Асоціації сільських і селищних рад.

Я думаю, що завжди влада рахувала, скільки у нас сільських і селищних громад. Всі знали, що їх більше 11-ти тисяч, але з сьогоднішнього дня вас будуть не тільки рахувати, з вами будуть по-справжньому і досить предметно рахуватися. Але для того, щоб з вами почали рахуватись, крім утворення Асоціації, ми ще мусимо зміцнити вашу потужність, зробити так, щоб ви були скомуніковані, об’єднані, знали, як впливати на владу, мали в руках всі інструменти, тому що якщо цього не зробити, то по-справжньому відстоювати інтереси людей, які за вами стоять - а це більше 34% людей в країні - буде по суті справи неможливо.

Я пам’ятаю з історії, коли вигадали танк і запустили його в поле, він був такою незграбною купою металобрухту по суті справи, і тільки тоді це стало справжньою зброєю, коли вигадали навушники і радіо, і танки почали між собою спілкуватися, спілкуватися з командуванням, і поїхали єдиною непереможною силою.

Так само і у нас мусить бути. Після створення такої потужної і поважної Асоціації потрібно зробити ще декілька важливих речей. По-перше, бути представленими у владі. І хочу сказати, що ваша команда присутня на кожному засіданні Уряду з того моменту, як ми з вами про це домовились. Змінюються представники, але жодне рішення Уряду не приймається без того, щоб воно не було освячено вашими представниками. Більше того, ваша команда пропонує нам проекти рішень, і ці проекти рішень розглядаються на Уряді і приймаються так, як слід.

Перед вами зараз весь Уряд України, який готовий служити, причому служити під моїм неусипним оком, саме тому, щоб крок за кроком ми з вами налагоджували життя громад. І я думаю, що представництво сьогодні закінчується не тільки Урядом: тут присутній весь депутатський корпус України, який був запрошений в повному складі, а вже які фракції прийшли, я думаю, ви самі побачите. Сьогодні тут присутні голови обласних рад, районних рад, які запрошені, мери міст обласного і районного підпорядкування – це по суті вся значима влада країни. Крім того, керівники профільних комітетів Верховної Ради і віце-спікер парламенту, який вчора рятував ситуацію і летів з Криму, як міг швидко для того, щоб прийняти закони, які вам потрібні, Микола Томенко.

Ми тут для того, щоб і далі скоординовувати наші зусилля і служити так, як це мусить робити влада, тим людям, які всі на нас сподіваються.

Я переконана в тому, що після утворення такої потужної Асоціації наступний крок, який треба зробити - це, безумовно, мати ваше представництво у Верховній Раді. І я переконана, що наступні вибори обов´язково дадуть можливість усій вашій команді бути представленій в кожній фракції Верховної Ради. Те, що стосується нашої політичної команди - це я вам абсолютно точно гарантую.

І ще одна деталь, на яку я хотіла би звернути увагу. Я думаю, що сьогодні ми вже з вами усвідомлюємо, що 18 років, коли політики всіх рівнів говорили, що село гине, міста стають не такими привабливими і затишними, всі вони лукавили. Лукавили тому, що ніхто ніколи не планував давати вам консолідовану владу. І тому вас благополучно відрізали від фінансів, від всіх органів влади, на які можливо впливати.

І, крім того, я ще вичитала таку унікальну річ в так званому Законі "Про місцеве самоврядування в Україні". Там є стаття 12, де не полінилися вписати пунктом 4, що сільські, селищні і міські голови не можуть бути депутатами будь-якої ради. Як ви думаєте, чому? Відповідь очевидна. Ніхто не хоче з вами ділитися грошима, ніхто не хоче з вами ділитися владою, але всі з великим задоволенням поділилися з вами відповідальністю перед людьми. І виходить так, що відповідаєте ви, а ділять зовсім інші.

І саме тому я хочу з великою радістю сказати, що після того, як ми провели детальну експертизу Конституції, ми переконалися, що Конституція не забороняє вам бути присутніми і бути депутатами як районної ради, так і обласної ради. А більше того - я вважаю, що це навіть потрібно робити. І саме тому забороняє вам сьогодні це тільки закон, прийнятий в 1997 році. Але ми з вами його абсолютно точно підправимо, і змінимо тільки одне слово. Це слово „не”. Знаєте, прибирається слово „не”, і ми читаємо: „Сільський, селищний, міський голова може бути депутатом будь-якої ради, суміщати свою службову діяльність з іншою посадою”.

Я думаю, це буде наступний вагомий крок для того, щоб ви почали долучатись до реальної влади. Ви знаєте, іноді я думаю, що всі ці обмеження, які у нас є, просто безглузді, тому що ви як люди, які повністю відповідають за народ - ви зобов’язані за своєю посадою бути в таких радах районних і обласних. Це вибрали вас вже люди, ви вже очолили місцеву громаду, і ви автоматично мусите там бути присутні, мати право голосу і впливати на всі події. І тому ми вивчимо цю ситуацію і найоптимальнішим чином зробимо так, щоб ви були представлені.

Більше того, я ще раз підкреслюю, що вибори у нас по різних оцінках будуть в найближчий час до міських органів влади – в місцеві ради, районні і обласні. І я хочу ще раз вам підтвердити, що наша політична команда запросить всіх, хто бажає бути в списках в райраду і облраду, і я переконана, що ми зможемо створити не команди заробітчан-депутатів в радах - а, на жаль, і в нашій команді такі є, які не проти поділити і землю, і гроші, і щось там собі підзаробити. Я думаю, що достойне місце буде там ваше. І ми поміняємо концепцію підходу до цього і в своїй власній політичній команді.

Дорогі мої, вітаючи вас зі святом і усвідомлюючи, що сьогоднішня історична подія є унікальною за всі останні роки, які я пам’ятаю, я хочу подякувати вам, що ви в таких важких умовах, надзвичайно важких, все ж таки провели цей з’їзд. Я знаю, що дві третини з вас не пускали до Києва, половині не давали проводити ради сільських, селищних рад, не давали рішення приймати. Сьогодні нам потрібно було навмисно підключати Мінтранс, щоб ви доїхали - тим, кому не давали це робити - тому що були такі екзотичні області, які викуповували всі квитки на залізничній транспорт, блокували їх, бронь робили, щоб тільки сільські і селищні голови не могли добратись до Києва. Це, шановні друзі, називається у нас таким легендарним словом „демократія”. І ми допомагали пробиватися до Києва впевненій половині тих людей, які сьогодні присутні в цьому залі, а потім це завершувалося залякуваннями, приниженнями, але ви, мені здається, для себе і для людей зробили головне – ви приїхали і організувалися, причому навіть при відсутності тут Кабінету Міністрів. Але ми з вами були однією командою, коли цю подію готували.

І ще – ми сьогодні з вами мали прекрасну нагоду обрати керівництво асоціації. Ви голосували, ви створили свої перші органи. І тому я хотіла б привітати зараз першого Голову Асоціації Богдана Петровича Гусака, який сьогодні отримав перемогу і який сьогодні буде допомагати вам комунікувати з усією владою вести цю потужну команду.

Крім того, ви обрали команду людей, яка буде знаходитися в Раді Асоціації і яка буде представляти кожну область України. Сьогодні тут представлена вся Україна, всі області, всі міста, всі райони без виключення, незважаючи на будь-які політичні прапори - те, що власне і потрібно було зробити.

Шановні друзі, коли ми з вами збиралися, ми визначали декілька ключових позицій, які ми з вами зобов’язані змінити і зробити зовсім інші параметри нашого життя. І тоді ми намітили з вами ці пріоритети. Перший пріоритет – це фінансові ресурси, які на жаль, від вас відмежовані. І ми з вами запланували прийняти Бюджетний кодекс, прийняти бюджет на новій основі, і з 2010 року ми зобов’язані мати абсолютно революційний бюджет по відношенню сільських, селищних і міських громад.

Можу вам сказати, що всі процеси, які відбувалися, вони відбувалися разом з вами і відбувалися у вас на очах. І тому сказати, що хтось десь щось недопрацював, я не можу, тому що в Бюджетному кодексі ми якраз прописали ті статті, які ви і пропонували. Ми прийняли його 226 голосами і віддали на підписання Президенту України. Президент країни дослухався до всіх ваших пропозицій відносно того, щоб підписати цей Бюджетний кодекс, і акуратно наклав на нього вето.

Але хочу вам сказати, що такі речі вже нічого не зупинять і нікому не зіпсують бюджет 2010 року, тому що 4,5 місяці залишилося ще таких мук, які ми всі з вами маємо. Після 4,5 місяців, я переконана, ми зможемо дійсно запропонувати той шлях і провести його в життя, який потрібен всім нам.

Але те, що у нас сьогодні Бюджетний кодекс є головним пріоритетом, зрозуміло всім. Тепер як ми будемо діяти далі. Я хотіла б, щоб ви знали всі наші дії. По-перше, незважаючи на те, що на Бюджетний кодекс накладено вето, ми обов’язково з вами, і Уряд прийняв це принципове рішення, формуємо бюджет на 2010 рік абсолютно на правильній - тій, яка закладена в Бюджетному кодексі - основі. І ми в текстових статтях бюджету прописуємо все, що потрібно, щоб втілити нашу концепцію в життя. І ми бюджет приймаємо, і я знаю, що у Верховній Раді є на це голоси навіть без будь-якого втручання опозиції. Ми його приймемо так, як потрібно вам, і так, як ми зараз з вами обговоримо.

Але я абсолютно переконана в тому, що ризики, поки така конфігурація влади в Україні, нікуди не подінуться. Які ризики? Перше – блокування парламенту. Ми всі спостерігаємо за тим, як частина депутатського корпусу блокує, страйкує, а взагалі відверто нудьгує в парламенті, тому що немає там що особливо їм робити. І, безумовно, це є ризик впливу таких політиканів на прийняття бюджету на новій основі.

Але ні в якому разі ми з вами не опустимо руки, тому що в Бюджетному кодексі, який діє сьогодні, прописано: якщо не приймається бюджет, то він буде фінансуватися на 1/12 щомісяця; крім того, постанова Уряду є абсолютно достатньою для того, щоб профінансувати так, як ми сьогодні будемо з вами обговорювати. І хочу вам сказати, що я дуже прагматична людина, і я не хочу сьогодні жодного кроку робити того, який не призведе до результату.

І тому три варіанти. Перший – приймаємо бюджет, Президент підписує на новій основі, яка потрібна вам.

Друге. Приймаємо бюджет, Президент не підписує. Значить, новий Президент підпише це буквально на початку лютого місяця. І якщо так станеться, що це буде заветовано, то ми з вами приймаємо постанову Уряду, яка абсолютно в межах діючого Бюджетного кодексу забезпечує те фінансування, яке ми з вами будемо зараз обговорювати. Єдине, до чого я абсолютно не готова - я не готова разом з вами відступити і сформувати бюджет так, як у нас вимагають: на старій основі розподілу міжбюджетних стосунків.

І хочу до вас звернутись, щоб і ви своєю позицією, своїми впливами не допустили цього зробити. Якщо ми на 2010 рік цього не зробимо, ми ще не зробимо це багато років попереду. А треба ламати ситуацію. І якщо ви думаєте, що хтось вам віддасть фінансову владу або політичну владу без боротьби, ви помиляєтесь, ніхто вам без боротьби її не віддасть, і ніхто не принесе на тарілочці із блакитною кайомкою. Або ви візьмете цю владу планувати свої бюджети, впливати на ситуацію, приймати регіональні бюджети так, як вам потрібно, і бути в усіх політичних системах влади, або за вас це ніхто не зробить.

І тому я як Прем’єр-міністр разом з легендарним Міністерством фінансів, яке цей бюджет зробить і вам цей бюджет пред’явить, разом з Урядом і з цією більшістю в Верховній Раді, яка розуміє, що це є єдиний можливий шлях, і разом з вами - ми готові цю ситуацію дійсно міняти. І тому ніякого сумніву, ніяких страхів - нічого не треба. Ви отримаєте в 2010 році за будь-яких обставин той бюджет, який ми з вами зараз обговоримо.

І цей бюджет буде виглядати таким чином. Перше – ми з вами завжди мали питання, які пов’язані з кількістю бюджетів, які плануються з центру. Завжди планувався до сьогодення 691 бюджет. Але навіть 691 бюджет – це з’явилось вже після того, як ми вперше прийняли Бюджетний кодекс, саме наша команда і за нашою ініціативою. Що таке 691 бюджет? Це, по суті, бюджети міст республіканського та обласного значення, республіканський бюджет Криму і обласні бюджети, бюджети районів, бюджет Києва та Севастополя. І, повірте мені, та критика, яка сьогодні лунає, що пряме планування бюджету до села, селища і міста - це є ручне управління з центру, це є ручне управління урядом місцевих громад - абсолютно не має змісту. Тому що навіть цей 691 бюджет неможливо було б спланувати, якщо б всі стали в чергу і не норматив діяв, а діяла б якась лобістська структура або лобістська модель. Неможливо було б.

І тому ми хочемо зробити так, щоб ви нікуди не ходили на поклін - ні в уряд, ні в районну раду, ні в обласну раду, ні до обласних і районних керівників - ми їх поважаємо, вони є прекрасною командою України, але у нас рівна і абсолютно сконструйована демократія. І тому у кожного мусять бути прогнозовані доходи, прогнозовані видатки і ніяких абсолютно таких речей, на які впливають чиновники за своїм бажанням.

І тому наступний бюджет 2010 року, як би нас не ставили на місце і не закликали повернутися назад, буде мати 12 тис. 32 бюджети, і всі будуть плануватися за нормативами - чітко, абсолютно без будь-якого суб’єктивізму. І ми будемо мати вас фінансово незалежними.

Обсяг видатків бюджетів сіл, селищ та міст районного значення, я відразу хочу цю цифру назвати - тому що наступним кроком будуть з продажних каналів телебачення пояснювати громадам, що вони там щось поміняли, але не збільшили доходи місцевих громад - так я відразу хочу показати ключову цифру, яка вже є сьогодні спланована в бюджеті на 2010 рік. Якщо ми мали в 2009 році 6,7 млрд. грн. видатків бюджетів сіл, селищ та міст районного значення, то в 2010 ми будемо мати на 68,5% більше – 11,2 млрд. Це той колосальний приріст, який ми даємо не за рахунок роздування доходів, а за рахунок перерозподілу грошей з державного бюджету на місцевий рівень. І ми дотримаємося цих цифр незалежно ні від чого.

А тепер, коли ми перевірили, як планувалися місцеві бюджети сіл і селищ, коли ми подивилися на всю картину, я була вражена, наскільки суб’єктивно ставилися до окремих сільських, селищних і міських громад. Комусь область і район затискали видатки до нуля, де взагалі не можна було нічого фінансувати. А у когось було все-таки непогане життя.

І тому, вивчаючи ситуацію і пропонуючи в бюджет, який ви сьогодні в руках маєте, конкретні цифри, ми з вами по різним селам, селищам і містам збільшили видатки від 20% - це там, де більш-менш були збалансовані були бюджети - до, вдумайтеся, збільшення в 11 разів. Є такі села і селища в Україні, де видатки були занижені в 11 разів відносно того, що вони мусили реально мати. Це трагедія України. І коли сьогодні занепадають села, селища і міста, то причина одна: по-перше, у вас немає влади політичної, а по-друге - у вас немає влади фінансової. І, як наслідок, у ваших громад.

І я переконана, що те, що ми з вами зараз робимо - воно міняє всі пропорції і дає можливість відроджуватися селам, селищам і містам. І хочу зосередити вашу увагу, що розрахунки, які ми сьогодні маємо, це 2010 рік, це другий кризовий рік, коли по деяких галузях на 20 і більше відсотків упало виробництво завдяки кризі, відсутності кредитних ресурсів і повній розхлябаності політичної влади.

А якщо планувати цей бюджет в нормальний, благополучний, успішний рік, то ви будете мати фінансові ресурси по цій моделі, які в більшості своїй закриють ваші потреби.

І тому ми вирівняли ситуацію і зробили її зовсім прозорою, іншою і нормативною. І, дійсно, передали гроші на міста селам, селищам і міськім громадам.

Зростання ресурсу місцевих бюджетів в 2010 році - це цифра, яку я хочу, щоб ви запам´ятали - незважаючи на кризу, я підкреслюю, 12,2 млрд. грн. - це те, що буде додатково віддано селам, селищам, містам.

Хочу вам порівняти з цифрою 1,5 млрд. грн. - це те, що бюджет завжди з барського плеча давав на соціально-економічні видатки. І вся країна раділа і дякувала. Сьогодні ми віддаємо 12,2 млрд. грн.

А тепер підемо з вами по ключових пропозиціях ваших, які враховані в цьому бюджеті. І можу вам сказати, що те, що тут є – це ваш інтелект, ваші пропозиції, ваші розрахунки і наше сприйняття і допомога.

Почну з того, що кожен наш бюджет ділиться на перший кошик – там, де є загальні видатки на соціальні потреби, зарплати, все невідкладне - те, що приймає участь в трансфертах.

Другий кошик – там, де ви можете з цих доходів формувати поточні видатки, можете доплачувати зарплати, можете будувати все, що ви захочете, і плюс комунальні послуги - те, що ви запланували, і те, що ви хочете бачити у своєму бюджеті.

Є спеціальний фонд – це те, що ви будуєте, дороги, екологію свою виправляєте тощо. І є бюджет розвитку, який спрямовується на капітальні видатки, на розвиток ваших територій, ваших громад.

І я почну з того, що доходна частина загального фонду першого кошику зміниться таким чином. Перше – найбільш ключовий ваш податок, який ніколи вам нормально не доплачували, – це податок на доходи фізичних осіб, людей, які живуть на території вашої громади. До того, як ми прийняли Бюджетний кодекс і змінили ситуацію, отримували 25% всього громади від податку на доходи фізичних осіб. Зараз для обрахунку першого кошику невідкладних ключових захищених статей ми збільшуємо з 25% до 50% той рівень податку на доходи фізичних осіб, який залишається на вашій території.

Але є дуже важлива специфіка, на яку я хотіла б, щоб ви звернули увагу. Ви знаєте, що деякі села, селища і міста, якщо залишають 50% податку на доходи фізичних осіб, вони мають доходів більше, ніж розраховано видатків по першому кошику. Я зараз абсолютно відповідально вам заявляю, що в бюджеті на 2010 р. вилучення податку на доходи фізичних осіб не буде, і якщо 50% залишається у вас, то ви будете мати можливість частину цих грошей витратити по другому кошику.

Це важливо, і це дає вам чітку стратегію, що чим більше ви відкриєте у себе робочих місць, чим більше ви розвинете інвестиції і залучення тих, хто хоче будувати у вас бізнес, тим більше ви будете мати доходів бюджету, і ніхто у вас ні копійки не відбере. По-перше, є гарантом Бюджетний кодекс, по-друге, є гарантом цей Уряд, який зараз при вас присутній. Але це ще не все, тому що наше завдання – податок на доходи фізичних осіб зробити головним бюджетоутворюючим вашим податком. І ми зупинимось тільки тоді, коли ви будете мати 100% податку на доходи фізичних осіб як дохідну частину, яку не можна вилучати.

І тому в бюджеті на 2010 рік ми робимо другий крок – додатково, я прошу, зверніть увагу на це слово, до 50%, які залишаються для формування першого кошику, 15% податку на доходи фізичних осіб залишається в фонді в бюджеті розвитку, додатково. І ніхто не може ні вилучити, ні прибрати, ні змінити.

Це значить, що за загальними обрахунками ми будемо мати 65% ПДВ, які залишаються у вас. Сьогодні, я хочу нагадати, 25. І, крім того, весь цей податок буде залишатись без вилучень у вашому бюджеті. Це перше.

Але друге, що на 2011 рік ми зараз вже почали планувати бюджет. І в 2011, я переконана, що це вже не кризовий рік буде, ми будемо з вами 100% планувати податку на доходи фізичних осіб за місцевими громадами – селами, селищами, містами без права вилучення в будь-який бюджет – районний, обласний, державний. До 2011 року залишилось зовсім небагато часу, але перший крок ми зробимо зараз. І якщо щось трапиться з бюджетом, постановою ми врегулюємо всі ці речі, як це дозволяє діючий на сьогодні Бюджетний кодекс.

Крім того, передача доходів з державного бюджету на місцевий по першому кошику буде складати ще більше мільярда гривень. І тому в розмірі більше 4 млрд. грн. ви отримаєте право мати додаткові доходи без вилучень для того, щоб формувати видатки першого кошику.

Друге – це те, що стосується другого кошику і дохідної частини по другому кошику. Ми знову робимо з вами ті кроки, які вже давно зробило місцеве самоврядування всього світу. Пункт номер один – 100% плати за землю залишається в тій громаді і в тому бюджеті, який безпосередньо цю землю має на своїй території. Без вилучення в районний, обласний або державний бюджет. Ми вважаємо, що така політика, коли гроші перетягуються, потім робиться спільна казна, а потім по копійці вам віддається по графіку раз на 5 років - такого просто не може бути. І тому 100% плати за землю, я підкреслюю, обов’язково буде залишатися там, де є земля, за яку платять цей податок за землю.

Надходження адміністративних штрафів, плата за торговий патент на здійснення деяких видів підприємницької діяльності – все це буде доходна частина додаткова загального фонду по другому кошику. Всього сума буде 2 млрд. 350 млн. грн. додатково для сіл, селищ і міст.

Тепер спеціальний фонд, який так само є для вас важливим, за рахунок чого будуються дороги. Проїдьте сьогодні, у нас неможливо ногою іноді ступити - не те що машиною проїхати. Це стосується екології, де, на жаль, сьогодні екологію руйнують в конкретному населеному пункті, а потім ці гроші піднімають в центр і обирають, куди їх віддати. Саме тому спеціальний фонд ваш буде формуватися наступним чином. 100% - підкреслюю - збір з власників транспортних засобів та інших самохідних машин та механізмів саме з цих транспортних засобів, які зареєстровані на вашій території, і всі вони можуть бути використані на дороги, які проходять через міста, села і селища, а крім того, місцеві дороги загального користування. Це значить, що це все буде у вашому розпорядженні.

Наступне. Збір за забруднення навколишнього природного середовища. Ви мали 20% всього на тій території, де таке забруднення відбувається. Я в цьому не бачу ні логіки, ні змісту, ні будь-якого сенсу. Коли екологію отруюють в одному місці, а витрачають гроші, а іноді і відмивають, в державному бюджеті. Саме тому ми прийняли абсолютно усвідомлене рішення: 100% збору за забруднення навколишнього природного середовища залишається за тією громадою, де забруднюють середовище. Я думаю, це допоможе вам серйозно займатися цією проблематикою.

І останнє, про що ви ставили питання і ми будемо це робити: вперше 50% плати за надра буде залишатися також в спеціальних фондах, які ви будете використовувати для потреби громад. Піднімалася окремо ще така пропозиція, що десь біля 10% рентної плати від видобутку корисних копалин треба залишати там, де працюють свердловини, де працюють ці родовища і де є екологічні проблеми. Ми це враховуємо в бюджеті на 2010 рік. І врахуємо це, якщо потрібно, і в постанові.

Тепер переходимо до дуже важливої частини, яка дасть вам абсолютну надію і змогу розвивати свої громади, будувати капітальні споруди, розвивати всю інфраструктуру села, селища і міста так, як ви це вважаєте за потрібне. Ми сформували абсолютно нові доходи вашого бюджету розвитку, який не можна витратити на поточні видатки, але це ті гроші, які можна витрати на всі ваші суттєві і важливі проблеми. Це все, що є до видатків розвитку. Зараз я назву вам перелік, який вже закладений в проекті бюджету на 2010 рік.

По-перше, 15% податку з доходів фізичних осіб, так, як я сказала перед тим, 50% надпланових доходів за переліком показників загальнодержавних податків, крім податку на додану вартість.

І можу вам сказати, що в кризу, дійсно, цей ресурс складний, тому, що ми важко переживаємо кризу. Але, якщо взяти 2008 рік, коли була благополучна ситуація, нормально зростала економіка, то, якщо б 50% перевиконання бюджету, крім ПДВ, залишилися у вас - це для місцевих бюджетів по країні було б майже 10 млрд. грн.

І якщо ми в 2010, в 2011 роках міцно станемо на ноги, а криза вже згортається, це відчувається, по крайній мірі, по показникам економіки, не по роботі Нацбанку, тут окрема історія, але можу вам сказати, що ресурс 50% перевиконання, якщо ви всі почнете активно працювати на детінізацію доходів і податків, я думаю, що ми зможемо мати дуже потужний ресурс.

Робимо ще один крок, і 10% податку на прибутки підприємств, крім підприємств державної та комунальної власності, де по комунальній власності ви 100% маєте в своїх бюджетах другого кошику, 10% податку на прибуток буде без вилучень і без будь-яких перерахунків залишатися в вашому бюджеті розвитку вже з 2010 року.

Я можу вам сказати, що ми так само подивилися на деякі важливі елементи ваших витрат, які ви робили з бюджету другого кошику. Ви фінансували, але насправді у вас ніколи на це не вистачало грошей. Це утримання позашкільної освіти, утримання місцевої пожежної охорони, фінансування центрів соціальної реабілітації, центрів професійної реабілітації інвалідів, фінансування центрів соціально-психологічної реабілітації, соціальні гуртожитки, виплата грошової компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги, і багато інших речей, які ви вимушені були фінансувати з другого кошику, ми зараз переводимо в перший кошик, забезпечуючи це трансфертами з державного бюджету. Таким чином повністю збалансовуючи те, на що грошей у вас не вистачало.

Я переконана, що якщо ми зараз порівняємо, то ми побачимо декілька важливих цифр. 2009 р. сьогодні: плата за землю для сіл, селищ, міст - 60%, для міст обласного значення - 75%. 2010 р., якщо ви бачите на екрані, 100% повністю залишається.

50% транспортного збору було в 2009 р. до сіл, селищ і міст, 70% до міст - обласних центрів. Зараз 100% за місцем реєстрації транспортних засобів залишається місцевій громаді. Ви бачите, це плюс 1 млрд. 380 млн., які ми обов’язково врахуємо.

Збір за забруднення навколишнього природного середовища зараз є 20%, на 2010 р. - це 100%. Ви бачите, майже 1 млрд. додатково таких видатків – 964 млн. залишається на вашому рівні.

Те, що стосується перенесення видатків з другого кошику на перший кошик, додатково 1,7 млрд. для обласних та районних бюджетів, бюджетів міст і 400 млн. для бюджетів міст районного значення, сіл і селищ.

І хочу також звернути вашу увагу, що якщо говорити про спеціальний фонд місцевих бюджетів, то ми маємо збільшення інвестиційної складової бюджету розвитку за рахунок внесення змін до Бюджетного кодексу на 50% порівняно з тим, що було сьогодні. І взагалі я хочу, щоб ви знали мою концепцію – потрібно припинити нищівну систему вилучень, і якщо ми ставимо завдання: зробіть всі проекти із залучення інвесторів, зробіть нові робочі місця на своїй території, залучіть підприємців, розгортайте структуру, а потім, коли ви все це робите і досягаєте нового рівня доходів вашого бюджету, у вас вилучають рівно стільки, щоб ви залишились на межі минулого року, цю практику потрібно завершувати.

І тому завершуємо ми її так, що податок на доходи фізичних осіб в цьому році 65% без вилучення, в наступному та 2011-му - 100% без вилучення. І будемо збільшувати той рівень відрахунку в фонд розвитку від податку на прибуток, який сьогодні складає 10%. Думаю, ми зможемо потрошку дійти до 20%, тому що я знаю, якщо у вас не буде ресурсів на будівництво доріг, на ремонт клубів, лікарень, ФАПів, якщо у вас не буде грошей на ремонт доріг, а ви завжди будете стояти з простягнутою рукою і чекати, поки щось впаде зверху, ми ніколи в житті не відбудуємо громади, ніколи в житті не відбудуємо села, селища і міста.

І я хочу звернутись до вас, щоб на початку цього шляху ми були однією командою. Не ведіться ні на яку критику, яка буде лунати, ні на яку дискредитацію, ні на які приниження наших проектів. Це гарантовано буде робитись. Уявіть собі, у якої кількості людей ви сьогодні забираєте дуже добрі годівниці, і ми допомагаємо вам це зробити, у якої кількості людей ви забираєте владу через гроші і яку кількість грошей ви забираєте з їх майбутніх офшорних рахунків. І я переконана, що саме ви люди, які найближче знаходитесь до громади, до людей, саме ви зможете чесно використати ці гроші, саме ви зможете їх найбільш ефективно перетворити в нормальні і досить сприятливі для людини умови життя.

І хочу просто вам подякувати за те, що ви проходите зараз зі мною цю дорогу. І прошу тільки – не зупиніться і не допустіть зневіри. Вже сьогодні ви побачите, як буде весь цей політичний „істеблішмент” критикувати кожен наш крок, але повірте моєму досвідові, в політиці я проходила, долаючи всі перешкоди і всі перепони, і ви мусите так само через це пройти, навіть якщо це буде незручно, а у нас з вами всього 4,5 місяці того часу, коли нам потрібно ще знаходити якісь форми втілення в життя наших напрацювань всупереч протидії політикуму. Але ми і ці 4,5 місяці пройдемо з вами результативно, і з 1 січня буде прийнятий бюджет Верховною Радою чи, якщо вони підуть на такий економічний фінансовий злочин – не буде прийнято, ви будете з 1 січня мати врегульовані стосунки з державним бюджетом саме так, як я зараз вам доповідала. І думаю, що ви зможете в цьому переконатися на своїх власних бюджетних контрольних цифрах.

Я тільки чесно хочу задати вам питання, тому що для мене важлива і ваша позиція, скажіть, будь ласка, чи є у вас готовність вибороти бюджет 2010 року так, як він мусить бути зроблений, так, як мусить бути для громад?

Я хочу зараз навіть, забравши хвилину часу, поставити питання на голосування таким чином. Що ми об’єднуємо зусилля і, незважаючи на супротив „тимчасових лідерів нації”, тимчасовий супротив депутатів, що ми на 2010 рік йдемо по цій моделі: бюджет, постанова Уряду і прийняття бюджету тоді, коли буде політична воля у парламенту, але гроші з 1 січня. Хто за цей варіант? Прошу проголосувати. Дякую. Хто проти? Хто утримався? Зрозуміло. Я дякую за одноголосне рішення.

Тому що я можу такі кроки робити, тільки, якщо буду знати, що поряд зі мною стоїть ваша потужна, досить інтелектуальна і дієва команда. І ми навіть без рукопашного бою все зробимо бездоганно.

Шановні друзі, я хотіла б також сказати декілька слів про порядок прийняття бюджету і хочу, щоб ви також собі це занотували, тому що по суті це наша з вами остання нарада перед прийняттям бюджету. Якщо ми маємо нову модель формування бюджетів, то у нас буде йти всього 14 днів після офіційного опублікування закону про Державний бюджет або після офіційного підписання постанови про тимчасовий порядок виконання бюджету, 14 днів від затвердження бюджету або постанови, до затвердження бюджетів сіл, селищ, міст районного значення.

Це значить, що вам не потрібно буде чекати рішень обласної ради, районної ради, всі цифри ви будете мати на руках. І я дуже добре пам´ятаю, що сьогодні частина наших місцевих бюджетів сіл і селищ, які очолюються такими радикальними головами рад, вони просто досі ще не прийняли бюджети свої, тому, що їм скинули, по суті, по остаточному принципу контрольні цифри, і добувають до кінця 2009 року без бюджетів. Ми знаємо це, ми знаємо, як треба вибивати кожну цифру, і тому, я думаю, що ми за місяць дамо вам всі контрольні цифри, і якщо не бюджет, то постанову про його виконання.

Але, я хотіла би також, щоб ми з вами продовжили вдосконалювати Бюджетний кодекс і бюджетний процес. Я знаю, що Бюджетний кодекс, який прийнятий, можливо, ще потребує уточнень, але зараз ми або домовимося з опозицією в парламенті, і подолаємо вето, або, якщо у нас такої домовленості не буде, ми не будемо ставити на голосування, щоб просто не зіпсувати весь той процес, який ми пройшли. І тоді, якщо, або цей Президент, або наступний, будуть перейматися вашими проблемами, то можна просто відкликати вето. Для цього не треба мати 300 голосів в парламенті, треба просто відкликати вето.

Я хочу, щоб ви також це собі зафіксували, тому, що Бюджетний кодекс, який прийнятий більш, ніж 226 голосами, але на нього накладено вето, це не безнадійний документ. Він безнадійним буде тільки певний час, поки не з´явиться відповідальність перед вами у цього або наступного Президента. Вето можна відкликати в кожний момент, це допускається законодавством.

Але бюджет наш з вами, це не всі доходи, і не всі можливості сільських та селищних громад. І я хочу ще зосередити вашу увагу на другому стратегічному пріоритеті, який для нас з вами є основою основ. Бюджет - номер один, але заробити ті гроші, які селяни мусять отримати за свою працю, це ще одна наша стратегічна лінія. І те, що ми з вами на нараді розглядаємо, це не дріб´язкові питання для того, щоб поставити „пташку”, а це визначення концепту нашої з вами спільної роботи.

І тому я хочу навести вам декілька цифр, які, я переконана, вас вразять, тому, що ви ці цифри ще не аналізували і не бачили. Якщо ми відкриємо, наприклад, слайд № 45, я прошу, і поговоримо про те, як села і селища, які головним своїм виробником мають сільськогосподарських виробників, як вони сьогодні виглядають в загальному контексті забезпечення країни аграрною продукцією, то ви побачите, де, крім бюджету, ваш другий потужний ресурс.

Зверніть на цей слайд увагу і ви побачите певну питому вагу сільськогосподарських подвір’їв, тобто по суті справи населення, яке виробляє основні продукти тваринництва, рослинництва, яке виробляє взагалі основні аграрні продукти на своєму подвір’ї практично у себе вдома. Якщо ми візьмемо м’ясо всіх типів і видів, то ми побачимо, що 51% його виробляється на сільськогосподарському подвір’ї. Якщо візьмемо молоко, з яким у нас постійно проблеми з ціною, 82% молока дійсно виробляється у простих господинь вдома. Яйця – 43%, а якщо візьмемо овочі, то картопля - майже 98%, овочі -86%, плоди та ягоди - 84%. Про що йдеться?

Йдеться про те, що головна наша з вами сила сьогодні в забезпеченні аграрною продукцією – це люди, які живуть на своєму подвір’ї і забезпечують країну продуктами харчування. Але ми всі добре знаємо і не просто знаємо, а про це говорилося 18 років з усіх трибун, що селяни недоотримують гроші за цей товар. І тепер подивіться, наскільки недоотримують – ніякий бюджет не піде в порівняння з цим. Якщо взяти витрати особистих селянських господарств від реалізації виробленого молока посередницьким структурам і порівняти навіть з тією ціною, за яку продають це молоко на трасі або на місцевих базарах, то ви побачите колосальну різницю – 26,9 млрд. грн. недоотримує сьогодні село тільки на торгівлі молоком, тому що дають за молоко нульові, абсолютно неокупні ціни.

І тому у нас падає тваринництво, і тому у нас падає виробництво молока, і тому у нас сьогодні є проблема в країні. А потім просто мафія, вибачте мене за таке слово, їздить і через примус, через ламання через коліно цих людей, які працею вирощують цю велику рогату худобу і дають молоко, вони їх потім ламають і примушують продавати по 1 грн., по 1грн. 10 коп., по 1 грн. 20 коп., але це все одно не ціна. І я хочу вам сказати, що це питання ще ніхто до кінця за 18 років в країні не вирішив. Я думаю, що тут є наш ресурс і є наші можливості.

Другий слайд подивіться - втрати особистих селянських господарств від реалізації яловичини та свинини посередницьким структурам. Це там, де селянин не має виходу на ринок. І якщо ви подивитесь цю діаграму, ви побачите, що 17 млрд. грн. щорічно недоотримує сільськогосподарський виробник, продаючи м’ясо за заниженими цінами посередникам, і це м’ясо сьогодні можна продати, маючи інфраструктуру, набагато дорожче.

Я можу такі вам наводити цифри і по картоплі, і по овочах, по всьому на світі. Проблема одна – відмежованість виробника від ринків збуту. І цей проміжок заповнили ті структури, які знімають з ринку в 1,5 рази більше, ніж заробляє сільськогосподарський виробник.

І тому ми з вами сьогодні мусимо другою стратегією розбудови села після бюджету мати доступ селян до всіх ринків, які тільки можливо відкрити. Це непроста проблема. Я з цією проблеми починала працювати в 2005 році, коли мені там декілька місяців рідний Президент дав попрацювати Прем’єр-міністром. І ми переконались, що просто взяти селянина за руку і завести його на базар неможливо, тому що там опір. Ти селянина поставив з міліцією, поїхав, а потім та ж міліція його звідти вимела, ще й забрала і машину, і товар, і все на світі. І не можна, немає такої можливості до кожного селянина приставити окремого Прем’єр-міністра, неможливо. Тобто супроводжувати в персональному варіанті - це є просто непродуктивний шлях.

І тому ми для себе цю стратегію визначили. Як ми її вирішуємо сьогодні? В першу чергу, почну там, де найбільше втрати. Це молоко, м’ясо, зерно, овочі. Ми сьогодні робимо ставку на обслуговуючі кооперативи. Ми прийняли закон, ми розробили всю правову модель. Ми сьогодні звертаємось до вас, як до людей, які єдині, хто можуть зробити всю організаційну роботу так, як слід це зробити. Що я маю на увазі? Обслуговуючий кооператив, який робиться або на одне село, або на цілу низку сіл, або на селища і можливо, об’єднатися між собою, такий обслуговуючий кооператив буде для нас ланкою для вкладання державних фінансових ресурсів, надання державних гарантій, залучення всіх технічних можливостей. Ми мусимо мати, що наповнювати ресурсом. Сьогодні ми не маємо нічого такого. У нас є тисяча обслуговуючих кооперативів на всю країну, яка по суті дуже і дуже слабко функціонує, але в той же час весь світ вже для себе цей шлях визначив. І якщо ми подивимося, скільки сільськогосподарської продукції продається в світі через обслуговуючі кооперативи, ви будете вражені і ви зрозумієте, звідки у них процвітання села.

От дивіться, частка молока, яка реалізовується через обслуговуючі кооперативи, де немає власника, де об’єдналися сільськогосподарські виробники, просто селяни і почали разом продавати своє молоко: Німеччина – 65%, у нас - 3%, Франція - 70%, Нідерланди - 85%, Данія - 90%. В Данії, до речі, найрозвинутіша галузь молочного тваринництва, це тому, що вони через об’єднання, через підтримку держави створюють доступ на ринок і продають своє молоко за достойними і абсолютно розумними цінами. А подивіться будь ласка, що ми маємо сьогодні у нас. У нас із молочних кооперативів ми нарахували всього 10. Як можна? Безумовно знищують, безумовно користуються цим. Але я думаю, що ми сьогодні маємо що цьому протиставити.

Наступне, це те, що стосується молока, ми за цей рік уклали спеціальні угоди, забезпечили їх державними гарантіями і зробили так, що ми будемо отримувати за цей і наступний роки 1,5 тисячі не просто молоковозів, а молоковозів, які є по суті магазином. Що це таке? Молоковоз, який повністю оснащений системою стаціонарного охолодження, тобто він виконує дві функції: для перевезення – транспорт і для охолодження – ємність. Це одночасно і машина, і танк. Тобто можна мати всі необхідні складові, щоб це молоко було зібрано як у індивідуальних постачальників – продавців, так і в цілому, якщо закуповується з якихось потужних ємностей. Можу сказати, що цей молоковоз оснащений по-перше, спеціальним пристроєм для розливу в роздріб, коли можна виїхати і охолоджене молоко з попередженням, що його треба обов´язково прокип´ятити в кожній родині, продати вроздріб.

І, по-друге, цей молоковоз оснащений ще і можливістю злиття молока оптом, якщо потрібно його дорозлити. А паралельно ми уклали угоди з Канадою, Південною Кореєю, Японією щодо забезпечення спільного виробництва. Я підкреслюю, ми не купуємо, закривши очі, щось за кордоном, а ми купуємо ті запчастини, яких у нас немає, і в Україні виробляємо молоковози, які можемо передавати всім обслуговуючім кооперативам, які цього захочуть.

Контракти укладені, і ми почали отримувати перші поставки таких молоковозів. І ми порахували, що від 1500 до 2000 молоковозів достатньо буде, щоб закрити всі потреби, які сьогодні мають в збуті молока сільськогосподарські подвір´я. Але тільки після того ми можемо вам це передати, якщо ви нам пред´явите обслуговуючий кооператив, тому, що тільки туди ми можемо віддати таку техніку.

І я, шановні друзі, хочу вам сказати, що сьогодні лунають такі закиди, коли дискредитують або добру справу, або добру команду, то завжди закидають: "Та, обіцянки". Я хочу, щоб ви звернули увагу, що, коли ви заходили в цей зал, вже при вході ми можемо вам показати перші партії молоковозів, які мають стаціонарне охолодження, роздрібний і оптовий злив, мають всю систему якості молока, мають повністю всю систему контролю за кількістю і якістю. Ми можемо сьогодні вже першим 20 обслуговуючим кооперативам, які погодилися на те, щоб поставити такий експеримент і попробувати зробити це в реальному житті, вручити ключі від цих молоковозів, і хай вони замість автобусів поїдуть додому на молоковозах. Вони нормальні, справні і гарні, і, думаю, що для громад це буде корисно.

Я хочу запросити зараз на сцену ті 20 обслуговуючих кооперативів, які вижили, незважаючи на відсутність фінансів, на відсутність державної підтримки. Які своїми силами робили те, що вони можуть робити, я хочу запросити їх, щоб вони мали можливість отримати ці ключі.

Я хочу сказати, що я дуже дякую цим людям, які, дійсно, змогли в важких екстремальних умовах чиновницької непідтримки, іноді державного насилля, все-таки створити обслуговуючі кооперативи, утримати їх і дати надію всім іншим, що можна продавати молоко за нормальними ринковими цінам. І мрію про те, що наші селяни молоко будуть продавати безпосередньо міському населенню мінімум по 2 грн. 50 коп. мінімум. І я думаю, що за допомогою такої системи реалізації ми з вами зобов´язані це зробити. Я прошу привітаємо і подякуємо за те, що ви робите цю справу.

А тепер я хотіла би підкреслити, як ми збираємося фінансувати ці речі. На сьогоднішній день через гарантії Уряду фінансування вирішено для виготовлення таких машин. Але, в той же час, ми знаємо, що для обслуговуючого кооперативу абсолютно не доступно заплатити 20% першого внеску чи 30%, в залежності від того, наскільки добрий чиновник.

Ми знаємо, що навіть може не вистачити грошей на те, щоб, як вимагають закони, зразу цю машину застрахувати і віддати відсотки. Ми знаємо, що все це важко.

І тому, розуміючи, що все-таки обслуговуючий кооператив, це бізнес, то ми будемо працювати наступним чином. По-перше, ніякого першого внеску, нуль. По-друге, ніяких перших платежів, це все буде робити держава. І потім ми рахуємо, скільки років можна поступово, спокійно, без напруги, відраховувати вартість цих молоковозів. Можливо, це 25, 30 років, по копійчині, але, знаєте, коли воно безкоштовно дістається, то воно і не цінується. Краще, щоб воно було вашим, щоб воно було абсолютно окупним для вас і щоб воно працювало на користь ваших громад.

Тому ми таку систему фінансування зробимо, яка абсолютно вас нічим не буде обтяжувати, ніяких відсотків по лізингу, нічого цього не буде. Це буде чиста ціна, чиста собівартість і той транспорт, який дасть вам можливість розраховуватись по мірі можливості, а не коли виймають все, що заробив, і поклади назад на стіл і віддай.

Тому ми доручили Мінагрополітики разом з командою Мінфіну і Мінекономіки розрахувати такі бізнес-плани, які ви не будете відчувати у своєму повсякденному житті. Вас це обтяжувати не буде. І ще одне – це зараз був наданий окремим не приз обслуговуючим кооперативам. Я хочу зараз також відповідально сказати вам, що ми уклали контракти, підписали угоди і забезпечили фінансами викуп рівно такої кількості молоковозів саме такої конструкції, яка буде вам потрібна, і тому заявки, які ви будете подавати, ми зможемо повністю задовольнити по цьому напрямку до кінця цього року і половини наступного року. І це є наша з вами мета.

Я переконана, що по молоку ми питання вирішимо таким чином. І можу вам сказати, що ситуація, яка пов’язана з покупкою молока посередниками, зовсім зміниться. Я хочу продовжити, що те, що стосується введення молоковозів, сама поява молоковозів, уже примусить посередників давати більшу плату за молоко, а те, що ви зможете довозити це до міського населення, обмежить такий безмежний рух ціни на молоко для міського населення, яке купує його в супермаркетах. Хочу і мрію повернутися до тих часів, коли молоко в наших холодильниках не стояло по 30 днів, не скисаючи, чесно вам кажу, я не хочу, щоб моя родина таке молоко пила, тому що якщо 30 днів молоко не скисає, то це вже не зовсім молоко. І хочеться, щоб якість була, щоб молоко було екологічно чистим і щоб воно було натуральним, природним - таким, як колись наші діти до цього звикали.

Можу також ще сказати про один напрямок, що паралельно з молоковозами ми створюємо для обслуговуючих кооперативів. Ми також уклали контракти на мініпереробні потужності для молока, від 1 тис. до 3 тис. тонн, де можна просто мінімальні операції зробити, тобто зробити молоко меншої жирності і паралельно випустити вершки, сметану і продати пастеризоване молоко і мінімальний продукт, який у нас може також бути вироблений при зменшенні жирності молока. І я вірю в цю програму. Ми її робимо і ми хочемо, щоб так це було.

Наступне - це питання, яке пов’язано з оптово-роздрібними ринками. Ми пройшли великий шлях. На сьогодні в кожному великому місті Міністерство аграрної політики з боєм, але здобуло земельну ділянку для будівництва оптово-роздрібних ринків, які не будуть у власності міста, які не будуть у власності окремих приватних осіб, які будуть передаватися у власність обслуговуючим кооперативам, які готові експлуатувати ці ринки на спільних засадах. Це невеликі ринки, але вони обладнані всім необхідним, і ми будемо будувати їх, поки кожен обслуговуючий кооператив не знайде своє місце на такому ринку. Причому всі ці потужності, які виробляють легкі оптово-роздрібні ринки, які мусять ставитися в Україні, виробляються в Україні. І для того, щоб поставити один оптово-роздрібний ринок з моменту виділення землі і надання дозволу, потрібен всього 1 місяць, тому що це легкоспоруджувані конструкції, і вони дуже надійні, просторі і всім повністю обладнані, всіма комунікаціями.

Саме тому друга програма, яку ми виконуємо - це розбудова мережі, і це будуть сотні і сотні ринків – естетично красивих, які не нищать дизайн міста і які будуть віддаватися обслуговуючим кооперативам. На сьогоднішній день всі існують у нас системи фінансування, система забезпечення будівництва, і є підприємства, які вже взялися за цю справу. Ми проводимо цю політику.

І останнє, про що я хотіла б сказати – так само ми діємо по спеціальних заготівельних потужностях для м’яса і так само ми діємо по побудові маленьких, але доступних для кожного селянина елеваторів, які будуть або стаціонарно встановлені, або буде запропонована вам система зберігання зерна сама сучасна у світі, яка захищає зерно прямо на полях, без будівництва стаціонарних елеваторів і дає можливість навіть при температурі більше 20 морозу і вологості не пошкодити зерно і відповідної якості його зберегти для виробників. Я хотіла, щоб ми з вами, розуміючи, що ця програма є стратегію отримання в село ще десятків і десятків мільярдів гривень, знову же стали однією командою. Від вас потрібно створити обслуговуючий кооператив, і після того, як успішно проведений з’їзд по створенню Асоціації, наступне – ми переходимо до системного створення обслуговуючих кооперативів. І починаємо формувати заявки для Уряду на повне оснащення таких обслуговуючих кооперативів. Ми крок за кроком, я думаю, максимум за 2-3 роки вже зробимо серйозний рух в цьому напрямку. І ми будемо бачити з вами світло в кінці тунелю, ми будемо бачити ринок для кожної тонни, для кожного літра сільськогосподарської продукції. І це буде ще один важливий і вагомий крок.

Я хочу запитати у вас – ви цю програму підтримуєте, ви готові приймати в ній участь? Хто за? Прошу, підніміть руки. Дякую. Хто проти? Хто утримався? Для мене це важливо, тому що віра і спільна робота, правильно побудовані фінанси і правильно побудована організаційна система дадуть нам той результат, який має Німеччина, Данія, Франція, і ми будемо продавати не менше 50% нашої продукції сільськогосподарської не посередникам, у яких такі апетити, які задовольнити неможливо, а безпосередньо споживачам.

І я хочу, щоб ми з вами з цього моменту, коли ми поїдемо до своїх громадян, щоб разом з Петром Миколайовичом Крупком, який, ви знаєте, в Уряді є, по суті, в ранзі Віце-прем’єр-міністра з організації всієї роботи з сільськими селищними і міськими радами. Це людина, яка присвячує 90% робочого часу налагодженню роботи. І я, до речі, хочу йому, користуючись нагодою, подякувати за те, що ми організувались сьогодні і провели всі необхідні кроки по створенню Асоціації по всіх наших діях і по всіх наших планах.

Тому на чолі з ним ми починаємо процес реєстрації обслуговуючих кооперативів. Петре Миколайовичу, я дякую Вам від імені всього Уряду. І думаю, що якщо ми розпочнемо на чолі з Петром Миколайовичем, Міністром аграрної політики Мельником, який також розробив повністю всю нормативну базу, який зробив величезну роботу для того, щоб ці проекти по елеваторах, молоковозах, по міні-цехах по переробці молока ставали реальністю для держави. Разом вони зможуть допомогти вам такі обслуговуючі кооперативи створити. Скоріше за все, вони будуть універсальними – так, як нам радили ви, тобто не мононапрямок, а так, щоб мали можливість дати послуги по всіх напрямках переробки і реалізації сільгосппродукції. А далі кожен Уряд, який буде приходити до влади, кожен Президент, який буде приходити до влади, вам дуже легко поставити вимогу – така сума гарантій і грошей мусить йти на оснащення обслуговуючих кооперативів. І проконтролювати це через вашу потужну Асоціацію, яка почала сьогодні працювати. Я зроблю це добровільно, чесно вам кажу, без додаткових зусиль з вашого боку.

Я думаю, що третій пріоритет, який є у нас сьогодні, – це, безумовно, земля. І ми з вами намітили багато дуже дієвих нормативних актів, законопроектів, які суттєвим чином змінюють ситуацію сьогодні з розпорядженням землею. У нас з вами є один концепт і одна мета – це земля громад, яка знаходиться на території громад, розпоряджатися цим мусять тільки громади. І ніяких інших побочних віз, дозволів, якихось перерозподілів. Це робити не можна.

За вашими пропозиціями ми підготували всі зміни до діючого законодавства, які впорядковують ситуацію з землею. Сьогодні на базі всіх ваших пропозицій 41 законопроект знаходиться у Верховній Раді. Там весь спектр земельних питань вирішується і там вирішуються інші питання, які ви ставили перед нами.

Можу сказати, що вчора ми провели перший експеримент – ми призначили позачергове засідання Верховної Ради, до порядку денного якого було включено тільки ті законопроекти, які розроблені на ваші пропозиції, причому саме так, як ви хочете їх бачити. Ми зібрали Верховну Раду вчора, Партія регіонів включаючи, що вона Партія регіонів, подумала, що у нас не вистачить голосів для того, щоб приймати всі ці 41 законопроект, і вони вирішили нібито дати нам зелений шлях, кинули картки і пішли із зали. Це таке наглядне опікування інтересами громад, коли одні пішли, другі кинули, треті, взагалі, скомпрометували по телебаченню, там доводиться працювати. Але, ще раз підкреслюю, це боротьба. Томенко для того, щоб вчора пройшло це засідання Ради екстрено вилетів до Києва і встиг очолити ведення Верховної Ради.

Але, в той же час, ми почали нормально голосувати, і знайте, у Верховній Раді є нормально функціонуюча більшість. І якщо не це, просто смішне і абсолютно безглузде блокування, вже б закони давним давно, які потрібно, були прийняті, тому, що Верховна Рада голосує і має постійно 250-240 голосів для того, щоб приймати закони.

Коли Партія регіонів побачила вчора, що закони почали успішно прийматися і голосуватися, вони через годину заблокували Верховну Раду і тому я хочу, щоб ви знали, що це не Партія регіонів, а Партія проти регіонів, тому, що так блокувати законодавчі акти, які потрібні вам, категорично не можливо.

І тому дуже розраховую на те, що сьогодні консолідувавшись і розуміючи, які законопроекти вам потрібні, ви будете виділяти команди з вашого середовища, приїжджати до Верховної Ради і разом з нами проводити ці законопроекти.

Але можу трішечки відкрити вам плани, які ми маємо. Ми абсолютно не будемо звертати увагу на блокування. Ми знайшли вчора, коли збирали Раду коаліції, шлях, як залишити блокування окремо, а роботу нормальну Верховної Ради окремо. Нам потрібно декілька тижнів, щоб довести до кінця всі нормативні документи, зробити всі необхідні процедури, і ми будемо нормально голосувати.

Але, в той же час, ми будемо стільки разів оголошувати дострокові сесії Верховної Ради, поки не приймемо всі 41 закон, який потрібен вам, в тому числі самий головний блок, це земля.

І я думаю, що ви зможете не тільки слідкувати, а приймати безпосередню участь в цих всіх подіях. Земля буде громад і земля буде належати людям, а не чиновникам в розподілі, які не знають, які вже хабарі за цю землю брати.

Зараз ми намітили з вами третій пріоритет, і з цим третім пріоритетом будемо успішно рухатися, але, в той же час, по землі ми вирішили одне ключове питання, з яким 15 млн. людей живе і нічого не може зробити.

15,5 млн. людей в країні мають право на приватизацію своєї особистої земельної ділянки і це та ділянка, яка від дідів, прадідів дісталася, це не нові земельні ділянки. З них по 12,5 млн. людей ви прийняли рішення рад, рішення всі можливі, які потрібно, люди мають на руках рішення, але вони не можуть цю землю передавати в спадщину, вони не можуть її продавати, не можуть здавати в оренду, не можуть розпоряджатися своєю історичною ділянкою в селі, присадибною ділянкою, при будинковою ділянкою, садком, городом, ні чим, тому що немає такого вагомого документу – акту землекористування, який потрібно видати людині на руки. Але, щоб видати цей акт, а він сьогодні не виданий, навіть після ваших рішень ради, 6 млн. людей.

Чому? Ми проаналізували чому. Для того, щоб отримати такий акт простому селянину потрібно зібрати біля 60 підписів бюрократів, це неможливо зробити, причому, за кожен підпис потрібно або офіційно платити ці кошти, які не встановлені законом, або неофіційно, що ще гірше.

А крім того, потрібно ще, щоб цей селянин, який живе в хаті, щоб він прив’язав свою ділянку через космічні супутники до загальної світової системи координат і після цього йому забивають кілочок.

Я хочу сказати, що наші селяни талановиті, це правда, вони інтелектуальні і трудолюбиві, вони можуть все, але витрачати гроші свої власні, сили і можливості, свій час і здоров’я на те, щоб через супутники прив’язати свої 3 сотки до системи світових координат, я думаю, що це занадто великі вимоги, навіть для наших українських інтелектуальних селян. І крім того, за це потрібно викидати тисячі доларів, які ніякими законами не передбачені. І тому, те, що ми можемо робити без трудолюбивої Верховної Ради, постановами Уряду, це ми зробили, і ми прийняли рішення, при якому не потрібно колосальної кількості документів селянам, ми прийняли постанову, яка все це скасувала, і залишила всього 4 документи, які мусить подати власник такої ділянки в сільську, селищну або міську раду. Перше – це заяву, що він хоче отримати акт на землекористування. Друге – це ідентифікаційний код, щоб можна було зрозуміти, як облік ведеться. І рішення ради або будь-який інший документ, який є у людини, який посвідчує історичні межі своєї присадибної ділянки. І четверте – якщо людина хоче передоручити це своєму, наприклад, члену родини, передоручити дітям чи онукам оформити, він може оформити довіреність і все. 4 документи. Ці 4 документи людина здає в сільську, селищну або міську раду. Після того ми потроїли кількість працюючих в Держкомземі і в службі Державного земельного кадастру. Ми прибрали на цю хвилину всі присоски, які були зроблені біля цих державних структур і які доїли з людей гроші за створення технічної документації, по якій, я хочу вам сказати, можливо в інших країнах тільки високоточну техніку будують, а не земельні ділянки видають. Всю цю технічну документацію буде виготовляти на свою відповідальність Держкомзем, і йому це записали в зобов’язання, а не громадянину, який мусить бігати по інстанціях. І ми в бюджеті вже на цей рік передбачили ту суму фінансових ресурсів, яку потрібно, щоб надрукувати акти, обслуговувати їх технічно, щоб Держкомзем прив’язав це до всіх можливих координат через всі можливі супутники, і щоб вони через 30 днів передали в сільську, селищну або міську раду акт землекористування з усією технічною документацією. 30 днів. І крапка.

І хочу вам сказати, що навіть при тій владі, яку має Уряд і Прем’єр-міністр, на це довелось витратити місяць безкінечний, абсолютно неможливо по своєму накалу нарад, тому що, вдумайтесь, щоб видати акти 6,5 млн. людей на руки, просто документ, в бюджеті хотіли отримати більше 6 млрд. грн. грошей. І ще стільки же від людей. Так як ви думаєте, цей шматок грошей хто-небудь віддав самостійно? Та ні. І разом з керівником Держкомзему ми знову всю систему корупції в цьому напрямку ламали. І я думаю, що вже з 1 вересня ми зможемо спокійно робити цю справу. Зараз ми вже дораховуємо останні видатки, скільки потрібно на машини, на дизпальне, скільки потрібно на друк актів земельних, все це ми зараз дораховуємо, і ми зробимо цю справу для 6,5 млн. людей. Разом з вами, тому, що ваша функція буде взяти заяву людини і передати її в легендарний Держкомзем, а потім Держкомзем мусить вам назад привезти акти на землекористування. Ви віддаєте заяви, вони вам передають акти.

І, крім того, я даю спеціальну телефонну лінію свою: якщо десь хтось не спрацює, люди будуть мені дзвонити безпосередньо через велику команду, яка буде ці дзвінки приймати.

Безумовно, легко зразу не буде, але ми з вами і не ставили перед собою легких завдань, я щось не пам´ятаю, щоб ті речі, які ми піднімали на першому зібранні, виглядали, як легкі, вони всі були важкі, непосильні, з дуже поганою історією і традицією. А традиції, коли до них звикають, то їх найважче ламати. І тому ми з цим обов´язково впораємося.

Крім того, по земельним аукціонам. Ми врахували всі ваші пропозиції. Ми спеціально сформували всі пакети нормативних актів, які спрощують всі процедури проведення аукціонів для того, щоб дати вам право, якщо відсутні претенденти і конкурс на земельну ділянку, віддавати її вашими рішеннями без аукціону.

Будівництво об´єктів, яке в повному обсязі фінансується з державного або місцевих бюджетів, також без будь-яких безумовно, аукціонів. Будівництво зрошувальних систем, високотехнологічних інвестиційних проектів, розміщення інфраструктурних об´єктів, і відведення земельних ділянок мінімальної площі, все це буде позбавлено будь-яких процедур аукціонних і дасть вам право більш вільно розпоряджатися всіма можливостями залучення інвесторів.

І далі ми будемо спрощувати так, щоб ви, з однієї сторони, в руках мали інструмент аукціону для залучення грошей в фонд розвитку по доходам, а з іншого боку, щоб ці аукціони не перетворювалися для вас на безвихідь, коли вам потрібно цю землю віддати на той проект, який є корисним для громади. Тут ми врахували також повністю ваші зауваження.

І можу сказати, що сьогодні, на цю хвилину, ми маємо 3 пріоритети, перший – бюджет, другий – обслуговуючі кооперативи, третій – земля, так, як ми хочемо її бачити.

І далі я хочу перейти до четвертого пріоритету, який, на мій погляд, є важливий для вас. Коли ми з вами зустрічалися останній раз, ви піднімали питання, що у зв’язку з тим, що ми зараз намагаємося диверсифікувати забезпечення енергетичними ресурсами України і мінімізуємо сьогодні використання природного газу, таке виникло не дуже приємне явище, як недобудовані газопроводи, в які місцева влада, державний бюджет і навіть люди в громадах вклали свої гроші, але вони недобудовуються і їх введення в експлуатацію зупинилося.

Ми після вашого зауваження проінвентаризували повністю всі недобудови в Україні. Всього у нас недобудовано 449 газопроводів протяжністю 4 тис. 287 км – це для того, щоб забезпечити газом 1 млн. 650 тис. громадян. Це все, що знаходиться в стадії початку будівництва. Разом з НАК „Нафтогазом” ми розробили програму добудови таких газопроводів, розробили і прийняли проект постанови, сьогодні це вже постанова, ми забезпечили це фінансовими ресурсами і, щоб ви знали, що ми почали вже з 1 вересня добудовувати всі ці газопроводи. Цим займається НАК „Нафтогаз”, і він буде повністю з кожним головою сільської і селищної ради тримати контакт. Тримати контроль за цими процесами буду я. Ми поставили завдання за півроку добудувати все, що у нас сьогодні недобудовано.

Я думаю, що це той проект, який завжди викликав у вас і питання, і стурбованість, і бажання людей мати саме підведення газу, але паралельно ви знаєте, що у нас збалансована система забезпечення природним газом. Рівно стільки, скільки ми видобуваємо газу на території України, рівно стільки постачається населенню України. Жоден грам газу, який видобувається в Україні, не направляється ні на експорт, ні на використання в промисловості, ні на інші якісь напрямки.

І тому, одночасно з тим, що ми дали згоду на газифікацію наших населених пунктів, одночасно ми збільшуємо видобуток газу. Ми з вами, і мені приємно це сказати, забрали у шахраїв, причому шахраїв масштабних, шельф Чорного моря, де є стратегічні запаси природного газу України, причому, трильйони цих запасів, і зараз ми починаємо процес розвідування цих запасів і освоєння. Це дасть можливість за рахунок українського газу, а не купленого за межами України, далі газифікувати населені пункти, якщо немає іншого альтернативного джерела енергії. Але приємно, що шельф Чорного моря, а це 14 тис. кв. км моря, причому, моря, в якому є нафта і газ, приємно, що не встигли вони остаточно забрати у держави.

І ми в останню хвилину в 2008 році повернули це державі і зараз маємо це як головний національний скарб в системі видобутку нафти і газу. Якщо б прийшли на рік пізніше, вже вважайте, половини Чорного моря не мали б. Так складається українське життя.

Нічого, я вірю в те, що рано чи пізно така клептоманія політична і така клептоманія чиновників в державі все ж таки завершиться.

Наступне, я хотіла б сказати, про п’ятий пріоритет, який ми з вами маємо. Я абсолютно свідома того, що навіть маючи видатки розвитку, навіть маючи додаткові доходи бюджету, ви не зможете побудувати ті об’єкти, які є невідкладно потрібні для вас. І можу сказати, що коли ми проаналізували ситуацію з амбулаторіями і фельдшерсько-акушерськими пунктами, то з’ясувалося, що 526 амбулаторій і 2 тис. 628 фельдшерсько-акушерських пунктів, які мусили бути в населених пунктах просто відсутні і за 18 років їх не побудували.

Ми знову ж склали повний план, як це робити, як будувати. Крім того, 1 тис. 396 амбулаторій та 2 тис. 451 фельдшерсько-акушерський пункт не забезпечені нічим. Вони числяться, але там немає ні нормальних приміщень, ні нормального обладнання, ні перших медичних засобів, які потрібні, крім того, немає де жити тим медичним працівникам, які мусять приїхати і працювати. І тому я хочу вас проінформувати, що разом з Міністерством охорони здоров’я і разом з двома країнами – Австрією і Канадою, ми зробили програму, яка знову ж базується на спільному виробництві між двома країнами – Україною і іншими країнами, на спільному виробництві і ми цю програму вже сьогодні маємо, вона передбачає будівництво за державний рахунок протягом 1,5 роки повністю швидкоспоруджуваних будинків по спеціальній канадській технології, будинок, який будується за 3 доби, але витримує мороз, жару, кондиційований і повністю забезпечений всіма інженерними комунікаціями своїми локальними. Ми уклали угоди і починаємо вже з наступного місяця там, де є невідкладно, будувати ФАПи і амбулаторії. Це нелегкий був шлях, ми вели переговори більше року, ми рік формували фінансовий ресурс, гарантії і всі плани і проекти. Сьогодні ми вийшли, по суті, на завершальну стадію і ми в найближчий час по проектах уніфікованим типовим почнемо будувати амбулаторії і ФАПи, де на 1-му поверсі лікарняні приміщення, а на другому поверсі достатньо, на мій погляд, гарне житло для медичних працівників і їх родин. Зараз такі проекти знаходяться на виконанні в МОЗ. І ми вважаємо, що здоров’я – це, дійсно, є один з вагомих приорітетів.

Крім того, ми вважаємо, що той перерозподіл бюджетних грошей, який ми маємо сьогодні, дасть можливість вам ремонтувати, і, якщо потрібно, будувати об’єкти капітальні, в тому числі культурні, для того, щоб громада нормально жила.

Шановні друзі, я хотіла би, щоб зараз, визначивши ці ключові 5 пріоритетів. я хочу ще раз їх повторити – бюджет, земля, обслуговуючі кооперативи, повністю забезпечення будівництва газопроводів. І 5-й пріоритет – це забезпечення будівництва і оснащення амбулаторій і фельдшерсько-акушерських пунктів – це той набір, який у нас є для спільної роботи, для спільних зусиль, для контролю за втіленням в життя. І це є та лаконічна стратегія, якої, на мій погляд, 18 років не вистачало Україні, тому що проект і план, якщо він просто написаний на папері, він нічого не коштує зовсім. Тільки тоді пріоритет і програма працює, якщо є поставлена мета, якщо є повністю забезпечена організаційна система, якщо є фінансовий ресурс, який дає можливість втілити це в життя. Ми з вами, поставивши ці 5 пріоритетів, об’єднали всі ці складові, і, враховуючи, що ви добре знаєте, як організовувати життя громад, а я непогано знаю, як забезпечувати навіть в кризу необхідні фінансові ресурси, і як забезпечувати мінімальну роботу чиновничого апарату, думаю, ми з вами ці 5 пріоритетів обов´язково досягнемо. І тоді ми будемо мати інший формат наших стосунків, іншу абсолютно систему вашої влади, і іншу систему забезпечення життя громад.

От для чого ми з вами об´єдналися, а не просто, щоб потиснути один одному руки, хоча це теж приємно. Саме для цього ми з вами об´єдналися, і запросили сьогодні майже всю українську владу, щоб вона чула і знала ці пріоритети. Я переконана, що ті депутати і чиновники, які знаходяться в залі, будуть служити виконанню цих пріоритетів, тому, що вони сьогодні, так само, як і я, відчувають, що це є головна лінія держави.

Якщо ми піднімемо село, піднімемо наші міста і селища, поставимо їх міцно на ноги, вважайте, що ми в державі половину справи зробили. А далі ми будемо нарощувати інтелектуальний потенціал всієї нашої системи виробництва. Ми будемо нарощувати потужності і зв´язки зі світом.

І я вірю в те, що Україну ми відбудуємо з вами і ніхто нам з вами не завадить в цьому. Не народилися ще ті люди в політикумі України, які завадять нам втілити в життя ці проекти.

І останнє, я думаю, що всі ви переймаєтеся темою, коли будуть наступні вибори до місцевих рад, коли будуть наступні вибори сільських та селищних і міських голів. І, як завжди, верховна, державна влада про вас добре подбала. Всі при владі знаходяться по 5 років, вас вирішили міняти часто і інтенсивно, кожні 4 роки.

Але, ми вважаємо, і ми про це з вами говорили, що це неправильна побудова стосунків. Ми всі мусимо прийти на 5 років, якщо люди повірили нам, і ми щось зробили, через 5 років обрали, якщо не повірили, через 5 років з цією командою пішли відпочивати.

Не може бути такого, що хтось там царює і роками як би то в парламенті щось ділить, а там, де, дійсно, робота, там 4 роки.

Саме тому ми внесли проект конституційних змін для того, щоб можна було всі гілки влади обрати в 2011 році, на 5 років, так, як це належить. Як це може бути в часі? В часі це дуже просто. Для того, щоб прийняти ці зміни до Конституції і зробити їх реальністю до того, як розпочнеться виборча кампанія, яку сьогодні пропонують провести там десь в наступному році, в кінці травня місяця, ми собі запланувати такий графік. Перше – на цій сесії ми голосуємо двічі по 226. Голоси є, і я переконана, що Конституційний Суд, враховуючи, що тут абсолютно конституційні позиції, це підтримає. На цій сесії, до Нового року, нам потрібно один раз проголосувати 226, передати до Конституційного Суду, отримати назад, (а у них місяць часу), проголосувати другий раз 226 без змін, і потім, починаючи з середини січня, коли починає працювати парламент, нам потрібно набрати 300 голосів. І я, знаючи сьогодні настрої, розуміючи, як розгортається політична ситуація, абсолютно вірю в те, що ми з вами зможемо ці конституційні зміни провести, тому що орієнтовно 30 травня, за старим законодавством бачить Верховна Рада вибори сільських, селищних, міських голів. І тому у нас, якщо в січні 200 голосів проголосує, або навіть в лютому... січень, лютий – це ще нічого не міняє, і травень ми можемо спокійно голосувати. Я впевнена, що після президентських виборів 300 голосів в цій Раді, навіть не треба її міняти, буде точно, і впевнена, тому що сьогодні всі сподіваються, дорогі мої, вони сподіваються, що криза, яка грянула в світі і накрила Україну, що вона буде тією основою для того, щоб повернулись до влади та банда, вибачте, яка до 2004 року грабувала всю країну. Вони на це розраховують, вони думають, що це може повернути їх до життя.

І тому, сьогодні ніхто з кризою не бореться. Ви розумієте, колись батьки мафії і сьогоднішні сини і батьки мафії, тільки вже після Помаранчевої революції, вони сподіваються, що вони закопають в Прем’єр-міністра, і Уряд, разом з вами нас всіх кризою, і знову повернуться до влади і будуть панувати. І знову будуть відрізати шельфи Чорного моря, знову будуть здавати всі наші стратегічні об’єкти безкоштовно і без умов, знову будуть забирати всі землі, які на них тільки дивляться. Коли ми зараз аналізуємо – просто жах. По 130-140 га лісу у кожного в родині мафії: у доньки, у внучки, у сина, у батька, у мами, бабусі, дідуся, в кожного по 140 га, так їм приємно, цифра така дуже зручна. Тому я вважаю, що цього не можна допустити і саме тому після того, як їх надія зникне і в лютому вони не зможуть привести своїх кишенькових пап мафії на посади Президента, я думаю, що 300 голосів буде зібрано в парламенті за лічені дні, а не те, що там за місяці і роки. І я переконана, що почнеться нормальна, конструктивна і присвячена кожній людині робота. Я не просто вірю в це, я це знаю. І хочу це знання передати вам, тому що знущань і всіляких неприємних речей нам залишилося вже недовго всім терпіти.

Я знаю, що буде важко, знаю, що буде система, вся машина працювати проти. Але є національні команди, потужні національні бійці такі, як сьогодні в цьому залі, такі, як у ваших громадах, які можуть впевнено тримати владу у руках і не дати повернутися до тих поганих традицій, від яких країна тільки позбавилася. Так, сьогодні політика не виглядає гармонійно, тому що нашвидкуруч змінена Конституція України в 2004 році, знову ж під вибори. Нашвидкуруч поміняна вся система влади, яка сьогодні дезорієнтована, деформована і знаходиться в стані повного хаосу. Але цьому можна покласти край, і цей край буде покладений, тому що логіка розвитку України не передбачає таких безглуздих речей, які сьогодні відбуваються. І саме тому, я хочу закликати вас при тому, що важко сьогодні всім, важко кожній громаді, важко кожному голові сільської і селищної міської ради, просто не здаватися. Не опускати руки. Не намагатися пливти по течії, думати, що все втрачено і вже немає ніяких шансів.

Я твердо вам говорю, для того, щоб ви дивилися своїм громадам в очі абсолютно впевнено і чесно, ви маєте в руках сьогодні стратегію, ви маєте повну підтримку Уряду, ви маєте повну підтримку більшості у Верховній Раді, тільки воля, єдність, бажання і віра і ми з вами це зробимо, я переконана. Дякую дуже вам. Слава Україні.

Шановні лідери міських громад, я думаю, що нам зараз потрібно продовжити наш діалог і сьогодні ми маємо з вами вже сформовані органи вашої Асоціації, яка одночасно є нашим найбільшим партнером в Україні.

І я хотіла би, щоб сьогодні новообраний керівник Асоціації поставив Уряду, який тут знаходиться, депутатському корпусу, який серцем вболіває, щоб все було добре у вас, плюс, тут знаходиться місцева влада вся, я хотіла би, щоб сьогодні Богдан Петрович Гусак поставив нам від вашого імені ті завдання, дав нам ті поради і дороговкази, які ми будемо втілювати в життя.

І я переконана, що ми в постійному спілкуванні обов´язково з вам це зробимо.

Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram