Що врятує країну від Закону Савченко

За весь час дії сумнозвісного Закону Савченко на волі опинились тисячі небезпечних злочинців. Серед них – вбивці, грабіжники, педофіли, наркодилери. Ріст злочинності в країні зашкалює і найстрашніше в цій ситуації – немає жодного дієвого юридичного нагляду за криміналітетами, які сьогодні спокійно розгулюють нашими вулицями.

Фото: Макс Левин

Нагадаю, що в результаті дії Закону Савченко з установ виконання покарань та слідчих ізоляторів було звільнено 7 086 осіб.

Із них - 919 осіб засуджені за умисне вбивство, 583 – за умисне тяжке тілесне ушкодження, 1750 – за вчинення крадіжки, 1 244 – за грабіж, 998 – за розбій та 765 осіб - за вчинення злочинів у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин та їх аналогів.

За словами Міністра внутрішніх справ України Арсена Авакова, із вказаної кількості звільнених осіб 785 – вже вчинили злочини повторно. З них - 22 умисні вбивства, 18 – тяжкі тілесні ушкодження, 10 - зґвалтувань, 405 - крадіжки, 131 - грабежі, 66 – розбої, 39 - шахрайства, 20 – хуліганство та ін.

Цифри вражаючі. Для всіх очевидно, що застосування й надалі положень цього закону є небезпечним для життя і здоров’я громадян.

Гуманізація правоохоронної системи

Парламент має розглянути два законопроекти, які стосуються порядку зарахування строку попереднього ув'язнення у строк відбування покарання.

Законопроектом №4548 пропонується внести зміни до статті 72 Кримінального кодексу України, згідно з якими один день попереднього ув’язнення буде зараховуватися, як один день фактичного відбування покарання у вигляді позбавлення волі, у разі вчинення особою тяжких та особливо тяжких злочинів.

Ще один законопроект №4032 також передбачає, що норми Закону Савченко не поширюватимуться на осіб визнаних винними у вчиненні тяжких або особливо тяжких злочинів.

Із цього можна зробити висновок, що не зважаючи на усі негативні наслідки цього Закону, його ніхто скасовувати не збирається. Пропонується і надалі зараховувати один день перебування в СІЗО за два дні відбування покарання у вигляді позбавлення волі, якщо особа визнана винною у вчиненні злочинів невеликої та середньої тяжкості.

Тому той факт, що у майбутньому, через недолугі закони, вбивці на волі передчасно не опиняться, - звісно, не може не тішити.

Чого не скажеш про педофілів. Адже відповідно до ч.1 ст. 155 Кримінального кодексу України за статеві зносини з особою, яка не досягла статевої зрілості, особа максимально може бути засуджена до покарання у вигляді п’яти років позбавлення волі. А такий злочин визнається злочином середньої тяжкості. Тому, навіть, в разі внесення запропонованих змін, педофілам і на дальше буде вигідно чим по довше посидіти в слідчих ізоляторах.

Окрім цього, поданими законопроектами залишається невирішеним ще одне питання – що сьогодні робити з тими, кого уже достроково звільнили та з тією великою кількість осіб, які згодом також передчасно вийдуть на волю?

Переконаний, що єдиним можливим способом вплинути на таку вкрай негативну ситуацію - є встановлення адміністративного нагляду за усіма особами, яких достроково звільнили з місць позбавлення волі завдяки Закону Савченко.

Адміннагляд - це комплекс заходів, які здійснюються державою в першу чергу для того, щоб особи, яких звільнили з місць позбавлення волі, не вчиняли нових злочинів.

Такий нагляд здійснюється працівниками Національної поліції на підставі судового рішення. Конкретні форми нагляду встановлюється судом в залежності від характеристики засудженої особи та тяжкості вчиненого нею злочину. Тобто, в кожному конкретному випадку суд вирішує, які обмеження будуть ефективними щодо певної особи. Таким чином, універсальної формули немає, однак є загальний порядок.

Відповідний Закон у нас уже є. Його прийняли ще у минулому столітті — у 1994 році, на зорі української незалежності. Тоді ми просто калькували радянські закони. Переписали усю ту систему, яка нам дісталась у спадок від Радянського Союзу. У результаті - послуговуємось адміністративним наглядом 60-70-х років. З того часу закон не зазнавав концептуальних змін.

Наразі у нас нагляд за колишніми ув’язненими здійснюється, якщо начальник виправно-трудової установи подав документи до суду. Якщо ж він «забув» це зробити, то жодного нагляду немає. Єдиний виняток встановлений для осіб, які вчинили злочин пов'язаний із обігом наркотиків – за ними адміннагляд встановлюється в будь-якому разі.

Такий порядок здійснення нагляду за колишніми засудженими не може бути ефективним, містить корупційні ризики, а тому, очевидно, потребує суттєвих змін.

Іноземний досвід та українські реалії

В країнах Європи і США вже дуже далеко пішли в питанні впровадження нових форм нагляду, які доцільно було запровадити і в Україні.

У низці європейських країн практикують заборону особі, яка вчинила злочин щодо членів своєї сім’ї, наближатися до них. Якщо злочин здійснено в стані алкогольного сп’яніння, то застосовують заборону вживати алкоголь. Такі правила, до прикладу, встановлені в Данії, Німеччині, Угорщині, Бельгії, Італії, Польщі, Естонії та деяких інших державах.

Щодо статевих злочинів вчинених щодо неповнолітніх, то на Заході, навіть, після відбуття покарання особою, з неї не знімають електронний браслет і забороняють наближатися до місць, в яких потенційно можуть перебувати діти, як от школи чи дитячі садочки.

В Голландії і Данії звільнений засуджений, який відбував покарання за вчинення статевого злочину щодо неповнолітніх, контролюється в реальному часі уповноваженим представником держави.

Адміністративний нагляд — складова частина реформи правосуддя

Реформуючи систему правосуддя, треба реформувати і пенітенціарну систему, і систему адміністративного нагляду. Є дуже багато конвенцій і документів, які стосуються правил організації адміністративного нагляду чи пробації, як її ще називають.

Отож, внесення концептуальних змін до Кримінально-виконавчого кодексу України, а також Закону України «Про адміністративний нагляд за особами, звільненими з місць позбавлення волі» є запорукою попередження скоєння повторних злочинів. І це дійсно – той механізм, який може врятувати країну від непоправних наслідків дії Закону Савченко.

Це матиме позитивний вплив на забезпечення безпеки громадян та засвідчить щире бажання гуманізувати правоохоронну сферу.

Владимир Пилипенко Владимир Пилипенко , Представитель Украины в Венецианской комиссии 2013-2017, кандидат юридических наук
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram