На початку другого тижня пленарних засідань активісти Реанімаційного Пакету Реформ вимагали від парламентарів прийняття трьох важливих законопроектів: про відкриття публічних коштів (№ 0949), про забезпечення діяльності антикорупційного бюро (№ 1660д), а також про волонтерську діяльність (№ 1408). Як і минулого разу, експерти наголошували на неприпустимості прийняття законопроекту про здійснення державних (№ 1551), який несе корупційні ризики, а також законопроекту, (№ 1656) який встановлює можливість політичного впливу (!!!) на прийняття суддями рішень.
Цього разу було прийнято 3 позитивних законопроекти, а саме щодо ліквідації Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі (№ 1647), про відкритість використання публічних коштів (№ 0949), про забезпечення діяльності антикорупційного бюро (№ 1660д). Другий позитив - Кабінет Міністрів України відкликав корупційний законопроект про здійснення державних закупівель (№ 1551). Однак не обійшлось без розчарувань. Законопроект, який має допомогти врегулювати волонтерську діяльність (№ 1408), було виключено з порядку денного. І найгірше, що відбулось - 12 лютого, не дотримавшись вимоги РПР, депутати ухвалили законопроект (№ 1656), який суттєво збільшує залежність суддів від політичних рішень.
Детальніше про зміст законопроектів та їх долю можна прочитати нижче.
№ 1647 - Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про захист суспільної моралі»
Закон Про внесення змін до Закону України «Про захист суспільної моралі» (щодо державноо нагляду) був прийнятий 245 голосами «ЗА» за основу та в цілому, проголосували: Блок Петра Порошенка – 104, Народний Фронт – 42, Об’єднання Самопоміч – 25, Рарикальна партія – 18, ВО «Батьківщина» – 13, Опозиційний блок – 20, Група «Воля народу» – 11, Позафракційні – 12, Група «Економічний розвиток» – 0.
Вирішення проблеми існування Національної експертної комісії України з питань захисту суспільсної моралі адвокатувалися групою експертів з медіа реформи вже кілька років поспіль. Метою цього закону, відповідно до Коаліційної угоди, була ліквідація органу, який дублював функції Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, щодо державного нагляду за додержанням вимог законодавства України з питань захисту суспільної моралі.
№ 0949 - Проект Закону про відкритість використання публічних коштів
За прийняття цього закону в ІІ читанні та в цілому, проголосували 289 депутатів, зокрема: Блок Петра Порошенка – 116, Народний Фронт – 73, Об’єднання Самопоміч – 23, Рарикальна партія – 20, ВО «Батьківщина» – 14, Опозиційний блок – 13, Група «Економічний розвиток» – 7, Група «Воля народу» – 6, Позафракційні – 17.
Прийняття цього закону зобов’яже розпорядників державних коштів оприлюднювати щоквартально на спеціальному єдиному веб-порталі інформацію про заплановане та фактичне використання цих коштів, зокрема, за договарами на службові відрядження. Це дозволить громадянам України зрозуміти наскільки прозоро та ефективно використовуються державні кошти.
За прийняття цього законопроекту в ІІ читанні та в цілому проголосувало 247 народних депутатів, зокрема Блок Петра Порошенка – 94, Народний Фронт – 71, Об’єднання Самопоміч – 23, Рарикальна партія – 18, ВО «Батьківщина» – 12, Група «Воля народу» – 12, Позафракційні – 17, Група «Економічний розвиток» та Опозиційний блок голосувати відмовились.
Цікавим фактом стало те, що в день голосування законопроект № 1660д, що покликаний пришвидшити обрання голови Антикорупційного Бюро «випадково» зник з порядку денного четверга 12 лютого. Однак, в результаті публічного тиску, депутати його повернули на розгляд. Водночас, важливим моментом у цій ситуації є те, що за час його виключення депутати вирішили додати до нього деякі зміни в частині перевірки діяльності Національного антикорупційного бюро, а саме щодо політично-мотивованого звільнення директора через щорічну аудиторську оцінку комісією зовнішнього контролю у складі трьох членів, яких визначають президент, Кабмін та Верховна рада.
№ 1408 - Проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо волонтерської діяльності)
Законопроект був виключений з порядку денного через відсутність погодження на Комітеті молодіжної політики, сім’ї та спорту, оскільки до нього були подані правки, які знищують його реформаторський потенціал. Нагадаємо, що цим законопроектом має удосконалитись законодавче регулювання суспільних відносин, пов’язаних з провадженням волонтерської діяльності в Україні. Основним завданням є забезпечення ефективного регулювання правовідносин, що виникають в процесі провадження волонтерської діяльності в Україні, сприяння розвитку волонтерського руху в Україні, підвищення якості надання волонтерської допомоги.
Експерти Реанімаційного Пакеру Реформ, завдяки публічному оголошенню небезпек, добились успіху - законопроект № 1551 (про внесення змін до Закону України «Про здійснення державних закупівель») було відкликано Кабінетом Міністрів України. Нагадаємо, що він мав дозволити учасникам тендерних змов брати участь у державних закупівлях; юридичним особам, які притягаються до відповідальності за корупційні правопорушення, брати участь у державних закупівлях. Також цей законопроект пропонував скасувати безкоштовне оприлюднення тендерних документів для замовників торгів. Мала запровадитись обов’язковість електронного реверсивного аукціону, що суперечить директивам Європейського Союзу.
Разом з тим, депутати прийняли законопроект № 1656 Проект Закону про забезпечення права на справедливий суд, який встановлює механізми, що суттєво розширюють можливості політичного впливу на суддів, зокрема президента. Після прийняття цього закону одним із виходів залишаєтсья внесення змін до Конституції щодо повного усунення президента та ВР від впливу на суди.
Загалом, станом на 13 лютого 2015 року Парламент виконав 14 із 123 кроків визначених у Дорожній карті реформ Реанімаційного пакету реформ.